[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OmelissaO

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:52

Wat is een UV filter en wt doet het precies (moet nog veel leren Vingers aflikken )

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:17

Ik heb m'n camera gewoon goed verzekerd, ik denk niet dat een UV-filter is ontworpen om je lens te beschermen, alleen daarvoor zou ik hem dan ook niet kopen. (hoewel het natuurlijk leuk is als hij je lens een keer red ofzo hoor, daar niet van)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:12

Ik heb gewoon mijn zonnekap standaard op m'n lenzen zitten, ook binnen.. Geeft imo genoeg bescherming als ie onverhoopt een keertje stuitert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:36

Een UV filter filtert de UV stralen, waardoor je geen ongewenste rare vlekken op je foto's krijgt.
Alleen de laatste tijd worden er nogal vaak UV filters van 20 euro gekocht, wat enorm zonde is.
Deze zijn namelijk qua kwaliteit hartstikke slecht en maken je foto alleen maar slechter.
Ik heb een situatie gehad (ik heb geen zonnekap btw. ) waarin mijn UV-filter mijn lens gered heeft Nagelbijten / Gniffelen.
Mijn filter is toen gewoon gebarsten, die is gewoon echt onbruikbaar kapot gegaan, maar mijn lens is heel gebleven.
Was er toen wel even blij mee Nagelbijten / Gniffelen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:47

Emmaa_ schreef:
Een UV filter filtert de UV stralen, waardoor je geen ongewenste rare vlekken op je foto's krijgt.
Alleen de laatste tijd worden er nogal vaak UV filters van 20 euro gekocht, wat enorm zonde is.
Deze zijn namelijk qua kwaliteit hartstikke slecht en maken je foto alleen maar slechter.
Ik heb een situatie gehad (ik heb geen zonnekap btw. ) waarin mijn UV-filter mijn lens gered heeft Nagelbijten / Gniffelen.
Mijn filter is toen gewoon gebarsten, die is gewoon echt onbruikbaar kapot gegaan, maar mijn lens is heel gebleven.

je hebt ook veel goedkopere UV filters (ik heb er 2 gekocht van euhhh nog geen 6 euro per stuk), als jij goed voor je filters zorgt (dus netjes schoonmaakt, geen vette vingers erop ed) kan het voor je foto's helemaal geen kwaad.

Ik had het geluk dat ik een UV filter op mn lens had gedraaid. Had een lens van ruim 500 euro op mn camera zitten (70-300 AF-S nikor lens) toen een paar jongens bedachten dat het leuk was om met een BBgun naar mij te schieten.
Dus echt VOL op mn filter. Flinke barst erin.
Jongens zijn weggerent, ik heb ze niet goed kunnen zien en niet herkend. Geen idee wie het waren.

Als het mijn lens was geweest was ik mooi zuur geweest, had ik kunnen fluiten naar mn geld, en een nieuwe lens kunnen kopen. Nu was alleen mn filter maar kapot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:48

Oké.
Ja, mij is altijd verteld dat je alleen maar de dure UV-filters kan gebruiken, dus ik ga er dan automatisch van uit dat het zo is, naief dat ik ben *LOL*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:50

Zo'n lens zou ik dan ook verzekeren. Ik heb zelf nu nog goedkopere lenzen (50mm 1.8, kitlens en een sigma apo 70-300) en die zijn niet verzekerd. Mijn camera wel. Maar als ik dadelijk mijn 70-200 2.8 hebt, dan gaat die wel de verzekering in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:51

Er zit ook absoluut verschil tussen goedkope en dure filters...... Dat is niet voor niks. Heeft o.a. met dikte van het glas, coating etc. te maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:52

Ik moet ze nog steeds verzekeren Bloos
Nadeel is alleen dat er maar weinig (betaalbare) verzekeringen zijn die je de nieuwwaarde betalen. Dus dan nog moet je flink bijleggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:56

Ik hoorde laatst trouwens een semi-beroeps zeggen dat een spiegel maar 100.000 mee kan en daarna wel zo'n beetje op is. Is dat waar?
Vind 100.000 zo weinig lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:56

Emmaa_ schreef:

Zat er toen een zonnekap op je lens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:57

Nouks schreef:
Emmaa_ schreef:

Zat er toen een zonnekap op je lens?

Nee.
Heb er nog geen een Nagelbijten / Gniffelen.
Ga er wel binnenkort eentje aanschaffen Ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:58

Hmm, meestal zeggen ze dat over de sluiter (dat hij een x-aantal keer mee kan) ......... Maar dat verschilt volgens mij per camera.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:01

Heb ook het idee dat het nogal per zonnekap verschilt hoeveel bescherming zo'n ding biedt...... Die van de 70-200 is groot en echt stevig, dus daar kan ik het me wel bij voorstellen.

Maar bij een andere lens van mij is het maar een heel kort, wijd openstaande zonnekap van minder sterk materiaal....... Das toch echt wel weer anders (kan ook veel makkelijker wat "in" komen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:04

Emmaa_ schreef:
Nee.
Heb er nog geen een Nagelbijten / Gniffelen.
Ga er wel binnenkort eentje aanschaffen Ja

Tsja.... ik blijf toch zweren bij "wel zonnekap, geen filters". Filters gebruik je wanneer ze iets doen voor je foto's, niet om je lens te beschermen m.i.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik veel fotografeer in moeilijke lichtomstandigheden en dat je dan met filters errug snel lelijke flares krijgt.

Manzano: ik heb o.a. de 16-35 F2.8 L II, die heeft inderdaad een kortere zonnekap. Ik snap wat je bedoelt, maar dan nog schroef ik er geen filter voor Tong uitsteken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:05

Tja, ieder eigen keuze he Knipoog Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:29

Voor bij de paarden vind ik filters toch wel heel erg prettig... Voor je het weet komt er een knol langsdenderen door de bagger en heb je spetters op je lens.
Liever krassen op mn filter dan op mn lens....

Mij is dus verteld dat duurdere UV filters van betere kwaliteit zijn (coating ed), en langer meegaan.
Maar de werking ervan, tja, ik zie geen verschil om eerlijk te zijn.

Op internet zeggen ze het volgende:
Het ultraviolet-filter absorbeert ultraviolette lichtstralen die buitenopnamen vaak onscherp en vlak doen lijken.Het is een universeel filter dat bij mooi weer zowel voor opnamen in kleur als in zwartwit kan worden gebruikt. Het UV-filter kan ook permanent als beschermfilter aangebracht blijven

dus tja.... ik hou het wel lekker als permanent bescherm filter!
Ik heb ook nog een andere, een polarisatie filter.
Als je die verkeerd gebruikt heb je wel degelijk mislukte foto's

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:31

Zo'n UV filter, heeft die alleen nut bij spiegelreflexen of ook bij digitale compact camera's?

Is het bij een digitale compact camera noodzaak?
nog een vraag dan:
als je de sluitersijd heel kort maakt, dan kan je tog mooiere actie foto's nemen?
(is 1/2500 genoeg voor actie foto;s?)
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:43

Bij sommige actiefoto's heb je aan 1/125 al genoeg, alleen heb je dan af en toe wel last van bewogen beentjes.
Zet m'n ISO dan liever wat hoger, dan maar een klein beetje ruis wat amper te zien is, heb ik tenminste wel scherpe foto's Ja.
Ik kom bijna nooit tot 1/2500 of hoger hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:45

En je hebt bijna geen UV-filters voor compact camera's voor zover ik weet Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:29

helemaal geen voor compact camera's zelfs. Je kan op de lens van een compact camera niks "vast schroeven". Op een SRL (of DSRL) lens zit schroefdraad om een filter op te draaien

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:33

Ik heb vandaag eos 450d gehaald en ben er ontzettend blij mee Haha!

Nou zit ik met een klein probleempje, ik had er namelijk gelijk een geheugenkaart bij gekocht van 4gb. De vrouw raade mij SanDisk extreme 3 compact flash aan. (Van 4gb)

Nou kom ik thuis en wil ik mijn camera in elkaar zetten maar dit is een ontzettend groot geheugenkaart en ik weet echt niet wat ik ermee moet want in mijn camera past deze niet.

Of ik heb wat verkeerds, of ik ben gewoon dom bezig..

Hier een voorbeeld van wat ik ongeveer heb:
http://www.digicamshop.nl/product/28353 ... -4-gb.html

Er is in mijn camera alleen plaats voor zo'n kleine geheugenkaart.

Hoop dat iemand weet wat ik hiermee moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:34

Teruggaan naar de winkel misschien? Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:35

Volgens de canonsite moet er een SD kaart in en geen CF kaart. Even mee terug gaan dus en omruilen. wel slordig van dat bedrijf.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:45

dit is al de 2de keer dat ik dat hoor... is het zo moeilijk om even je mensen een schop onder hun kont te geven en leren wat in wat moet... sietez, teruggaan absoluut! en dan vooral aanwijzen wie je heeft geholpen