[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:02

Vanuit het ' [FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3 ' topic hier maar even naar toe ;) Ik wil, na veel lezen op internet, een Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm iS II kopen. Ik vroeg me af in hoeverre deze lens geschikt is voor paardenfotografie en of iemand ook voorbeeldfoto's heeft met deze lens. Heb net een topic gevonden in de beginpost van dit topic, maar daar deden de foto's het helaas niet.

Zoals ik in het vorige topic aangaf ben ik nog een beginner en ben ik ook van plan om een/meerdere cursus(sen) te gaan volgen :)

Faya__

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:13

Daar staat op de vorige bladzijde een stuk overgeschreven. Voor paardensport ben je beter af met een 55-250. Al vind ik dat in bepaalde binnenbakken (waar je op een inimini stukje op de lange zijde moet staan en niet naar achter kunt stappen) óók geen uitvinding eigenlijk :=

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:16

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:13

Fenny schreef:
Hoe lijkt deze aanbieding? (iemand interesse in de voetbal en de tas? :') )

http://www.cameranu.nl/nl/digitale-came ... 4/#tab-tb2

Lijkt mooi, maar dat is hij niet. := Probeer de 75-300mm te vermijden. Ga voor de Canon EF-S 55-250mm IS II als telezoom voor bij de paardjes.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:26

Daarom informeer ik hier dus ook even en dat is maar goed ook dus ;)
Ik heb net op een ander forum (www.eosdigitaal.nl) ook al iets gelezen over de 75-300mm en dat was ook niet heel erg positief. Dan zal ik kijken of ik, desnoods een complete set, kan vinden met de genoemde 55-250.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:29

Fenny schreef:
Ik heb net op een ander forum (http://www.eosdigitaal.nl) ook al iets gelezen over de 75-300mm en dat was ook niet heel erg positief. Dan zal ik kijken of ik, desnoods een complete set, kan vinden met de genoemde 55-250.

Ik weet niet of die als twinkit wordt aangeboden. Anders koop je gewoon de 1100D met kitlens voor nog geen 350 euro en koop je (later) ergens anders de Canon 55-250mm IS II voor 225 euro los erbij. :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:30

Fenny schreef:
Ik heb net op een ander forum (http://www.eosdigitaal.nl) ook al iets gelezen over de 75-300mm en dat was ook niet heel erg positief. Dan zal ik kijken of ik, desnoods een complete set, kan vinden met de genoemde 55-250.

Een complete set kopen is vaak duurder dan de camera + kitlens kopen en dan los de 55-250.
Scheelde voor mij zo'n 150 euro als het niet meer was.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:30

Oh jeetje, dat had ik niet verwacht dat dat zoveel zou schelen! Ik zoek het ook eerst goed uit voordat ik het koop.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:28

Bij de MediaMarkt zag ik gister de Canon EOS 1100D met EF-S 18-55mm iS III (als ik het goed heb onthouden ...) , is dat dan de opvolger van de EF-S 18-55mm iS II ? (lijkt mij wel het meest logisch dan .. :D )

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:10

Dat is volgens mij een DC III lens zonder IS kan dat want heb even gegoogled en kan er niks over vinden...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:34

Liezzel schreef:
Dat is volgens mij een DC III lens zonder IS kan dat want heb even gegoogled en kan er niks over vinden...

Klopt! Er is geen IS 3 lens, de versie drie is zonder IS, las laatst in één van de topics dat die optisch ook niet gek zou zijn, maar ken hem zelf niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:51

De III zonder IS is vergelijkbaar met de II met IS. :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:55

Dan heb ik het denk ik verkeerd onthouden, sorry.. Al die types e.d., pfff ik versla er wat in, haha.
Maar als de III zonder IS vergelijkbaar is met de II met IS kan ik even goed die nemen, scheelde ook nog wat in de prijs.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 01:25

Als je geen waarde hecht aan de IS functie dan is dat een goede optie inderdaad :)

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:54

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:03

myrmar schreef:
Halloo,
Ik heb een canon 1100d met een kitlens erbij. Ik heb hem nu ongeveer 4/5 maand. En nu ik mijn camera een beetje goed door heb merk ik toch dat je gewoon bijna niks kan met die lens. Dus ik wil graag een nieuwe. Maar aangezien ik niet heel veel geld heb wil ik wel graag een niet zo dure lens. Ik had er twee gevonden:

http://www.google.nl/products/catalog?h ... CGUQ8wIwAA

en

http://www.google.nl/products/catalog?q ... CGYQ8wIwAg

Welke zouden jullie doen, of helemaal geen een?

Ik neem aan dat je met 'bijna niks ermee kunnen' doelt op de brandpuntafstand en dat je graag een wat ander bereik ernaast wil?
Dan zou ik gaan voor een telelens en niet voor een superzoom zoals de 18-200, aangezien dat je echt kwaliteit kost. Beste zou je die héle goedkope waar jij nu naar kijkt laten liggen en even doorsparen, voor een 55-250 IS II van Canon. Deze heb je al voor 220 euro, en dan heb je een goede telezoom met een hele fijne prijs/kwaliteit verhouding. :j http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -bulk.html

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:14

Dankjewel!!
Ja ik denk dat ik voor die ga inderdaad :D

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:27

Ik haal morgen een Canon 1100D met 18-55mm DC III op :D
De 55-250 lens komt later er ook nog bij :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:16

Fenny schreef:
Ik haal morgen een Canon 1100D met 18-55mm DC III op :D
De 55-250 lens komt later er ook nog bij :)

Ah, je hebt gekozen, de IS functie was je het prijsverschil niet waard?

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:49

De verkoper bij de Media Markt heeft de IS functie laten zien aan de hand van een camera die op een tv aangesloten was (video camera). Hij had de IS functie aangezet, ging heel ver inzoomen, en toen hetzelfde met de IS functie uit. Er was alleen bij ver(der) inzoomen duidelijk verschil. Ik gaf aan dat ik ook een 55-250 lens aan wil schaffen en hij vertelde me dat daar standaard IS op/in/bij (hoe zeg je dat? ;) ) zit. Ook zei hij dat de 18-55 zonder IS iets minder goed foto's maakt met minder licht. Dit zal voor mij dan in de manege zijn, waar mij dan ook al de 55-250 voor aangeraden is.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:50

O ja, en de III is dus inderdaad zonder IS, eerder beweerde ik dat deze met was, maar ik had het verkeerd onthouden :o

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:56

Niemand die mij kan adviseren over een macrolens? :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:14

Fenny schreef:
De verkoper bij de Media Markt heeft de IS functie laten zien aan de hand van een camera die op een tv aangesloten was (video camera). Hij had de IS functie aangezet, ging heel ver inzoomen, en toen hetzelfde met de IS functie uit. Er was alleen bij ver(der) inzoomen duidelijk verschil. Ik gaf aan dat ik ook een 55-250 lens aan wil schaffen en hij vertelde me dat daar standaard IS op/in/bij (hoe zeg je dat? ;) ) zit. Ook zei hij dat de 18-55 zonder IS iets minder goed foto's maakt met minder licht. Dit zal voor mij dan in de manege zijn, waar mij dan ook al de 55-250 voor aangeraden is.

IS op een videocamera lijkt me toch niet 1 op 1 vergelijkbaar met die op een fotocamera eigenlijk := IS op een camera is bedoelt voor momenten waarop er zo weinig licht is dat je sluitertijd zo lang moet worden dat jouw eigen trilling een bewogen foto kan veroorzaken. IS is dus nutteloos in situaties met meer dan voldoende licht én bij vlot bewegende onderwerpen aangezien je sluitertijd dan zo kort is om je onderwerp te bevriezen dat dat zeker geldt voor jouw eigen beweging. De 55-250 is inderdaad alleen in een IS versie te koop, maar in de manege zal je daar niet veel aan hebben. Je wil immers sluitertijden die zo kort zijn dat je onbewogen paarden op de foto krijgt. Reken er maar op dat het IN een manege (binnenbak dus) over het algemeen te donker is om een goede foto te krijgen, zelfs met de beste en duurste apparatuur is dat lastig, met een basiscamera en lens vrijwel onmogelijk.

Wanneer is IS wél leuk? Als jij 's avonds als het wat donkerder wordt dat gebouw/ander stilstaand onderwerp op de foto wil zetten bijvoorbeeld. Oftewel als je onderwerp stil staat en je te weinig licht hebt voor een korte sluitertijd. Dan is het fijn als je met een 3 stops langere sluitertijd toch een onbewogen foto kan krijgen :j

Wanneer krijg je nou een bewogen foto van jouw trillingen? Daarvoor is de regel 1/brandpuntafstand is je brandpuntafstand 100mm dan is de sluitertijd die minimaal nodig is om jouw beweging te bevriezen 1/100e. Voor een cropcamera zoals de 1100D ook is geldt dat ook nog een factor 1.6 overheen dus is het niet 1/100e maar 1/160e. Is je brandpuntafstand 250mm (vol ingezoomd met een 55-250) dan is je minimale sluitertijd om beweging te voorkomen al 1/400e. Dat is dan ook meteen wat jij op video gezien hebt, als je inzoomt wordt alles uitvergroot inclusief je eigen trillingen. Overigens zit er hier wel een grens aan qua lengte van sluitertijd, die ligt dacht ik bij ongeveer 1/60e seconde langer zou vrijwel altijd beweging geven, ook al is je brandpuntafstand maar 18mm. Dus ja met een telezoom zie je eerder je eigen beweging terug in je foto, maar of het daarop méér nut heeft dan op een 18-55 lens hangt vooral af van wat je met welke lens gaat fotograferen.

Kortom: Ga jij uitsluitend bewegende onderwerpen fotograferen dan zal je IS niet gebruiken, op geen enkele lens. Fotografeer je ook wel eens stilstaande dingen bij minder goed licht, dán kan IS wel hartstikke fijn zijn.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:00

Julia schreef:
Niemand die mij kan adviseren over een macrolens? :)

Ik heb op de vorige pagina gereageerd. :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:38

Voor concerten is IS ook heerlijk. := En dat is ook niet echt stilstaand, maar gelukkig kom je daar weg met langere sluitertijden dan bij de paardjes. :) Een binnenbak is gewoon zo lastig om fatsoenlijke foto's te trekken. -O- Dat moet je eigenlijk gewoon helemaal niet willen. :=