[Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:50

forums zijn voor disussies.

Ik heb al heel mijn leven reuma (een vorm van, en die wordt steeds erger waardoor ik bijna niets meer kan of mag) tegenwoordig kan ik niet eens meer een potlood vasthouden en als het al lukt verga ik van de pijn, daarom is het zachte van past juist zo fijn, je hoeft niet veel te doen om iets op papier te krijgen, dus dat is zeker geen excuus .
Linkshandig is een voordeel, linkshandingen zijn over het algemeen creatiever dan rechtshandigen (tip; werk van rechts naar links ipv links naar rechts, dan veeg je niets uit)

Als ik pastel al veeg dan is het gewoon met mijn vingers, doezelaars zijn helemaal niks, die nemen je krijt op (verklaard dus meteen waarom je tekeningen nietzo helder zijn).
Je moet niet alles geloven wat ze je in de tekenwinkel vertellen, zij moeten verkopen en smeren je vanalles aan . Doezelaar werkt alleen fijn in de hele kleine puntjes (maar daar gebruik ik liever gewoon een stukje gebroken krijt voor) of bij grafiet (en daar mag je juist weer niet je vingers gebruiken).
Vent bij de tekenwinkel waar ik altijd kom probeerd je ook altijd vanalles aan te smeren, en hij is zelfs een keer zo idioot geweest om mijn dure papier op te rollen waardoor het helemaal verziekt was, hij zou toch beter moeten weten zou je denken. Nee verkopers moet je echt niet van opaan gaan.

Probeer eens gewoon wat uit met pastel, zonder dat er een tekening van komt, gewoon een vel papier pakken en verschillende dingen proberen, vegen, niet vegen, combineren, gooi er een plens water overheen, ja er met je blote kont op zitten . Gewoon lekker experimenteren, de beste manier om een matriaal onder de knie te krijgen en uit te vinden wat het fijnste werkt (heb zelf inmiddels al minstends 20 A4tjes aquarell beexpirimenteerd omdat ik daar graag verder mee wil, je ilt niet weten wat ik er allemaal al mee heb gedaan )

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:54

Nou met me blote kont op zitten zal ik maar niet doen aangezien ik een dikke kont heb ...

Nou jah bij mij adviseerde ze dus wel een doezelaar ???
En of ik nu met me vingers veeg of doezelaar.. last van mijn arm, handen krijg ik toch wel...

Veeg jij het dan uit met je vingers? Dan krijg je van die vieze vingers

Teken jij het dik erop met pastel of juist een dun laagje?

Veel gummen etc kan ik niet... dan doet me arm het nie meer

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:05

Joehoe en nu heb ik 501 berichtjes geplaatst

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:10

veel handenwassen tussendoor (uitkijken met natte handen op pastel) als je met bijv. donkere vingers op je lichte pastel gaat zitten vegen raakt het vervuild.

stap voor stap tekening
ik begin met de opzet, bij het tweede plaatje zie je hoeveel krijt ongeveer bij de eerste laag erin gaat, zoals bij het plaatje als onder de tweede is mijn basis (duurde bij deze wat langer omdat die te licht was, normaal is het ongeveer 5 stappen). Daar stop ik met vegen (maar op het papier wat ik nu gebruik veeg ik helemaal niet meer, hoeft daarbij niet om het dekkend te krijgen, maar er gaat wel 10x zoveel krijt doorheen).
Daarna dus gewoon krijt op papier en klaar, heel af en toe een klin weegje, maar niet meer smeren en allen door elkaar gooien.
Gum heb je met een beetje oefening helemaal niet nodig.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:14

Ik vind je 2de tekening op pag 38 wel erg stripachtig omdat dat zwart zo´n lijn maakt en als je dat wat uitveegt vind ik de schaduw echter...

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:33

Waar heb jij het nou weer over? Ga je nu commentaar leveren op tekeningen die ik járen geleden heb gemaakt en die ik heb neergezet om te laten zien dat ik vroeger dezelfde 'fouten' maakte als jij >;)

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:20

miauw???

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:34

Wat miauw???

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:20

Volgens mij gaan we op deze manier akelig off-topic.
Zullen we het even laten bij het taxeren van tekeningen? Wat dat is het uiteindelijk doel van dit topic.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:53

ik zou de aanwijzingen van iceprincses juist goed in je opnemen, zoals je ziet maakt zij nu geweldige pastels, en ze probeerd je te helpen, ik zou haar eerder bedanken in plaats van haar oude werk af te kraken!! ze probeerd je juist aanwijzingen te geven! waardoor jij straks net zulke mooie werken als haar kan maken..

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:05

Je hoeft niet zo kattig te reageren cyntje, miauw was omdat juilie niet erg vriendelijk tegen over elkaar waren..

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:08

Nee maar ik had tegen Iceprincess ook al gezegd dat we offtopic gingen maar zij vond dat we zo door moesten discusieeren???
En kattig nee hoor dat ben ik niet maar wel als er in een keer MIAUW neergezet wordt door een ander kattig iemand

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:08

Dan zeg ik WOEF!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:18

Lastig he? On-topic blijven...
Ik TeM

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:20

Fnanne schreef:
Volgens mij gaan we op deze manier akelig off-topic.
Zullen we het even laten bij het taxeren van tekeningen? Wat dat is het uiteindelijk doel van dit topic.

en dat lijkt me een uitstekende opmerking. Jullie zijn dus gewaarschuwd.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:07

Voor de mensen die hun mening over mijn 'prijs-systeem' hebben gegeven: bedankt daarvoor! Misschien is het iid wel erg gevoelig om misbruik van te maken, ik zal maar wat anders gaan bedenken tegen de tijd dat mijn to-dolijstje af is .

Ik 'taxeer' verder :

Dydy: een mooi geheel maar erg jammer dat net de schaduwen op het paard (het onderwerp van je schilderijtje) niet zo mooi zitten. 5 euro?
Maar oefen hiermee verder, volgens mij komt dr nog n hoop stik moois aan van jou!

ponyta: het oogt een beetje korrelig? Ik zou nog even dooroefenen maar vind het er al zeker goed uitzien .

gekkesies: oei, deze vind ik moeilijk! Het is absoluut niet mijn smaak, maar ik denk dat juist de mensen die deze stijl wel mooi vinden er gerust in de trant van 20-30euro (of meer) voor neer zouden leggen..

Lessien_2810: misschien is het makkelijker om maar een paar tekeningen te plaatsen? Nu plaats je ook tekeningen die volgens mij al veel eerder getaxeerd zijn? Ze zijn heel wisselend qua stijl maar ik zie zeker dat je al vooruit bent gegaan. Zo gemiddeld 10 euro voor een tekening van jou?

Cyntje: hihi bij jou ook al vooruitgang te zien . Ik zou vooral aandacht gaan besteden aan je ogen, zowel bij het paard als t hondje vind ik die te bol en leeg. Qua kleurgebruik kun je gewoon gaan uitproberen wat jij leuk vind en aanspreekt toch? 15 euro?

IcePrincess: volgens mij staan je tekeningen hier niet met de bedoeling getaxeerd te worden maar ik ben helemaal weg van je nieuwe (de laatste)! Voor zo'n portret zou ik gerust aan de prijsklasse 70-100euro denken, erg mooi en sprekend!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:22

Ben er zelf erg tevreden over
Hier eerst een foto van de tekening, en het voorbeeld er boven:
Fotoos zijn allemaal verkleind
Afbeelding

Close-Upje van bij de ogen:
Afbeelding

En een fotootje van hem alleen
Afbeelding

Ik doe het nog voor niks hoor, is denk ook goed. Ga er voorlopig iig niks voor vragen. Maar wat is deze tek ongeveer waard?
enk niks * Ik blijf eerst gewoon lekker dooroefenen, alleen was er wel nieuwschierig naar

Groetjes Josca

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:26

Mijn taxaties:

Ponyta: even verder krabbelen. Het ziet er leuk uit, maar het is geen geld waard.

Lessien_2810: Mooi, er zitten een paar mooie tussen! deze vind ik het mooiste. Zo al je werk te zien denk ik dat je wel zo'n beetje 5-10 euro kan gaan vragen.

Gekkesies: aparte stijl, je houd ervan of je houd er niet van. Bij mij is dat 2e het geval. Maar ik denk als je er wel van houdt dan zo'n beetje 10 euro. Tja, ik weet niet hoeveel je voor zoiets kunt vragen. Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor.

Cyntje: 1e; mooi gedaan. Ik moet zeggen, hij is erg mooi!! Ik vind dat er iets met het oog niet klopt, ik weet niet wat.... Ook vind ik dat je 'm een beetje hebt dichtgesmeerd. Het ziet er zo egaal en tja, hoe zeg je dat, en 'dik' uit. Ik zou wat minder vegen.
2e; Mooi, Grappig gedaan, ook hier weer dichtgesmeerd.
Ong. 10/15 euro.

Iceprincess: Ik ben helemaal verliefd op de laatste. Echt prachtig!! Ik denk dat je voor de 3e echt wel zo'n 70 euro voor kunt vragen!! Echt heel erg mooi gedaan! Je hebt echt de neiging om 'm te aaien.

Farouche2: Heel erg netjes! Je mooiste tekening tot nu toe!! Er zit bij jou echt vooruitgang in. Ik denk dat je hiervoor zo'n beetje 5 euro voor kunt vragen. Netjes hoor!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:35

Bedankt Smeetjoew

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:40

nah ik denk niet dat je al zo hoog moet grijpen farouche, niet om het één of het ander, want ik mag je graag maar we moeten wel realistisch blijven, de schaduwen zijn nog niet je-van-het maar de verhoudingen kloppen heel goed, hoe zijn de afmetingen, als het a4 is is het blad vullend?
Ik vind dat je echt met spróngen vooruit gaat, en nog een paar maanden door tekenen en je zal zien
Groetjes

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:26

Naomi21 schreef:
IcePrincess: volgens mij staan je tekeningen hier niet met de bedoeling getaxeerd te worden maar ik ben helemaal weg van je nieuwe (de laatste)! Voor zo'n portret zou ik gerust aan de prijsklasse 70-100euro denken, erg mooi en sprekend!

Je mag hem wel taxeren hoor

Dat paard van het portret is gewoon een geweldig paard, dat helpt vaak ook wel . Hij is nog niet helemaal af, hij is nu wat te merrieachtig terwijl het een hengstje is en er zit nog erg weinig detail in (hele kleine slechte foto dus ik moet het allemaal zelf invullen )
Dus dat je hem nu al zo hoog taxeerd is leuk (deze hoort nog bij mijn kortingsaktie dus hier krijg ik maar 50 voor, normaal zou het 100 zijn, maarja ik heb opvulling nodig voor mijn website )

maarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:28

het is misschien heel stom hoor, maar wie zou dr een tekening van "mijn" pony willen maken?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:31

Remy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:02

IcePrincess schreef:
Waar heb jij het nou weer over? Ga je nu commentaar leveren op tekeningen die ik járen geleden heb gemaakt en die ik heb neergezet om te laten zien dat ik vroeger dezelfde 'fouten' maakte als jij >;)

Nou voel ik me écht stóm... Ik vond nl alledrie die tekeningen hartstikke mooi...

Sorry, ik zie niet wat er mis is aan die eerste tekeningen? Het is inderdaad een andere stijl, materiaal gebruik en je kunt aan je laatste tekening goed zien dat je je stijl verder ontwikkeld hebt, maar om nou te zeggen dat die eerste tekening een voorbeeld is van hoe het níet moet??

Ik vraag dit uit oprechte interesse, omdat ik zelf nl wel heel erg met m'n vingers werk...Is dit dus fout volgens jou?

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:50

nee , het is 'fout' als je je pastel van je papier veegd, maar jij veegt het er juist óp met je vingers (toch?)
Maar ik weet al hoe het komt bij Cyntje, ze gebruikt potloden en veegd het uit met een doezelaar dus ja, dan komt er gewoon weinig pigment op je papier .
Mijn ondergronden veeg ik zelf ook (maar met papier wat ik nu gebruik kan dat niet en is het ook niet nodig).

Maar het ging er dus vooral over dat de kleuren niet mooi uitkwamen op haar tekening en dat ik het daardoor niet veel waard vind. gewoon een nieuwe laag heldere kleuren eroverheen en de waarde stijgt meteen aanzienlijk want verder zien de tekeningen er goed uit.

Wat betreft die van mij, ze lijken niet echt op de paarden waar ze op zouden moeten lijken, en de eerste zie je het papier op de lichte stukken er teveel doorheen (was toen nog bang teveel krijt te verbruiken terwijl het er nu doorheengaat als een trein , dit was pas mijn 3e pastelportretje)
de tweede is qua kleur wel mooi, paard was ook echt zo roodachtig, maar erg plastisch, er zat een hele goede foto bij dus hij had veel mooier en gedetailleerder kunnen zijn.
Als ik die oude tekeningen zie wil ik ze zo weer opnieuw doen, schaam me soms echt dat mensen die aan de muur hebben hangen.
Maar wat ik wel erg leuk vind om te zien is het verschil in manen van de eerste en de laatste, manen waren eerst een ramp en nu is dat juist mijn sterkste punt .