Nikon d60 gekocht! Nu een vraagje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BabyBell

Nikon d60 gekocht! Nu een vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:24

Ik ben sinds 2 dagen de trotse eigenaresse van een Nikon d60. Nu heb ik een vraagje:
Als je een foto maakt, kijk je natuurlijk door de zoeker. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om net als bij mijn oude compactje, door het scherm te kijken om een foto te maken??
En wat zijn de makkelijkste instellingen voor een beginner wat spiegelreflex betreft? Qua licht en P of A en dergelijke?
Heb de Nederlandse handleiding, maar kom er niet helemaal uit.
Ik heb er een Nikkor lens bij, 18-70mm.
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 28-04-09 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Re: Nikon d60 gekocht! Nu een vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:26

Zet em eerst maar gewoon op de P, dat is net zo iets als automatisch.
Dus ik zou daar als eerste mee gaan oefenen.
Ik ken de Nikon D60 niet, maar volgens mij kan je bij een Spiegelreflex alleen door de zoeker kijken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:31

Idd WinSel :j
Hoewel het bij het laatste model van Canon geloof ik wel via het scherm kan.

Tips:
zet m voorlopig even op de P stand en zoek een cursus "Digitale fotografie voor beginners" ; dan leer je over ISO, sluitertijd en diafragma, leer je je camera kennen en kun je aan het experimenteren met de verschillende standen van je camera ;)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:33

Je moet inderdaad door de zoeker kijken. Er zijn tegenwoordig wel spiegelreflexen op de markt waarbij je door het scherm kunt kijken (live-view) maar dan moet je wel altijd handmatig scherpstellen. Maar bij jouw camera moet je dus gewoon door de zoeker kijken. Het is even wennen, maar later wil je niet anders meer :D.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:34

ow oke dat wist ik niet :P

Ik weet niet waar je woont ? maar mijn vriend geeft basis cursus fotografie, in groningen

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:50

Eh..ik woon in Noord Holland, dus dat is wel een klein beetje ver weg. Ik zal eens gaan zoeken..dat is misschien wel een goed idee. Het lukt me inmiddels wel om een leuk fotootje te maken maar het is natuurlijk wel handig om er wat meer van te weten..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:19

Ik heb nog nooit mn boekje open gehad van mn camera en ook geen cursussen ofzo gevolgt.. Ik heb mezelf leren fotograferen door dingen te proberen, het op internet te zetten en commentaar/tips te vragen!

Je leert het alleen door te doen, er veel tijd in te steken en te luisteren naar mensen die er verstand van hebben..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:31

Je moet gewoon wat met je instellingen gaan prutsen. :) Ga gewoon eens naar buiten en probeer daar wat met je instellingen te spelen, het maakt niet uit dat ze niet lukken toch? Je leert zo steeds beter met je camera om te gaan. Zelf heb ik de Nikon D60 ook en ik vind het eigenlijk helemaal niet erg dat je alleen maar door de zoeker heen kunt kijken ipv live-view.

Je kunt je camera ook op auto stand hebben ipv P, maar het komt eigenlijk wel op hetzelfde neer. Met A kun je een beetje met het diafragma spelen, zet 'm eens wat hoger en wat lager (wat voor verschil zie je?) en met S kun je met de sluitertijd spelen. Ook die kun je eens wat hoger en lager zetten. Om de M-stand te gebruiken zou ik nog even wachten want dan moet je alles helemaal zelf instellen.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:06

Met S kun je dus zorgen dat hij sneller of langzamer de foto maakt? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:13

Klopt hoor kriebel. Dus met foto's van paarden moet je een hogere sluitertijd hebben dan wanneer je iets op de foto zet wat stil staat. ;) Je moet maar eens wat proberen!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:18

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:22

Romyv schreef:
Ik heb nog nooit mn boekje open gehad van mn camera en ook geen cursussen ofzo gevolgt.. Ik heb mezelf leren fotograferen door dingen te proberen, het op internet te zetten en commentaar/tips te vragen!

Je leert het alleen door te doen, er veel tijd in te steken en te luisteren naar mensen die er verstand van hebben..

ik heb tot nu toe ook nog nooit mn boekje opengehad en ook de bijgeleverde gratis fotocursus heb ik aan me voorbij laten gaan.
de half automatische en de automatische standen vind ik niet prettig werken dus vanaf foto 1 heb ik hem op de manuele (M) stand gezet.
In het begin ging het vreselijk slecht maar ik merk dat ik nu (na ong 3 maanden, maar fotografeer door tijdgebrek nog niet heel veel) steeds makkelijker en sneller de instellingen aan kan passen naar mijn smaak.

Nu alleen nog een stille hand kweken ^^ (dat is de grootste hindernis voor mij)

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:09

Many schreef:
Je moet inderdaad door de zoeker kijken. Er zijn tegenwoordig wel spiegelreflexen op de markt waarbij je door het scherm kunt kijken (live-view) maar dan moet je wel altijd handmatig scherpstellen. Maar bij jouw camera moet je dus gewoon door de zoeker kijken. Het is even wennen, maar later wil je niet anders meer :D.

de d90 stelt op live view gewoon zelf scherp alleen is alles super traag omdat de spiegel open staat niets waard dus

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:12

ik vind persoonlijk sluitertijdprio de beste stand met diafragma auto en iso, witbalans en sluitertijd handmatig

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:16

DannyD, maar alles handmatig doen moet je wel kunnen. ;) Om te oefenen zou ik gewoon beginnen met alleen het diafragma of alleen de sluitertijd, zodat je een beetje kunt zien welke instellingen je moet hebben om de mooiste foto's te maken.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:17

Romyv schreef:

Ik heb wel een cursus gedaan en twee workshops. Niks mis mee ;) Maar idd door je bij forums en topics aan te sluiten kun je vaak je directe vragen kwijt maar een basis kennis is wel zo makkelijk.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:15

idd door de zoeker tegenwoordig heb je wel spiegelreflexen waar je ook op het schermpje kan kijken maar als je er een maal aangewend beent ishet veel fijner dan door zon schermpje

verder kun je een cursus doen maar kun je ook gewoon op internet zoeken daaar vind je heel veel uitleg over de diafragma sluitertijd en iso en daar betaal je niksvoor cursus is natuurlijk wel duidelijker omdatje echt uitleg krijgt maar je zou het eerst ook via google kunnen proberen omdat je dat wel zon 150 euro scheelt en gewoon veel uitproberen leer je ook veel van :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:45

Ik zou de P niet gebruiken. Als ik jou was zou ik de vol automatische programma's gebruiken met die icoontjes. (Dus voor portret, macro, landschap etc.)
En dan gewoon een goed boek zoeken over de camera. Ik kan je zelf het boek: digitaal fotograveren met een Nikon D60 aanraden.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:47

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:14