[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:30

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:46

Nouks schreef:

Tnx! Dat zijn idd die 2 Sandisk Eye-Fi kaartjes. Ik denk dat ik er maar eens eentje ga bestellen om er mee te spelen. Wireless versturen naar je iPad en eventueel je iPad aan TV/beamer hangen. Ik zie mogelijkheden. :)

De echte Eye-Fi kaartjes kunnne ook RAW ipv alleen JPG versturen. Dat is het grootste verschl.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:34

wij hebben die sandisk wel eens gedemonstreerd op mijn werk, best geinige dingen. idd in een camera en op een pc de foto's vertonen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:57

Ah ik had maar half gelezen, niet gezien dat je de SanDisks zelf ook al noemde.

Maar is tethered shooting met kabel zo'n ramp voor je? Vind ik zelf eigenlijk uitstekend werken (en hoewel die kaartjes vast de laatste jaren nog verbeterd zijn, naar mijn ervaring ook betrouwbaarder dan met die kaartjes).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:03

Nouks schreef:

Maar is tethered shooting met kabel zo'n ramp voor je? Vind ik zelf eigenlijk uitstekend werken (en hoewel die kaartjes vast de laatste jaren nog verbeterd zijn, naar mijn ervaring ook betrouwbaarder dan met die kaartjes).

Tetheren is ook niet zo een issue hoor, maar was benieuwd naar ervaringen van anderen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:33

Okée, deze vraag al op FB gestelt maar ook even hier vragen :)
Iemand enig idee op welk diafragma je het beste actiefoto's kunt maken? Ik heb namelijk zo het gevoel dat als ik mijn diafragma laag heb staan dat ze erg onscherp worden, kan dit komen door de stand van mijn diafragma?
Heb deze foto gemaakt met mijn nieuwe lens, dus moet er nog wel een beetje aan wennen, maar als ik dan kijk naar de hoofdfoto's die eruit komen (op dezelfde diafragma) komen de meeste foto's er wel mooi scherp uit, dus heb ergens het idee dat het aan de diafragma ligt of dat mijn lens het niet red om actiefoto's te maken xD

Dit is dus een foto die ik gisteren heb gemaakt, onbewerkt laat ik hem hier even zien :=
Diafragma: f/4.1
Sluitertijd: 1/800
ISO: 100
40-150 bij 100
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:35

Deze foto is op een verkeerd punt scherpgesteld.
Zorg dat de manier om scherp te stellen correct is ingesteld.
Anders heb je inderdaad kans bij actie foto's dat je scherpstelling gelegd wordt op 1 plek, hij vast blijft staan en het paard door loopt naar een andere plek. Gevolg: onscherp paard.

Welke Camera heb je... ?

Bij Nikon moet je bij actie foto's zorgen dat je cam op AF-C staat. En niet op AF-S.
Bij Canon moet je 'm op AF-Servo zetten.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:39

Femke schreef:
Deze foto is op een verkeerd punt scherpgesteld.
Zorg dat de manier om scherp te stellen correct is ingesteld.
Anders heb je inderdaad kans bij actie foto's dat je scherpstelling gelegd wordt op 1 plek, hij vast blijft staan en het paard door loopt naar een andere plek. Gevolg: onscherp paard.

Welke Camera heb je... ?

Bij Nikon moet je bij actie foto's zorgen dat je cam op AF-C staat. En niet op AF-S.
Bij Canon moet je 'm op AF-Servo zetten.

Ik heb een Olympus E-410.. En ja, die instellingen heb ik ook al zien staan, maar heb nooit echt een goed idee wat, wat nou is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:43

OK... Voor olympus weet ik niet uit m'n hoofd welke mogelijkheden er zijn.
Maar check je gebruiksaanwijzing eens. Lees die gewoon eens van voor tot achter door. Daar leer je al een hoop van.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:00

Zijn deze kleuren te fel? Of is het juist mooi zo? :)
Graag zou ik wat tips willen wat ik het beste zou kunnen bewerken aan mijn foto's (ik heb Photoshop CS5.5) en dus welke effecten je het beste zou kunnen gebruiken en aanpassen kwa kleur etc.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:03

Ik vind de kleuren niet te fel, maar ik vind de gehele foto een soort grijze/witte waas over zich heen hebben. Extreem flets dus juist.

Hoe je een foto het beste kan bewerken is per foto afhankelijk.
De ene foto heeft dít nodig, de andere foto dát en sommige foto's zelfs helemaal niets.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:34

Rich, want je is we zitten in het topic 'tips en trics' dus, ik ben ook wel benieuwd naar jouw chihuahua lokroep :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:42

PKfoto schreef:
Rich, want je is we zitten in het topic 'tips en trics' dus, ik ben ook wel benieuwd naar jouw chihuahua lokroep :D

Volgens mij kun je dat beter aan _Sanne vragen. :P

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:20

Ik wil het ook wel weten Rich.. Ik verwacht dat je het zondag op de meeting eens doet! <<)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:30

lovey_ou schreef:
Ik wil het ook wel weten Rich.. Ik verwacht dat je het zondag op de meeting eens doet! <<)

Dan zijn er geen honden bij. :P

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:22

-O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:28

Bagheera_206 schreef:
Nouks schreef:

Tetheren is ook niet zo een issue hoor, maar was benieuwd naar ervaringen van anderen.

Nou het speeltje is binnen. _O- Het is gewoon kinderlijk eenvoudig. :) Even kaartje in PC om account aan te maken en in te stellen. Ik stop kaartje in mijn oude compactje. Ik download de eye-fi app op mijn mobiel en binnen no-time staan de foto's die geschoten zijn met mijn compactje op mijn mobiel. _O-

Daar gaan we in de kerstvakantie eens leuk mee spelen hoe goed het allemaal werkt als ik dat SD kaartje in mijn DSLR stop en ik de foto's draadloos naar PC/iPad verstuur. #tijdvooreeniPetje

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:30

Ik hoop dat ik in dit topic goed zit voor mijn vraag. Wist niet of het hier hoorde of eerder bij welk objectief of body kopen.
Nu goed, ik ben opzoek naar een zonnekap die je beeld uitspaart. Dus dat je geen ronde zonnekap hebt maar met die hoekjes uit. Klinkt misschien chinees nu, maar ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Heet dat ook gewoon zonnekap of wordt dat anders genoemd? Met zonnekap als zoekterm kom ik dus enkel uit bij gewone ronde.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 07:41

Volgens mij heten die zonnekappen tulp zonnekappen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:09

Voor ieder objectief heb je een unieke zonnekap. Je hoeft dus niet speciaal op zoek te gaan naar iets wat jij zelf mooi vindt, maar gewoon Googlen naar zonnekap + jouw lens. Die zonnekap moet je dan hebben. ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:34

Bagheera_206 schreef:
Voor ieder objectief heb je een unieke zonnekap. Je hoeft dus niet speciaal op zoek te gaan naar iets wat jij zelf mooi vindt, maar gewoon Googlen naar zonnekap + jouw lens. Die zonnekap moet je dan hebben. ;)

En dan heb je altijd je volledig beeld erop? Heb namelijk van iemand foto's gezien die een gewone ronde had waar de hoekjes op de foto afgerond waren omdat de zonnekap in het beeld zat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:37

Leen_ schreef:
Bagheera_206 schreef:

En dan heb je altijd je volledig beeld erop? Heb namelijk van iemand foto's gezien die een gewone ronde had waar de hoekjes op de foto afgerond waren omdat de zonnekap in het beeld zat.

Daarom is juist iedere zonnekap uniek voor elk objectief. Het kan zijn dat jij bij die iemand een soort van allround zonnekap hebt gezien wat dan idd stukje van het beeld kan bedekken.

Het kan ook zijn dat jij iets op foto hebt gezien wat vignetting heet. Daar krijg je idd donkere hoekjes van, maar dat is met lenscorrecties eenvoudig op te lossen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:38

Oke, dankjewel :)

edit: en een uv-filter? Zijn die ook per lens apart, of per grootte gewoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:55

Die zijn per grootte, maar of ik ze zou aanbevelen is een tweede

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:43

Waarom dan niet? In de winkel raadde ze ze mij aan omdat je anders kleine vlekjes in de foto krijgt. Nu dat is ook maar wat ze me gezegd hebben.