[Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:16

Nevony schreef:
Oke ik heb al een hele tijd geen tekeningen hier geplaatst, omdat ik vond dat ik nog wel heel wat bter mocht worden

Ondertussen heb ik veel geoefend en ik wil toch wel heel graag weten hoe veel mijn nieuwste tekening waard is

http://i42.photobucket.com/albums/e312/ ... rpoema.jpg

Een paar puntjes van kritiek: (vervelend he niet vervelend bedoeld hoor, voor de rest is hij heel mooi)

-de neus is te kort
-de bovenlip is te groot
-de ogen staan te veel aan de voorkant ipv de zijkant van het hoofd.

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:30

mijn 2de deel van de opdracht "deurschildering vriend"
de impreza aan de voorkant.

schatting?
ik doe overmorgen taxatie.. moet nu heel snel gaan..
wel geen gezemel meer
hier is ie

Afbeelding

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:35

nog even op de laatste tekening van nevony. het oog ligt veels te laag.. en daar zit ook tevens geen diepte in ik vind het ook geen spetterende tekening hij is leuk.. maar ik heb ook de foto gezien. maar het is niet het paard van de foto. als je deze wil verkopen zou ik onder de 5 euro blijven. nogmaals leuke tekening maar het is niet het paard van de foto. dus dan is de opdracht "mislukt"om het maar kort door de bocht te zeggen.. vat mijn reactie niet kwaad op want het is geen kritiek!!

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:38

Even een vraagje, is dit topic alleen voor een 'taxatie' van paardenschilderijen?

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:40

nee, voor vanalles. Zie de reactie hierboven van rink. Die heeft een auto!
Je mag dus tekeningen/schilderijen etc. Laten zien. Het hoeven ook geen paarden te zijn.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:43

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 01:06

@Nikki_jimmy: ik zou voor deze inderdaad alleen verzend- en materiaalkosten vragen. Vind eigenlijk dat je nog even door moet oefenen met dit medium voor je er echt geld voor gaat vragen.

@_Lorette_: 1. je hebt jezelf overtroffen! Ik vind dit een hele mooie tekening met veel uitstraling. 15 a 20 euro! 2. hier en daar wat kleine puntjes (bij elleboog) maar ook een mooie, 15 euro.

@alena: vind dat er net iets te weinig diepte in je tekening zit. B.v. de hals vind ik net gewoon 1 vlak lijken i.p.v. dat er een bolling in zit. Je zou kunnen proberen de schaduwen net iets meer te accentueren.
Ik zou voor deze alleen verzendkosten vragen.

@mickey1: lieve tekening maar ik zou inderdaad nog even lekker dooroefenen.

@MontyLove: 1. heeft hij een deken op? Ik vind het verschil met hals en rest van het lichaam net op het punt van de overgang een beetje 'raar' uitzien alsof hij een dikke deken op heeft. hmmm prijs... 25 a 30 euro A3. 2. is nog niet af dus kan ik daar geen taxatie voor doen nog. Wil je hem nog een keer plaatsen als je hem af hebt?

@SilverStorm: ik vind het oog geweldig mooi gedaan. Die zou ik op 30 a 40 euro schatten. Sjors: 20 a 25 euro. Donja en Bjonar ook weer een 30 a 40 euro.

@Nevony: er klopt iets niet aan het hoofd. Ik zou voor deze alleen nog verzendkosten vragen maar... ik kan wel zien dat je vooruitgang boekt!
Het lijkt alsof zijn wang uitsteekt. Als je daar wat meer schaduw aanbrengt dan gaat het lijken of zijn wang inderdaad net als de rest van het hoofd verder naar achter ligt. De ogen hebben een 'lege' uitdrukking. Kijk eens goed naar een paardenoog dan zie je daar een een streep i.p.v. een rondje als pupil. Probeer dat in je ogen te verwerken.

@rink: wederom voor de liefhebber denk ik dat je er zo een 20 a 30 euro voor kunt vragen.

@gekkesies: 1. wat is het formaat? oeh wat vind ik dit moeilijk te taxeren... vind ze heel erg mooi namelijk hmmm A4 denk ik dat je al snel tussen 20 en 30 euro uitkomt. 2. formaat? nog zo'n moeilijke om te doen.. ongeveer A4 formaat 30 a 40 euro.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 01:28

@Jura: Bedankt voor jouw visie op alle kunstwerken!!
Vind zelf inderdaad ook dat je voor potloodtekeningen niet te hoog moet gaan zitten. Hoor regelmatig dat ik te laag zit met mijn prijzen maar ik vind dat je voor potloodtekeningen niet de sterren van de hemel kunt vragen. De plannen zijn om ook in pastel verder te gaan daar hebben Fnanne en ik samen laatst een workshop mee gedaan en dat was naast heel erg gezellig ook heel erg leerzaam. Wie weet wat de toekomst brengt.

Heb ook de 'discussie' gelezen over het plaatsen van werk.
Iedereen mag werk plaatsen om te laten taxeren. Het hoeven niet alleen paarden te zijn. Bij het taxeren wordt er serieus naar je werk gekeken, er worden tips gegeven, er wordt over nagedacht en er wordt een bedrag genoemd probeer daarom je kunstwerk zo goed mogelijk te presenteren. Hoe duidelijker je je werk presenteert, hoe beter een taxatie wordt.
Werk wat niet af is daar kan ik (spreek alleen voor mezelf) geen prijskaartje aanhangen omdat je ook met het afwerken van een tekening/schilderij etc. nog je werk kunt verprutsen ( gebeurt mij ook wel eens, 'prullenbakversies' noem ik die )

Ik persoonlijk baal ervan dat ik alleen een digitale camera voorhanden heb en geen scanner. Met een camera ben je overgeleverd aan de lichtval in de kamer, de grillen van de camera zelf en ... je moet je camera stil houden wil je er een redelijk plaatje van kunnen krijgen . Zodra je met een flits gaat werken licht het grafiet van het potlood op en vertekend het beeld. Foto's kun je naar mijn mening het beste overdag nemen zonder flits. Ook komt een tekening/schilderij het beste uit als je hem evenwijdig hebt aan je fotobeeld (moeilijk uit te leggen). Als je tekening schuin op de foto staat dan is het beeld vertekend en kan een onderwerp volledig uit verhouding lijken terwijl dat in real life niet zo is. Dit soort dingen maakt het taxeren ook lastiger.

Vind het wel heel erg leuk dat nu de meesten ook proberen te taxeren!! Zo krijg je een veel beter idee van wat mensen van je werk vinden. Het taxeren zelf blijft een lastig iets om te doen

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:14

@Lontje: Het formaat van de 1e link is A4, de 2e is A3.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:12

[quote="Lontje
@MontyLove: 1. heeft hij een deken op? Ik vind het verschil met hals en rest van het lichaam net op het punt van de overgang een beetje 'raar' uitzien alsof hij een dikke deken op heeft. hmmm prijs... 25 a 30 euro A3. 2. is nog niet af dus kan ik daar geen taxatie voor doen nog. Wil je hem nog een keer plaatsen als je hem af hebt?
[/quote]

Die overgang is idd een beetje raar uitgevallen.(hij heeft geen deken op) Nu moet ik wel zeggen dat dit op de foto erger lijkt dan het is. (ik kan hem helaas niet scannen ivm A3 formaat) Ik zal die 2e tekening nog een keer plaatsen als hij af is.

angellove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:41

Dan doe ik ook mee...

Afbeelding
Ik vind biggetje niet zo mooi afgewerkt,het kan beter.

Het is met hb potlood getekent verschillende hardheden en het is een A4.

ben benieuwd....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:12

Oke, het is misschien niet helemaal zo realistisch als bij de rest , maar ik schilder ook portretten. Ik zal er hier eens 1 plaatsen. *o/*
Afbeelding
Dit was het voorbeeld:
[img=http://img70.imageshack.us/img70/3534/trhoofd0ni.th.jpg]
Afbeelding
Op m`n site staan de betere foto`s , maar voor zover ik weet kun je die niet naar dit forum doorlinken?

Anne_BaukjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:06

@ angellove , heel mooi! 25/30 euro
@ oneilltje79 , wauwie , weer mooi! zon 40/50 euro?

Maar weers een werkje van mij
Het is met pastelkrijt op tja.. een formaatje tussen de A4 en A3 in
Afbeelding

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:42

mickey1: al heel leuk maar ik zou nog eventjes oefenen . Bijv: je laat vrij veel wit over op je papier, probeer dat meer te gebruiken/ in te delen.

MontyLove: ik taxeer je tekening die af is . Enne: ik vind hem ontzettend mooi: heel sprekend en levendig. De halslijn had misschien iets meer naar rechts doorgetekend mogen worden? Rond de 25-30 euro?

SilverStorm: wat me opvalt bij het oog is dat jij de potloodtechnieken erg goed onder de knie hebt . Ik vind je tekeningen erg mooi met een duidelijk eigenstijl, ook klasse 25-30?

Nevony: alweer een heel stuk verder op de goede weg! Ik zou nog even oefenen met de verhoudingen: bijv t voorhoofd lijkt echt te lang. Misschien kun je ook eens oefenen met hoe n oogje er gedetailleerd uit ziet? Met bijv pupil, oogwit de hele mikmak? Nu lijken ze wel erg groot en een beetje leegjes .

rink: hihi weer n auto van jou! Blijft toch moeilijker inschatten... qua geheel ziet t er gewoon heel goed uit, ik denk rond de 25 euro voor een A4?

gekkesies: je tekeningen: rond de 20-30? En je schilderijtje spreekt mij persoonlijk heel erg aan, wat een mooie sfeervolle voorstelling! Rond 35-40 euro voor zo'n schilderij van jou!

angellove: heel mooi! Alleen in de lijnen buiten t varkentje en de tijger zie ik niet zoveel? 20 euro?

oneilltje79: oei dit vind ik 1 van jouw mooisten! Een heel eigen portret van t paard dat zeer goed lijkt, erg knap! Prijsklasse: 75-100 euro?

babe: jouw pastels worden alleen maar mooier! Het oogje had misschien wat meer aandacht gehad mogen hebben/iets meer uitgewerkt mogen zijn maar verders heel knap, vooral hoe je de deken rimpels hebt gegeven! 25 euro?

En met mijn gepeins over wat een eerlijke vraagprijs voor (mijn) tekeningen zou zijn, kwam ik bij het systeem: vast de materiaalskosten vragen en daarnaast een vrije bijdrage laten voor de opdrachtgever. Deze mag dan naast de kosten voor de materialen helemaal zelf bedenken wat hij/zij het werk waard vind (0 tot oneindig euro). Dit zou diegene dan mogen vaststellen ná bezichtiging van t uiteindelijke werk.
Hoe denken jullie over een dergelijk 'systeem'?

Edit: typo's

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:53

Wouw Babe Echt heel erg mooi, je word echt steeds beter!
Zo'n 5.- a 7,50?

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:54

@ angellove.. het is een mooie tekening wat je zelf al zegt het biggie is niet zo perfect afgewerkt en lijkt daarom weinig diepte te hebben.. ik denk zo'n 10 euro?

@oneilltje79 apart kleur gebruik lijkt gewaagt. je hebt niet verteld wat voorn materiaal je hebt gebruikt is het doek met acryl (daar schat ik op) zo'm 50 a 75 euro tis prijzig materiaal.

@babe ik vind jouwn werken altijd mooi. hier lijkt hij alleen aan de linkerkant een stuk wang te missen kan ook zijn door de wijde keelriem. het lijkt raar maar verder super tekening! schat zo rond de 20 , 25 euries?

@naomi21. das leuk dat ze dat zelf mogen bedenken, maar als jij een geode tekening levert die geld waart is en je hebt er een die zuinig uit wil.. die denkt das makkelijk!! ik zou een vaste prijs rekenen kwa voormaat en materiaal en tijd

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:58

Naomi, over jouw systeem... Dat kan je wel doen, maar je maakt het voor de opdrachtgevers ontzettend lastig, want als jij niet weet wat je ervoor moet vragen, hoe weten zij dan wat ze ervoor moeten geven? Het is wel een mooi idee, dat wel, maar misschien toch iets te lastig.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:40

Over mijn 'systeem': het is juist de bedoeling dat t niet lastig wordt voor de opdrachtgevers . Stel ik reken 5 euro materiaal vergoeding, dan mag de opdrachtgever zelf beslissen of de tekening meer waard is.
Opdrachtgevers zien natuurlijk ook op andere sites/ bij andere Bokkers wat een ' normale' prijs is, ik denk dat dan niet zo'n heel moeilijke vergelijking is?
Misschien heb je dan iid mensen die zeggen: alleen materiaalkosten om er makkelijk vanaf te zijn maar misschien ook mensen die zeggen: dit x bedrag krijg je erbij. Het 'verlies' haal je er dan een ander keertje misschien wel uit.
Ook zou het dan ' makkelijker' zijn voor de jongere/ minder rijke mensjes om een tekening aan te vragen? Want tekeningen zijn nu eenmaal niet altijd goedkoop..

Ik ben er zelf nog helemaal niet overuit maar vond het wel een interessant systeem .
Iig dank voor jullie meningen!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:04

Naomi, ik denk dat je jezelf heel erg tekort gaat doen als je jezelf in deze toch wel wat kwetsbare positie plaatst. Je stelt je zo bloot aan mensen die een kans zien om voor een prikkie een heel mooi portret te laten maken.

Er lopen heel veel integere mensen met eerlijke, ouderwetse normen en waarden rond, maar ook heeeeel veel mensen die echt misbruik proberen te maken van anderen. Helaas ben ik door de jaren heen mijn geloof in de goedheid van anderen voor een groot gedeelte kwijtgeraakt...

Ik zou het echt rot voor je vinden als jij úren bezig geweest bent met een tekening, en ik weet dat jij er zoéen bent die je hele hart in een tekening stopt, en dat dan die opdrachtgever zegt, náh..ik vind hem heel mooi wil hem graag hebben, hier heb je 15 euro.. Kun je je voorstellen hoe onzeker en teleurgesteld je je dan zult voelen?

Misschien dat dit werkt bij mensen die nog echt aan het oefenen zijn, maar ik denk dat het nivo van jouw tekeningen te hoog ligt om mensen zelf hun prijs te laten bepalen...Je onderschat jezelf en je talent, denk ik.

*edit: ik klink als m'n moeder Sorry als het betuttelend overkomt...
Laatst bijgewerkt door Remy op 06-03-06 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:09

't is een heel mooi systeem, zeker voor de mensen die 't niet zo breed hebben.
Maar denk je niet dat er misbruik van gemaakt zou worden?
Tenminste ik heb op je site gekeken en je tekeningen zijn echt veel waard, zo te zien ook veel tijd erin, maar dan is 't toch zonde om daar misbruik van te laten maken?
Tenminste, zo zie ik 't
hopelijk zijn er genoeg "eerlijke" mensen op de aarde
Verder taxaties:
Rink: Mooi, ik kan niet zo goed auto's taxeren omdat ik geen flauw idee heb hoe hij eruit hoort te zien oid zou er toch al gauw 15,- voor vragen!
Babe: Wat mooi zeg Idd links bij zijn wang ziet het er iets leeg uit, en 't hoofdstel vind ik niet zo geweldig(moelijk ook met pastel.)
Ik zou er al gauw 15,- á 20,- euro voor vragen!

Succes mensen

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:05

Mijn bijdrage aan dit topic

Afbeelding

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:31

Naomi21 schreef:

SilverStorm: wat me opvalt bij het oog is dat jij de potloodtechnieken erg goed onder de knie hebt

tis een klein beetje potlood met heel veel houtskool trouwens...potlood zit grotendeels in de randjes tussen de haren en du reste in de kleine dingetjes tussendoor de rest is houtskool

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:11

@Dydy... Materiaal, grote ?? Dan is het makkelijker taxeren....

Dydy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:13

Kan het helaas niet meer editen
Het is met Aqryl verf gedaan op een canvasboard.
Het formaat is een A4

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:39

@Dydy: 15,- z´n neusgaten zijn wit?