S_en_Z schreef:Ja mijn kleuren worden ietsje weggenomen door UV filter. Maar ik vind dat verwaarloosbaarder dan krassen van stof en zand op mn canon 70-200 f2.8.
Sommige fotografen zijn heeeeel goed met nabewerken idd.
Dofheid met grauw weer bewerken tot heeeeel kleurig.. ik weet niet.. ik hou wel van een beetje nabewerken maar vind zelf naturel wel erg mooi. Smaak verschilt daar in, sommige nabewerkingen vind k heel gaaf.
ik heb een Spyder, tekentablet, photoshop en Lightroom. Ken nog meer dan de helft vd functies niet maar ik kan ze niet meer wegdenken haha
Nee, ik bedoel niet foto's van grauw weer heel kleurig maken, maar in photoshop kan je met levels wel foto's die nogal vlak zijn van kleur wat meer tot leven laten komen. En soms vind ik het mooi om er iets meer geel in te gooien voor wat meer warmte in de foto 
Ik heb op dit moment de probeerversie van fotoshop (nieuwste) en wil er zo'n abonnement op nemen. Krijg ik lightroom er meteen bij, maar dat is abacadabra voor me, ik ben al zo lang gewend aan (oudere) photoshop.
Spyder is leuk, maar ik heb alleen een laptop, geen vaste monitor, dus dan is het al minder zinvol denk ik omdat het bij laptop zo ontzettend verschilt hoe je scherm staat.
Een tekentablet heb ik, maar gebruik jij die om na te bewerken dan? Want gebruiken hem eigenlijk nooit