[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:08

zijn er mensen die hier ervaring met de D600 hebben in vergelijking met de Canon 7D? Ik heb de 7D, nog niet zo lang. Mijn vader heeft sinds eind vorig jaar de D600 en hij overweegt misschien binnenkort de overstap te maken naar de D800. Dan zou ik dus de kans hebben om de D600 over te nemen. Naast dat het natuurlijk een FF is heeft die natuurlijk meer AF punten als de Canon 7D en zal die ook gegarandeerd beter presteren met ruis. Maar mijn vraag is vooral of het de overstap echt waard is? Ik heb 2 Canon body's, de 7D en 50D :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:21

D600 is niet goed te vergelijken met de 7D. Het is een ander segment. De 7D kun je wel met de D300s vergelijken en de D600 kun je beter met de 6D vergelijken. D600 en 6D zijn van beide merken het instap voelvreempje.

Je vergeet ook dat je een hoop objectieven hebt die je niet meer kunt gebruiken en zult moeten aanschaffen. := In verband met paardenfotografie zul je denk ik een Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2 erbij willen. ;) Dat is de tegenhanger van de Canon EF 70-200mm f/2.8 IS II USM.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:24

Nee ik snap dat als ik de overstap zal doen ik andere lenzen moet aanschaffen. Nou scheelt het dat mijn vader al een aantal lenzen heeft (ook goede), maar dat ik dan sowieso de Nikkor 70-200 f2.8 zal moeten aanschaffen en een groothoekje is ook altijd wel leuk. Maar ik gebruik nu vooral mijn 17-70 en 70-200 dus dat moet wel op te lossen zijn. Mijn vraag is vooral of het de overstap waard is of dat ik beter een fullframe van Canon kan aanschaffen?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:09

Hoi hoi!

Ik wil over een tijdje een nieuwe body aanschaffen.
Op het moment gebruik ik de 1100D (in combi met mijn 70-200 f4).

Ik wil er ook graag mee kunnen filmen en heb niet echt een prijsklasse.
Ik heb al enkele dingen bekeken/in gedachten maar vroeg me af wat jullie zouden aanraden!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:17

xChantal94 schreef:
Hoi hoi!

Ik wil over een tijdje een nieuwe body aanschaffen.
Op het moment gebruik ik de 1100D (in combi met mijn 70-200 f4).

Ik wil er ook graag mee kunnen filmen en heb niet echt een prijsklasse.
Ik heb al enkele dingen bekeken/in gedachten maar vroeg me af wat jullie zouden aanraden!

Misschien 1 segment hoger. Bijvoorbeeld de 650D of 700D?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:02

Hoi allemaal! Ik wil mij graag hier melden. Ik ben binnekort jarig en omdat ik echt geeeeen idee heb wat ik wil hebben ben ik nu al wat op zoek. Ik vind het erg leuk om te fotograferen met de camera van mijn zus (Sony A330 als ik mij niet vergis) maar ik mag hem niet lenen van haar dus ook niet zelf gebruiken. Dus zat ik te denken aan een eigen camera. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie mij misschien helpen? :D

Ik ben op zoek naar een camera die ik gewoon voor mijn hobby kan gebruiken (van alles en nog wat fotograferen, ook bewegende beelden) en die niet al te duur is.. :') Tweedehands zou ik ook nog wel willen doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:35

Ik ga de overstap maken van Nikon naar Canon.
Mede doordat ik gister tijdje met canon foto's heb gemaakt, en het toch fijner vond werken. Ook geef ik vaak de camera aan mijn moeder om foto's te maken als ik zelf rijd, en blijf maar klieren met de Nikon.

Nu dus aan het verdiepen in Canon, welke body, welke lens.
Ik fotografeer voornamelijk buiten en sporten, mennen en ohz.

Iemand een suggestie welke camera het beste zou zijn voor mij? Ik hoef er niet mee te filmen, gaat voornamelijk voor foto's
Budget ong 1100,- voor body en lens wil ik uitgeven. Denk dat ik daarmee wel wat leuks kan halen. (Ik wil uiteindelijk de 70-200 2.8 lens, maar dat komt later wel, wil iig een lens erbij die tot 200/250 gaat, ivm mennen)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:02

Je zou kunnen kijken naar de 60D icm 18-55 IS en een 55-250 IS objectieven..dan heb je een mooi setje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:56

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:03

Ah ja..'starters'kitje hahah..

Vraagje aan alle fotografie liefhebbers hier: wanneer vervang je je body?
Vervanging van lenzen is heel eenduidig/ makkelijk: je wilt meer bereik/andere specificaties ed en dan kies je dus een andere lens.
Maar wanneer ben je je body 'ontgroeit'?
Ik loop de laatste tijd tegen het feit aan dat ik vind dat mijn foto's kwalitatief (vooral scherpte) achteruit gaan terwijl ik voor mijn gevoel mijn techniek en kennis verbeterd heb.
Ik fotografeer al een aantal jaar (geen idee hoe lang al, wanneer is dat model uitgekomen?) met mijn canon 1000d in combi met een 50 mm of mn lensbaby. Ik fotografeer er niet heel veel mee, eigenlijk zit ik alleen op vakantie aan het ding vastgeplakt en sleep ik m overal mee naar toe. Hij heeft hier dan ook al wel eens wat te verduren gehad (zoute zeelucht op ferryboten, zand windvlagen in de sahara etc) maar ik vraag me af in hoeverre dat invloed heeft.
Ik heb het eigenlijk altijd afgedaan als 'ik beeld het me in' of 'ik doe het zelf gewoon niet goed' maar een maand of 3 geleden tijdens een weekendje londen heb ik even voor 15minuten met een vriendin van camera (canon 600d) gewisseld (wel met mijn eigen lensbaby erop) en ik had echt een 'aaahh' gevoel. Oa het scherpstellen ging me een stuk makkelijker af.

Ook heb ik laatst mijn 'oude' zoomlens weer eens op mn camera gezet (zo'n standaard ding is t 55-200 oid van canon) en ik dacht gelijk: ik weet weer waarom ik dit ding al jaren niet gebruikt heb. Verschrikkelijk, zo traag!

Maar nu vraag ik me af.. Ben ik nu echt zoveel kritischer geworden, zijn mijn eigen vaardigheden misschien toch achteruit gegaan, overschat ik mezelf misschien (mn kennis kan wel verbeteren maar misschien is mijn vaardigheid gewoon niet goed genoeg om dat in de praktijk te gebruiken?) of zou een nieuwe body toch een oplossing zijn?
'Verslijt' een body/ lens in de loop der jaren? Is het mogelijk dat de motor voor de autofocus bijv minder snel wordt? Of ligt het toch echt aan mij en moet ik niet voor een nieuwe body gaan maar voor een fotocursus :p ?
En zit er dan echt verschil in body's mbt scherpstellen? Of is dit echt de lens die het m doet?

Aka: Wanneer/ waarom kopen jullie een nieuwe body?

Help! :p

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:45

Ik denk dat jij je eisen bent gaan bijstellen. Je eisen zijn hoger geworden. Een nieuwe body koop je pas als je geld hebt, je de tekortkomingen van je body erkent, je wilt iets beters/nieuwers, etc. Genoeg redenen te bedenken. :+ Heb jij je sensor wel eens laten reinigen? Misschien dat het daar aan kan liggen? :=

Ik ben zelf met de 550D begonnen en steeds hogere eisen gaan stellen en zo iedere keer stapje hoger/verder gegaan. :)

Helaas gaat de techniek hard en op het moment dat je het koopt is het al weer verouderd. Daarom gaan lenzen vaak ook veel langer mee dan bodies. Daarom geef ik liever meer geld uit aan objectieven dan aan bodies. := Daarnaast zijn lenzen ook veel waardevaster dan bodies en lens beïnvloedt je foto meer dan je body.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:28

Hm ja maar wat ik me dus afvraag: de beperkingen die ik merk: komen die door mn body, mn lens (/en) of door mijzelf. Want als het aan een van de laatste 2 ligt dan kan ik body's kopen wat ik wil zonder het probleem op te lossen.
Maar van body's heb ik dus echt niet zo veel verstand. Ik heb geen idee of er nou daadwerkelijk verschil zit tussen mijn 1000d en bijv haar 600d. Waarin merk je verschil als je exact dezelfde lens op bijv mijn 1000d zet, of op een 600d , of een 60d of een 6d ( die laatste is dan misschien niet zo'n goede vergelijking met de rest)?

En nee, sensor moet ik misschien maar eens laten schoonmaken, nog nooit gedaan. Hoe merk je dat je sensor vies is? Wat gebeurd er dan?

En geld..tja..altijd een issue.
Ik vind het iig wel leuk om mee te lezen hier en een beetje al die specificaties van camera's en lenzen uit te pluizen, al zegt het me nog niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:19

Ik en mijn paps gaan binnenkort een camera aanschaffen, ik zit te twijfelen tussen de canon 650D, 700D of de 60D, welke zouden jullie mij willen aanraden? waar ik/mijn familie hem graag voor wil gebruiken is het fotograferen van paarden, portretjes, filmen en voor op vakantie, gezin e.d.
qua objectieven heb ik wel wat in mijn hoofd, sowieso de 50mm f1.8, die is zo goedkoop en fijn omdat hij zo lichtsterk is... mijn pa had in zijn hoofd om de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, maar daar struikelt hij nog over de prijs, dus waarschijnlijk word dat de tamron versie of een andere lens.. en dan wil ik eigenlijk gaan sparen voor de ''droomlens'' 70-200 f/2.8, maar dat word nog even een project :')

ik ben wel opzoek naar cominaties waar je echt kwalitatief goede foto's mee kunt maken!

richard, welke body heb jij? :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:48

Ik denk dat je richard niet als vergelijk moet nemen :p
Das een stapje te ver denk ik, of je moet budget over hebben.

Maar volgens mij zit er tussen de 650 en 700 d niet heel veel verschil (ja.. In prijs :p)
En de 60 d... Ships ik heb t laatst helemaal uitgeplozen en mijn conclusie was dat ik volgens mij net zo goed de 650 d kon nemen, maar weet t niet meer zeker.
Anders ffe googlen op 650d vs 60d , staan wel een paar goeie revieuws/vergelijkingen op t inet

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:15

En anders nog half jaartje wachten en gaan voor de 70D die dan vast al in prijs is gezakt? :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:31

Ik heb getwijfeld tussen 60D en 7D, maar besloten voor een 7D te gaan, heb nu 3 lenzen mooi op de kop kunnen tikken,dus alleen body nog kopen.
Heb even een oude 350d body met grip erop, maar zodra ik mijn set verkocht heb komt de 7D er. :j

70D is wel leuk met die wifi-functies, verder nog niet echt naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:55

ik denk dat het de 7d word := ik wil niet wachten op de 70d want nu is er nog cashback actie van canon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:04

stond niet in mn lijstje maar denk toch dat dat meer aan mijn wensen voldoet....

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:24

De 7D is een fijne body! :) Tweedehands ook goed te verkrijgen. Die van mij is ook tweedehands. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:41

Begin even bij het begin:

Ik heb een Nikon coolpix digitale camera. Doe er nooit iets mee want de gemiddelde iphone geeft bijna dezelfde kwaliteit foto's. Leuk voor 'snapshots' maar teveel moeite sinds iedereen toch een smartphone bij zich heeft.

Daarnaast heb ik een canon eos 400D met een kitlens, een zoomlens (55-250mm) een groothoekobjectief en een 50mm 1.8 lichtsterk lensje. (en nog een zooi extra lenskappen, filters, sd-chips etc)

Ik ben geen pro of hobbyfotograaf (nouja, misschien een beetje), maar wil gewoon mooie foto's als ik foto's maak. Nu betekend dat ik in de praktijk de Canon maar zelden gebruik, ik vind 'm te onpraktisch om mee te nemen, te groot, te zwaar etc. Hij gaat niet 'even' mee in m'n tas. Daarnaast is 'ie traag in combinatie met de 50mm lens en voor op vakanties en dagjes weg of 'gewoon even' bij de paarden echt te log en te groot.

Nu wil ik eigenlijk bovenstaande camera's verkopen en een panasonic of olympys systeemcamera aanschaffen. Puur omdat de body en de lenzen zoveel kleiner en handzamer zijn. Prijzen zijn hetzelfde of soms zelfs iets duurder dan DSLR. Is dit het waard? En zijn er mensen die een systeemcamera hebben?

Het enige wat me weer tegenstaat is dat de objectieven duurder zijn dan voor gewone DSLR, er minder keuze is in objectieven en de meeste geen externe flitser kunnen hebben (nu heb ik in die 5jr met de EOS ook nooit een externe flitser gebruikt, dus weet niet of ik dat uberhaupt ooit ga gebruiken).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:00

Je hebt inmiddels heel veel keuze in systeemcamera's. Alle grote merken als Canon, Nikon, Sony, Olympus, etc. hebben wel een systeemcamera in hun assortiment. Het aanbod van objectieven zal langzamerhand ook steeds meer groeien.

Ik heb zelf de Canon EOS M op mijn wishlist gezet. Puur, omdat ik dan ook mijn huidige objectieven dan kan gebruiken als ik daar behoefte aan mocht krijgen. Daarnaast snap ik de menu's en knopjes van Canon tenminste. Met een ander merk ben ik echt hulpeloos. _O- De AF van de EOS M was traag, maar met de nieuwe firmware is deze al stuk vlotter geworden. De systeemcamera's van Sony en Nikon waren qua AF veel beter dan de Canon EOS M. Nu is dat gat al veel kleiner geworden. :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:01

Is er hier ook iemand die ervaring heeft met het aanschaffen van 2e hands camera's?
Wij hebben het niet heel breed, of beter gezegd, geen 100den euro's klaarliggen voor een goede nieuwe camera, maar gezien ik over 2 weken ben uitgerekend zou ik een goede camera wel leuk vinden om straks de grote momenten van onze kleine vast te kunnen leggen.
Ik probeer me er al maanden goed in te verdiepen maar al die verschillende ervaringen maken het geheel eigenlijk alleen maar onoverzichtelijk.
http://www.foka.nl/occasions Nu ontdekte ik dit :D occasions, maar dan niet via een particulier weg, dat blijft toch altijd een groter risico :) Mijn budget is ongeveer 200 euro, voor iets wat echt perfect is ben ik wel geneigd wat meer uit te geven, maar eerst maar eens zien wat er hier voor te krijgen is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:07

Ik heb mijn 7D tweedehands ook als occasion gekocht bij een camerawinkel met nog een jaar garantie. :) Particulier durfde ik het niet aan. :=

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:09

Kopen uit een winkel voelt inderdaad een stuk vertrouwder :j

Nu bieden ze daar een paar Canon EOS 300D camera's aan voor maar 60 euro. Moet ik daar m'n vraagtekens bij zetten?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:20

Mallow schreef:
Kopen uit een winkel voelt inderdaad een stuk vertrouwder :j

Nu bieden ze daar een paar Canon EOS 300D camera's aan voor maar 60 euro. Moet ik daar m'n vraagtekens bij zetten?

Dat is een model uit 2003 en al 10 jaar oud. :=

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... al_cameras