[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:09

Djura99 schreef:
Maar ik heb begrepen dat de 55-250mm niet zo heel snel is. Klopt dat ?

Ik heb hem ook en vind hem redelijk snel nog nooit een probleem gehad ;)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:03

AnneXxX schreef:
AnneXxX schreef:
Achter elkaar wordt er dezelfde vraag gesteld.
"Een canon lens met wat meer zoom, vaak voor paarden."
Antwoord; canon 55-250mm IS
(onder de 200euro) en bij een hoger budget 1 van de 70-200 objectieven.
Zo en nu kan niemand meer zeggen dat ze niets hebben kunnen vinden.... :Y)

ik kom even binnenvallen :o
ik heb sinds een tijdje een canon eos 400D, met 18-55 mm lens. dit is mijn eerste spiegelreflex en ik ben er erg blij mee, ben lekker aan het oefenen met fotograferen en ben mer er erg in aan het verdiepen. vooral nu ik een nieuwe lens wil, een lekkere zoomlens. de 55-250 lens spreekt me heel erg aan.
maar wat betekent het IS?
en heeft iemand ervaring met deze lens?
http://www.redcoon.nl/B270132-Tamron-AF ... d=bestlist
is het zo dat de foto's misschien onscherper worden bij deze lens, omdat hij een beetje groothoek heeft en toch tot de 270 mm kan zoomen?
ik heb het topic wel een beetje doorgelezen, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om 35 pagina's te lezen :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:13

IS = Image Stabilizer = beeldstabilisatie.

Tamron heeft verschillende series lenzen. De professionele serie is niks mis mee, maar daar hangen dito prijskaartjes aan.
Verdiep je dus in die series, alvorens een lens te kopen, zodat je een lens koopt die de moeite waard is.

Hoe groter het zoombereik hoe groter de kans dat je inboet op kwaliteit (of de prijs exponentieel stijgt). Niet zonder reden wordt de 70-200 als alternatief voor de 55-250 gegeven.
Om je even een beeld te geven, hier wat voorbeelden met prijzen:
Prijsgunstig en zinvol:
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... 5-6-is-ii/

Goed alternatief bij iets groter budget:
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -4-0l-usm/

Het summum:
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... is-ii-usm/
Laatst bijgewerkt door ikke op 19-12-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:18

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:23

juliedo24 schreef:
oke dankjewel! ik vond een canon lens die ook wel erg 'goedkoop' is, maar ik zal me hier ook maar eens in verdiepen.
https://www.google.nl/shopping/product/ ... sec:online

Dit IS de 55-250 uit de eerder aangehaalde post, zie ook mijn eerste link in mijn aangepaste post.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:27

o ja ik had de aangepaste post nog niet gezien. dankjewel! mijn budget is niet zo groot, maar wauw wat een lenzen zeg :wow:
hier kan ik even mee door

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:40

juliedo24 schreef:
o ja ik had de aangepaste post nog niet gezien. dankjewel! mijn budget is niet zo groot, maar wauw wat een lenzen zeg :wow:
hier kan ik even mee door

Nog een tip: enig zoekwerk helpt je ook aan bedrijven die goede tweedehandse lenzen verkopen. Dat is soms best de moeite waard om in de gaten te houden.

Zo staat dit lensje op dit moment te koop:
http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0002

Maar ook de 55-250 is tweedehands te koop, al is het prijsverschil niet wereldschokkend:
http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0044

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:10

135euro voor een 2e hands 55-250zou ik nooooit doen.
Voor 20euro meer heb je een nieuwe!

Sowieso altijd als je 2e hands koopt de nieuwprijs checken. Niet bij 1 winkel, maar vergelijk de winkels. Gaat makkelijk bij kieskeurig.nl bijvoorbeeld. Ik zie zelfs op MP mensen die meer vragen voor hun gebruikte lens dan dat hij bij sommige winkels nieuw kost.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:28

AnneXxX schreef:
135euro voor een 2e hands 55-250zou ik nooooit doen.
Voor 20euro meer heb je een nieuwe!

Sowieso altijd als je 2e hands koopt de nieuwprijs checken. Niet bij 1 winkel, maar vergelijk de winkels. Gaat makkelijk bij kieskeurig.nl bijvoorbeeld. Ik zie zelfs op MP mensen die meer vragen voor hun gebruikte lens dan dat hij bij sommige winkels nieuw kost.

Ik ben het met je eens, zoals ik al schreef, dat dit geen wereldschokkende prijs is, maar het is wel zinvol om dit soort, doorgaans betrouwbare, sites in de gaten te houden.
De bekende L-serie f2.8 nieuw aan 2100 euro of z'n voorganger tweedehands voor 1200, dat zijn toch verschillen om je even achter het oor te krabben............

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:48

Dat zijn inderdaad mooie verschillen.
Volgens mij zit er veelal bij de goedkopere lenzen niet zo veel verschil in, of je moet het net treffen natuurlijk. Ook op MP zag ik iemand die een 50mm 1.8 aanbood voor 125eu (en nog veel meer voor iets minder)terwijl je deze nieuw kan kopen vanaf 94eu...:')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:28

AnneXxX schreef:
Dat zijn inderdaad mooie verschillen.
Volgens mij zit er veelal bij de goedkopere lenzen niet zo veel verschil in, of je moet het net treffen natuurlijk. Ook op MP zag ik iemand die een 50mm 1.8 aanbood voor 125eu (en nog veel meer voor iets minder)terwijl je deze nieuw kan kopen vanaf 94eu...:')

Klopt, die ervaring heb ik ook. Zo ook eens naar een afstandsbediening gekeken maar die was tweedehands maar enkele tientjes goedkoper dan een nieuwe. Dan haak ik ook af :D

Uit jouw voorbeeld blijkt eens te meer: let goed op wat je koopt en weet wat de prijzen en de onderlinge verschillen zijn.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:36

Klopt ja, volgens mij kan je een nieuwe Canon 70-200 F4 kopen voor onder de 600 euro maar er zijn er zat die meer vragen op mp.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:55

essie79 schreef:
Klopt ja, volgens mij kan je een nieuwe Canon 70-200 F4 kopen voor onder de 600 euro maar er zijn er zat die meer vragen op mp.

De versie zonder IS is inderdaad moeiteloos onder de 600 euri's te koop. Met IS zit rond de 1000 euro.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:13

ooo ja, dat is wel makkelijk verwarring kweken.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:18

kitty_gomez schreef:
even een vraagje, hopelijk kan iemand mij helpen.

Tijdje terug een groothoeklens de Tokina 12-24 gekocht. Hele fijne lens maar vond het een te groot gedoe om steeds lenzen te moeten wisselen + 2 lenzen (zoomlens) mee te nemen.
Ik heb mijn groothoeklens weer verkocht.

Ik zou heel graag een Groothoek en zoomlens in 1 willen hebben. Ik ben nu bezit van een 55-250 lens waar ik heel tevreden over ben. Maar wil het liefst een groothoek er in.
De kitlens voldoet niet aan mijn zoombereik.

Wat ik er mee wil fotograferen is natuur en landschappen, maar ook gewoon de vakantie kiekjes.

Nou, simpel, deze lens:
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... 6l-is-usm/

Kost een paar centen, heb je wel wat je zoekt.........

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:29

Iedereen wil eigenlijk wel 1 lens waarmee alles kan. Maar op die manier lever je altijd weer op andere punten in. De lens hierboven is bijvoorbeeld niet bepaald lichtsterk. Ook begint deze pas bij 28mm en mis je dus een heel stuk van je groothoek. De wens om in 1 lens alles te kunnen is eigenlijk onmogelijk, wil je veel zoom lever je lichsterkte en vaak ook kwalitatief nogal wat in. Buiten dat loopt de prijs behoorlijk exponentieel op.

Om voor wat vakantiekiekjes zoveel geld neer te leggen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling of de prijs moet je niet uitmaken.

Wil je echt per se niet meer wisselen en maakt verder de kwaliteit en lichtsterkte je niet zoveel uit, kun je altijd kijken voor de tamron 18-270mm. Die is wat betaalbaarder.

Buiten dat, wat is je budget?
Wil je alleen vakantiekiekjes en natuur fotograferen? Of ook zoals de meeste hier paarden of in een studio etc ?
Welk bereik wil je dat de lens sowieso heeft?
Vind je lichtsterkte belangrijk?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:55

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:56

een 17-55mm f2.8 is misschien wel wat?
Eventueel een occasion i.v.m. prijs.
En dan gewoon je 55-250 als tele houden, sluiten ze mooi op elkaar aan.
Als je echt per se niet wilt wisselen is een 18-200 denk nog de beste optie.
Volgens mij is deze qua glaswerk aardig te vergelijken met huidige lens. Alleen dan een andere zoom.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:01

Hey! Wil liefst vandaag nog een nieuwe tele lens bestellen. Welke raden jullie aan voor mijn Nikon D3100?
- Tamron AF70-300 mm - f/4-5.6 Di LD Macro
- Nikon AF-S 55-200 mm - f/4-5.6G ED DX
- Sigma 70-300 mm - f/4-5.6 DG
Heb nu een Sigma 18-200mm maar ben ik niet zo heeel tevreden over.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:45

Hoi even een vraagje ik wil een canon d600 gaan kopen maar twijfel aan de lenzen. Ik ga het gebruiken voor portret en sportfotografie (voetbal en paarden)

Er is een actie van een 18-55 mm plus een 75-300 mm lens ik hoorde al dat het verschil/gat tussen 55 en 75 mm lastig kan zijn.

Nu is er ook een 18-135 mm te koop is dat een betere optie?
Of zit ik dan weer met de afstanden met de sportfotografie?

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:46

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een betere lens. Ik fotografeer nu met een Canon EOS 500D met een 18-135 lens met IS.
Ik vind mijn huidige lens niet snel genoeg met scherpstellen en ook absoluut niet lichtgevoelig. Ik fotografeer bijna altijd ook op 135mm en vind dat ik dan nog niet genoeg zoombereik heb. Ik fotografeer dus nooit op 18mm. De foto's zijn ook nooit mooi scherp.
Ik fotografeer voornamelijk paarden en honden, af en toe een stukje natuur (landschap). Ik ben niet van plan studiofotografie te gaan doen.

Welke lens raden jullie mij aan? Ik ben dus op zoek naar een lens die snel en lichtsterk is met een groter bereik. Ook scherpte vind ik erg belangrijk!

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:54

_Jolien_ schreef:
Hoi even een vraagje ik wil een canon d600 gaan kopen maar twijfel aan de lenzen. Ik ga het gebruiken voor portret en sportfotografie (voetbal en paarden)

Er is een actie van een 18-55 mm plus een 75-300 mm lens ik hoorde al dat het verschil/gat tussen 55 en 75 mm lastig kan zijn.

Nu is er ook een 18-135 mm te koop is dat een betere optie?
Of zit ik dan weer met de afstanden met de sportfotografie?

18-135 zou ik niet aanraden!
75-300 is best een leuke lens, ik ben met die set begonnen die je noemt.

Je zou er ook voor kunnen kiezen een losse body of een body met alleen een kitlens te kopen.

Leuke sport lenzen zijn 55-250 en 70-200, je hebt hierbij wel wat minder bereik dan bij de 75-300 wat je bij de voetbal, ben ik bang, zal missen.

Nogmaals, die 1e set is erg leuk om mee te beginnen en ik heb later de 75-300 ook nog leuk kunnen verkopen :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:57

KoetJJs schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een betere lens. Ik fotografeer nu met een Canon EOS 500D met een 18-135 lens met IS.
Ik vind mijn huidige lens niet snel genoeg met scherpstellen en ook absoluut niet lichtgevoelig. Ik fotografeer bijna altijd ook op 135mm en vind dat ik dan nog niet genoeg zoombereik heb. Ik fotografeer dus nooit op 18mm. De foto's zijn ook nooit mooi scherp.
Ik fotografeer voornamelijk paarden en honden, af en toe een stukje natuur (landschap). Ik ben niet van plan studiofotografie te gaan doen.

Welke lens raden jullie mij aan? Ik ben dus op zoek naar een lens die snel en lichtsterk is met een groter bereik. Ook scherpte vind ik erg belangrijk!

Wat is de budget en hoe lichtsterk wil je hem hebben?
Alle 70-200's hebben een snelle AF, hangt alleen van je budget af hoe lichtsterk je kan gaan (4.0 of 2.8 over de gehele lengte).

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:57

AnneXxX schreef:
KoetJJs schreef:
Hallo allemaal,

Wat is de budget en hoe lichtsterk wil je hem hebben?
Alle 70-200's hebben een snelle AF, hangt alleen van je budget af hoe lichtsterk je kan gaan (4.0 of 2.8 over de gehele lengte).

Momenteel heb ik nog geen budget. Ik ben nog aan het verdiepen welke lens het meest geschikt is voor mij. Mocht ik voldoende gespaard hebben om een nieuwe lens te kunnen kopen, wil ik wel een lens hebben die goed is, hier wil ik dus niet op besparen.

Ik wil de lens wel behoorlijk lichtsterk hebben. Mijn huidige lens is dit totaal niet (vind ik) en dit vind ik echt een heel groot minpunt (er staat iets van f/3,5-5,6 op de doos?). Ook de AF snelheid en scherpte vallen mij erg tegen.