[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:21

Bellatrix schreef:
Ik weet het niet, ik had ooit een Sigma 70-300 maar die was niet lichtsterk. En het is te lang geleden. :+

Ik ook die ging snel stuk. Toen hebben hem gerepareerd met een motor erin van tamron. Was ineens een heel ander objectief. Die Sigma goedkoop gekocht nieuw en uiteindelijk had gewoon een dure tanron lens in een signa jasje _/-\o_

996981

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:00

Pfff ik weet het echt nog niet. Gisteren bij Kamera Express geweest maar ook nog niet echter wijzer geworden. Goede camera plus de lens die ik eigenlijk wil wordt gewoon te duur voor nu. Ik wil eerst kijken hoeveel tijd ik er überhaupt in kan en wil steken voor ik hele dure dingen ga aanschaffen. Maar waar doe je dan goed aan? De lens die je eigenlijk wil met een goedkopere body of andersom? En kan ik nu überhaupt het beste uit die lens halen, of is het beter helemaal een goedkopere set te kopen? Zo lastig…

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:45

Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor de betere lens icm een goedkopere of tweedehands body. Lenzen gaan veel langer mee, en verouderen nauwelijks. Een body is na 5 jaar alweer ‘verouderd’, dus als je verder wil in de fotografie dan zul je toch uiteindelijk sneller een nieuwe body kopen.
Ik ben in 2017 begonnen met mijn foto/video bedrijf, en heb vorig jaar alweer mijn derde body aangeschaft.. Maar de allereerste lens die ik kocht gebruik ik nog steeds wekelijks.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:35

@8nnemiek: Ja, vind ik wel, want ik fotografeer ook veel 'ouderwets' door de zoeker kijkend. Dan is het touch screen gebruiken vrij onhandig :D Sowieso ben ik niet zo goed met touch screen functies. :+ Zeker met een grote toeter erop wil je toch stabiel fotograferen en dan is op een schermpje kijken niet de beste manier om je camera stabiel vast te houden.

@99681: Als je vooral voor de hobby wil fotograferen en nog veel moet leren hoef je echt niet zo'n dure combi aan te schaffen lijkt mij. Een goede lens doet al enorm veel voor de beeldkwaliteit en wil je per se een fullframe camera? Een Canon R7 bijvoorbeeld is al een stuk goedkoper dan de R6 en ook een super goede camera. Bedoel ik heb bruiloften gedaan met de 7D :+ Als je ziet wat je nu al allemaal kan met zo'n R7.... Ik zou er wel een bruiloft mee durven doen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:38

Ik heb dinsdag voor ‘t eerst springende paarden gefilmd. Dat was ook nog wel een beetje zoeken qua scherpte. Soms raakte hij toch het paard kwijt of bleef het beeld wazig. Uiteindelijk wel wat leuke shots kunnen maken. Vooral veel oefenen denk ik. Tussendoor ook nog wat foto’s gemaakt. Afbeelding

Leuke hobby iig alweer zo :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:41

Zeker een leuke hobby. :D
Wat waren je instellingen hier?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:46

1/2000 met f3.2 en iso 200 geloof ik. Volgens mij had ik hem hier op tv stand staan, anders had ik denk ik zelf minimaal f4.0 genomen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:51

Was 2000 nodig? Volgens mij zet ik hem daar bijna nooit op. Was 1250 niet voldoende? Maar foto ziet er prima uit hoor. :j 3.2 of 4.0 maakt niet zoveel verschil.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:20

Is idd wat hoog, zat vooral ook erg te knoeien met het licht. De zon scheen enorm, en daarna werd het ineens weer even bewolkt etc. Dan vind ik snel de juiste instelling vinden nog lastig. Ik ga volgende keer eens proberen met verschillende sluitertijden en kijken wat dat doet!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:25

Overdag fotograferen met de zon is gewoon verrot. :+
Doe ik ook liever niet. Je zit met harde schaduwen en je kan niet zomaar vanuit elke hoek schieten.
Je schiet normaal wel op de M stand?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:33

KootMiraDrum schreef:
Geen idee of die Sigma op de RF - EF converter kan?

Door dit topic staat de Sigma op mijn verlanglijstje. Zag bij Kamera Express dat ze een pakket hebben van de Signum voor een Canon met EF vatting met een converter voor RF.
Ben ik wel blij mee want ik ben nu erg blij met mijn slr, maar denk dat ik op ter mijn wel wil overstappen naar een systeemcamera. Dan is het fijn dat de lenzen die ik nu aanschaf dan ook nog gebruikt kunnen worden.
Dit topic ontdekte ik wat dat betreft eigenlijk te laat want de keuze voor mijn slr was omdat ik al een aantal lenzen had en het mij zonde leek om die niet meer te kunnen gebruiken. In eerste instantie ook erg terughoudend met aanschaf van nieuwe lenzen, maar in de toekomst kan ik bij een overstap kijken naar een converter/adapter.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:28

Bellatrix schreef:
Overdag fotograferen met de zon is gewoon verrot. :+
Doe ik ook liever niet. Je zit met harde schaduwen en je kan niet zomaar vanuit elke hoek schieten.
Je schiet normaal wel op de M stand?

Jaa normaal wel, maar omdat ik nu alleen maar aan t filmen was en tussendoor wat foto’s wou maken deed ik het even zo

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:17

Het is de R8 met de 70-200 F4 en de 50 F1.8 geworden :D leuke cashback actie van Canon. Nu gaan oefenen! Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 23:46

Mettee schreef:
Is idd wat hoog, zat vooral ook erg te knoeien met het licht. De zon scheen enorm, en daarna werd het ineens weer even bewolkt etc. Dan vind ik snel de juiste instelling vinden nog lastig. Ik ga volgende keer eens proberen met verschillende sluitertijden en kijken wat dat doet!

Je kunt hem ook op M instellen, met auto iso, redt hij het dan niet v.w.b. sluitertijd of diafragma dan doet hij zelf de iso omhoog. Ruis is met de R6 geen probleem. Oh, ik zie dat ik met mijn reactie spuit 11 ben, sorry ;-)

Keurige combi 996981! Veel plezier ermee!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:00

Dat is idd een mooi set hoor! :j