[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:47

Dan zou ik voor zonnekap gaan. ;) Is goedkoper dan UV filter, beschermt je lens ook en vermindert de kwaliteit van je foto's ook niet. ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:49

Ik heb op al mijn objectieven een uv filter zitten, heb alleen het dure Nikon glas, UVfilter is puur ter bescherming, ik kan nogal eens onhandig zijn en tegen het een en ander aanrammen... UV filters hebben meerdere keren een objectief gered.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:57

Gaat de kwaliteit dan erg achteruit? Ik dacht het ook eigenlijk vooral te nemen voor bescherming van de lens. Maar als dat de kwaliteit vermindert doe ik dat beter niet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:13

Met een kwaliteitsmerk als bv B&W niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:21

Leen_ schreef:
Gaat de kwaliteit dan erg achteruit? Ik dacht het ook eigenlijk vooral te nemen voor bescherming van de lens. Maar als dat de kwaliteit vermindert doe ik dat beter niet.

Met die van paar tientjes weet je zeker dat de kwaliteit achteruit gaat. Voor een fatsoenlijke UV-filter ben je al gauw rond de 100 euro kwijt en dan nog moet je bij je zelf afvragen of je hem er wel op wilt hebben. Ik heb er heel soms een UV filter op zitten... := Normaal gebruik ik ze dus niet.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 19-11-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:22

KootMiraDrum schreef:

Merken als Hoya en B&W hebben dacht ik ook filters in het goedkopere segment. := Los daarvan hebben ze in het hogere segment idd wel wat aardige filters.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:25

Richard je zegt dat de kwaliteit achteruit gaat met een goedkoper filter ongeacht merk? Heb je de test al zelf gedaan door je camera, op een statief onder de zelfde omstandigheden, met en zonder filter een foto te laten maken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:37

Bagheera_206 schreef:
KootMiraDrum schreef:

Merken als Hoya en B&W hebben dacht ik ook filters in het goedkopere segment. := Los daarvan hebben ze in het hogere segment idd wel wat aardige filters.

Tja, op duur glas zet ik dan ook dure filters ;)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:41

iemand ervaring met de sigma 70-200 2.8? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:42

De enige filters die ik erop zet is polarisatie en grijsverloop. En nog vind ik dat lastig schoonmaken.
Mijn macro heb ik m nog wel een tijd opgezet omdat het glaswerk diep zit en dus lastiger schoonmaken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:23

PKfoto schreef:
Richard je zegt dat de kwaliteit achteruit gaat met een goedkoper filter ongeacht merk? Heb je de test al zelf gedaan door je camera, op een statief onder de zelfde omstandigheden, met en zonder filter een foto te laten maken.

Dat soort tests zijn al in overvloed vindbaar op het internet. Waarom dan zelf nog testen...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:11

Ik heb me toch een filter gekocht, hoorde meer positieve verhalen dan negatieve, maar ik vroeg voor een filter voor en lens met diameter 58mm. Toen ik thuis kwam bleek deze niet te passen... Te klein, moet je dan een maatje groter nemen of doe ik iets mis? Het is toch gewoon lensdop eraf en het erop draaien?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:13

Als jouw objectief vermeld dat het 58mm is zou een 58mm filter moeten passen. Geen grotere maat nemen.
Is je schroefdraad beschadigt misschien?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:14

Nee, zover ik zie niet, is een nieuwe camera van eergisteren.

Edit: zat een stukje plastiek van de verpakking tussen het schroefstukje :+ Is dus gelukt nu.
Laatst bijgewerkt door Leen op 22-11-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:15

welke lens heb je?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:45

Ik heb morgen mijn eerste 'shoot' :) Nu hadden we dit dinsdag afgesproken en toen ik keek op buienradar zou
de zon schijnen. Niks van waar, ik keek net nog een keer en het blijkt dus flink bewolkt te zijn :n
Wat kan ik eraan doen om mijn foto's tòch nog een beetje glans te geven, of maakt het niet zoveel uit?
Iemand tips hoe ik het kan aanpakken?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:50

Nouks schreef:
PKfoto schreef:

Dat soort tests zijn al in overvloed vindbaar op het internet. Waarom dan zelf nog testen...

Omdat je het resultaat dan zuiver ziet en ik nooit alles klakkeloos geloof. En omdat Rich dezelfde combi heeft die ik hier heb dus graag van die combi dan het resultaat zou willen weten.

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:20

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Sandra en heb een Canon eos D1000
bij de aankoop van deze camera zaten er 2 lenzen bij :Ef-s 18-55mm en de ef 75-300 mm,

Nu heb ik een clinic georganiseerd en wil daar graag wat ervaring opdoen met de camera,
omdat ze niet zo'n heel mooi weer voorspellen zullen de clinics waarschijnlijk in de binnenbak plaatsvinden,

Ik weet dat mijn lenzen niet erg lichtsterk zijn,
ook als ik de Iso op max zet :1600 en diafragma vol open :F4.0 , met 1 stop (overbelichten) en ik de sluitertijd op 200 (vrij traag voor bewegende paarden)zet zal ik denk ik nog erg donkere foto's krijgen,

Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan doen?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:31

Kan je niet voor een dag een andere lens huren ??

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:57

Dan is het wel een heel donkere bak? Wellicht kan je een keer test foto's gaan maken om te kijken of je het red met die instellingen?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:21

sandranbr schreef:
Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Sandra en heb een Canon eos D1000
bij de aankoop van deze camera zaten er 2 lenzen bij :Ef-s 18-55mm en de ef 75-300 mm,

Nu heb ik een clinic georganiseerd en wil daar graag wat ervaring opdoen met de camera,
omdat ze niet zo'n heel mooi weer voorspellen zullen de clinics waarschijnlijk in de binnenbak plaatsvinden,

Ik weet dat mijn lenzen niet erg lichtsterk zijn,
ook als ik de Iso op max zet :1600 en diafragma vol open :F4.0 , met 1 stop (overbelichten) en ik de sluitertijd op 200 (vrij traag voor bewegende paarden)zet zal ik denk ik nog erg donkere foto's krijgen,

Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan doen?

Denk dat je mensen gaat teleurstellen als je hiermee foto's gaat maken, als ze je zien met een mooie camera verwachten ze wel een mooie foto! Dus niet doen, of een lens huren / lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:23

Ik zou sowieso nooit zomaar gaan overbelichten als je zelf alles al instelt.
Doe het dan zelf gelijk al goed.

Want als je zelf iso, sluitertijd én diafragma instelt, waarom zou je dan de camera nog opdracht geven om aan diezelfde instellingen te gaan sleutelen door 'm op 1 stop overbelichting te zetten?
Dan kun je beter je sluitertijd zelf wat trager zetten. Heb je 't zelfde resultaat, maar is't minder verwarrend.

Wat je het beste kunt doen?
Een keertje gaan testen.
Camera op de A (Av) stand zetten, diafragma wijd open, iso maar 'ns beginnen op 1600. En dan je uitsnede maken op het paard... licht meten en kijken welke sluitertijd je te zien krijgt als suggestie van je camera.
Dat is dan voor een "correcte" belichting (dus niet te donker of te licht).

Is je sluitertijd sneller dan 1/200e seconde?
Dan is het nog ligt genoeg (op die dag en tijdstip dat je getest hebt) en kun je evt. je iso nog lager zetten.

Is je sluitertijd trager dan 1/200e seconde?
Dan is het er waarschijnlijk gewoon te donker.
Andere apparatuur kopen/huren of gewoon geen foto's maken...
Je zit met fotografie nou eenmaal aan natuurkundige wetten vast waar je niet onderuit komt. Soms is het gewoon té donker.

Let er ook op dat je vaak pas vanaf een uur of 10.00 tot 15.30 kunt fotograferen nu.
Daarvoor en daarna is het buiten ook al te donker. Dus binnen zéker. En die paar TL buizen in zo'n binnenbak helpen niets.

Een lichtsterkere lens huren kán...
Maar als je nu al op f4 zit, en je gaat naar f2.8. Dan zal dat niet een verschil tussen dag en nacht zijn.
Het helpt maar een heel klein beetje. Voor dat prijsverschil kun je beter je iso gewoon nog wat hoger zetten en de ruis voor lief nemen.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:17

Ik ben op zoek naar een draadloze afstandsbediening voor mijn Nikon D3100. Weet iemand misschien waar ik deze kan vinden voor een niet al te dure prijs (ik heb hele simpele gezien op een site voor €10 à €20 alleen waren die niet voor de Nikon D3100)? En ik had ook ergens gelezen dat de D3100 helemaal geen wireless aan kan... Iemand die hier meer van weet? Bedankt alvast :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:25

Zoals je in je handleiding al kunt lezen, ondersteund de Nikon D3100 geen wireless afstandsbediening.
Er is wel een normale afstandsbediening voor.

Er zijn wel oplossingen waarmee je 't wat anders kunt regelen, bijv. via de hotshoe en dan een kabeltje door laten lopen op de camera. Maar dan zit je vrijwel gelijk aan apparatuur rond de 60 á 70 euro.