dtp programma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

dtp programma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:06

Voor de vereniging wil ik een mooie kalender maken voor het komende jaar w.b. activiteiten en wedstrijden. Deze wil ik dan als jpg laten uitprinten bij een fotozaak. Maar mijn vraag; met welk dtp programma (wat ik gratis kan downloaden) kan ik diverse afbeeldingen invoegen en teksten aanmaken? Iemand een idee? Ik heb nu foto edit deluxe maar dit werkt voor gewen meter (kun je maar 1 afbeelding bewerken en ik wil echt een opmaak met diversen).

Anoniem

Re: dtp programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:24

Fotopapier is nu niet 't meest ideale papier om mee te schrijven, ik neem aan dat je je dat zelf ook al had bedacht?

Verder kun je InDesign een maand gratis proberen. Je hebt ook nog QuarkXPress, ben ik zelf minder bekend mee, geen idee wat dat moet kosten/of je het kunt proberen. Als last resort zou je ook Publisher nog kunnen overwegen, maar of je dat moet willen...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:50

Ik weet inderdaad dat de afdrukken dan iets worden aangevreten. Maar liever dat dan weer zo'n tussenweg: een a4tje wat na een maand smoezelig is en welke vervolgens wordt weggemikt. Ik wil de afbeelding laten printen op a4 formaat om op te kunnen hangen bij diverse winkels, andere verenigingen en manege's. Is net wat sjieker zeg maar! Weet jij of je, als je inDesign gebruikt, je projecten ook kan opslaan in de probeer fase? Vaak kun je namelijk tijdens het testen niet saven?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:36

Het DPT programma waar veel mensen mee werken is zo als Nouks al zegt Adobe Indesign. QuarkXPress kun je ook gebruiken. Vergelijkbaar met Indesign.
Of je met de trial ook kunt opslaan..... geen idee, maar dat zal toch wel? Gewoon eens proberen anders.

Eventueel is Adobe Illustrator ook nog een optie. Niet het meest ideale om netjes op te maken, maar wel een alternatief.

Bij de Hema (online) kun je door middel van een programma van Hema zelf ook gemakkelijk een kalender in elkaar zetten. Misschien is dat een optie als de andere dingen niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:13

Met InDesign kun je in de maand trial gewoon alle functies gebruiken die ook in 't programma zitten als je het programma koopt. Dus ja, je kunt ook alles opslaan in allerlei verschillende bestandsformaten.

Voor wat betreft Illustrator: misschien wel een alternatief, maar ik denk dat InDesign gemakkelijker en beter is voor dit doel. Illustrator moet je echt eerst even door krijgen, InDesign spreekt iets meer voor zich denk ik.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:19

indesign en quark inderdaad..

En er zijn een hoop alternatieven tussen een smoezelig a4tje en fotopapier ;) Informeer eens bij een printbedrijf in de regio naar de mogelijkheden om op 200-250 grams silk te printen. Stevig papier, niet snel smoezelig en prettiger om op te schrijven dan fotopapier :D