[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlissa92

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:37

Ik heb een nieuwe canon powershot E450 gelooof ik Tong uitsteken
Met 7,2 megapixels en 3 x optische zoom.
Nu wil ik gewoon buiten in de bak mooie foto's kunnen maken met het rijden maar echt ELKE foto is bewogen.

Hebben jullie tips? Misschien ook over de iso en sluitertijd?
Hoe hoog of juist laag.

Ik vind het heel jammer dus ik hoor graag nog wat er over Lachen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:41

Hallo.

Ik heb een Fuji Finepix S5600, en ik wil heel graag weten hoe je foto's maakt met zo'n 'warm sfeertje.' Of als iemand wat tips heeft over foto's maken op het strand? Ik ga namelijk op vakantie morgen.

Ook zou ik echt echt heel fijn vinden als iemand me in stappen uit kon leggen hoe ik de sluitertijd en iso instel, ik snap er namelijk helemaal niets van meestal Huilen

Alvast heel erg bedankt!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:30

Niemand? Huilen Ik ga vanavond al weg.. Scheve mond

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:43

Ik zou de ISO niet zo hoog zetten op het strand overdag! Hoe hoger de iso hoe meer ruis! Overdag als het mooi licht is buiten heb je ook geen hoge iso nodig

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:28

@Martine; Als je het boekje leest en de aanwijzingen daarvan opvolgt, kom je denk ik vrij eenvoudig bij de knop ISO. Die ziet (uit mijn hoofd, heb dit toestel allang niet meer gezien) geloof ik bij die zilveren F, daar kun je instellingen als ISO-waardes aanpassen.

Over de warme sfeer: dit heeft met de witbalans te maken. Dit kun je wss in de handleiding ook uitgebreider vinden, maar in het kort komt het erop neer dat die goed aangepast moet zijn aan het type licht, zonlicht dus. Daar heb je speciale standen voor op je camera. Als je 'm op AUTO zet, loop je vaak de kans dat het niet altijd goed uitpakt, dan krijg je bijv. te blauwe foto's.

Uiteraard doen programma's als PhotoShop en PaintShop wonderen voor een lekker warm sfeertje.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:42

winerieke schreef:
Nu wil ik gewoon buiten in de bak mooie foto's kunnen maken met het rijden maar echt ELKE foto is bewogen.

Hoe hoog of juist laag.

De minimale sluitertijd moet 100 zijn, liefst 125 of hoger.
Perobeer de iso zo laag mogelijk te houden, maar je kunt er niet echt van verwachten dat het dan goede foto's worden, dit is gewoon zelf uitproberen.
Maar verwacht er niet van dat je super mooie foto's kunt maken in een binnenbak, dat wil soms alleen als de binnenbak erg goed verlicht is en het ook het juiste licht is(vooral buitenlicht is het beste.)

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:37

Kan er met elke foto een blackfoto gemaakt worden? Ik vind dat soort foto's erg mooi maar ik weet niet hoe ik ze moet maken..
Ik heb een Olympus X 790?
Ben er trouwens erg tevreden mee zeker omdat ik niet zovaak foto's maak eigelijk alleen maar als ik er weer een paar wil hebben van mn verzorgpony Tong uitsteken
Hebben jullie tips/uitleg voor mij? Lachen

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:45

x_marr Het gaat er ook om om buiten in onze eigen bak foto's te kunnen maken Haha!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:10

mas_ schreef:
Kan er met elke foto een blackfoto gemaakt worden? Ik vind dat soort foto's erg mooi maar ik weet niet hoe ik ze moet maken..
Ik heb een Olympus X 790?
Ben er trouwens erg tevreden mee zeker omdat ik niet zovaak foto's maak eigelijk alleen maar als ik er weer een paar wil hebben van mn verzorgpony Tong uitsteken
Hebben jullie tips/uitleg voor mij? Lachen

hoe je een blackfoto maakt is al vaak uitgelegd. het is niet zo dat je een foto maakt en na de tijd de achtergrond zwart 'kleurt'.
je zet je paard in een donkere stal en laat zijn hoofd en hals buiten de stal. zo zijn zijn hoofd en hals licht en is de rest donker.
soms kun je de foto heel iets nabewerken op de computer, door de achtergrond egaal zwart te maken.

Dit is het in het heel kort. ik hoop dat je er wat aan hebt!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:32

x_Marr schreef:
winerieke schreef:

Hoe hoog of juist laag.

De minimale sluitertijd moet 100 zijn, liefst 125 of hoger.
Perobeer de iso zo laag mogelijk te houden, maar je kunt er niet echt van verwachten dat het dan goede foto's worden, dit is gewoon zelf uitproberen.
Maar verwacht er niet van dat je super mooie foto's kunt maken in een binnenbak, dat wil soms alleen als de binnenbak erg goed verlicht is en het ook het juiste licht is(vooral buitenlicht is het beste.)

Wil je zeker zijn dat er geen bewegong meer zit in een paardensportfoto, zul je naar 1/500 of sneller moeten gaan. De hoeven maken bij het lopen een meer dan dubbele snelheid van het paard, dus moet je een snelle sluitertijd hebben. Dat kan het beste met een groot diafragma en indien nodig de Iso iets verhogen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:13

weten jullie ook hoe je foto's in simpleviewer krijgt?
ik heb simpleviewer (zo'n gallery voor op je site) gedownload, maar zou niet weten hoe ik er foto's in krijg en hoe ik het dan online zet. Bloos
ik hoop dat iemand mij kan helpen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:13

@LoveLeandro; dit is een technische vraag die met HTML te maken heeft, de basis van een website.
Ik raad je aan even te zoeken op Google, ik meen dat er wel wat fora zijn waar hier uitleg over staat (misschien al wel een Bokttopic). Mocht het niet lukken, wil ik je via PB wel helpen, maar ik kan je vantevoren al zeggen dat het handig is als je iets van HTML afweet, omdat je die moet veranderen om foto's toe te voegen en te verwijderen. Bovendien is een leuke opmaak van je SV ook mooi meegenomen (vaak zie je van die lelijke, kale dingen, terwijl je SV zo mooi naar je eigen hand kan omzetten!).

Succes ermee.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:15

dankjewel! Lachen
mijn broer is websitemaker en die helpt me met een nieuwe site, dus daar wou ik SV voor gebruiken. Dan wacht ik maar mooi even tot hij tijd heeft Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:45

Ik heb sinds kort een spiegelreflex, de Olympus E-510. Nu zijn actiefoto's altijd leuk, maar hoe krijg ik ze spatscherp? Welke instellingen (sluitertijd, diafragma) zijn hiervoor nou het beste? Het wordt namelijk nooit helemaal scherp:
Afbeelding

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:22

Dat ziet er inderdaad niet helemaal lekker uit. Ik denk dat je al de grootst mogelijk mogelijke diafragma (5,6) hebt gebruikt. Die sluitertijd kun je dan alleen omhoog doen als je de ISO verhoogt. Want het kan zijn dat die omhoog moet. Ook lijkt hij niet helemaal goed scherpgesteld te hebben. Je kunt het beste even een testje doen, waarbij je je camera op bv een tafel of stoel neerzet en dan de afstanden met de hand instelt. Dat staat op het objectief. En dan dus even namete met een meetlint en op verschillende afstanden iets fotograferen waarvan je goed kunt zien af het scherp is. Zorg dat het toestel goed stevig staat, zodat je zeker weet dat het geen bewegingsonscherpte is. Het komt nl. weleens voor dat een toestel niet helemaal goed is ingesteld. Dat noemen ze backfocus. Als je dat hebt getest weet je zeker dat het aan je instellingen en bewegen ligt. Dit vraag ik omdat ik nergens een echt scherp deel op de foto zie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:50

Bedankt Kokomo, het zou ook kunnen dat ik een beetje meebewogen heb, omdat ze zo hard ging.
ISO stond op auto denk ik, omdat ik nog even moet leren met al die instellingen om te gaan Lachen
Ik heb idd dat diafragma gebruikt. Ik zal het testje eens gaan doen, maar op andere foto's is het vaak wel scherp, deze is namelijk al beter:
Afbeelding

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:48

mooie foto Haha!

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:46

Hee hee!
Ik had een vraagje,
Ik heb een Fuji S5700 en 2 vriendinnen vroegen of ik een paar foto's van ze wil maken in het bos Knipoog
Hebben jullie tips om hun scherp te maken en de achtergrond zwart. Want ik weet dat deze camera het kan, maar het lukt me gewoon nog niet.
Het lukt me alleen soms als ik heel erg inzoom en dan scherp stel, maarhet moet toch ook kunnen zonder dat inzoomen?

En hebben jullie nog verdere tips over het maken van Portretfoto's?

Ik ben al veel aan het uitproberen met de instellingen (diafragma, sluitertijd, ISO enz.) Maar tot nu toe lukt het met nog niet optimaal Clown
Het zou toch fijn zijn als er een goed resultaat uit kwam van mijn eerste wannabe shoot! Haha!

Alvast bedankt!

Edit:
Als jullie zeggen: Stel een groot diafragma in.
Dan is dat toch een klein getal he? Vork

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:04

Voor portretfoto's is een groot diafragma ( dus klein getal) idd. het mooist. Sluitertijd moet je minimaal op 1/200 instellen, tenzij je een statief hebt. Is is afhankelijk van de hoeveelheid licht. Op bijv. een zonnige dag gebruik je iso 100.

Voor foto's met een zwarte achtergrond gebruik jij bij portret meestal een zwart doek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:33

JW18 schreef:
Voor portretfoto's is een groot diafragma ( dus klein getal) idd. het mooist.

Hmm, beetje rare opmerking vind ik dit. Dat is, lijkt mij, echt afhankelijk van wat je voor foto wilt maken, hoe veel mensen er op de foto staan, hoe belangrijk scherpte over het gehele gezicht is etc. In de meeste portretsituaties houd ik toch echt F8 ofzo aan.

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:12

MarionBizet schreef:
Hebben jullie tips om hun scherp te maken en de achtergrond zwart. Want ik weet dat deze camera het kan, maar het lukt me gewoon nog niet.

Ik bedoel de achtergrond wazig, ik lees het net over Bloos

Nouks:
Ik ga foto's maken van twee vriendinnen. Dus hun met z'n tweeën op de foto en ieder apart. Dus F8 ongeveer aanhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:09

Ligt het er nog aan wat voor foto's het moeten zijn. Wil je ze allebei scherp hebben, dan pak je een groter getal. Wil je de ene iets voor de ander hebben staan waarbij de ene haarscherp is en de ander juist wat wazig, dan pak je een zo klein mogelijk getal (groot diafragma).

Als je bijvoorbeeld kijkt naar modefotografie enzo, dat is eigenlijk altijd met kleinere diafragma's geschoten, waardoor iedereen haarscherp in beeld komt. Maar als je meer diepte wilt creëren, neem je dus een groter diafragma.

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:15

Ooh okee dankjewel voor de uitleg! Haha! Ik ga het gewoon proberen en dan ben ik gewoon weer een ervaring rijker! Bloos

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:04

MarionBizet schreef:
Ooh okee dankjewel voor de uitleg! Haha! Ik ga het gewoon proberen en dan ben ik gewoon weer een ervaring rijker! Bloos

Doordat je een kleine sensor hebt van slechts 5.76x4.29 mm. is het onzin om op diafragma 8 te gaan fotograferen. Bij jouw toestel is het moeilijk om een onscherpe achtergrond te krijgen doordat de kleine sensor ook een klein brandpunt objectief heeft. Bij 1,13 meter afstand bij een redelijke portretzoom van 9mm en diafragma 8 heb je het al scherp van 56 cm tot oneindig. Over die scherptediepte hoef je dus niet zo in te zitten, het is moeilijker om de achtergrond onscherp te krijgen. Waar Nouks en JW18 het hebben geld voor spiegelreflexcamera's, maar niet voor jouw. Jij zult het met een normale afstand bij portretten ook bij 3.5 (jouw grootste diafragmaopening) allemaal scherp hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:09

Oeps, inderdaad Kokomo. Thanks voor de toevoeging. Had even niet bedacht dat ze wellicht geen SLR had Haha!