[FOTO]Zonsondergang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

[FOTO]Zonsondergang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:24

Vandaag naar een plekje geweest wat al even op mijn verlanglijstje stond. Toevallig nog met zonsondergang ook. (ik zag net toevallig dat er nog iemand op bokt windmolens had gefotografeerd met zonsondergang }:0 , hoezo toevallig haha)

Hier de resultaten, ik fotografeer zelden landschappen dus ben een beetje vriendelijk voor me ;)

Afbeelding
1. Ik weet niet hoe deze foto uitkomt achter een gewoon beelscherm, ik zit hier achter een felle laptop. Is hij niet te donker bij anderen?

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. Misschien wat centraal, maar de blaadjes erboven vond ik juist zo leuk. Had misschien wel nog iets meer onderbelicht mogen worden.
Laatst bijgewerkt door Lontje op 25-05-09 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

badeend14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:40

1: leuke compositie zo met de zon tussen de bomen door.
2: dit is voor mij net iets ''too much''. De boom is helemaal dichtgelopen en de zon is niet scherp. Hierdoor wordt al mijn aandacht naar de boom getrokken en dat is hier gewoon een zwarte streep.
3: deze is een stuk beter. Het effect van het tegenlicht is goed zichtbaar terwijl je nog wel wat doortekening ziet in de omgeving.
4: weer een interessante compositie. Ik vind hier de lichtvlek alleen echt afdoen. Het kan sfeerverhogend zijn, maar het leidt mij bij deze foto af van de rest. Daardoor kijk in in de eerste instantie helemaal niet meer naar de omgeving.
5: deze vind ik technisch erg netjes. Net als bij 3 is hier het tegenlichteffect heel duidelijk, maar is er nog wel doortekening van de omgeving te zien. Ik maak makkelijk onderscheid tussen de strepen op de windmolen, en zelfs in de gras ontdek ik nog structuur.

De truc bij zulke foto's is om het licht te meten op een gemiddeld heldere plek (dus niet de lichtste plek bij de zon, of de donkerste in de bomen), en dan de compositie te bepalen. Als je automatisch schiet natuurlijk.
Maak je de foto's met handmatige instellingen, dan kun je de belichtingswaarden van de gemiddeld heldere plek aflezen en die dan zelf instellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 08:52

badeend14 schreef:
1: leuke compositie zo met de zon tussen de bomen door.
2: dit is voor mij net iets ''too much''. De boom is helemaal dichtgelopen en de zon is niet scherp. Hierdoor wordt al mijn aandacht naar de boom getrokken en dat is hier gewoon een zwarte streep.
3: deze is een stuk beter. Het effect van het tegenlicht is goed zichtbaar terwijl je nog wel wat doortekening ziet in de omgeving.
4: weer een interessante compositie. Ik vind hier de lichtvlek alleen echt afdoen. Het kan sfeerverhogend zijn, maar het leidt mij bij deze foto af van de rest. Daardoor kijk in in de eerste instantie helemaal niet meer naar de omgeving.
5: deze vind ik technisch erg netjes. Net als bij 3 is hier het tegenlichteffect heel duidelijk, maar is er nog wel doortekening van de omgeving te zien. Ik maak makkelijk onderscheid tussen de strepen op de windmolen, en zelfs in de gras ontdek ik nog structuur.

De truc bij zulke foto's is om het licht te meten op een gemiddeld heldere plek (dus niet de lichtste plek bij de zon, of de donkerste in de bomen), en dan de compositie te bepalen. Als je automatisch schiet natuurlijk.
Maak je de foto's met handmatige instellingen, dan kun je de belichtingswaarden van de gemiddeld heldere plek aflezen en die dan zelf instellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Ik had me helemaal niet voorbereid, dus wist het idd niet zo goed in te stellen (slecht he ;) ). Maar nu ben ik weer een hoop wijzer, dankjewel! Ik denk dat ik nog eens terug ga en met deze informatie het nog eens ga proberen. Hier had ik mijn camera automatisch staan (nouja av standje), maar denk nu achteraf dat ik idd best wel wat handmatig af had kunnen stellen. Achja dat is allemaal achteraf praat natuurlijk ;)

Nogmaals bedankt! (toch best leuk om landschap te fotograferen :+ )