[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

deniseqn

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:41

Dat is dus inderdaad zo'n ding dat je op je hotshoe (waar je normaal een externe flitser op schuift) vast kunt zetten... Zoals ik al schreef.

Maar of 't werkt, is altijd even afwachten...
Zeker met zo'n hakkie-takkie merk. Die worden meestal niet echt aan uitgebreide tests onderworpen.
Dus ik zou er niet al te veel vertrouwen in hebben.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:48

Oh oke. Dacht dat je deze gewoon aansloot of dat stekkertje waar je normaal de niet-draadloze afstandsbediening in doet :). Maar dat is zo'n dingetje dus.
Ja, ik ga denk ik eerst ff naar de fotograaf toe, kijken of hij iets heeft en anders zie ik wel weer verder :). Maar bedankt voor je hulp in ieder geval :D!

(heb trouwens je boek gereserveerd over Paardenfotografie bij de bibliotheek, kan niet wachten tot ie binnen is *\o/*)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:10

Je moet deze dus op de flits schoen zetten (dat apparaatje) en dan het draadje inderdaad in 't gaatje waar je normaal een niet-draadloze in doet.
Op die manier kun je 'm toch 'draadloos' aansturen.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:30

Jup, snap em :D! Bedankt :).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:16

hoiiii, vraagje ik ben gevraagd om foto's te maken voor een bedrijf, maaar het zijn zwem foto's.... Dus in zo'n binnenhalletje. Opzich een leuke uitdaging, maarrr begin ik niet aan iets ommogelijks met de Nikon D3100 en 18-55 + 55-200? Doe ik er wijs aan om een lens te huren? Bijv. 70-200 2.8?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:20

Ligt er aan hoe het zwembad verlicht is :j Wellicht kun je eens vragen om testfoto's te maken zodat je weet of je het red qua instellingen? :)
En wat voor foto's willen ze hebben? Als ze een overzicht foto willen hebben van het zwembad kun je beter een groothoek lens lenzen ipv een 70-200 :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:24

gaat om een zwemles :) Het punt is dat het zwembad hier niet erg in de buurt is, dus moeilijk test foto's kan maken..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:28

Ooh sorry dat had ik ook kunnen opmaken aan je verhaal :o. Lastig bij ons is een zwembad waar je het gemakkelijk zou redden met de set die je nu hebt maar weet natuurlijk niet hoe dat zwembad eruit ziet :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:30

Gianti schreef:
hoiiii, vraagje ik ben gevraagd om foto's te maken voor een bedrijf, maaar het zijn zwem foto's.... Dus in zo'n binnenhalletje. Opzich een leuke uitdaging, maarrr begin ik niet aan iets ommogelijks met de Nikon D3100 en 18-55 + 55-200? Doe ik er wijs aan om een lens te huren? Bijv. 70-200 2.8?

Hoe lichtsterk is je 55-200? En hoe donker is het zwembad en hoe laat ga je fotograferen (en hoe bewolkt is het op die dag).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:28

Ik heb een vraagje,
volgende week ga ik mijn hondje laten inslapen. Wat voor mij nog een mooi afscheid zou zijn, zouden nog wat foto's van haar en mijn paard samen hebben. Nu de mogelijkheid om haar tot daar te brengen is maar heel beperkt en kan alleen morgen en zaterdag. Voor zaterdag hebben ze regenbuien over de hele dag voorspeld en voor morgen plaatselijk maar het zou niet erg hard regenen.
Aangezien er geen andere dag als optie is, zal ik het dus in de regen moeten doen...

Maar mijn vraag dus, kan mijn camera (canon 600d) tegen wat druppels? Of moet ik een manier vinden om een paraplu vast te houden oid? Of iemand een ander idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:38

Een natuur zeem over je camera leggen werkt heel erg goed.
Gewoon zo eentje waarmee je de ramen lapt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:39

Wacht ik heb er toch een

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:45

Femke schreef:
Een natuur zeem over je camera leggen werkt heel erg goed.
Gewoon zo eentje waarmee je de ramen lapt.

Oh dankjewel :) Ik hoop dat er toch nog wat leuke plaatjes uitkomen, ondanks het weer dan...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:49

Wat een goed idee!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:11

Ik heb een vraagje over een logo plaatsen op je foto. :)

Zelf heb ik een mooi logo in elkaar gezet, en nu wil ik deze ook op mijn foto's gaan plaatsen.
Voorheen deed ik dat zo:
Logo in Paint plakken (kijken waar het logo op de foto moet; bv linksonder), het logo op de juiste plek plaatsen in Paint. Dan opslaan.
De juiste foto uploaden op picmonkey en dmv de bewerkoptie 'Textures', het Paint bestand openen en deze wordt automatisch op de foto geplaatst.
Met als gevolg dat het logo dan werd uitgerekt of versmald, of totaal niet op de foto stond of maar voor de helft...
Je kan je 'texture' namelijk niet meer verplaatsen oid.

Er moet toch een andere (gratis) manier zijn om dit te doen??
Eigenlijk het liefst gewoon via een site, zodat ik niets hoef te downloaden op mijn laptop. Maar als het echt niet anders kan.. ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:22

Boardermaker is een makkelijke.. is wel een programma wat je moet downloaden maar werkt wel makkelijk en goed..

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:26

Bordermaker idd :j die is heel eenvoudig met zulke dingen, je kunt ze hier ook automatisch verkleinen alles in 1x, alles in 1x voorzien van logo en evt een rand er om zetten.

Ik heb ook nog even een vraag aan de paardenfotografen hier.
Stellen jullie op de camera zelf het contrast/helderheid/sherpte etc ook altijd in op een bepaalde stand, of bewerken jullie het gewoon na en laten jullie alles standaard staan (in het midden dus)
Als jullie het wel bij stellen, laat je dit dan gewoon altijd op dezelfde stand staan of stel je het bij een shoot bijvoorbeeld bij.

Ik ben hier wel benieuwd na, ook qua kwaliteit in foto's is het resultaat mooier als je contrast wat hoger in stelt op de camera of kun je dit toch beter gewoon achteraf nabewerken voor mooier resultaat? :)

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:35

Op welke manier stel je je contrast/helderheid/scherpte in??
Bedoel je dan de witbalans en de belichtingscorrectie ofzo??

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:12

Je kan profielen instellen en daarbij dingen als contrast etc instellen.
Ik doe dat zelf eigenlijk niet, heb m op neutraal staan, en voeg contrast toe op mijn raw.
Ben op zich wel benieuwd naar wat anderen doen.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:17

oh ik wist niet dat dat kon, maar een kijken in de handleiding dan :))
Ik voeg zelf altijd contrast toe bij het nabewerken

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:18

F_Orumster schreef:
Je kan profielen instellen en daarbij dingen als contrast etc instellen.
Ik doe dat zelf eigenlijk niet, heb m op neutraal staan, en voeg contrast toe op mijn raw.
Ben op zich wel benieuwd naar wat anderen doen.

Dat bedoel ik idd :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:10

Canon heeft idd Picture Styles. Ik weet niet hoe dat bij Nikon heet. := LR heeft geprobeerd om deze Picture Styles van Canon en Nikon na te maken. Ik weet niet hoe dit met de andere merken zit. :=

Let er dus op bij het importeren van je RAW files in LR4 dat je ook het juiste profiel kiest, want anders zie je nog wel eens vreemde effecten. ;) Probleem van handmatige Picture Profiles is dat ik nog niet weet hoe ik deze in LR4 moet aanmaken om deze ook toe te passen op mijn RAW files. Meestal hou ik het bij Standard en heel soms neem ik een ander profiel. := Picture Style toepassen en de lenscorrecties zijn de enige twee dingen die ik LR automatisch laat doen tijdens het import proces.

Voor het filmen met DSLR is het wel een tip om zo neutraal mogelijk te filmen. Op Picture Style Neutral of zo neutraal mogelijk zelf instellen. Al dit soort aanpassingen als contrast en verscherpen kun je met videografie beter in je post-processing doen. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:58

Richard, ik volg je niet helemaal. Met LR bedoel je lightroom neem ik aan? Wat bedoel je dan dat LR geprobeerd heeft de picture styles na te maken?

Je profielinstellingen hebben toch geen invloed op je raw,maar alleen als je in jpg schiet? Dat dacht ik althans.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:57

Dat klopt. Maar de voorvertoning op je schermpje zijn die Picture Styles wel toegepast. Vandaar. :=

Ik zie met name groot verschil bij concertfotografie als er veel roze/rood licht is. Dan is zodner toepassen van Picture Styles in LR het rood/paars/roze helemaal uitgebeten. heeft even geduurd voor ik daar achter was. :=