[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsieslii

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:28

Ja dat weet ik, ik doe op het begin maar eerst gewoon met een standaart lensje.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:34

@Lindsey: als je er al zo over denkt, krijg ik het idee dat je alleen een spiegelreflex wilt om te kunnen zeggen: ik heb een spiegelreflex. Ik zou dan eerder naar een goede compact camera gaan zoeken (desnoods een die eruit ziet als een spiegelreflex camera), p.s. op internet is de Nikon Coolpix P80 maar 368 euo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:41

Wat is dat nou voor een onzin, het is toch helemaal niet gek dat je eerst wilt beginnen met een kitlens? Kun je makkelijk zat de beginselen mee leren/verbeteren.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:52

ik had haar post, meteen voor die van mij niet gelezen. Het was een reactie op de post 'ik hoef niet metee lenzen erbij, want zoveel geld heb ik niet'. Bovendien, als je 14 bent kun je (tenminste, ik probeer het al een hele tijd en het lukt maar niet) heel moeilijk een goed baantje vinden, het duurt wel even voor je het geld voor een lens bij elkaar hebt.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:53

lieke4quike schreef:
Als ik het goed begrijp is de 18-55 dus vooral voor landschap, feesten etc. De 55-200 voor paarden, portretten etc. En moet ik nog een andere lens hebben voor de macro fotografie? Word een duur grapje *LOL* Stel nu, ik houd mijn compact camera erbij (doe ik denk ik sowieso), altijd handig voor op vakantie enzo. En deze gebruik ik ook voor als er bijv. een feest is (bijv. mijn oma word 80 ofzo), heb ik dan eigenlijk wel een 18-55 mm lens nodig, of zeggen jullie: nee, het is heel verstandig om die er gewoon bij te nemen?

Iedereen leest er weer overheen, dus vandaar.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:08

O, en nog even een vraagje. De continueopnames van een spiegelreflex: is dat, dat ik één keer op 'het' knopje druk, en hij dan bijv. 3 foto's maakt (bij 3 fps), of is dat een stand waarin je je camera zet (en dat je dan gewoon heel snel kunt klikken ofzo).

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:29

Dan moet je m ingedrukt houden, en maakt ie achter elkaar foto's tot je je vinger van de ontspanknop afhaald.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:31

En als je het eerst even bij de kitlens houd, kun je daarna verder kijken naar andere lenzen en je eerst eens wat beter informeren. Koop een boek, lees reviews, ga zoeken op internet....

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:37

Liesje89 schreef:
En als je het eerst even bij de kitlens houd, kun je daarna verder kijken naar andere lenzen en je eerst eens wat beter informeren. Koop een boek, lees reviews, ga zoeken op internet....

Ja, maar, ik ben me er al heel goed in aan het verdiepen, maar ik had zoiets, als ik nu een body van ong. 400 euro plus bijv. de sigmalens 70-300 mm f/4.0-5.6 DG Macro Nikon AF koop (in de beschrijven stond dat deze lens goed was voor landschap, portret, sport en macrofoto's, dus ik ga er even vanuit dat dit klopt), dan heb ik een lens waar ik alles mee kan wat ik wil (ik maak namelijk alleen maar zulke foto's). Zou een kitlens dan ook nodig zijn? Ik weet namelijk niet echt wat andere mensen vooral met hun kitlens doen.

edit: 2e vraag: weet iemand ofdat de Fujifilm S1000 fd de opvolger is van de fujifilms die hier bij de voorbeeldtopics staan, of is dit juist een hele oude (lijkt me niet)?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:54

Ik gebruik dat ding nooit.
Volgens mij ben jij beter af met een hybride dan met een spiegelreflex.
Dan heb je tenminste niet dat gedoe met al die verschillende lenzen die je dus apart moet kopen.
Lenzen zijn niet goedkoop, zeker niet als je ook nog een beetje kwaliteit wilt.
Bij zo'n hybride heb je gewoon alle standaard functies, maar je kunt ook zelf dingen instellen.

Een oudje wat ik gehad heb, wat ik -en vele anderen- een heel fijne camera vond, is de Fuji Finepix S5600.
Lijkt qua uiterlijk heel erg op een heel kleine spiegelreflex, maar het is er geen een.

Dus... ik zou zeggen... concentreer je daar even op Knipoog Scheelt je echt honderden euro's.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:57

Erg fijn dat je me wilt helpen, maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vragen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:01

Maar dat antwoord is toch al meerdere malen gegeven door verschillende mensen. Ik heb het nu over de vraag of je de kitlens nodig hebt naast een 70-300 en waar we hem dan voor gebruiken. Je kan zonder de kitlens, maar hij is gewoon super handig, zeker voor dat geld. Ik gebruik hem voor groepsfoto's, feestjes, landschappen (hier is de kitlens beter geschikt voor dan de 70-300, die vind ik alleen geschikt voor bijvoorbeeld vogels ofzo, maar niet voor landschappen). Mss dat je je gewone camera hiervoor kunt gebruiken, maar ik denk dat het resultaat minder mooi wordt dan met de kitlens.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:02

Ga gewoon eens zoeken op internet waar je welke lens voor kunt gebruiken, in plaats van hier 10x dezelfde vraag te stellen.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:04

Ten eerste word ik er nogal moe van dat ik hier dus elke keer dingen opnieuw moet vragen! Er staat namelijk NOG een vraag.... Maargoed, in de omschrijving van de lens staat dat hij dus geschikt is voor landschap, portret, macro én sportfoto's. Is deze lens, behalve voor landschappen, wel geschikt voor de andere foto's?

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:05

Liesje89 schreef:
Ga gewoon eens zoeken op internet waar je welke lens voor kunt gebruiken, in plaats van hier 10x dezelfde vraag te stellen.

Als ik antwoorden krijg waar ik niks mee kan, zal ik wel moeten hé.
Bovendien ben ik nu al een week in boekjes aan het lezen en op internet aan het kijken (dit is overgerens internet, maargoed). Er staat zelfs bij wat er over de lens gezegt word, maar of dit in de praktijk ook altijd is, weet je nooit.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:07

Ten eerste moet je voor vragen over lenzen zijn in het daarvoor bestemde topic.
Ten tweede staat boven mijn post precies uitgelegd wat je wilt horen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:07

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:59

Ik heb een vraagje, ik ben van plan om de Kodak Z812 te kopen. Nu lees ik dat er een "Kodak CRV3-lithiumbatterij voor digitale camera's" bij zit. Maar volgens mij is deze niet oplaadbaar?

Moet ik nu losse kodak batterijne + oplader kopen? En zo ja welke? Lachen

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:13

Als dit een compact camera is, waar AA batterijen in moeten, is het handig om oplaadbare batterijen te kopen met een oplader Tong uitsteken
Maar het maakt niet uit welk merk of welke batterijen.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:15

Ja ik heb al wel een gewone oplader met gewone oplaadbare batterijen. Lachen Maarja ik weet dus niet of er in deze camera ook 'gewone' batterijen kunnen of het andere zijn. Tong uitsteken

Edit, er staat bij batterij: Li-Ion

Iemand weet wat dat is? Huilen van het lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:24

ik heb gister de Sony Cybershot DSC H10 gekocht bij dixons.

hele fijne winkel. goede service.
Er is nu een actie van Sony ( ik weet niet of die overal geld)
dan koop je een USB kaart voor 4 GB.
dan stuur je met een kaart de sticker + streepjes code op naar sony. en dan krijg je een deel geld terug.

je betaald voor een 2 GB kaart maar je krijgt er 4. is wel even een kwestie van vooruit betalen.

ik heb net enkele foto's gemaakt. en die zal ik straks presenteren in een foto toppic. ik ben geen super fotograaf, maar met behulp van deze camera kom je toch wel ver. erg fijn in de hand en erg duidelijk. de 10 x zoom is erg handig en het beeld word er niet onduidelijk van.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:26

lieke4quike schreef:
Als dit een compact camera is, waar AA batterijen in moeten, is het handig om oplaadbare batterijen te kopen met een oplader Tong uitsteken
Maar het maakt niet uit welk merk of welke batterijen.

Lithium-Ion is de samenstelling van de batterijen....

Maar zoals ik het lees zit er gewoon een accu in hoor, die je moet opladen. Een accu is eigk gewoon een batterij Knipoog

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:30

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:31

Dat lijkt me logisch, maar wat me nóg logischer lijkt, is dat ze gewoon een oplader meeleveren met de batterij en dus met de camera Knipoog

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:00

IK zat er nu over te denken de Olympus E-510 te kopen, maar ik merk dat er maar een paar lenzen voor zijn... en de lenzen die er zijn, zijn verschrikkelijk duur. Heeft iemand hier ervaring mee, wat voor een camera in diezelfde prijsklasse heeft dit probleem niet?