[FOTO] lowkey zelfportret

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

[FOTO] lowkey zelfportret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 16:49

Sinds kort ben ik me iets meer aan het verdiepen in het fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera. Na de aanschaf van de camera (Sony alpha 200) ben ik een cursus gaan volgen, waar mijn interesse in de wereld van de fotografie alleen maar groter is geworden.

Tijdens de cursus kwam het maken van zogenaamde lowkey-foto's naar voren, iets wat mij heel erg aanspreekt. Dus ben ik thuis direct aan de slag gegaan. Aangezien ik echt startend ben, ben ik niet in het bezit van professionele apparatuur als het op belichten en achtergronden neerkomt.
Voor deze foto's heb ik dus een gewone lamp omwikkeld met een zijden sjawl en een poncho doet dienst als achtergrond. Ik ben nog niet helemaal thuis in het maken van zelfportretten (en ben ook alles behalve een fotomodel), dus dat maakte het er allemaal niet makkelijker op, maar toch wil ik een tweetal foto's met jullie delen. Graag ontvang ik (opbouwend) commentaar over hoe ik dit soort foto's nog beter uit de verf kan laten komen.

1. lowkey-foto in kleur.
Afbeelding
Bewerking: poncho was iets te klein, dus een stukje muur weggehaald en kader toegevoegd.

2. lowkey-foto in zwart-wit
Afbeelding
Bewerking: alleen een kader toegevoegd

Het spreekt voor zich dat er copywright op de foto's zit.

P_A_R_Love

Re: [FOTO] lowkey zelfportret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:52

Foto 1:
Ik vind het niet mooi lijkt wat overbelicht
Foto 2: Mooier maar niet mijn smaak

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:55

ik weet niet ofdat het aan mijn licht maar ik zie niets

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:00

Erg jammer dat er geen scherpte in de foto's zitten.

Punten die ik zelf beter had gedaan:

- Verticaal! De compositie is niet zo denderend, als je een heel gezicht wil hebben, kan je beter je camera een kwartslag draaien. Wordt het plaatje een beter geheel.
- Ondanks de scherpte mis ik ook wat contrast: bij lowkey foto's zet je het accent door één of meer scherpe lichtrandjes. Die accentueren de vorm van het onderwerp. Ik zou 1 sterke lamp gebruiken en dan zo neerzetten dat je 1 deel van het gezicht belicht. Dat wordt spelen met verschillende plaatsen... (voor naast of achter het model bijvoorbeeld, maar ook verschillende hoogtes)
- Low-key wordt vaak gebruikt voor naaktreportages, je ziet niet het hele lichaam, maar wel de contouren. In dit geval zou ik voor de mooie contouren niet een trui aan doen met een kol, maar of niks, of een klein truitje waarbij de schouders, nek en armen bloot zijn.

De laatste is de beste, ook doordat het zwart wit is. De kleur van de eerste foto is te fel. Ik vind het het mooist als er nog een klein beetje kleur te vinden is in de foto, dus net niet zwart-wit.