[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:40

@Sabine: een hond die op je af komt rent héél rap uit focus. Je autofocus op 'servo' zetten kan dit ondervangen (dan stelt-ie continu scherp).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:00

Is die servo wat jij bedoelt AI (of IA :o ) Servo? Of gewoon servo zeg maar (weet even niet uit mijn hoofd of dat er beiden op staat).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:01

AI servo, zo uit m'n hoofd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:02

Waarschijnlijk jammer voor mij, maar daar stond ie op ... :\

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:04

Dan zit je vermoedelijk aan de grenzen van wat je camera kan, qua snelheid met scherpstellen. Je kan meer scherptediepte instellen (kleiner diafragma) dan heb je meer marge voordat je hond uit focus rent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:06

Je kan dus niks anders meer doen? Een Canon Eos 450 D met 55 - 250 lens maakt het niet mogelijk een rennende hond te fotograferen? :=

Als ik mijn diafragma kleiner zet, kan ik dan nog steeds met een sneller sluitertijd (minstens 1/500) werken? Want anders lijkt me dat ook geen zin te hebben, toch?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:08

Sabine, je hebt een leuke lens erop, maar niet razendsnel...dat werkt dus in ieder geval niet mee :n

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:11

Maar bij Ai servo moet je (als ik het me correct herinner) het knopje half indrukken om scherp te stellen op je hond, en terwijl je hem half ingedrukt houdt meebewegen met de hond, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:16

@ Alwiene: neen ok, maar ik neem aan dat niet iedereen met een hond een lens van € 1000 erop heeft zitten ... Toch? :+

@ imd: dat heb ik ook geprobeerd :j Als ik de hond zag komen stelde ik scherp en bewoog dan mee en als hij leuk in beeld was drukte ik door .. Kan niet meteen zeggen dat dit meer succesvol was .. Weet natuurlijk ook niet meer bij welke foto's ik dit gedaan heb :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:19

[***] schreef:
Als ik mijn diafragma kleiner zet, kan ik dan nog steeds met een sneller sluitertijd (minstens 1/500) werken? Want anders lijkt me dat ook geen zin te hebben, toch?

Dat hangt van de hoeveelheid licht af, en zonodig kan je je ISO ophogen.
Tja, aan alles is een grens. Een rennende hond van opzij fotograferen is een stuk eenvoudiger...

Je kan ook een paaltje/tak/whatever aan de kant van het pad markeren als scherpstelpunt, daar manueel op scherpstellen en wachten tot je hond daar is aangekomen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:21

Tja, voor wat ik begrepen heb verlang je toch wel eea van je camera en lens door een op je af rennende hond (klein voorwerp wat met grote snelheid naar je toe beweegt) te willen fotograferen... Het is jammer dat je zover weg woont anders had je mijn 70-300 eens kunnen proberen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:40

Het moet niet persé als de hond op mij af komt rennen hoor, dat is toevallig zo'n foto .. Maar van opzij zit ik met hetzelfde probleem ;) Een stuk is scherp (of lijkt scherp) maar niet de volledige hond ..

Manueel scherpstellen is voor mij (nog) te hoog gegrepen vrees ik := En verder loopt hond nooit waar je verwacht dat die gaat lopen, dus om mij enkel daarop te richten := :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:50

Sabine, ik heb ook de canon 450D, maar bij mij lukt het wel. misschien een kwestie van meer oefenen en gewoon blijven doorklikken? Als ik een kwartier met onze hond buiten foto's aan het maken ben schiet ik rond de 100 foto's. Zo zit er altijd wat tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:07

Met wat voor instellingen werk jij dan?

Ik heb 164 foto's gemaakt, en er zit ook wel wat tussen, maar niet zoveel dat ik mezelf tevreden kan noemen .. En vooral de echte actie is dus een probleem .. Maar misschien ben jij ook sneller tevreden natuurlijk ;)

Hier is een snelle selectie .. Zolang hondje niet (teveel) beweegt gaat het allemaal best ok, maar als ie peper in z'n gat heeft zitten krijg ik het niet klaar ... En dat moet toch wel beter kunnen? :=

http://img151.imageshack.us/img151/759/ ... border.jpg

http://img183.imageshack.us/img183/7483 ... border.jpg

http://img801.imageshack.us/img801/6003 ... border.jpg

http://img253.imageshack.us/img253/4838 ... border.jpg

Afbeelding
Ben ik bv. wel blij mee (moet alleen de hand nog even wegwerken :P ).

http://img413.imageshack.us/img413/3637 ... border.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/8572 ... border.jpg

http://img413.imageshack.us/img413/2742 ... border.jpg

Afbeelding
En hij gaat morgen naar de kapper :Y) :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:18

Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 11-10-10 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:21

Honden zijn natuurlijk wel een slag groter .. Maakt volgens mij toch wel een verschil ;) Bij mijn pony heb ik ook geen problemen en kan ik zelfs met mijn compactcamera (waar je wel zelf kan instellen) ook heel leuke actiefoto's maken .. Maar dat is gewoon een heel ander kaliber dan mijn hond ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:22

Ik heb hier ook zo'n kleine lopen hoor. :roll:
Alleen geen foto van bij de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:25

Je moet niet zo geïrriteerd doen hoor .. Ik merk gewoon op dat het heel andere soort honden zijn en dat dat dus ook anders werkt ... En als je niet weet met welke instellingen je werkt (trek je dan op goed geluk?) is het ook moeilijk vergelijken natuurlijk ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:29

Afbeelding

Snelheidsduivels zijn niet moeilijk vast te leggen. Maar je hebt wel een goede lens nodig. En enige oefening en kennis en kunde ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:30

Nouja ik vind het niet erg aardig van je dat je met de gok komt dat ik sneller tevreden ben enzo.
Hier dan een foto als 'bewijs' dat ik met 'dat soort honden' ervaring heb aangezien wij ook een echte kleine hond hebben.
http://94.100.115.196/750950001-7510000 ... _1f7g.jpeg

En ik bekijk per situatie welke instellingen het handigst zijn, en pas me elke keer aan. Ik heb dus geen vaste instellingen waar ik mee schiet. Lijkt me lastig om elke keer dezelfde instellingen te hebben, dan gaan mijn foto's in ieder geval niet lukken. ;)

Ibbel, nou ik vind het wel moeilijker dan een grote hond hoor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:40

Als ik nog 1 kleine opmerking mag maken: met stilstaan of weinig beweging heb ik ook geen problemen hoor, dus die foto zegt mij niet veel := Maar maakt verder niet uit ;) En natuurlijk moet je per keer kijken wat het beste werkt, afhankelijk van het weer en de omgeving en .. maar je moet toch met bepaalde dingen vaker werken, lijkt me dat je dat toch wel weet en niet zomaar op automatisch zet en klikt? Kan me namelijk niet voorstellen dat je de ene keer met sluitertijd 1/100 werkt en de keer daarna met 1/1000 om maar even extreem te doen .. Maar is 1/500 dan voldoende of moet je eerder vaker naar 1/1000 gaan, dat soort dingen vind ik interessant ;)

Ibbel: een foto als dat lijkt me ook nog wel doenbaar, die met het koekje zijn ook niet slecht (hij wilde niet naar de bal springen :') ) maar het is echt het keihard rennen zeg maar waar ik niks mee gedaan krijg ... Met wat instellingen heb jij die foto gemaakt?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:43

Ik heb het idee dat die naar koekjes springende foto nou niet echt scherp is. En ik denk dat je met 1/500 wel goed zit ja, al is een kortere sluitertijd bij zoiets altijd fijner.
Zoals ik al zei heb ik geen foto bij de hand. Daar bedoel ik mee dat ik geen bewegingsfoto van een kleine hond bij de hand heb. Zit namelijk niet op mijn standaardcomputer, de foto van net heb ik van hyves geplukt om je te laten zien dat ik dus óók een kleine hond heb aangezien je concludeerde dat ik met een ander kaliber honden te maken heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:45

1/1000 bij F 7
Dat heb je dus wel nodig bij dit soort hondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:46

Hij is al een stuk scherper dan de rennende foto's :+ Niks is 100% perfect maar dat moet van mij ook (nog) niet.. maar ik zou wel graag willen bereiken dat je er tenminste de hond op herkent en niet een volledig wazige kop of kont of dat soort dingen hebt ... En dat moet toch mogelijk zijn? :+

@ Ibell: bedankt .. Dan let ik daar volgende keer al zeker op en kijk ik eens wat ik er dan uitkrijg :j ;)

De onscherpte komt dus "puur" door de sluitertijd? Die AF-puntselectie in het midden kan ik zo laten staan? Of moet ik daar ook iets aan veranderen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:14

Je AF kan je zo laten staan, je gebruikt één punt, of allemaal, je kan niet een paar uitkiezen zeg maar :) Zorg wel dat je hem precies genoeg gebruikt, dáár waar jij hem het scherpst wil hebben.

Ik heb je foto's nog even bestudeerd én wat me opvalt, een telezoomlens is altijd zwakker op zijn uiterste, in jouw geval de 55mm en de 250mm en het valt mij op dat de foto's die duidelijk minder zijn juist dáár genomen zijn, terwijl de foto's die beter gelukt zijn mooi midden in je bereik zitten!! Het zijn te weinig foto's om het met zekerheid te zeggen, maar dit lijkt me zeker een punt om even op te letten. :)

Ander probleem is waarschijnlijk je scherptediepte, als ik deze goed uitlees (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) dan kom je bij 250mm op diafragma 5.6 met een afstand van 3 meter tot je onderwerp (zomaar een gokje, hoe dichterbij hoe erger) op een scherptegebied van slechts 30cm. Dat lijkt me dan dus ook wat je terugziet op je foto, de weinige scherptediepte als gevolg van ver ingezoomd in combinatie met een groot diafragma.

Ik zou dus eens wat proberen op níet je maximale zoom, je diafragma 2 stops terugbrengen, en indien nodig dan dus je ISO omhoog, je schiet op 100 zag ik dus kan makkelijk nog omhoog :)

Mochten de mensen met meer ervaring echter menen dat ik compleet mis zit, dan hoor ik dat héél graag :)