Beginnen met fotograveren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Beginnen met fotograveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:37

Ik ga een fotocamera kopen met spiegelreflex enz.
Als ik het heb ga ik fotoshoots doen gratis.
Maar mij lijkt het ook leuk om op wedstrijden foto's te gaan maken.
Nu zijn mijn vragen.

Als jullie op wedstrijden foto's maken hoe laat je merken dat je foto's maakt en ook verkoopt.
Hoe heb je ervaring opgedaan?

Ik hoor het graag

lovey_ou

Re: Beginnen met fotograveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:00

nou fotograveren is echt niet zo makkelijk als je denkt hoor ;)
heb je wel ervaring met fotograveren? Misschien kan je beginnen met een compact camera van bijvoorbeeld fujifilm. En dan een cursus volgen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:12

Het lijkt mij inderdaad dat je geen ervaring hebt. Waarom zou je gelijk een spiegelreflex kopen?
Ga eerst eens lekker oefenen, doe ervaring op door dat veel te doen en denk dan eens na over fotoshoots, spiegelreflexen en geld. :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:17

Waarom zou ze geen spiegelreflex mogen kopen? Mag ze toch lekker zelf weten. Wel zou ik eerst even een tijdje thuis fotograferen en zorgen dat je er een beetje handig in wordt. Als je echt mooie foto's wil maken op evenementen heb je meer nodig dan alleen een goede camera. Een goede telelens is dan altijd wel handig, en die zijn vaak nog duurder dan de body van een spiegelreflex :=

Maar goed als mensen een foto van je kopen verwachten ze kwaliteit, en daarvoor moet je toch wel wat ervaring hebben met fotograferen. Als ik jouw was zou ik gewoon eerst even thuis aan de slag, even wat uitvogelen met het diafragma en sluitertijd etc. En als je dat goed onder de knie hebt misschien een cursusje volgen etc. Ga er in iedergeval maar niet vanuit dat je vanaf de eerste dag kunt beginnen met het terrug verdienen van je camera..

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:36

Nee dat zeker niet. Maar ik krijg al wel veel uitleg van buurvrouw.
Zou ik mogen vragen wat sluitertijd is.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:07

sluitertijd is de belichtingstijd. Die kun je net zoals een diafragma handmatig instellen bij een spiegelreflex. Bij een lange belichtingstijd (hoog getal) zal er meer licht in de lens komen, in een donkere kamer moet je dus een lange sluitertijd nemen. Nadeel is alleen dat de belichtingstijd dan langer is en dat een foto sneller bewogen is. Voor sportfotografie is het belangrijk dat je daardoor een korte sluitertijd hebt (laag getal).

op de wiki kun je meer info er over vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen
Wat trouwens erg handig is als je een camera hebt gekocht om gewoon even de gebruiksaanwijzing door te lezen, dan kom je vanzelf deze begrippen tegen en hoe het precies werkt op de door jouw gekochte camera.

Succes er mee! ;)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:24

Dankjewel ik zou even kijken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:27

Als ik jou was zou ik eerst flink oefenen, en dan met nadruk op Flink, want fotograferen in een binnebak (waar wedstrijden plaatsvinden) is dus heel lastig, vooral als je nog helemaal niks weet. Gewoon flink oefenen en mischien over een (paar) jaar ben je goed genoeg om op wedstrijden te kunnen fotograferen én heb je het geld bij elkaar voor een F2.8 lens.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:36

Ik zou eerst met een goede compactcamera beginnen. Eentje waarbij je alles zelf in kan stellen (handmatig zoals diafragma, sluitertijd etc.) Naar aanleiding daarvan kun je wel met en spiegelreflex beginnen.
Vele mensen die geen ervaring hebben met fotorafie en een spiegelreflex kopen, zijn heel erg teleurgesteld over de kwaliteit. Je moet wel wat technische kennis hebben. Veel mensen denken: Oh een spiegelreflex 10 mp, geeft gegarandeerd goede kwaliteit. Nee, zelfs een compactcamera van 5 mp kan hele mooie foto's opleveren. Het ligt aan de fotograaf die erachter staat. Een compactcamera kan in de handen van een beginner mooiere foto's opleveren dan een spiegelreflex in de handen van een beginner.