[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:01

Larisske schreef:
Maar betekent automatisch scherpstellen op het onderwerp dat de achtergrond vager word ik weet dit namelijk niet en dit staat bij de sony dus dan gaat het daarbij zeker.

Automatisch scherp stellen houdt alleen in dat de camera geacht wordt zo slim te zijn om te kunnen bepalen waar het onderwerp zich zou bevinden en waar de camera dus moet scherpstellen. Heeft, ongeacht of je er een mooie onscherpe achtergrond mee krijgt, niks te maken met scherptediepte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:04

Dat heeft alles te maken met scherpte-diepte. Clown Scherpte-diepte is niks meer dan dat er een deel van de foto scherp word afgebeeld, en de rest onscherp.... Of je cam dat automatisch doet of dat je het zelf doet is dan weer a whole other story.. Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:05

Ja maar als je een hoog diafragma getal kiest, wordt er weinig onscherp, terwijl je gewoon scherpstelt. Of ben ik nu blond Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:06

Juul schreef:
Dat heeft alles te maken met scherpte-diepte. Clown Scherpte-diepte is niks meer dan dat er een deel van de foto scherp word afgebeeld, en de rest onscherp....

Maar scherptediepte wordt niet bereikt door middel van automatisch scherpstellen, hoe je het ook wendt of keert. Sorry.

Overigens, om even in te gaan op "scherptediepte-met-compactcamera": méér scherptediepte kun je ook heel simpel bereiken door te zorgen dat je héél véél lege achtergrond hebt, dat de achtergrond zo ver mogelijk weg is.... Het wordt vanzelf wel een keer onscherp Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:07

Ja klopt. Bij een klein diafragma heb je meer scherptediepte. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:08

Nouks schreef:
[naam] schreef:
Dat heeft alles te maken met scherpte-diepte. Clown Scherpte-diepte is niks meer dan dat er een deel van de foto scherp word afgebeeld, en de rest onscherp....

Maar scherptediepte wordt niet bereikt door middel van automatisch scherpstellen, hoe je het ook wendt of keert. Sorry.

Overigens, om even in te gaan op "scherptediepte-met-compactcamera": méér scherptediepte kun je ook heel simpel bereiken door te zorgen dat je héél véél lege achtergrond hebt, dat de achtergrond zo ver mogelijk weg is.... Het wordt vanzelf wel een keer onscherp Knipoog

Méér scherpte-diepte niet idd. Maar auto-scherpstelling geeft wel degelijk scherpte-diepte. Maar dat meisje vroeg of je er uberhaupt scherpte-diepte mee kon krijgen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:22

Juul schreef:
Het is toch logisch dat als je ergens op scherpsteld de rest minder scherp wordt? Pling

Gelul, hangt af van de diafragmagetal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:23

Met een simpele digi had ik het over. Knipoog Met auto-scherpstelling. Clown

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:30

Nouks schreef:
Revanches schreef:
Ik vind het ook vreemd.
Ik heb gister heel wat reviews door gelezen. En ik kwam hierachter dat de Sony-Alpha 350 niet echt geschikt is voor sportfotografie wegens 2,5bps ipv 3 of 3,5. Wat ik wel had gehoopt. Dit is mij niet door de adviseur verteld. Daar baal ik wel een beetje van. Maar goed gelukkig ben ik nog in de "rondkijk"fase,en het is goed dat het me opviel. Want dan valt toch die Alpha 350 af. Scheve mond

Uhm....

Soms is die burst handig,

maarrehm....

Is timing niet veel belangrijker???

Boeieh of ie 2,5 of 3 of 3,5 fps heeft. Met 3 fps heb je als je je burst gebruikt met springen ook maar één goed moment te pakken (als je mazzel hebt), de andere zijn duidelijk te vroeg of te laat. Pas met 5+ beelden per seconde kun je meerdere goede foto's op één sprong maken.

Verder:

Timing.

Timing, timing, timing.

Zelfs een spiegelreflexcamera met 1 beeld per anderhalve seconde zou geschikt kunnen zijn voor (paarden)sportfotografie, er vanuitgaande dat de rest van de specs goed zit (vergelijkbaar met andere DSLR's).

Timing.

Dus eigenlijk maakt die aantal bps niet zo heel veel uit? Scheve mond

Pfff zo wordt de keuze niet veel makkelijker!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:31

Juul schreef:

Dat staat er niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:32

patsur schreef:
[naam] schreef:

Dat staat er niet bij.

Als je beter had gelezen. Daar ging het gesprek over. Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:33

Doet er niet toe wat voor camera je hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:58

Revanches schreef:
[***] schreef:

Uhm....

Soms is die burst handig,

maarrehm....

Is timing niet veel belangrijker???

Boeieh of ie 2,5 of 3 of 3,5 fps heeft. Met 3 fps heb je als je je burst gebruikt met springen ook maar één goed moment te pakken (als je mazzel hebt), de andere zijn duidelijk te vroeg of te laat. Pas met 5+ beelden per seconde kun je meerdere goede foto's op één sprong maken.

Verder:

Timing.

Timing, timing, timing.

Zelfs een spiegelreflexcamera met 1 beeld per anderhalve seconde zou geschikt kunnen zijn voor (paarden)sportfotografie, er vanuitgaande dat de rest van de specs goed zit (vergelijkbaar met andere DSLR's).

Timing.

Dus eigenlijk maakt die aantal bps niet zo heel veel uit? Scheve mond

Pfff zo wordt de keuze niet veel makkelijker!

Nou, ik ontken niet dat het HANDIG kan zijn, ik vind die 8,5 fps van mijn camera ook absoluut handig, hij zit er tenslotte ook niet voor niks op. Maar het betekent niet dat een camera met iets minder burst direct niet bruikbaar is voor sport. Want het komt natuurlijk allemaal aan op je timing, das het belangrijkste van alles.

Daarbij vind ik dus bovendien het verschil tussen 2,5, 3 of 3,5 fps dusdanig klein dat dat er sowieso niet toe doet. Met 2,5 frames kun je één goede foto op een hindernis maken, met 3,5 nog steeds.

2 fps of 8 maakt bijvoorbeeld meer verschil.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:08

In principe gebruik ik mijn meerdere beelden per seconde ook niet echt Scheve mond Hij staat wel altijd aan, dus als ik mn knop ingedrukt hou dan kliktie er op los, maar over het algemeen is dat onbewust Haha!

Gewoon in het begin even aftasten wat het mooiste moment in de beweging is, en dan op het juiste moment klikken! Reactietijd verschilt per camera, Mijn D300 reageerd bijv. veel sneller dan de D200..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:21

Voor de liefhebbers; ik heb een Canon EOS 20D + 18-55 lens te koop Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:22

Hee Liesje, beetje offtopic, maar al naar een tas gekeken? Tong uitsteken

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:33

Ja, haha. Ik krijg een crumpler trolley voor mijn verjaardag.
Was laatst in de aanbieding bij K-E Lachen

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:20

patsur schreef:
Juul schreef:

Dat staat er niet bij.

Ok ik had er idd bijgezet dat het met een gewone camera was geen spiegelreflex ofzo 99 euro kost hij me wrs.Maar nu met allemaal een andere uitleg wat is nu de juiste uitleg en wat is eig scherpdiepte het kan zijn dat ik het weet maar dat ik het anders noem maar kan iemand het even uitleggen?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:22

Liesje89 schreef:
Voor de liefhebbers; ik heb een Canon EOS 20D + 18-55 lens te koop Lachen

Hij is al weg Nagelbijten / Gniffelen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:55

Hallo,

Ik ben inmiddels al een tijdje rond aan't kijk naar DSRL's.

Nu wil mn vader er opzich ook wel een, en anders krijg ik met veel bijbetalen eentje voor m'n verjaardag (volgende week).
Nu vroeg ik me alleen een paar dingen af.

We zijn aan't kijken naar de Sony Alpha 200, Canon EOS 400D, Nikon D80

Vraagje over de Sony is; kunnen er ook andere lenzen op die niet van Sony zijn? Als dat niet zo is valt die af aangezien m'n pa zegt/denkt dat die lenzen dan in verhouding een stuk hoger kunnen liggen kwa prijs.
Ik zelf vind de Alpha fijner in de hand liggen dan de Canon. De Nikon moet ik nog eens voor naar de winkel die heb ik eigenlijk nog niet echt zo goed bekeken.

Bij de Nikon heb ik wat gelezen over problemen met de 18-135 objectief (schijnt een error aan te geven?). Zijn hier meer mensen mee en is het daarom een afrader om deze lens erbij te pakken? Want je kunt 'm dus ook krijgen met de 18-55 had ik gezien.

Dit zijn eigenlijk een beetje mijn vragen. Als jullie nog informatie verder hebben zou ik dat ook fijn vinden.

Alvast bedankt Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:47

Sigma kan ook op Sony, maar dat is natuurlijk kwalitatief minder dan een vergelijkbare Canon of Nikon lens..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:53

Oké.. dus op het gebied van lenzen is de Sony weer wat af te raden?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:05

Ik weet niet hoe de lenzen van Sony zelf zijn.
Wat ik wel weet, is dat Canon en Nikon zowieso van eigen merk goede lenzen hebben. Kwalitatief is het glas van een Sigma minder, en het risico is er dat het glas niet helemaal mooi geslepen is.. Vergelijk voor de grap de prijzen van bijv de 70-200 2.8 maar eens...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:15

Ik weet dat de lens 70 - 200 van sony +/- €259,- kost.

Alleen het punt is dus.. m'n vader wil ook wat met die camera doen uiteindelijk en hij wil dus geen SRL kopen waarvan de lenzen een stuk duurder zijn omdat sony geen andere lenzen (behalve die sigma) ''toelaat''. Daardoor kun je namelijk de prijs nogal opschroeven.