[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JessiiCaa

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:19

De vraag die ik eerst gesteld heb hoef ik geen antwoord meer op Knipoog
maar heb nu meer de vraag welke camera bij me past.
Ik wil bewegings foto's van paarden en honden enz. maken, maar ook standfoto's en gewoon van alles Tong uitsteken iig een camera die mooie foto's maakt.
ik hoop dat iemand mij helpen kan? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:22

Laatste berichtje op vorige pagina;
Ik zou voor de 400D gaan. Gewoon een veel betere camera. Ik heb hem zelf ook. Makkelijk in de bediening, er zitten een aantal goede automatische standen op als je nog niet zo ver bent met fotografie, gewoon een fijne camera die mooie, scherpe foto's kan maken. De D40 is een zeer verouderd model.

JessiiCaa; Wat is je budget ongeveer?. Als je graag wilt kijken in de richting van rond de 500 euro, is een Canon EOS 400D een mooi instapmodel, anders een 450D (als je budget iets hoger ligt). En anders even kijken naar een Nikon D60, D80?. Als je al wat verder bent met je instellingen en een bak geld over hebt, kan je voor een Nikon D300 gaan, maar dat is alleen als je alle benamingen voor instellingen etc. al weet, want die heeft geen automatische stand Knipoog

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:28

hoeveel kost een 450D? en is daar ook makkelijk mee om te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:45

Een 450D kost nu rond de 579 euro Lachen. Bij Konijnenberg dan in ieder geval;

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... ct=1320283

Bij cameranu is hij € 567.
http://www.cameranu.nl/artikel/9009/Can ... _Body.html

En bij Kamera-express is hij € 568.
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=23825

Als ik heel eerlijk moet zijn raad ik je aan om alleen een body te kopen. Het beste kan je dan een 55-200mm erbij kopen, dat zijn fijne lenzen om mee te beginnen zeg maar.

450D is het grote broertje van de 400D. Is (denk ik) even makkelijk in de bediening, alleen hij heeft wat meer megapixels, en nog wat meer andere functies Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:46

450D heeft liveview, 400D niet. Lachen En heeft idd 12 ipv van 10 mp. Maar de 18-55mm (standaard) is een kitlens, de 55-200mm een zoomlens. Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:48

55-200 is een zoomlens ja Lachen. Maar aan de 18-55 heb je niet zo veel Bloos. Heeft géén zoom, en groothoek gebruik je niet bij paardenfotografie. Kan je hele rare verhoudingen van krijgen Knipoog

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:52

Wie heeft er ervaringen met de D40x (en dus niet de D40!)?
En welke lenzen heb je daarvoor?

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:55

Is er hier trouwens mischien ook iemand ,die een keer zin heeft om mij te fotograveren?! Op een paaard, op de manege. Pm maar dan!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:57

Ik zou het best willen doen, maar je woont een beetje ver weg Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:06

Emmaa_ schreef:
Als ik heel eerlijk moet zijn raad ik je aan om alleen een body te kopen. Het beste kan je dan een 55-200mm erbij kopen, dat zijn fijne lenzen om mee te beginnen zeg maar.

450D is het grote broertje van de 400D. Is (denk ik) even makkelijk in de bediening, alleen hij heeft wat meer megapixels, en nog wat meer andere functies Lachen

Ik zou de kitlens er wel bij kopen. Het is geen fantastische lens, maar hij is zeker heel erg handig voor dat geld. En hij is ook leuk als je je een beetje wilt gaan verdiepen in landschapsfotografie enz zonder dat je meteen een dure groothoek wilt kopen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:07

Bij ons bij de dixons is nu de fuji finepix s5800 voor 149 euro, is dat een "goede deal" denken jullie? en is deze camera sowieso aan te raden?

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:08

De camera die Michelle_x noemt wil ik van de week gaan halen, ben een beetje internet aan het aflezen.. niet echt duidelijke reacties gevonden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:10

Emma; mag ik je vragen waarom je aanraadt de camera ZONDER kitlens te kopen? Een kitlens is toch wel redelijk vereiste op het moment dat je leuk wil kunnen fotograferen. Het is voor paardenfotografie misschien iets minder bruikbaar, maar een standaardzoomlens is toch absoluut een vereiste voor 99% van de fotografen.

Daarnaast: hoewel zowel de oude als de nieuwe (met IS) kitlens van prima kwaliteit zijn, is de vernieuwde kitlens (die bij bijvoorbeeld de 450D geleverd kan worden) ook nog eens een behoorlijke verbetering.

En dan zeg je nog dat 'ie "geen zoom" heeft. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt "weinig telebereik" en niet "geen zoom". De lens beschikt over ca. 3x zoom, wat gelijk is aan het zoombereik van bijvoorbeeld een 70-200. "Geen zoom" is dus niet aan de orde. Het is gewoon geen telelens.

Daarbij zag ik je ook nog "groothoek" zeggen. Geloof me, een 18-55 op een body met een cropfactor van x1.6 is geen groothoek. Sowieso wordt het grootste gedeelte van het bereik (vanaf ca. 24mm) gerekend onder "standaardzoom" en niet onder "groothoek".

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:12

Die groothoek was ik Knipoog
Wanneer is het wel groothoek dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:12

capopjekop schreef:
Ik zou de kitlens er wel bij kopen. Het is geen fantastische lens, maar hij is zeker heel erg handig voor dat geld. En hij is ook leuk als je je een beetje wilt gaan verdiepen in landschapsfotografie enz zonder dat je meteen een dure groothoek wilt kopen.

Ik heb hier wel eens een linkje geplaatst naar een vergelijking tussen de 17-40L en de 18-55 kitlens. 3x raden: resultaten waren vrijwel identiek, waarbij men (er werd niet bij verteld welke lens gebruikt was voor welke foto) zelfs een voorkeur had voor de 18-55.

Jongens (niet alleen capopjekop), niet te snel roepen dat die kitlens zo bagger is. De kitlens is kwalitatief echt prima, ZEKER de nieuwe versie met IS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:13

capopjekop schreef:
Die groothoek was ik Knipoog
Wanneer is het wel groothoek dan?

Nee hoor, ik doelde op deze opmerking met "groothoek":

Emmaa_ schreef:
55-200 is een zoomlens ja Lachen. Maar aan de 18-55 heb je niet zo veel Bloos. Heeft géén zoom, en groothoek gebruik je niet bij paardenfotografie. Kan je hele rare verhoudingen van krijgen Knipoog

Groothoek = 10 tot 30 zo'n beetje. Betekent dat de 18-55 op het begingedeelte wel groothoek is, maar daarna niet meer. Bovendien, 18mm op een x1.6-body is absoluut nog niet echt wijd... moet je daarvoor mijn 16-35 eens op een full-frame of analoge spiegelreflexcamera zetten, dan weet je wat wijd is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:14

Sorry hoor Nagelbijten / Gniffelen. Ik heb zelf de kitlens erbij genomen en ik gebruik hem gewoon nooit... Ik ben nu hard aan het sparen voor een 55-200mm II USM, dusja Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:16

Emmaa_ schreef:
Sorry hoor Nagelbijten / Gniffelen. Ik heb zelf de kitlens erbij genomen en ik gebruik hem gewoon nooit... Ik ben nu hard aan het sparen voor een 55-200mm II USM, dusja Nagelbijten / Gniffelen

Dat jij hem nooit gebruikt, wil niet zeggen dat anderen hem ook nooit zullen gebruiken. Voor paardensport is 'ie inderdaad minder handig, maar voor portretten van paarden kan 'ie bijvoorbeeld wel weer prima. En er zijn nog 1001 andere dingen om te fotograferen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:17

Nouks schreef:
capopjekop schreef:

Jongens (niet alleen capopjekop), niet te snel roepen dat die kitlens zo bagger is. De kitlens is kwalitatief echt prima, ZEKER de nieuwe versie met IS.

Dat roep ik ook niet, ik raadde juist aan dat ze de kitlens erbij moet nemen. Maar ik merk wel duidelijk kwaliteitsverschil met mijn kitlens (nikonlens) en mijn sigma telelens. De kitlens geeft softere foto's. Maar ik kan hem niet missen. Zeker voor dat geld niet. Gebruik hem veel als ik groepen moet fotograferen en bij landschappen. Heb pas een foto moeten maken van 2 voetbalteams op een foto met een 70-300 lens. Ik stond bijna aan de andere kant van het veld Huilen van het lachen Niet handig dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:41

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:11

Ik zou zeggen de onderste met de kitlens. Maar ik zie eigenlijk bij deze geen verschil, maar ik weet bijna zeker dat als ik dat met mijn kitlens en telelens zou doen dat je zeker wel verschil ziet, zal morgen eens kijken of ik ook zo'n soort foto kan maken Lachen

Edit: Ik zit wat foto's te vergelijken en ik zie dat het er ook wel aan licht wat voor een soort foto's het zijn en de instellingen, dus het kan goed zijn dat het verschil uiteindelijk heel erg meevalt en dat het meer 'tussen mijn oren' zit, maar zal het morgen eens gaan testen, ben benieuwt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:20

Ik denk dat de bovenste van de kitlens is Knipoog. Vind de kleuren wat zachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 01:27

capopjekop schreef:
Ik zou zeggen de onderste met de kitlens. Maar ik zie eigenlijk bij deze geen verschil, maar ik weet bijna zeker dat als ik dat met mijn kitlens en telelens zou doen dat je zeker wel verschil ziet, zal morgen eens kijken of ik ook zo'n soort foto kan maken Lachen

Edit: Ik zit wat foto's te vergelijken en ik zie dat het er ook wel aan licht wat voor een soort foto's het zijn en de instellingen, dus het kan goed zijn dat het verschil uiteindelijk heel erg meevalt en dat het meer 'tussen mijn oren' zit, maar zal het morgen eens gaan testen, ben benieuwt Haha!

Testje: wel allebei op zelfde bereik (55mm dus), vanaf statief zodat je exact hetzelfde beeld hebt. Camera op Manual, testje doen op F5.6, F8 en F11 met bijbehorende sluitertijden. Zodat je dus bij beide lenzen een foto hebt op F8 met (ik roep wat) 1/160.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:13

Komt in orde Tong uitsteken Maar dan moet ik hem gaan vergelijken met mijn 50 mm, want de andere is 70-300 dus dat komt niet overeen.
Welke was nou trouwens de kitlens van die 2 foto's?

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:11

Elien15 schreef:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een digitale compact camera voor erbij.
Ik heb al een nikon D50 maar als ik eens een dagje weg ga heb ik liever een kleiner fototoestel. Knipoog
Welke zijn op dit moment goed en waar moet ik precies op letten?

Ik heb al eens gekeken op de site's van Nikon & Canon en daar staan er alvast leuke bij!
Mijn budget is tot €200

Welke raden jullie mij aan? (graag via pb of eventueel hier)
Bedankt!

Ik zou een fototoestel van bijv. de ALDI kopen, zijn altijd erg goed kwa kwaliteit enz.
Vanaf zaterdag (je moet er snel bij zijn Tong uitsteken) zijn er er weer, net iets meer dan 100 euro, met 8 megapixels.