Yinthee schreef:Hoor toch ook veel goede dingen en aanraders wbt UV filters hoor.. Kun je me vertellen waarom jij die kansloos vind?
Ik moet mij verontschuldigen dat ik mij niet helemaal goed heb uitgedrukt.
Per definitie moet het licht 2x extra gebroken worden voordat het licht op je sensor komt. Dit gaat ten koste van kleur/contrast/scherpte van je foto. Bij een goede UV-filter zul je hier nauwelijks hinder van ondervinden, maar vooral bij de goedkopere UV-filters kun je het verschil zien. Een goede UV-filter kost al gauw 100 euro.
Een goedkope heb je al voor een paar tientjes, maar om nou een paar tientjes te betalen om je foto van kwaliteit te minderen vind ik zonde. Ik heb alleen soms een UV-filter erop zitten als het regent of als ik op het strand sta en het zand waait alle kanten op.
Dus ik heb ze zelf ook, maar gebruik ze maar heel soms. Het verschil tussen goede en slechte UV-filters zit hem vaak in alle coatings die erop zitten die erg kostbaar zijn.
Een zonnekap kost 2 a 3 tientjes en dat is ook ter bescherming van je lens en je hebt minder last van reflecties.