[FOTO] Schoolopdracht en vraag..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karinFTbing

[FOTO] Schoolopdracht en vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:42

Hallo bokkers :)

Wij hebben op het moment i.v.m. meerdaagse reizen op school een aangepast rooster met workshops.
Vandaag kregen we 2 uurtjes fotografie.
Je kon verschillende onderwerpen kiezen waarvoor je in en om de school foto's moest maken (zoals perspectief, lijnen en vormen, contrast enz.)
Nu wil ik een aantal foto's laten zien, misschien hebben jullie wat tips?
Maar ik heb ook nog een vraagje..
Ik fotografeer met een Nikon D40 (vandaag met de standaardlens) maar heel vaak als ik de foto wilde maken, deed hij het niet?
Ik heb verschillende standen uitgeprobeerd, maar dan nog niet, vooral als ik erg ver wilde inzoomen voor macrofoto's.
Hoe komt dit en hoe kan ik dit oplossen?

En nog even enkele foto's:

1. Deze voor het perspectief en camerastandpunt was ook een onderwerp, dus vanaf de grond genomen. Ik had hem zelf liever wat scherper gezien..
Afbeelding

2. Bij deze foto vind ik het heel vreemd dat ie zo donker werd, maar vind het wel wat hebben :) Ik had alleen de achtergrond dan liever helemaal zwart gezien (photoshop? Dat doen ze met blackfoto's toch ook?)
Afbeelding

3. Deze voor de scherpte-diepte, perspectief en lijnen-vormen.
Afbeelding

4. Deze vind ik opzich heel mooi geworden, ik had alleen graag het eerste handvat scherp gezien en de rest steeds minder. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Afbeelding

Ik hoop dat jullie me een beetje tips kunnen geven! De lerares die het gaf heeft er namelijk ook geen bal verstand van en ik wil wel meer leren :P

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:53

Dat je camera soms geen foto wil maken heeft wellicht te maken dat je de grens van 'scherpstelling' overschreidt. Oftewel: je camera kan geen enkel punt meer scherp maken en laat dan niet toe om een foto te maken. ( ... "vooral als ik erg ver wilde inzoomen voor macrofoto's." ) Het kan ook wat anders zijn natuurlijk.

Verder vind ik alle foto's niet zo spannend. Probeer is uit door een foto zwart-wit te bewerken. Maak inderdaad dat zwarte gedeelte zwart. Probeer de volgende keer andere diafragma's uit (foto 1). Als je een kleiner diafragma (groter f-getal) had genomen, had de foto scherper geweest in de verte. Geen interne flits gebruiken, doet afbreuk op je foto's. Als je te weinig licht heb, neem een statief en gebruik een lange sluitertijd. :)

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:02

Bedankt voor de goede tips! :)

Dus de brandpuntsafstand is dan te klein?
Het was inderdaad wel zo als ik de camera verder weg hield, dat hij het dan wel deed.

Hoe je die foto voor de rest zwart moet maken.. Dat lukt mij nog niet zo netjes in Paint Shop Pro..

Een statief heb ik niet, dus kan ik ook niet gebruiken :P

Lipydo

Re: [FOTO] Schoolopdracht en vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:07

Je kan dan ook gewoon een stoel gebruiken ipv statief :) of wat anders gebruiken voor een verhoging.

Welke lens heb je gebruikt?

karinFTbing

Re: [FOTO] Schoolopdracht en vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:49

Oja tuurlijk :P

18-55 mm lens (de kit-lens zegmaar ;) )