[FOTO] Eerste keer studio/portretfotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Eerste keer studio/portretfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:09

Nouja, een van de eerste keren echt serieus bezig zijn met portretfotografie.
Sinds kort heb ik een primitief studio'tje en vandaag is het eerste 'slachtoffer' langsgekomen om model te staan.

Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe, dus houd commentaar graag lief, dan blijf ik er lol in houden ;) Tips zijn welkom, ook wellicht tips over hoe schaduwen op de achtergrond te voorkomen, daar had ik af en toe moeite mee. De ruimte is helaas maar beperkt, dus het is lastig de flitsers af en toe goed op te stellen. Goed:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

En nog even de andere achtergrond erachter. Geen papier, maar doek (verduisterende gordijnstof):

7. Afbeelding

En wat experimenteel met tegen/zijlicht. Het 'overbelichte' randje stoort mij niet.

8. Afbeelding

9. Afbeelding

En de laatste, wat harder qua licht en contrasten, ook experimenteel, iets andere stijl dan eerste foto's:

10. Afbeelding
Hier zit bewust wat meer ruimte omheen, omdat ik bij de iets 'verlegen' pose wel passend vind.

11. Afbeelding

Gebruikte meuk:

Canon EOS 40D + 50mm f1.8
Twee flitsers, de 420EX en 430EX, off-camera gebruikt mbv/dmv Cactus V2 trigger en 2 receivers
Lastolite all-in-one umbrella kit.. gewoon een statief voor flitsers + diffuse paraplu
Een achtergrondsysteem en papierrol (1.35x11m) beide van Falcon Eyes (bij http://www.fotoSG.nl gekocht)
Een lap verduisterende stof, zelf zoom in genaaid, van http://www.curtaincy.nl

En een veel te kleine zolder :P

Flower

Re: [FOTO] Eerste keer studio/portretfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:38

10 en 11 spreken mij erg aan, maar dat heeft denk ik ook te maken met mijn persoonlijke voorkeur voor veel contrast :).

Wordt dit een vast model? Dan heb ik als puntje dat ze meer mag oefenen met gezichtuitdrukkingen enzo.

Ben benieuwd naar meer!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:35

Ik vind de laatste 2 ook heel erg sprekend. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:10

juist de laastse 2 zijn erg mooi geworden; foto 2 is een beetje het konijn-koplampen idee.
ja, na lang kijken vindt ik de laatste 2 toch de mooiste

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:30

Leuke foto's! Erg netjes voor de eerste keer in de studio! :j De laatsten vind ik inderdaad het mooiste, júíst door het contrast!

Ik heb niet zo veel verstand van studiofotografie, maar zie natuurlijk wel eens wat langskomen.. :P Maar veel fotografen zetten gewoon een flitser 'op' de achtergrond. :j Al lijkt dat me op een witte achtergrond makkelijker dan op een bruine.. Wel mooie kleur, trouwens!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:53

Ik vind 2,5 en 10 erg leuk :j.
Vind het netjes voor de eerste keer, waauw!

Vind degene met tegen/zijlicht toch minder, die pakken het niet zo bij mij!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:43

Ik vind 5 en 10 erg leuk.
Ziet er goed uit voor de eerste keer! :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:36

Ik ga voor 10 en 11! Lekker knallen, vind dat ook mooier bij haar gezicht passen, al passen de tinten gebruikt bij 1 en 4 er ook prachtig bij. Denk dat deze het in z-w ook lekker zullen doen. Al met al hele nette eerste studio + portret foto's Nik! +:)+
Zal ook wel keertje langskomen. :D

Even z-wtje gemaakt, imo ook lekker: http://i43.tinypic.com/9zy52e.jpg

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:41

5 is leuk! Alleen jammer van die hand die had ik graag gedraait gezien :P
en 8 is ook mooi wel jammer van het roze vijfhoekje bij haar neus maarja daar kan je niet veel aan veranderen.
Echt super goed gelukt hoor! Vooral omdat je zegt dat je nog niet vele ervaring heb ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:28

Thanks voor alle reacties, tips, complimenten :)
Vende, nope, ze heeft gewoon gereageerd op de advertentie uit m'n onderschrift, geen ervaring als model. Toch zou ik het wel fijn vinden als je nog tips had wellicht wat betreft gezichtsuitdrukkingen, ik vind het namelijk nog best moeilijk om daar goed op te leggen en te regisseren :) Bedankt voor je reactie!
Wildgirl, ik zie wat je bedoelt, was me niet eens echt opgevallen, maar ik zag meteen wat je bedoelde bij je opmerking. Dat bedoel ik dus, ik zie dat soort dingen niet echt goed met gezichtuitdrukkingen/poses, ik zal proberen er wat meer op te letten :)
Joyce, nogmaals bedankt :D Ga ik dat volgende keer proberen.
Juul, z/w doet het inderdaad goed bij die, dankje :D Ik zal er sowieso van de rest van de foto's ook eens een paar in Z/W proberen, zo te zien werkt het wel mooi hehe. De achtergronden van 10-11 vind ik mooi bij haar ogen passen, lekker knallend, maar zelf houd ik toch wat meer van de meer naturel-achtige foto's met de bruine achtergrond. :P
En natuurlijk moet je wel een keer langskomen ja :D :D
Lovey_ou, haha dat had ik misschien wel kunnen voorkomen door m'n zonnekap te gebruiken of de flitser iets te draaien, zou 't niet weten, maar vond 't zelf niet heel erg. Ik zie alleen net wel een wittige/lila streep om haar mond door het flitslicht, die stoort me dan weer wel nu ik 't bekijk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:35

Wat een gave foto's Nikki!! En eindelijk je eigen studio :D Kom snel een keer langs hoor! :))

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:20

Die foto's met tegenlicht vind ik niet zo geslaagd. Wat ik me wel afvraag, is hoe ze geworden zouden zijn als je zou inflitsen.
Misschien dat de volgende keer eens proberen?

De eerste foto is wat aan de donkere kant. Je hebt daar een sluitertijd van 1/125 gebruikt. Wellicht een iets langere sluitertijd zodat je wat meer licht in je foto hebt?

De laatste twee foto's doen mij denken aan heel ouderwetse stockfoto's. Ik denk dat het komt door het kapsel en kleding van het model, maar het is vooral het plaatje op zich dat me dat idee geeft.
En dit is positief bedoeld, want het komt wel professioneel op mij over.

Verder zou ik iets meer variatie in houding van het model willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:07

Haha leuk Wen :D

Kitty, bedankt voor je uitgebreide reactie, tof :) Foto 9 is ingeflitst. Ik heb er nog een aantal met tegenlicht, maar dan wat meer achter haar geplaatst ipv schuinachter/schuinnaast haar, en die ook ingeflitst- toch vind ik 8 wel leuk vanwege de sfeer. Maar ik snap dat hij ook wat fletsig is aan de andere kant.

Foto 1 lijkt hier niet erg donker. Maar ik had het licht misschien wat beter kunnen regelen. De ene helft van haar gezicht is net iets lichter dan de andere, ik zal eens kijken of ik de flitsers weer iets anders kan zetten volgende keer. Hij is uit de hand geschoten, en dan vind ik het wel lastig m'n handen stil te houden met 1/100ste bijv, dus voor de zekerheid probeer ik niet lager te gaan dan 1/125.. m'n ISO kon volgens mij nog wel wat omhoog, dus dan is dat ook nog een optie volgende keer.

En heel erg bedankt voor je compliment ook natuurlijk! :) Zelf ben ik niet zo'n fan van veel contrast, foto 11 vind ik eigenlijk ook niet eens echt mooi dus :+

Met variatie zal ik oefenen :) We hebben opzich veel meer (79 :+ ) foto's met veel andere poses, houdingen, gezichtsuitdrukkingen, maar ik blijf toch wel fan van die echte leuklachen-foto's zegmaar, denk dat ik (onbewust) heel erg daarop geselecteerd heb.