[FOTO] Veulen v/d Konikkudde.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

[FOTO] Veulen v/d Konikkudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:07

Vanmiddag even mijn nieuwe camera uitgetest op de Konikpaarden in het beschermt natuurgebied de Blauwe Kamer (Utrechtse Heuvelrug).
Ik moet nog even wennen aan de camera en heb de focus handmatig gedaan.
Ik gebruik nu de Nikon D60 en heb hiervoor altijd met de Canon Eos 400D gewerkt, maar vind de Nikon toch net iets fijner.
Hier de resultaten, ik heb ze wel iets bewerkt. Sommige waren wat donker/veel schaduw, heb dus wat meer contrast erin gegooit en de schaduw die over de foto's zat weggewerkt.
De lens die erop zat was de 55-200mm Nikkor en ik gebruikte een polarfilter.
Ben nog niet helemaal tevreden over de foto's (klein beetje bewegingsonscherpte, te lage sluitertijd).

Genoeg gepraat, hier de foto's:

Afbeelding
Jammer van de horizon

Afbeelding

Afbeelding
Geweldig beestje, paal was maar wat interessant haha. Jammer dat de hoefjes er niet volledig opstaan.

Afbeelding
Mama heb ik er expres vanaf geknipt, want er stond precies een paal voor haar hoofd.

Commentaar is meer dan welkom!

Air

Re: [FOTO] Veulen v/d Konikkudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:11

Bij de 2e is het jammer dat je de zijkant van het hoofdje ook bijna niet meer ziet, de eerste geeft nog wat expressie.
Jammer van de 3e wat je al zei!

Jeetje alles handmatig scherpgesteld?! Well done dan :P Ik deed dat eerst ook maar ben toch maar geswitched.

Oja op welke sluitertijd had je hem staan dan?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:13

Ik had hem op 1/200 staan omdat ik eerst stilstaande objecten fotografeerde. Toen kwam dat veulen ineens voorbij crossen en had ik helaas geen tijd om de sluitertijd hoger te zetten.

Ja, alles is handmatig scherpgesteld. Het is inderdaad vrij lastig maar automatisch vind ik niet altijd fijn, omdat hij wel eens op verkeerde dingen scherpsteld.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 14:03

Helemaal niemand meer?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:55

Ik vind het jammer dat alle foto's nét niet scherp zijn, bij #4 lijkt dat bewegingsonscherpte te zijn, maar #3 ziet er ook niet al te scherp uit, terwijl het veulen daar (neem ik aan) niet snel beweegt. Ik las dat je handmatig hebt scherpgesteld, wellicht is dat toch niet zo accuraat geweest. Handmatig scherpstellen bij bewegende objecten zou ik sowieso afraden.

Verder zou ik wat minder krap kaderen, zodat je wat van de omgeving ziet: nu zie je op vrijwel alle foto's uitsluitend het veulen. Nummer #3 komt het beste in de buurt, maar daar zie je helaas geen onderkant. Qua moment vind ik #4 het beste. :)
Nummer #1 en #2 lijken trouwens een wat te hoge saturatie te hebben, het groen knalt nogal van mijn scherm af!

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:09

Nikon D60 hebben wij ook, heel fijn ding ;).
De foto's zijn mooi! En ik ben het met je eens over de foto met de paal. Jammer van zijn hoefjes ;) Verder mooie foto's.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:45

Sander_ schreef:
Ik vind het jammer dat alle foto's nét niet scherp zijn, bij #4 lijkt dat bewegingsonscherpte te zijn, maar #3 ziet er ook niet al te scherp uit, terwijl het veulen daar (neem ik aan) niet snel beweegt. Ik las dat je handmatig hebt scherpgesteld, wellicht is dat toch niet zo accuraat geweest. Handmatig scherpstellen bij bewegende objecten zou ik sowieso afraden.

Verder zou ik wat minder krap kaderen, zodat je wat van de omgeving ziet: nu zie je op vrijwel alle foto's uitsluitend het veulen. Nummer #3 komt het beste in de buurt, maar daar zie je helaas geen onderkant. Qua moment vind ik #4 het beste. :)
Nummer #1 en #2 lijken trouwens een wat te hoge saturatie te hebben, het groen knalt nogal van mijn scherm af!

Heel erg bedankt voor je commentaar! Ik ga ermee aan de slag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:53

Ik stoor me wat aan de compositie, het is overal vrij krap en ook net niet zo mooi.
Foto 1 en 2 zou ik liever horizontaal zien en bij 2 óf de mama er niet op, óf meer erop (dus hoofd en stukje nek).
Bij foto 3 is het zonde dat de hoeven er niet op staan, iets meer uitzoomen lijkt me voldoende, dan zie je ook de mooie omgeving.
Bij foto 4 zou ik óf mama er helemaal op zetten, óf zo min mogelijk. Bij deze foto zou ik het hele kader iets naar rechts verplaatsen zodat je de buik van de merrie niet meer ziet en rechts naast het veulen meer achtergrond ziet.
Succes!