Lang stukkie coming up
Malher’s oren waren een veld van spanning.
Het geringste geluidje had hij gehoord, en af en toe beantwoorde hij ze met een schel gehinnik.
Gini was ook gespannen maar probeerde haarzelf zo rustig mogelijk te houden zodat Malher er niet door aangestoken werd.
Malher was over het algemeen heel braaf, en luisterde naar wat Gini hem voordroeg.
Maar af en toe werd er toch een schichtige “move” gemaakt, als hier en daar een struikje ritselde, maar hij bleef daarna gespannen staan kijken.
Gini liet hem alleen maar stappen, tot ze bij Tristan zijn huis zouden aankomen.
Na tien minuutjes waren ze eindelijk op de straat die naar Tristan’s huis leidde.
Gini slaakte een zucht van opluchting.
Ze stapte af voor de poort en belde aan.
Tristan zelf deed open en stond met grote ogen naar Malher te gapen.
“mogen we binnen?” vroeg Gini.
“eu, ja tuurlijk, kom maar binnen” zei Tristan.
“hoe?” vraagde hij verbaast terwijl hij naar Malher wees.
“hij is van mij, mijn ouders hebben hem cadeau gedaan” zei Gini trots.
“nou, proficiat” zei Tristan met een glimlach.
“bedankt” zei Gini.
“ja ik had voor zekerheid Malloy ter beschikking gesteld, omdat ik niet wist of je een eigen paard had” zei Tristan.
“oh, dat is lief van je” zei Gini.
“maar eerlijk gezegd zou ik niet vragen om een buitenrit als ik geen eigen paard had, dat is zo raar” zei Gini verlegen.
“En ook jammer” zei Tristan met een “twinkeling” in zijn ogen.
Gini begreep het eerst niet goed.
“Je mag me ALLES vragen” zei Tristan.
“leuk dat ik dat weet, wie weet doe ik er nog eens beroep op” zei Gini met een lach en een stel rode wangen.
“Met wie ga je mee?” vroeg Gini.
“Met Morandi” zei Tristan.
“ik vind het zo erg dat ik Chelsie niet mag mee nemen” zei Tristan.
“ik snap het, ik hoop dat ze vlug geneest” zei Gini.
“ik ook” zei Tristan.
“En wat het nog erger maakt, ze kijkt altijd met van die verlangende ogen, ze wilt gaan rijden, ze houd van bosritten weet je…. En nu ziet ze me altijd met andere paarden, vroeger was dat niet erg, maar nu ..sja, het klinkt gek, maar ik denkt dat ze me een verader vind” zei Tristan.
“Het is moeilijk voor beide” Zei Gini.
“maar ik denk wel dat ze het begrijpt” zei Gini weer.
“En dan krijg ik van vader geen tijd om met haar bezig te zijn enzo, er is altijd een paard dat ingereden moet worden, en voor mij heeft dat nog niet eens nut, ik moet ze op niveau brengen, en al dat harde werk wordt zomaar vlug verkocht!” zei Tristan met een trilling in zijn stem van boosheid.
Het bleef even stil, want Gini wist totaal niet wat ze moest zeggen.
“ik ben echt heel dank baar dat je voor Chelsie wilt zorgen” zei Tristan plots
“ik meen het echt” zei hij weer.
“dat is heel graag gedaan, het is het minste wat ik kan doen, het is eigelijk mijn schuld!” zei Gini weer.
“Wat bedoel je?” vroeg Tristan
“nou, ik bedoel, als me niets overkomen was, zou Chelsie ook niet gevallen zijn!” zei Gini weer.
“ZEG DAT NIET!! Zei tristan opeens
“het was echt jou schuld niet! Het was niemand zijn fout!
Als ik jou niet gevonden had, was ik dezelfde weg uit gegaan, en had ik ook die baan moeten doen, en zou het evenals gebeurt kunnen zijn!” zei Tristan weer.
“ik weet, maar toch” zei Gini weer.
“het komt allemaal wel goed met haar, laten we nu maar vlug door gaan” zei Tristan en ging Morandi halen.
Hij steeg op en beiden vertrokken richting poort.
“oh, ja, eum ik moet je iets vertellen..” zei Gini
“wat dan?” vroeg Tristan
“nou, Malher heeft moeite met in draf te gaan, hij bokt, en stopt en weigert te lopen, hij stapt alleen” zei Gini
“dat zal hij vast van die lessen overgehouden hebben” zei Tristan
“nou dat is helemaal niet erg, dan houden we het bij wandelen, we kunnen straks misschien nog eens proberen te draven, misschien volgt hij wel, omdat Morandi erbij is. Zei Tristan.
“ok, dat is goed” zei Gini.
Ze had helemaal niet verwacht dat Tristan er zo op ging antwoorden, ze had eerder iets in gedacht van “wat wil je op bosrit gaan als je het helemaal nog niet eens kunt rijden”.
“jij mag de wegen kiezen, ik volg wel” zei Gini.
En ze vertrokken het bos in.
Onderweg praatte ze over van alles en nog wat.
Gini was helemaal niet zenuwachtig meer, en Malher voelde zich ook gerust met Morandi langs zijn zijde.
Na een dikke 5 Kilometer te hebben gestapt vroeg Tristan aan Gini of ze bereidt was een drafje te wagen.
Gini’s onzekerheid kwam terug, maar ze knikte
“ok, we doen het op het gemak, gaat het niet dan geeft je maar een kreet en gaan we terug over in stap” zei Tristan.
“ok” zei Gini.
Met een eenvoudige dubbele tik, van zijn been ging Morandi in een soepele draf.
Malher wist eerst niet wat er gebeurde, hij wou wel mee, maar vertrouwde het draven niet echt.
“Malher Draf” zei Gini en spoorde de haflinger een beetje aan.
Morandi was al een eindje verder, en Malher vloog in galop achter Morandi aan.
Gini nam hem terug, en gaf hem wat lossere teugels, ze bleef zo licht mogelijk licht rijden zodat Malher er geen hinder aan vond en na een paar meter draafde Malher al terug normaal.
“Goedzo!” zei Tristan.
Hij probeerde Morandi’s gang aan te passen aan die van Malher, die natuurlijk niet zo grote passen kon zetten.
Hij schatte het normaal tempo van Malher in, en bleef op dat tempo rijden, zodat Gini hem onder controle kon rijden en Malher niet zomaar achter Morandi bleef aancrossen.
“we gaan iets sneller proberen ok” vroeg Tristan.
“jep ik ben er klaar voor” zei Gini met een glimlach.
Tristan spoorde Morandi iets meer aan en het paard ging al gauw over tot grotere passen, en draafde heel uitgestrekt.
Gini spoorde Malher ook aan, en deze ging heel snel draven.
“je hoeft niet te showen hoor” zei Gini tegen Tristan
Tristan moest lachen en opeens kon Morandi ook gewoon draven ipv uitgestrekt.
“Zo kan ik hem twee dingen tegelijk laten doen” zei Tristan.
Ze kwamen bij een open veld aan
“ok, show man, probeer ons maar in te halen” zei Gini en ze liet Malher overgaan in galop
Malher stoof ervan door en Tristan zetten met Morandi de achtervolging in.
Morandi haalde vlug alle meters bij en toen Malher zag dat hij achtervolgd werd, deed hij er nog een schepje bovenop.
Gini ging in de beugels staan en keek recht over Malher’s nek mee.
Ze keek achterom en zag dat Tristan een twee tal meter achterop lag.
Ze lachten en opeens zag ze hoe ook Tristan ging rechtstaan in zijn beugels en aanspoorde.
Morandi vloog achter Malher aan en het duurde maar een 5 seconden of hij was langs Malher aan het galopperen.
Gini nam Malher terug in een normale galop tempo en zo bleven ze langs elkaar galopperen.
Tristan keek recht in Gini’s ogen en toen ze dit opeens door had werden haar wangen op slag rood.
Het rand van het bos naderde en ze gingen terug over in draf.
Malher gaf twee bokken, maar werd afgestraft, en hield even op.
Ze gingen beiden over in stap en besloten dat ze even een pauze zouden inlasten.
Gini stapte van Malher af en deed de teugels over zijn nek.
Tristan was ondertussen ook al afgestapt en beloonde Morandi goed.
Ze gingen even in het gras zitten onder een grote treurwilg en lieden de paarden maar eventjes grazen.
“ken jij Laura?” vroeg Gini stil.
“Laura??” vroeg Tristan vragend
“ja de dochter van Ketelslegers, weet je wel, baas van de manege”?zei Gini
“ah ja, die ken ik wel ja” zei Tristan.
“ Ik kwam ze gisteren tegen, ze vertelde dat ze ook bij jou rijd?” zei Gini
“ja, mijn vader heeft goede banden met haar vader, en ze mocht hier een paar paarden komen berijden” zei Tristan.
“ah” zei Gini terwijl ze met een gras sprietje prulde.
“wat is er?” vroeg Tristan.
“oh niets, ik haar niet zo goed hebben, zij en ik hebben een verleden met Malher enzo” zei Gini
“ze is niet altijd fijn nee” Zei Tristan
Maar Gini hoorde aan zijn stem, dat hij eigelijk niet wist of ze fijn was, ze zal bij hem wel altijd hebben lopen slijmen.
Na een tien tal minuutjes vroeg Tristan opeens
“jij kan haar echt niet hebben hé” zei hij
“ik zie het gewoon aan je” zei hij opnieuw
“nee, eigelijk is ze mijn aartsvijand” .zei Gini
“ze zij ook dat ik een leugenaar was enzo, en ze zei dat jij Niemand op Morandi zou laten.”
“Wat had jij gezegd?” vroeg Tristan
“nou, eum, ik had gezegd dat ik er niet alleen op zat” zei Gini met en keek naar Tristan.
Die nu op zijn beurt rood werd meer zijn ogen toch niet afweerde.
“nou, dan zullen we haar eens op haar plaats zetten” zei Tristan.
“hoe bedoel je?” vroeg Gini
“nou, JIJ gaat nu maar eens op Morandi rijden” zei Tristan
“IK?” vroeg Gini
“tenzij je niet durft?” zei Tristan
“OH JA WEL” zei Gini met een lach.
Ze stonden beiden op en Gini gaf de teugels van Malher aan Tristan en ze liep naar Morandi.
“Eum…” zei Gini en ze probeerde haar voet in de stijgbeugel te zetten, maar ze was hier veel te stijf voor.
Ze probeerde haar voet er in te steken maar viel achteruit..
“oh merci” Zei Gini tegen Tristan toen die haar opving.
“graag gedaan” zei deze
“bij drie en dan help ik je omhoog” zei Tristan
“1,..2,..3,..” zei Tristan en hij hief Gini omhoog.