[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:18

bedankt voor de tip kanzi!
ben overal lekker ana het neuzen Haha!
zet hem onder mijn favo's Lachen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:31

Heeft iemand hier ervaring met de Tokina AT-X 80-200 mm F/2.8 voor de Nikon D80?
Ik wil de lens gebruiken om mooie actie foto´s te maken in de binnenbak. Is de autofocus van deze lens daar snel genoeg voor?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:48

Heb nu de canon eos 400D sinds een weekje, met de kitlens 18-55..
Ik wil toch wat meer zoomen en nét ff wat betere binnenbakfotos maken..

ik zoek een lens (lenzen)
vooral geschikt voor:

Binnen en buiten springfotos Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:50

wat is je budget?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:52

heb ik niet echt... ligt er net aan hoeveel lenzen ik moet nemen Clown

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:03

Als je de kitlens helemaal niet ziet zitten kun je gaan voor een 17-70 objectief en een 70-200 of 300 objectief. Je geeft aan paarden te fotograferen en dit ook in de binnenbak te doen dan zou ik gelijk goed investeren en gaan voor een diafragma van 2.8 (mooiste is over de gehele zoom)

Op de vorige pagina's staan een aantal lenzen genoemd die wellicht wat voor jou kunnen zijn.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:54

StalHaast schreef:

vooral geschikt voor:

Binnen goede springfoto's maken kun je vergeten. In maneges is zo weinig licht en dan bovendien nog TL licht alleen van boven, dat een fatsoenlijke springfoto zelfs met de beste camera niet echt mooi wordt. Afgezien van de groene kleurzweem krijg je de sluitertijd meestal niet kort genoeg om de beweging echt te bevriezen. Een echt hoge ISO levert weer teveel ruis.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:49

Kokomo schreef:
StalHaast schreef:

vooral geschikt voor:

Binnen goede springfoto's maken kun je vergeten. In maneges is zo weinig licht en dan bovendien nog TL licht alleen van boven, dat een fatsoenlijke springfoto zelfs met de beste camera niet echt mooi wordt. Afgezien van de groene kleurzweem krijg je de sluitertijd meestal niet kort genoeg om de beweging echt te bevriezen. Een echt hoge ISO levert weer teveel ruis.

mijn vriend heeft wel een aantal redelijke springfoto's van mij kunnen maken hoor (canon eos 400D)

http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... 3915-1.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_3930.jpg

en ook dressuurfoto's:
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5229.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5069.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5068.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5056.jpg

dus het kan wel (overdag dan) maar het blijft wel lastig ja
maar je zult altijd last blijven houden van onscherpe beelden

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:46

Hallo, ik heb een vraag!
Ik zag hier ergens op bokt een meisje die een raynox voorzet lens had gekocht voor har fuji finepix S5600, dat leek me ook heel gaaf, alleen heb ik de 5700, past hij hier ook op?
En wat is een tele-converter precies? Lachen
Groeten Noraly

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:49

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:33

Voor mn nikon D40 heb ik deze op t oog
nikkor AF-S DX 55-200 F/4-5.6 G ED

iemand ervaring mee?

Het is namelijk geen VR, en maakt dit echt veel uit met de scherpte?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:50

een 70-200 F4.0 L van Canon of een Sigma 70-200 2.8 ?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:34

Wat wil je ermee fotograferen? Als je paarden wilt fotograferen en ook in het bos bijvoorbeeld zou ik gaan voor de Sigma, voorbeeld foto's staan in mijn onderschrift(klik op foto)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:15

_Marjon_ schreef:

qua lichtsterkte een hele mooie lens, voor paarden minder geschikt, omdat je te weinig zoom hebt.

@missanous : het zijn aardige plaatsjes, maar ook de dressuurfoto's zijn niet scherp; dan zul je toch echt met een snellere sluitertijd moeten werken en daar heb je dan niet voldoende licht voor; ook niet bij een diafragma van 2.8 Ach gut

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:17

Ik heb met erg donker weer gefotografeerd (wel buiten dan) met een diafragma van 3.2 en dat ging erg goed.. Lijkt mij dan dat als je redelijke bakverlichting hebt en overdag je met een diafragma van 2.8 ook een eind moet komen?

Heb ook binnen gefotografeerd rond een uur of 15.00 met een diafragma 3.5 die waren wel scherp Bloos

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:11

yvonnepuntnl schreef:
_Marjon_ schreef:

qua lichtsterkte een hele mooie lens, voor paarden minder geschikt, omdat je te weinig zoom hebt.

Ik fotografeer zelden tot nooit paarden Knipoog
Mijn passie is attractieparken, met name de Efteling. Een lichtsterke groothoek lijkt me geweldig in bijvoorbeeld de droomvlucht. Hier gebruik ik nu mijn 18-200 en 50mm.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:02

Noraly_ schreef:
Hallo, ik heb een vraag!
Ik zag hier ergens op bokt een meisje die een raynox voorzet lens had gekocht voor har fuji finepix S5600, dat leek me ook heel gaaf, alleen heb ik de 5700, past hij hier ook op?
Groeten Noraly

Niemand die mij kan helpen? Lachen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:42

kan iemand me helpen met wat de mm waarden precies inhouden?

Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met de afstand waarop je kunt scherpstellen oid.
Kan iemand me dan vertellen wat specifiek gezien bijvoorbeeld 17-70mm inhoud?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:04

Shiloh schreef:
kan iemand me helpen met wat de mm waarden precies inhouden?

Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met de afstand waarop je kunt scherpstellen oid.
Kan iemand me dan vertellen wat specifiek gezien bijvoorbeeld 17-70mm inhoud?

Die mm geven de brandpuntsafstand aan. Dat zegt je op zich nog niet zoveel, maar de lichtstralen kruisen elkaar dan op 17 fo 70 mm afstand van de sensor. Hoe verder het brandpunt van de sensor af komt te liggen, hoe groter de afbeelding op de plaats van de sensor wordt. Die sensor wordt natuurlijk niet groter, maar ontvangt daardoor steeds een kleiner stukje van die afbeelding.Als je een grotere sensor neemt vang je wel weer een groter deel van de afbeelding. Daarom praat men wel over een cropfactor. Een kleine sensor pakt een kleiner deel (crop) van die afbeelding. Eigenlijk is het beter om de beeldhoek op te geven van een bepaald objectief bij een bepaalde afmeting sensor.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:08

_Marjon_ schreef:
Ik fotografeer zelden tot nooit paarden Knipoog
Mijn passie is attractieparken, met name de Efteling. Een lichtsterke groothoek lijkt me geweldig in bijvoorbeeld de droomvlucht. Hier gebruik ik nu mijn 18-200 en 50mm.

24mm is nog niet een echte groothoek voor een cropfactor sensor. Wil je echt een groothoek, moet je het zoeken tussen de 10 en 20mm. Daar heb je ook zoomobjectieven in. De 24mm 1,8 is wel een erg lichtsterk objectief. Ik denk dat een echte groothoek handiger is in een atractiepark.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:26

Noraly_ schreef:
Noraly_ schreef:
Hallo, ik heb een vraag!
Groeten Noraly

Niemand die mij kan helpen? Lachen

Voor zover ik weet heeft de 5700 precies hetzelfde objectief en past die dus ook op de 5700. Neem in ieder geval je toestel mee als je hem koopt, om de juiste maat mee te krijgen.
Een tele-converter is een objectief die je op je eigen objectief schroeft, waardoor hij meer tele geeft. Nu heb je 38-380mm (kleinbeeld equivalent) en met een 2x tele-converter heb je van 76-760mm. Er bestaan ook groothoekconverters waarmee je dus meer groothoek krijgt. De converters zijn aardig prijzig en als je je toestel later weer verkoopt of inruilt krijg je nauwelijks iets terug voor die converter. Kijk wel uit dat je een converter krijgt waarmee je gewoon gebruik kunt maken van je zoom, want dat kan niet bij allemaal. Persoonlijk zou ik geen teleconverter nemen voor je toestel. Je zoomt dan zover in dat je je toestel nog nauwelijks stil kunt houden en boverndien lijkt me 10x zoom voldoende.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:34

Fairytail schreef:
Ik heb met erg donker weer gefotografeerd (wel buiten dan) met een diafragma van 3.2 en dat ging erg goed.. Lijkt mij dan dat als je redelijke bakverlichting hebt en overdag je met een diafragma van 2.8 ook een eind moet komen?

Heb ook binnen gefotografeerd rond een uur of 15.00 met een diafragma 3.5 die waren wel scherp Bloos

In een binnenbak heb je ook bij redelijke verlichting toch nog te weinig licht tenzij er grote lichtplaten in het dak zitten waardoor erg veel daglicht naar binnen komt, maar dat is vrijwel nergens zo. TL verlichting geeft ten eerste altijd een rare groene zweem over de foto's en ten tweede heb je het licht alleen recht van boven en dat is geen mooi licht. Het is vrijwel onmogelijk om dat met je ogen in te schatten, doordat je ogen zich razendsnel bij het licht aanpassen. Maak maar eens een foto binnen met dezelfde instelling als je buiten gebruikt, dan zie je het verschil wel.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:44

missanous schreef:
Kokomo schreef:

mijn vriend heeft wel een aantal redelijke springfoto's van mij kunnen maken hoor (canon eos 400D)

http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... 3915-1.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_3930.jpg

en ook dressuurfoto's:
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5229.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5069.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5068.jpg
http://s124.photobucket.com/albums/p35/ ... G_5056.jpg

dus het kan wel (overdag dan) maar het blijft wel lastig ja
maar je zult altijd last blijven houden van onscherpe beelden

Ik vind dus niet dat het kan en zeg nu eerlijk, vind je deze foto's scherp als je ze vergelijkt met buitenfoto's? Ga er eens een afdruk van maken op 20x30, dan schrik je helemaal. Nu liggen waarschijnlijk mijn eisen ook wat hoger, maar geen enkele foto van die je plaatst, is scherp.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:55

het zijn idd niet de mooiste foto's nee
en als je goed leest dan schrijf ik ook: je zult altijd last blijven houden van onscherpe beelden Knipoog

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:34

Even een ander vraagje, vind het een beetje nutteloos om hier een topic voor te openen. Wat vinden jullie van deze tas http://www.studio73.be/content/studio73 ... 6&pID=4454
Ik heb nu een losse tas voor mijn telelens een een tas waar mijn body en andere lens in past. Maar als ik in het bos loop wil ik mijn camera makkelijk kunnen opbergen en pakken. En berschermen als het gaat regenen. Ook wil ik ermee in de trein en op de fiets naar lokaties toe.