[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:32

Kijk even op hun website. Ik weet niet wat jij 'flink groot' vind en ik ken hun prijslijst niet uit mijn hoofd.

Kiwipitje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:37

40 x 120 is € 65 dus dat valt zeker mee. Thanks :D

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:30

Hallo Bokkers,

Kunnen jullie mij wat tips geven?

Hoe kan ik het beste mijn camera instellen als ik foto's wil maken van bewegende paarden? Bij zonnig en bij bewolkt weer.

Ik fotografeer met een Canon 1000D met standaard lens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:33

Altijd op Tv zetten, en dan bij voorkeur 1/500 aanhouden. Als het zo donker/bewolkt wordt dat je camera daar geen diafragma meer bij kan vinden, dan de ISO omhoog. Lukt het dan nog niet, dan is het einde oefening, of een lichtsterkere lens kopen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:05

Oke, bedankt voor de tip!

RF_Pictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:08

ik heb vraag heb volgende week herfstshoot (ik moet dus paarden op de foto gaan zetten heeft iemand nog tips voor mij of iets anders) ik wil het zo goed mogelijk doen

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:59

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen :)
Ik heb een Nikon D3000 waar ik gewoon als hobby foto's mee maak, vooral paarden dan. Nu de winter begint wil ik toch leuke foto's maken van op wedstrijden (jumping) maar die bevinden zich allemaal in de binnenbak. M'n foto's zijn helemaal wazig en best donker (terwijl de bak best licht is). Ik stel m'n camera in op stand sport. Wat kan ik doen om min of meer scherpere foto's te krijgen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:31

Je eigen ogen denken al snel dat een binnenbak best licht is.

Wil je beweging goed scherp op de foto zetten, is een belichtingstijd van 1/500 een must. Langer belichten geeft al snel op z'n minst bewogen hoeven en onderbenen ed. Dat ga je vermoedelijk gewoon niet redden met een doorsnee zoomlens waarvan het diafragma meestal niet verder open kan dan 3,5 en die op telestand zelfs meestal niet verder komt dan 5,6. Ook niet met een ISO van 1600, wat met een D3000 waarschijnlijk ook aardig wat ruis geeft.

Zet je toestel iig een keer op vaste belichting van 1/500 of desnoods 1/250, zet de ISO op max en kijk of je dan nog uitkomt met het grootste diafragma. Waarschijnlijk niet, en zit je gewoon boven wat je lens uitkan.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:36

Ik schiet nooit op Tv, bij sport (paarden, voetbal, basketbal) met veranderlijk licht vrijwel altijd op Av gezien het diafragma het karakter én de hoeveelheid detail in je foto zowel positief als negatief kan beïnvloeden.
Je kan zelf onderin de zoeker de sluitertijd in de gaten houden - gaat ie korter dan 1/500 dan hoef je je helemaal nergens druk om te maken en heeft het weinig nut om het diafragma kleiner te zetten.

Nikon-gebruikers moeten zich eens goed inlezen in de auto ISO instelling in hun camera (volgens mij in alle recente bodies behalve de D3000), werkt subliem.

Ibbel schreef:
Je eigen ogen denken al snel dat een binnenbak best licht is.
Klopt! Je eigen ogen zijn de meest onbetrouwbare lichtmeters die er zijn, gezien ze zelf zowel diafragma als ISO volledig automatisch aanpassen voor correcte belichting, zonder dat je de ingestelde waarde in je zoeker kan aflezen ;)
Het enige dat ze correct aangeven is niet te voorkomen overbelichting (diafragma volledig dicht, laagst mogelijke ISO, lensdop er half voor en tóch nog alles wit en pijnlijk) en niet te voorkomen onderbelichting (max ISO, ruis, en toch een donker beeld).

@ JoyceBunny: Mocht je willen investeren, kijk eens rond voor een 50mm F/1.8 van Nikkor. Voor het geld (~ 115,-) een erg leuk dingetje, biedt een hoop mogelijkheden en vooral een hoop LICHT waar het eerder toch echt vrij donker was ;)

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:50

hee, ik wil vandaag mijn pony weer eens in de bak losgooien.
hij heeft een tijdje rust gestaan en ben nu weer een paar weken aan het rijden. maar hij heeft nog niet lekker gek kunnen doen. dus dat wou ik vandaag even doen en natuurlijk moet dat op de foto (:
de zon schijnt lekker en ik wil het in de buitenbak doen. hoe krijg ik de foto scherp? welke instellingen moet ik gebruiken?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:43

Zie boven ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:21

Hoi,
Ik heb ook een vraagje.
Mijn broer en zus vroegen of ik wat foto's van hun honden wilden maken met een achtergrond als in een studio. Dus niet buiten.
Nu zit ik te kijken naar rollen en vind zwart of wit over het algemeen wel een mooie kleur om te gebruiken.
Punt alleen is: hond van mijn zus is bruin/ wit
Die van mijn broer is zwart.
En die van mij is voornamelijk wit, met zwarte oortjes en een zwart oog.

Een zwarte of witte achtergrond is dus niet zo handig lijkt mij.
Of kan je ondanks dat ze dezelfde kleur hebben als de achtergrond, toch nog mooie foto's maken.
En eventueel nog suggestie voor een andere bepaalde kleur? Ik kom er echt niet uit namelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:23

Het is handiger een middenkleur qua contrast te kiezen. Zwart en wit zijn het uiterste qua bereik/dynamiek, de meeste camera's hebben daar zeer veel moeite mee.

Heb je goede belichting/flitsers? Anders is de keuze van het achtergronddoek sowieso een academische kwestie...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:30

Alleen een externe flitser, de studioflitsers zijn afhankelijk van de datum. (die worden geleend).
Nog even ter info is misschien makkelijk.
EOS 350D
Laatst bijgewerkt door Marchador op 28-11-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:34

OK, da's prima dan.
Tja, ik zou voor een rustige aardekleur oid gaan. Of iets als donker/bordeauxrood. Wel contrasterend, maar niet zo donker dat je belichtingsproblemen krijgt. Probeer evt iets te krijgen dat aan de ene kant bv beige/zandkleur is (voor de zwarte hond) en aan de andere kant terracotta (voor de witte en bruin/witte hond)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:39

Bedankt voor de tips!
Ik zal ze zeker meenemen.
Beige/ zandkleur is een mooie neutrale kleur.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:04

hi, welke instellingen moet je camera voor sneeuw (gaat om een canon 1000d met standaard lens)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:09

Niets, gewoon goed belichten :D
Oppassen voor onderbelichten, dus waar nodig spotmeting toepassen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-11-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:11

Ha Romana,

Als je sneeuw fotografeert, zul je er rekening mee moeten houden dat je een erg licht onderwerp fotografeert. Je camera probeert alles 'gemiddeld' te belichten en dat zal voor sneeuw dus snel te donker zijn. Met als gevolg grauwe, onderbelichte foto's.

Omdat te voorkomen moet je dus je camera vertellen dat 'ie moet overbelichten. Op de Av, P en Tv stand doe je dit door de belichtingscompensatie richting +1 of zelfs +2 te draaien (mede afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw en de gehanteerde lichtmeetmodus), op M doe je dit door ervoor te zorgen dat de belichtingsmeter vergelijkbaar in de + aangeeft.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:12

Ibbel schreef:
Niets, gewoon goed belichten :D
Oppassen voor overbelichten, dus waar nodig spotmeting toepassen.

Onzin, eerder oppassen voor onderbelichting daar sneeuw een wit onderwerp is en dus al gauw grijs weergeven wordt als je niet oppast.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:16

Sorry, dat gooi ik altijd door elkaar :+ Ik weet het wel, maar schrijf het altijd verkeerd om op :D
Ik gebruik overigens eigenlijk altijd spotmeting, vind ik over het algemeen fijner werken dan belichtingscompensatie gebruiken, want de ene keer is 1 stop voldoende, de andere keer 2 stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:25

Maar ook op spotmeting zul je je belichting moeten compenseren... Witte sneeuw is zowel op spotmeting als op deelmeting als op evaluatief nog steeds witte sneeuw ;) Enig voordeel van spotmeting is dat je exacter kunt bepalen wát je precies meet, maar ook daar is compenseren (of in de plus of min belichten) noodzakelijk. Sterker nog, op spotmeting is het zelfs belangrijker dan op bijvoorbeeld evaluatieve lichtmeting juist omdat je specifieker meet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:28

Ik ga er even van uit dat 'sneeuw' niet het onderwerp is, maar een mens of dier in de sneeuw. Ik meet op wat ik wil fotograferen in de sneeuw, m'n hond of m'n paard. Die wil ik goed belichten, en dat gaat prima met alleen spotmeting, zonder verder te compenseren. En als ik dat alsnog wil/moet doen, doe ik dat achteraf wel, omdat ik toch in Raw schiet.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:21

heeft iemand misschien tips voor sneeuw en bewegend paard te fotograferen.
word bij mij erg snel begewelijk, schemerde ook al iets...
heb een nikon d40x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:10

Hoge ISO, groot diafragma (klein getal), korte sluitertijd... Zeker in de schemering is het soms noodzakelijk om ISO 800 of zelfs 1600 te gebruiken :)