[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:40

Jawel. D40 is flink uitgekleed ten opzichte van zijn grote broertjes. Zo simpel is 't gewoon. Jij bent geen "grote broertjes" gewend en dus merk je 't niet, maar dat is 'ie wel.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:41

Je moet alleen even weten waar alles zit dan kun je zeker niet minder met deze camera dan met de 400d.
Ga naar een goede winkel en laat je daar informeren.
Ik ben echt bij 10 verschillende winkels geweest door heel nederland. En allemaal rade mij de D40x aan.

ook ben ik grote broertjes gewend doordat mijn moeder ook een nikon heeft en mijn oom ook in de fotografie zit iedereen die bij mijn oom zit raad een nikon aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:42

HVU: kom op zeg. Bij de 400D moet je net zo goed "even weten waar alles zit".

De D40 is gewoon een flink uitgeklede versie van zijn grote broertjes en de D40 zal nooit kunnen concurreren tegen de 400D, leg je daar nu gewoon bij neer.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:44

dat is jou mening mijn mening blijft anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:51

Dat is niet mijn mening, dat is gebasseerd op feiten. Ik heb gewoon een realistische kijk op de werkelijkheid wat betreft de D40. Jij niet, jij kijkt door een roze bril.

Nogmaals: ik zeg niet dat het een slechte camera is, ik zeg alleen dat de D40 niet kan concurreren met de 400D en dat er zaken zijn waarvan je op de hoogte moet zijn voor je besluit een D40 aan te schaffen. Tis niet zo dat ik hem afkraak ofzo, ik zeg alleen dat er dingen zijn die je moet weten met de D40.

Verder ben ik totaal geen Canonprediker, iedereen moet 't merk kopen waar 'ie zich fijn bij voelt, zo realistisch ben ik ook wel. Als iemand me vraagt "wat voor merk raden jullie aan" is m'n standaardantwoord ook altijd "in feite maakt ieder merk prima DSLR's, maar je moet er ook rekening mee houden wat je misschien volgend jaar of het jaar daarna wil"... Canon en Nikon hebben verreweg de meste accessoires etc, voor Canon en Nikon is er een stuk meer tweedehands te koop, en vaak zijn extra/andere lenzen betaalbaarder (dan bijvoorbeeld die van Olympus). In die zin zou ik Canon of Nikon aanraden voor de fotografen die van plan zijn zich te ontwikkelen binnen de fotografie, die van plan zijn er in door te groeien, die nog 'ns een andere body of een betere lens willen aanschaffen. Voor de gemiddelde hobbyist maakt het geen donder uit, wil je verder met je fotografie, dan echter wel.

Maar dan nog ben ik wel zo eerlijk om te zeggen dat Canon met de 400D een beter instapmodel in huis heeft dan Nikon met de D40. Met de 400D kun je veel langer verder.

Wil niet zeggen dat ik Nikon afkraak, als jij een D70, D80, D2X, D300, weet ik veel aan wil schaffen: doe maar, leuke camera's. Maar de D40 zou ik niemand aanraden ZONDER erbij te vertellen waar je rekening mee houden met de D40.

En als iemand twijfelt tussen de 400D en de D40, dan is het gewoon simpel: dan krijg je met de 400D gewoon meer waar voor je geld.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:58

Oké, dankje voor je advies en uitleg! Lachen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:47

De Canon 400D is inderdaad een héle fijne instapcamera Lachen.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:31

Bij mij werd de D40 ook door iedereen afgeraden, ook door andere Nikon gebruikers Knipoog.

Heb nu een D50, een ouder model maar heb het idee dat die alsnog beter is als de D40. (Of haal ik me nu gekke dingen in me hoofd?)

D300 vind ik kwa ruis erg gaaf, foto's op iso 1600 en geen spatje ruis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:58

De D40 spreekt me ook niet aan, heb er niet meegewerkt maar wat ik ervan hoor zou ik hem niet kopen als instapper. Dan zou ik idd eerder voor de canon 400D gaan of een nikon D60 of D80.

Ik ga het van de prijs aflaten hangen, als hij voor de D2x net zoveel vraagt als voor de D300 dan ga ik voor de D300

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:01

Ik heb na veel navraag en gespeur op i`net ook voor de 400D gekozen, die kwam er toch een stuk beter uit en ik vind hem handig in gebruik.

Maar vraagje: Hoe verzekeren jullie je camera`s?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:08

De mijne is volgens mij niet eens verzekerd.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:54

Heeft iemand hier ook ervaring met de S9600 van Fuij? Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:59

heb bij aankoop een verzekering afgesloten, 7 euro voor 3 jaar ofzo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:32

Nouks schreef:
capopjekop schreef:
Nee dat doe ik ook niet. Ik denk dat ik het even van de prijs laat afhangen, want het lijken mij beide goede camera's en verder fotografeer ik toch voornamelijk buiten, ik wil later ook nog een lichtsterkere lens en die heb je toch wel nodig voor binnen.

Hmmm ondanks die lichtsterke lens heb je toch nog wel hoge ISO nodig, dus tis niet zo dat je met een lichtsterke lens de ISO niet zo ver omhoog hoeft te doen en je dus minder ruis hebt. Die hoge ISO heb je binnen hoe dan ook nodig.

Ja klopt, heb je gelijk in, maar een 2.8 of een 4 maakt best wel uit.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:05

Ik vind de D40 als instapmodel juist perfect. Met de D80 van mijn vader zijn maar weinig verschillen, de D40 is alleen compacter, het uiterlijk is verandert.
Ik vind van Nouks dat zij haar mening véél te veel opdringt.
Het ligt aan de gene die áchter de camera staat hoe de foto's worden, dat jij een camera nu zo perfect kan besturen.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:08

Jep, scheelt een stop. Maar goed, daarmee wil ik dus wel ff zeggen dat F2.8 niet betekent dat je geen ISO 1600 of 3200 meer nodig hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:08

Flowerpull schreef:
Ik vind de D40 als instapmodel juist perfect. Met de D80 van mijn vader zijn maar weinig verschillen, de D40 is alleen compacter, het uiterlijk is verandert.
Ik vind van [***] dat zij haar mening véél te veel opdringt.
Het ligt aan de gene die áchter de camera staat hoe de foto's worden, dat jij een camera nu zo perfect kan besturen.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik zeg toch niet dat je er geen mooie foto's mee kunt maken? Dus die laatste zin heeft er echt niks mee te maken. Dat ik mijn mening te veel opdring mag je vinden, maar (als ik ff zo eerlijk mag zijn) ik ben ook wel één van de mensen in dit topic met verstand van zaken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:12

Hoe een camera eruit ziet zegt ook lang niet alles........... de techniek zit erin en dat kan enorm veel verschil maken. De 20D en de 40D van canon bijv. lijken enorm veel op elkaar en hebben in feite identieke functies (niet helemaal, maar in basis wel), maar technisch gezien is het verschil énorm!!!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:17

Weinig verschil tussen een D40 en een D80? Dan denk ik dat alle knopjes op de D80 nog niet goed ontdekt zijn?! Zijn wel meer dingen anders als alleen het uiterlijk, waarom zouden ze anders die 2 body's ongeveer tegelijk op de markt uibrengen? Clown. Omdat de ene is voor mensen met kleine handen en de andere voor mensen met grote handen? *LOL*

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:22

Ik zou me sowieso NOOIT willen beperken in m'n lenzenkeuze Bloos En dat doe je met de D40 dus wel........... dat is juist het fijne aan DSLR.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:49

Flowerpull schreef:

Mee eens. De foto`s in het topic in mijn onderschrift zijn gemaakt met een 50 jaar oude camera en met diezelfde camera worden ook professionele foto`s voor de krant genomen en verkocht. Met mijn gloednieuwe dslr krijg ik die kwaliteit echt nog niet voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:53

oneiltje: overduidelijk film, leuk sfeertje, ga zo maar door... Maar als ji jzegt "met mijn gloednieuwe dslr krijg ik die kwaliteit nog niet voor elkaar", dan vraag ik me toch af wat je onder "kwaliteit" verstaat. Film hééft gewoon iets, het heeft een totaal andere sfeer dan digitaal, maar kwalitatief is het niet te vergelijken omdat het zo totaal anders is. Moet je dus ook niet willen.

Deze sfeer creëren met digitale beelden zal je ook alleen lukken met een flinke dosis nabewerking - en dan nog niet. Maar als je het hebt over zaken als scherpte en korrel/ruis dan wint digitaal (in 't geval van ruis niet zozeer vanwege de "mooie korrel" tegenover "lelijke digitale ruis", maar wel qua hoeveelheid tegenwoordig).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:53

Tuurlijk ligt het aan degene áchter de camera, maar profs werken echt niet met de simpelste camera's omdat het toch aan henzelf ligt dat ze zo mooi worden Tong uitsteken
Zeker met digitale camera's ben je gewoon gebonden aan de technische mogelijkheden van je camera. Daar kun je als fotograaf gewoon niet omheen, of je nou prof bent of niet.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:55

hallo
ik heb dit topic pas net ondekt en misschien is het al gesteld hoor maar om nou 400 blz door te gaan lezen

ik zoek een camera met oa de functie erop dat als je een foto neemt van een object dat de achtergrond wat waziger is.
en een functie dat als ie slecht genomen is je em op je toestel nog kan bewerken.
een luxe camera voor weinig geld

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:57

OK, kwaliteit is een slecht woord hier. Knipoog
Ik bedoelde dat een goede foto niet afhangt van het toestel, maar van de fotograaf. Een technisch perfecte foto hoeft natuurlijk nog geen goede foto te zijn.
En tegenwoordig lijkt het alsof mensen denken dat ze door de duurste camera te kopen automatisch goede foto`s maken, terwijl ze niet verder komen als simpele snapshots.