[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:52

Ja je hebt gelijk Sander, wilde alleen niet te strikt zijn in mijn oordeel, aangezien ik niet zeker wist of de foto's te donker zouden worden en dat dan mijn schuld was Knipoog Nou goed, kiezen voor een ISO 100 dus Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:22

Tsja dan nog, al pleur je de ISO op 800. Als je je sluitertijd maar kort genoeg houdt en je diafragma wat verder dicht zet.... Tong uitsteken

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:47

Ik had het volgende bedacht: Iso idd laag houden, witbalans op daglicht, zonnekap erop, spot/ puntmeting, donkere kleding aan, lens superschoon om lichtvlekken te voorkomen en wat prutsen met de diafragma en idd sluitertijd kort.

Het is achter een zeedijk, waar weer een golbreker is waar ik ze op wil zetten. Dan kan ik eronder gaan staan. Verder is er ook een mooi vlak stuk waar we kunnen staan en evt lopen we een eind de zee in Lachen (is toch eb)

Ik heb het boek digitale fotografie voor dummies besteld Haha!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:14

Weten jullie iets waar je mooie foto's kan maken?

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:28

Hee ik ga binnekort naar Engeland, en de camera gaat natuurlijk mee. Het gaat vooral om het landschap daar. Iemand nog tips voor mij om met genoeg sfeerplaatjes naar huis te komen?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:24

Ik heb ook een vraagje, als je een foto maakt van een ruiter naast zijn/haar paard, waar moet je dan op scherpstellen, op de ogen van de ruiteer, of op die van het paard, of iets wat ertussenin zit?

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:21

*Stipje
heb zelf en canon Powershot S3IS
met inzoomen heb ik ook altijd wel problemen.
maar dan ga ik wat verder weg staan, en zoom dan in, dan zijn ze meestel bij mij wel scherp Verward

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:08

Het maakt in principe niets uit als ruiter en paard bij elkaar staan, maar zorg er wel voor dat je voor een klein diafragma kiest (= groot getal bijv. f6.3 of f8).

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:45

Het hangt er helemaal vanaf met wat voor camera je dat doet. Een compact heeft nl. een grotere scherptediepte dan een dslr. Dat komt doordat een dslr een grotere sensor heeft en om hetzelfde op de foto te krijgen een langer brandpunt nodig heeft. En bij het maken van de foto hangt het ervan af hoe ver het voorste en het achterste punt wat scherp moet worden van je camera af staat. Narmate je je diafragma kleiner maakt (groter getal) wordt het gebied groter wat scherp wordt. Als je nu weet hoe groot je scherptegebied is en wilt precies dat scherp krijgen, en je hebt het juiste diafragma zodat alleen dat gedeelte scherp wordt, dan moet je, in dat scherpte gebied, een punt kiezen dat 1/3 van het totale scherptegebied, vanaf het voorste scherptepunt af zit.

Stel het voorste deel van het onderwerp wat scherp moet worden staat 10 meter van je camera af. Het achterste deel 13 meter. Dan moet je scherpstellen op 11 meter.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:45

wie kan mij even helpen ik ben ten einde raad, ik maak prachtige hoofdfoto's maar beweging is een ramp, me camera piept als hij gefocst heeft en op t beeldje een prachtig resultaat maar op de pc vallen ze vaak vies tegen want of de auto staat er scherp op, of de bosjes, of alleen de hindernis, wie o wie kan mij helpen met de instellingen oa. ? ik krijg soms trouwens ook de voetjes wazig, hoe kan dat?
Ik fotografeer met een fuji finepix s5600 alle tips zijn welkom!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:02

@Dramaqueen: Als jouw Fuji gepiept heeft, en dus scherp gesteld, houd je de afdrukknop dan ook half ingedrukt, anders verlies je je focus. Als de benen onscherp zijn, moet je een snellere sluitertijd instellen!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:12

Sander_ schreef:
@Dramaqueen: Als jouw Fuji gepiept heeft, en dus scherp gesteld, houd je de afdrukknop dan ook half ingedrukt, anders verlies je je focus. Als de benen onscherp zijn, moet je een snellere sluitertijd instellen!

ja uiteraard, laat hem nooit los tenzij hij niet goed scherpstelt.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:11

Ik fotografeer zelf de laatste tijd veel met de Canon PowerShot A75, is die van mijn moeder. Ondertussen ben ik er gisteren achtergekomen hoe je de macromodus gebruikt Lachen Maar nu is mijn vraag, kan ik op alles die macro modus gebruiken? Want ik ben bang dat het met objecten die verderweg zijn, dat ik daarvan niet de achtergrond waziger krijg. Scheve mond Help? Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:35

xDramaQueen schreef:

Dan doe je toch onbewust daar iets fout, daar ergens ligt iig de fout, want van bewegingsonscherpte zouden de bosjes en de hindernis ook onscherp worden. Ik heb de S5600 ook gehad, maar beweging ging prima. Heb je de focus ook op de beweginsstand ingesteld, dat is geloof ik S-AF of zoiets? Anders weet ik het ook niet.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:41

xDramaQueen schreef:
Sander_ schreef:

Als je bij bewegingsfoto's scherpsteld en die scherpstelling vasthoud is het natuurlijk niet meer scherp als jij de foto maakt. Door de beweging is je onderwerp dan inmiddels ergens anders dan waar jij hebt scherpgesteld. Ik weet niet of je de optie op je camera hebt dat hij continue blijft scherpstellen. Bij Canon heet dat servo.
GalopRacer schreef:
Ik fotografeer zelf de laatste tijd veel met de Canon PowerShot A75, is die van mijn moeder. Ondertussen ben ik er gisteren achtergekomen hoe je de macromodus gebruikt Lachen Maar nu is mijn vraag, kan ik op alles die macro modus gebruiken? Want ik ben bang dat het met objecten die verderweg zijn, dat ik daarvan niet de achtergrond waziger krijg. Scheve mond Help? Lachen

Macro is alleen bedoeld voor foto's van erg dichtbij. 10/20 cm. en dus niet om de achtergrond onscherp te krijgen. Daarvoor moet je een zo groot mogelijk diafragma instellen. Grote opening is klein getal.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:10

Hallo!
ik ook even een vraagje..
ik zie hier van alles over sluitertijd en diafragma..
maar hoe stel je die dingen in? ( ik heb en fuji s6500fd)
( isowaarden weet ik wel hoe ik die moet instellen maar die andere 2 niet)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:24

Ik heb een vraag, ik ga morgen naar het dolfinarium, en ik wil in het DolfijndoMijn foto's maken. (Voor diegene die dat niet kennen, een donker gebouw waar de shows worden gegeven!) Alleen mijn instellingen lukken niet, iemand tips?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:52

Kokomo schreef:
Annemarie_ schreef:
hoe kan je een reflectiescherm gebruiken? Ik weet dat je het kan gebruiken tegen scherp ligt, bijv. felle zon, bij een portret. Hoe kan je dit gebruiken?

Je kunt er scherpe donkere schaduwen mee oplichten. Ga maar eens buiten in de zon je hand tegen het licht houden. De schaduwkant van je hand is bijna zwart tov. de kant die in de zon is. Houdt nu een A4'tje bij de schaduwkant en richt het een beetje naar de hand. Dan zie je die kant dus lichter worden.

kan je een reflectiescherm dus alleen maar gebruiken als je tegen de zon in fotografeert? Verward Tong uitsteken *voelt zich blond

enne, ik mag aanstaand weekend huisdieren fotograferen voor een opendag op de dierenartsenpraktijk van mijn vader. Nu heb ik geen studio, maar die wilt mijn vader gaan huren (als dat kan). Wat moet hij allemaal huren en hoe kan ik die dingen het beste gebruiken? Ik heb wel een idee maar wil even zekerheid natuurlijk Tong uitsteken Knipoog

Stel dat hij geen studio kan huren, hoe kunnen wij dan het beste nog een beetje een studiootje maken?

PatriciAap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:00

Ik heb de nieuwe Olympus sp-55ouz
Kan iemand me helpen met hoe ik op een
bepaald iets scherpstel want dat doet hij zelf
en dan zijn de foto's niet altijd goed.

Mickey

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:41

@Annemarie, ik ga ook iets soortgelijks doen, maar ga hiervoor geen studio huren. Ik kies gewoon een mooie achtergrond en neem een lichtsterke telelens mee voor de DOF.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:53

jan willem, ik heb dus geen lichtsterke lens ook Huilen van het lachen een Tamron 70-300mm 5.6 F geloof ik...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:25

Je hoeft niet per se een fotostudio hebben om dat soort foto's te maken. Als je er een huurt wil dat ook nog niet zeggen dat je mooie foto's maakt, omdat je eerst moet leren met die lampen om te gaan. Beter is een mooi plekje in de tuin oid uit te zoeken en daar de foto's maken. Ik neem aan dat je daar meer ervaring mee hebt en een grotere kans maakt dat je mooie foto's maakt. Dan kun je ook meer invloed uitoefenen op de afstand tot de achtergrond en dus meer kans op een mooie onscherpe achtergrond.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:52

ik meld me hier ook even Lachen

Sinds kort (alweer een tijdje maargoed) heb ik de canon eos 400D en ben voornamelijk nog wat aan het prutsen, het is ook mijn eerste spiegelreflex. Met name de 'diafragma' en de 'sluitertijd' snap ik echt nog weinig van. Wie zou me dit één keer goed uit kunnen leggen, en wanneer ik wat voor diafragma en sluitertijd ik moet gebruiken?

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:10

Hee!
Ik heb de easyshare Z710,
en ik heb af en toe moeite met de belichting en het scherpstellen. Nu moet ik toegeven dat ik er nog niet zo heel handig mee ben, maar ik wil t graag leren.
Hebben jullie handige tips?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:48

ingelover schreef:
ik meld me hier ook even Lachen

Sinds kort (alweer een tijdje maargoed) heb ik de canon eos 400D en ben voornamelijk nog wat aan het prutsen, het is ook mijn eerste spiegelreflex. Met name de 'diafragma' en de 'sluitertijd' snap ik echt nog weinig van. Wie zou me dit één keer goed uit kunnen leggen, en wanneer ik wat voor diafragma en sluitertijd ik moet gebruiken?

Het diafragma is de opening van je objectief. Hoe groter de opening hoe meer licht er door komt. De grootste opening heeft het kleinste getal en de kleinste opening het grootste getal. Hoe groter de diafragma opening hoe kleiner het gebied wat scherp wordt. Stel je onderwerp is op 10 meter en je stelt je objectief daarop scherp. Als je diafragma 4 neemt is dat bv. scherp van 9.50m. tot 11.00m. Als je diafragma 11 kiest is dat scherp van bv. 8.00m tot 14.00m.
Met je sluitertijd bepaal je hoe lang er licht op de sensor valt. De cijfers die je ziet zijn eigenlijk breuken. bv. 30 is eigenlijk 1/30 deel van een seconde. 1000 is eigenlijk 1/1000 deel van een seconde. Hoe langer de sluiter open staat hoe meer licht op de sensor. Als je nu beweging wilt fotograferen moet je die sluitertijd kort nemen. Voor paardensport toch eigenlijk wel 500 oftewel 1/500 deel van een seconde. Als je een te langzame sluitertijd neemt komt die beweging onscherp op foto. Ook wordt de hele foto onscherp als je met je camera erg beweegt bij een langzame sluitertijd. Er is een regeltje die je ongeveer kunt aanhouden en die luid dat de snelheid van je sluiter gelijk moet zijn aan het brandpunt waarbij jij je foto maakt. Bv. je hebt een zoomobjectief die gaat tot 300mm en stelt en zoomt ook in tot die 300mm. Dan heb je een sluitertijd nodig van 300e oftewel 1/300 deel van een seconde om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Nu verschilt dat van mens tot mens, maar dit kun je ongeveer aanhouden.