[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NessaX

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:03

wauw interessant topic! Haha!

Kokomo

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:53

LoveLeandro schreef:
Sander_ schreef:
Kies een donkere achtergrond, die in de schaduw staat. Zet daar je paard tegenaan, maar zorg ervoor dat het hoofd in het licht/zon komt te staan. Het is dus belangrijk dat de plek die je uitkiest deze twee dingen bevat. Dit is trouwens alles in een wel hele kleine notendop. Clown

foto's met een zwarte achtergrond krijg je dus op deze manier.

Om te zorgen dat die achtergrond echt zwart wordt is het gemakkellijkst om een geopende staldeur te nemen. Binnen in de stal is het meestal goed donker en dat is een prima achtergrond voor het paard vol in het licht.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:32

Ik heb net een nieuwe camera gekocht, vind 'm zwaar vet.. Maar snap er de balle niet van. Clown Heb gebruiksaanwijzing wel al gelezen, maar goed. Van het weekend blijkt het mooi weer te worden, dus dan ga ik maar eens proberen.
Ik heb de panasonic lumix DMC-FZ30.. iemand ervaringen mee?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:11

heb de FZ50 gehad
denk niet dat ie veel verschilt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:20

In de bediening zijn ze allemaal hetzelfde, inderdaad Haha!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:55

Kokomo schreef:
Als je bij bewegingsfoto's scherpsteld en die scherpstelling vasthoud is het natuurlijk niet meer scherp als jij de foto maakt. Door de beweging is je onderwerp dan inmiddels ergens anders dan waar jij hebt scherpgesteld. Ik weet niet of je de optie op je camera hebt dat hij continue blijft scherpstellen. Bij Canon heet dat servo.

Hoe kan je dat instellen? ik heb de Canon EOS 400D.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:11

Ik heb net een oude polaroid camera gekocht voor 1 euro haha! Weet iemand toevallig waar je film kunt halen? (Film die echt heel wat duurder kost dan die hele camera hahaha)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:42

is er iemand die enig idee heeft of/ en hoe je bij de fujifinepix s6500 de sluitertijd en diafragma in kan stellen?
ik kan t namelijk op de camera zelf niet vinden ( en m'n gebruiks aanwijzing is een beetje kwijt (A) )

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:06

op de s5600 (die verschilt niet zoveel) moet je gewoon naar beneden of boven drukken zowel sluitertijd en diafragma, dit staat echt gewoon in je boekje, even op internet gebruiksaanwijzing opzoeken dus.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:16

Lisanne_ schreef:
Kokomo schreef:
Als je bij bewegingsfoto's scherpsteld en die scherpstelling vasthoud is het natuurlijk niet meer scherp als jij de foto maakt. Door de beweging is je onderwerp dan inmiddels ergens anders dan waar jij hebt scherpgesteld. Ik weet niet of je de optie op je camera hebt dat hij continue blijft scherpstellen. Bij Canon heet dat servo.

Hoe kan je dat instellen? ik heb de Canon EOS 400D.

bij de sportstand heeft ie het automatisch.
anders moet je het pijltje naar rechts indrukken (AF), dan zie je -one shot, al focus, al servo- je moet dus de rechter kiezen.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:29

Okee, Bedankt!!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:01

Ik wil graag foto's maken in donkere ruimtes zonder hoge iso en zonder flits iemand een idee hoe je de rest het beste in kunt stellen? Ik heb een Canon S3. Sorry als het hier al ergens staat maar ik heb geen zin om 39 pagina's door te lezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:51

In donkere ruimtes heb je gewoon een hoge ISO en lichtsterke lenzen nodig, daar kom je niet onderuit. Vooral met een compactcamera kom je onder die ISO niet uit, aangezien van een lichtsterke lens daar (eigenlijk) nooit sprake is.

Weet niet in hoeverre jouw camera handmatig in te stellen is, maar een zo groot mogelijk diafragma (zo klein mogelijk getal) gebruiken. Worden/zijn de sluitertijden alsnog te lang, zul je toch echt je ISO omhoog moeten gooien.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:55

Met de iso kan ik net zo goed geen foto's maken ze worden daar zo lelijk van! Dan kan ik ze denk ik nog beter met photoshop lichter maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:57

Dan zou je dat kunnen proberen inderdaad

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:38

Nouks schreef:
, aangezien van een lichtsterke lens daar (eigenlijk) nooit sprake is.

.

Toch zijn er een flink aantal compactcamera's met als grootste opening 2,8. Maar ook bij de dslr is een binnenbak niet echt de geschikte plaats om foto's te maken. Naast dat er weinig licht is, komt dat weinige licht ook nog eens recht van boven en daarbij maak je nu eenmaal geen mooie foto's.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:42

MissToseland schreef:
heb de FZ50 gehad

hoe bevalt deze je , wat zijn de meer voordelen tegenover ( ik heb nu dmc fz7 )

kan je hiermee WEL GOED binnen trekken ( indoors )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 00:54

Kokomo schreef:
[***] schreef:
, aangezien van een lichtsterke lens daar (eigenlijk) nooit sprake is.

.

Toch zijn er een flink aantal compactcamera's met als grootste opening 2,8. Maar ook bij de dslr is een binnenbak niet echt de geschikte plaats om foto's te maken. Naast dat er weinig licht is, komt dat weinige licht ook nog eens recht van boven en daarbij maak je nu eenmaal geen mooie foto's.

Ja ok, je heb tinderdaad een flink aantal betere compactjes die aan de F2.8 komen. Maar dan nog zijn dat vaak wel lenzen die naarmate je verder inzoomt richting de F4.5 kruipen ofzo. En ze heeft het over donkere ruimtes, écht donkere ruimtes zou ik een binnenbak niet noemen. Die zijn op zich niet donker (overdag dan), wel dusdanig niet-echt-licht dat je gewoon lichtsterk glas en een goede camera nodig hebt om de beweging nog goed te pakken te krijgen.

Overigens, F2.8 is wel het minimale van wat je lichtsterk zou noemen. Ik werk voornamelijk met F1.2/1.4/1.8 primes, of eventueel F2.8 zoomlenzen. Die primes, dán heb je het over écht lichtsterk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 05:57

Nouks schreef:
Die primes, dán heb je het over écht lichtsterk.

.....en over kapitalen *LOL* Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:48

Mwoh, je hebt hele leuke lenzen (ik spreek ff voor Canon trouwens) voor rond de 300 euro. Heb je het nog niet eens over echt dure lenzen, want dan moet je eens zien wat een 24-70L of 70-200L kost bijvoorbeeld. En neem de 50mm F1.8, dat ding kost haast niks (en toch lichtsterk).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:30

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoelt om je camera aan te bieden. Daarvoor kan je een topic openen op EA. Bericht verwijderd.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:34

_Bonte_ schreef:
MissToseland schreef:
heb de FZ50 gehad

hoe bevalt deze je , wat zijn de meer voordelen tegenover ( ik heb nu dmc fz7 )

kan je hiermee WEL GOED binnen trekken ( indoors )

Hij beviel super! In een binnenbak foto's maken was niet ideel, maar je kwam een heel eind hoor met de juiste instellingen.
Heb met veel plezier foto's gemaakt met die camera! www.corinaplat.nl merendeel van de foto;s zijn gemaakt met die camera Lachen
Ik ben overgestapt naar spiegelreflex, omdat ik 'meer' wou

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:26

ik wil ook wat mee r, daarom wil ik ook overstappen op de dmc fz 60 maar ik weet niet of het een goed idee is

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:50

Een vriendin heeft mij gevraagt om als verjaardagcadeau een foto van iemands paard te maken en die dan uit te laten vergroten op poster formaat, maar ik zou dan niet weten op wat voor grootte ik zou moeten fotograferen, zou 3264x2448 groot genoeg zijn voor een (deur) poster?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:25

Niien_ schreef:
Een vriendin heeft mij gevraagt om als verjaardagcadeau een foto van iemands paard te maken en die dan uit te laten vergroten op poster formaat, maar ik zou dan niet weten op wat voor grootte ik zou moeten fotograferen, zou 3264x2448 groot genoeg zijn voor een (deur) poster?

Een deur heeft meestal het formaat 80x200cm. Om een goede foto af te drukken wordt als resolutie 300 Dpi aangehouden. 300 Dpi betekend 300 pixels per inch. een inch is 2,54 cm. 200:2,54=78.74 inch 80:2.54=31.49 78.74x300=23632 en 31.49x300=9447 Dat is dus een foto van 223 Megapixel. Er bestaat geen enkele digitale camera die van een bewegend onderwerp een zo groot bestand kan maken. Nu hangt het er vanaf hoe groot de afstand is waarbij je de foto bekijkt. Als je hem ook scherp wilt als je dichtbij staat zal je dat met een digitaal toestel niet lukken. Neem dus in ieder geval een zo groot mogelijk aantal pixels. De verhouding van het aantal pixels wat jij geeft is 3:4 en de deurposter wordt 2:5. 2448 wordt dus 1305. Een foto van 1305x3264. Dan zou de foto dus 52x worden vergroot. Ga dus eens kijken bij de foto's die je maakt hoe ze er uit zien als je ze 52x vergroot op je pc. Kun je beter met een klein stukje er van doen, anders wordt het bestand erg groot en je pc erg traag. Om foto's op te blazen bestaan er pragramma's die er op een betere manier vergrotingen van maken, maar de foto moet erg scherp zijn wil je daar op datr formaat een redelijke van over houden.