Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke schreef:Als je in RAW werkt en alles met de raw bestanden doet, maakt 't niet uit hoe je de profielen op je camera instelt. Want die instellingen worden alleen op .jpg bestanden toegepast.
deniseqn schreef:En zou het dus ook een beetje aangepast kunnen worden als je in de JPEG-file ziet dat er een uitgebeten stuk is en dat zou je dan in de RAW-file nog aan kunnen passen?
JolandaS schreef:deniseqn schreef:En zou het dus ook een beetje aangepast kunnen worden als je in de JPEG-file ziet dat er een uitgebeten stuk is en dat zou je dan in de RAW-file nog aan kunnen passen?
Een beetje overbelichting kun je achteraf aanpassen, maar flink overbelichte stukken bevatten geen informatie en daar is niks meer aan te doen.
Dus het is nog steeds belangrijk om goed te belichten op het moment dat je de foto maakt.
F_Orumster schreef:Ik belicht graag een snippertje onder.
deniseqn schreef:Femke schreef:Als je in RAW werkt en alles met de raw bestanden doet, maakt 't niet uit hoe je de profielen op je camera instelt. Want die instellingen worden alleen op .jpg bestanden toegepast.
Dus op zich zou het in RAW niet heel erg uitmaken als een foto net iets (dus een klein beetje, niet heel erg) te donker is (te zien aan de JPEG-file), aangezien je in een bewerkingsprogramma dit kan aanpassen? Of begrijp ik het verkeerd?
En zou het dus ook een beetje aangepast kunnen worden als je in de JPEG-file ziet dat er een uitgebeten stuk is en dat zou je dan in de RAW-file nog aan kunnen passen?
[Hoop dat ik een beetje duidelijk ben]
Femke schreef:@Richard: ik heb dat nooit gemerkt hoor, dat de camera de voorvertoning van RAW's met de 'picture style' toepast. Bij mij zijn de kleuren altijd gewoon net zo flets en saai als op de RAW en zijn die kleurstijlen in 't menu ook helemaal uitgeschakeld als je camera ingesteld staat op alleen RAW. Pas als je er ook jpg's bij opslaat springt die menu optie weer op actief bij Nikon.
Maar dat kan bij Canon anders zijn natuurlijk