[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:57

Beter kun je ze dan dus op standaard hebben staan en dan in LR gewoon toepassen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:10

Dat hangt er vanaf wat voor effect je wilt bereiken en wat je precies van plan bent in je nabewerking.

Als je jouw body op "Standard" zet moet je er ook even op letten dat je Picture Style "Standard" ook toepast in LR, want anders kunnen de kleuren heel licht afwijken met wat je op je schermpje ziet. Meestal is het te verwaarlozen en het was mij nog nooit op gevallen. Ik heb er vooral "last" van bij concertfotografie met het P!nk-effect door alle rode/roze/paarse verlichting.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:15

De rode lampen zijn moeilijk sowieso. Moet je je contrast hoog zeten dan?

Ik heb dat in lr niet zien staan, waar staat dat?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:22

In je RAW foto zit altijd een verkleinde JPG verstopt. Deze JPG laat hij als voorvertoning op je schermpje zien. Deze JPG laat hij normaal zien in Library mode en hierop is dus in-camera de Picture Style toegepast dor je body zelf. Op het moment dat je naar Library mode gaat en LR de foto 1:1 opnieuw gaat "renderen" zie je bij sommige foto's de kleuren iets verspringen. Dat is dus de impact van die Picture Styles. ;)

Helaas is de sensor van je camera veel gevoeliger voor rood/roze/paars. -O- Bij het nabewerken kan ik soms het rood iets verminderen of als het echt te erg is en niet meer te redden kan ik altijd de foto nog omzetten naar zwart-wit. :+

Picture Styles zitten in de Library mode in de onderste sectie. Volgens mij heet dat Camera Calibration. Wees alleen voorzichtig met de schuifjes daar. Weet wat je doet. Maar experimenteren met die Picture Styles binnen die sectie kan geen kwaad. ;)

Sorry voor mijn niet-Jip-en-Janneke-taal, maar dit is een beetje lastig uit te leggen denk ik... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:39

Ik heb 'm in mijn camera altijd zo neutraal mogelijk ingesteld.
Want je camera heeft amper rekenkracht en let verder niet op de foto zelf, hij gooit er alleen een vol automatische bewerking overheen zoals die ingesteld staan. Ongeacht wat de foto eigenlijk echt nodig heeft.

Je kunt dat dus véél beter achteraf doen op je computer.
Waar je een goed gekalibreerde monitor, een programma met vele opties voor fijn afstelling én de juiste hoeveelheid rekenkracht ter beschikking hebt.

Voor een veel beter/mooier/preciezer eindresultaat.

Als je in RAW werkt en alles met de raw bestanden doet, maakt 't niet uit hoe je de profielen op je camera instelt. Want die instellingen worden alleen op .jpg bestanden toegepast.

@Richard: ik heb dat nooit gemerkt hoor, dat de camera de voorvertoning van RAW's met de 'picture style' toepast. Bij mij zijn de kleuren altijd gewoon net zo flets en saai als op de RAW en zijn die kleurstijlen in 't menu ook helemaal uitgeschakeld als je camera ingesteld staat op alleen RAW. Pas als je er ook jpg's bij opslaat springt die menu optie weer op actief bij Nikon.
Maar dat kan bij Canon anders zijn natuurlijk :j

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:58

Handig topic dit zeg! Ik ga even meelezen. :)

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:02

*Vanaf gisteren heb ik m'n camera of RAW + JPEG staan, dus het is nog een beetje nieuw voor mij*

Femke schreef:
Als je in RAW werkt en alles met de raw bestanden doet, maakt 't niet uit hoe je de profielen op je camera instelt. Want die instellingen worden alleen op .jpg bestanden toegepast.

Dus op zich zou het in RAW niet heel erg uitmaken als een foto net iets (dus een klein beetje, niet heel erg :P) te donker is (te zien aan de JPEG-file), aangezien je in een bewerkingsprogramma dit kan aanpassen? Of begrijp ik het verkeerd?
En zou het dus ook een beetje aangepast kunnen worden als je in de JPEG-file ziet dat er een uitgebeten stuk is en dat zou je dan in de RAW-file nog aan kunnen passen?
[Hoop dat ik een beetje duidelijk ben :P]

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:04

Ja denise, dat zijn de grote voordelen van RAW :)

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:05

Oké, super nice :o!
Nu nog zorgen dat m'n pc het kan lezen, haha :P.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:07

deniseqn schreef:
En zou het dus ook een beetje aangepast kunnen worden als je in de JPEG-file ziet dat er een uitgebeten stuk is en dat zou je dan in de RAW-file nog aan kunnen passen?

Een beetje overbelichting kun je achteraf aanpassen, maar flink overbelichte stukken bevatten geen informatie en daar is niks meer aan te doen.
Dus het is nog steeds belangrijk om goed te belichten op het moment dat je de foto maakt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:09

Ik belicht graag een snippertje onder.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:10

JolandaS schreef:
deniseqn schreef:

Een beetje overbelichting kun je achteraf aanpassen, maar flink overbelichte stukken bevatten geen informatie en daar is niks meer aan te doen.
Dus het is nog steeds belangrijk om goed te belichten op het moment dat je de foto maakt.

Ja, snap ik :j fotograferen blijft nog steeds een kunst :))

F_Orumster schreef:
Ik belicht graag een snippertje onder.

Oké, zou ik idd ook doen ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:22

deniseqn schreef:
Femke schreef:

Dus op zich zou het in RAW niet heel erg uitmaken als een foto net iets (dus een klein beetje, niet heel erg :P) te donker is (te zien aan de JPEG-file), aangezien je in een bewerkingsprogramma dit kan aanpassen? Of begrijp ik het verkeerd?
[Hoop dat ik een beetje duidelijk ben :P]

Wat je nu aanhaalt gaat niet meer over die picture styles.
Die bepalen namelijk alleen de hoeveelheid scherpte, contrast, verzadiging, etc. die tijdens de verwerking van raw naar jpg wordt toegepast.
Dat heeft dus in principe niet echt wat te maken met de belichting van je foto!

Want die moet natuurlijk gewoon goed zijn in beginsel.

Ja, het voordeel van RAW is dat je kleine foutjes in je belichting wat gemakkelijker kunt corrigeren.
Maar het is een stuk sneller, gemakkelijker en "beter" om tijdens het fotograferen je belichting gewoon al correct te doen. Merk je tijdens de shoot dat de lichtmeter van de camera er wat naast zit? Compenseer dit dan met je belichtingscorrectie (+/- knop op je camera).

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:25

Nee oke, maar her ging meer om her idee dat je in RAW nog dingen aan kunt passen, want dit wist ik niet :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:26

Ja, RAW is het ruwe fotomateriaal waar nog geen enkele vorm van bewerking of compressie op is toegepast. Dat moet je dus zelf allemaal doen achteraf.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:22

Femke schreef:
@Richard: ik heb dat nooit gemerkt hoor, dat de camera de voorvertoning van RAW's met de 'picture style' toepast. Bij mij zijn de kleuren altijd gewoon net zo flets en saai als op de RAW en zijn die kleurstijlen in 't menu ook helemaal uitgeschakeld als je camera ingesteld staat op alleen RAW. Pas als je er ook jpg's bij opslaat springt die menu optie weer op actief bij Nikon.
Maar dat kan bij Canon anders zijn natuurlijk :j

Bij Canon is het dan denk ik anders. := Als je alleen in RAW fotografeert en dus geen JPG's naar je kaartje wegschrijft zal Canon de voorvertoning en wat jij op je schermpje ziet altijd de op dat moment ingestelde witbalans en Picture Style toevoegen/toepassen. Als je in de camera je Picture Style op Neutral hebt staan is dit idd bijna net zo flets als de RAW. Echter staat in de meeste bodies het profiel standaard op Standard en dat is een net iets andere weergave van de kleuren. Dus kan dat wat verschillen opleveren als je RAW opent in LR. Dan heeft je voorvertoning en embedded JPG iets meer contrast. Als je echter in LR ook Picture Style Standard toepast zijn ze bijna identiek.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:26

Vraagje.
Ik wil toch meer gebruik gaan maken van Lightroom daar ik met Photofiltre vast loop op bepaalde punten.
Richard, ik weet dat jij die workshops geeft daarover, maar zijn er ook boekwerken die je aanraad?
want ik vat er geen hol van op dit moment. :')

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:32

Ik kan je het boek Lightroom 3 ontmaskerd van Piet Van den Eynde aanraden.
Je kunt LR gebruiken voor je gehele workflow maar er kan zoveel mee, dat het wel even tijd kost alle mogelijkheden te leren kennen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:42

Die tijd wil ik er gerust instoppen, want wat ik inderdaad nu al wel zie is dat je heel veel uit het programma kan halen. *per toeval ontdekt dat je een watermerk erop kon zetten bijvoorbeeld.. in PF deed ik dat met tekst :+ )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:47

San, ik kan je ook wel het één en ander uitleggen eventueel. Maar dan is het wel handiig als ik LR op deze laptop heb staan. :+
Hij is bezig.... :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:03

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:08

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:59

De meeste biebs hebben een online catalogus :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:28

Volgende week ben ik voor m'n werk gevraagd om foto's te maken op een borrel in ons bedrijfsrestaurant, ik fotografeer eigenlijk niet meer zoveel dus ik ben er een beetje 'uit' met de instellingen e.d. dus vandaar dat ik hier even wat advies vraag.

Ik heb een Canon Eos 400D met de standaard kitlens, een groothoekobjectief, een zoomobjectief (niet lichtsterk) en een 50mm lichtsterk (1.8) objectief met vast brandpunt.

De foto's worden in het bedrijfsrestaurant gemaakt, er is geen licht van buitenaf aanwezig, alleen kunstlicht. Ik heb geen externe flitser. Het kunstlicht in het restaurant is wel vrij fel (vergelijkbaar met de gemiddelde kledingwinkel).

Hoe kan ik het beste uit m'n camera halen en zorgen voor zo scherp mogelijke foto's. Ik was van plan om m'n lichtsterke objectief te gebruiken omdat ik het idee heb dat ik daarmee het beste resultaat kan halen zonder flitser. Maar, welke iso en sluitertijd kan ik het beste mee werken? Of wie heeft er andere bruikbare tips?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:43

help mensen ik heb even hulp nodig een vriendin van mij heeft net een paar dagen een baby en wil graag dat ik morgen foto's kom maken mag ik wat tips heb trouwens enkel een kitlens en een zoomlens (55-250) zelf dacht ik gewoon de kitlens te pakken en te kijken wat ik ermee kan.
maar wat tips kwa instellingen het is gewoon in huis uiteraard wat tips voor manieren op de foto zal ook leuk zijn.