Cyntje schreef:ja dat lijkt mij ook de bedoeling van pastel???
En ik veeg dus zeker niet zo lang door totdat de kleuren er vaal en vervuild uitzien!!
Ik heb niet anders getekend dan die Ijsvogel van een paar pagina´s terug...
de bedoeling van pastel? >;) je kán ermee vegen ja, en in sommige gevallen is het mooi, maar je veegt nu dus je pigment van je papier (lezen?) je ziet je papier door je tekening heen en daardoor zijn je kleuren niet zuiver.
Misschien dat je het zo wel snapt:

oude van mij, hier veegde ik ook teveel waardoor de kleuren niet mooi zijn (de lichte, de donkere zijn wel goed dekkend)

latere versie, ook veel geveegd maar mer meerdere lagen zodat het wel dekt (kleur van deze zou overeen moeten komen met de kleur van het paardje van jou)

mijn laatste, (bijna) helemaal niet geveegd (en nog niet helemaal af)
Misschien dat deze een beter voorbeeld is, kun je nog beter zien dat de achtergrond er niet doorheen komt en hij mooi zilver/wit is en niet groenig (blauw/wit/grijs op geel/bruine achtergrond wordt groenig, voor degene die nu een stomme kop trekken)
Zie je nu wel wat ik bedoel met vervuilde kleuren (eigenlijk verzadigd aangezien je papier wit is
.)
Bij die ijsvogel vind ik het precies zo, nog wel meer zelfs.
En ik zeg het alleen maar om je te helpen, niet om je af te kraken ofzo hoor. Moet je zo'n 'ik weet het zelf toch wel beter' reactie terug geven
.