[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:55

Liesje89 schreef:
Ik wil graag een wat stevigere robustere body.
Heb nu de 400D, maar ik erger me steeds harder aan het materiaal van de body.
Ik heb het idee mijn oude Fuji Finepix vast te hebben, hahaha!

Ik heb even rondgesnuffeld. Mijn budget is niet zo heel groot, en mijn oude camera'tje (400D) wil ik niet wegdoen, ben er inmiddels wel aan gehecht dus ik houd 'm er gewoon wel bij, haha! Ik kan een 2e hands 20D overnemen.

Doen, of niet doen?

20D is een hele mooie camera, maar met tweedehands is het altijd uitkijken. Hoe goed ken je degene van wie je hem koopt, hoe fanatiek is de camera gebruikt, zit er een aankoopbon bij, is er een garantieregeling te treffen, hoe veel verstand heb je zelf van (de techniek in) DSLRs?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:59

Is idd een mooie camera, maar technisch gezien is de 400D veel nieuwer. Dat je het "materiaal" niet fijn vindt kan, maar dat lijkt me toch minder belangrijk. Zou dan eerder de 400D wegdoen en een nieuwere variant kopen (30/40D).

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:30

Waar vinden jullie dat ik voor moet gaan?
canon 400D
Nikon D60

Qua prijs maakt het niet zo uit.
Maar ik wil gewoon even weten wat jullie me aanraden ? Knipoog
Twijfel heel erg..
Laatst bijgewerkt door Si_monee op 03-06-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:35

Simone: wordt door Canon zelf georganiseerd zulke acties, tis dus niet zo dat bepaalde zaken zomaar ff een cashback doen en anderen niet. In een door Canon vastgestelde periode kun je gewoon van Canon een gedeelte van het aankoopbedrag terug krijgen, dat gaat dus helemaal buiten de verkopers om.

Bedrijven hebben natuurlijk wel de mogelijkheid camera's in de aanbieding te doen, maar niet om cashback aan te bieden.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:55

Oh, raar dan, want het was een cashback actie. Maar dat kreeg je niet terug ofzo dat ging er bij de aankoop al af.
De Nikon is in kwaliteit wel wat beter als ik het zo zie. Het scheelt niet veel maar wel een beetje.
Zal ik deze camera aanschaffen, of toch voor een Canon gaan Tong uitsteken
Hahaa moeilijke keus!

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:32

Kan iemand goed het verschil uitleggen tussen een cropfactor van 1.6 en een cropfactor van 2.0
De camera die ik waarschijnlijk neem heeft 1.6 en is dat echt minder goed?
Heb het wel op internet gezocht maar snapte et niet helemaal. Haha!
Via PM mag ook natuurlijk Haha!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:36

Si_monee schreef:
Oh, raar dan, want het was een cashback actie. Maar dat kreeg je niet terug ofzo dat ging er bij de aankoop al af.
De Nikon is in kwaliteit wel wat beter als ik het zo zie. Het scheelt niet veel maar wel een beetje.
Hahaa moeilijke keus!

Ik vind de kwaliteit helemaal niet beter, maar het is gewoon wat je zelf het fijnste vind om mee te werken, etc.
Ik heb voor de Canon gekozen, heb altijd al canons gehad, en tjah, dan gaat dat gewoon vanzelf? Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:25

Cropfactor heeft niets te maken met slechter of beter. De állerbeste camera's hebben geen cropfactor Knipoog Heeft te maken met het formaat van je sensor. Enorm technisch verhaal, wat ik eigenlijk niet zo ff kan uitleggen (nouks misschien Knipoog).
Je merkt het verschil in het bereik van je lenzen.
De mm's die op de lens staan moet je vermenigvuldigen met je cropfactor.
Stel je hebt een 50mm lens.
Op een analoge (of full-frame) camera blijft dat 50mm
Op een 1.6 wordt het 80mm en op een 2.0 een 100mm. Daar moet je bij de aanschaf van je lenzen dus wel rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:52

Brnc schreef:
Kan iemand goed het verschil uitleggen tussen een cropfactor van 1.6 en een cropfactor van 2.0
De camera die ik waarschijnlijk neem heeft 1.6 en is dat echt minder goed?
Heb het wel op internet gezocht maar snapte et niet helemaal. Haha!
Via PM mag ook natuurlijk Haha!

Tsja je hebt vooral rekening te houden met je lenskeuze. Redelijk standaard zoombereik voor paardensport is bijvoorbeeld een 70-200 op een 1.6 of 1.3. Dat is dus in feite:

70x1.6= 112
200x1.6= 320

Een 70-200 wordt dus met cropfactor 1.6 eigenlijk een 112-320-lens.

terwijl een 70-200 op een cropfactor van x2.0 al 140x400mm is en een 50-150 dus meer in de buurt komt van het bereik van een 70-200 op een x1.6.

Problematischer wordt het echter wanneer je richting groothoek gaat kijken.

Een 16-35 is op een full-frame 16-35, op een x1.3 wordt het een 21-46, op een x1.6 al een 26-56, en op een x2.0 is dat al een 32-70. Terwijl 32-70 meer "standaardzoom" is dan groothoek.

Veel "groothoekiger" dan 14-18mm wijd krijg je ook eigenlijk niet, waarmee je dus eigenlijk met een cropfactor van 2.0 al bijna geen groothoek meer over zult houden. Komt bij dat de goede groothoeklenzen ook nog behoorlijk wat zullen kosten...

Mits je toch geen groothoek nodig hebt, is een x2.0 dus prima te overwegen, anders zou ik toch echt gaan voor een minder extreme cropfactor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:53

Si_monee schreef:
Hahaa moeilijke keus!

Waar zie je dat? Zou 't niet te gemakkelijk zeggen......

400D is een zeer goede camera... Heb je vergelijkende tests bekeken? Zo ja, waar?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:58

manzano schreef:
Is idd een mooie camera, maar technisch gezien is de 400D veel nieuwer. Dat je het "materiaal" niet fijn vindt kan, maar dat lijkt me toch minder belangrijk. Zou dan eerder de 400D wegdoen en een nieuwere variant kopen (30/40D).

Inderdaad Ja
En de 30D is leuk geprijsd momenteel omdat de 40D er is.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:48

@ Nouks:
Okee bedankt, tis nu wel wat duidelijker. Ik krijg dus een camera met 1.6 en standaardlenzen van 14-42 mm en 40-150 mm ..
Misschien nog een domme vraag, (maar ik ben echt een beginner en lees nu wel veel over DSLR camera's allemaal info enz.)
Wanneer wissel je nou van lenzen. Waarvoor kun je de 14-42 mm en de 40-150 mm bijv. het best gebrruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:27

Brnc: met de 40-150 kun je beter onderwerpen fotograferen die ver weg zijn, de 14-42 kun je beter gebruiken voor dingen die dichtbij zijn, hele grote onderwerpen (gebouwen) en dergelijke. In principe weet je denk ik na een weekje fotograferen al wel welke lens waarschijnlijk het best is voor welke situatie. Mocht je dan toch met je 14-42 helemaal zijn ingezoomd maar eigenlijk nog verder willen inzoomen, of met je 40-150 helemaal zijn uitgezoomd maar eigenlijk nog verder willen uitzoomen, dan is het tijd om de lens te wisselen. Lachen

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:40

Okee,
Heel erg bedankt Lachen
ga zowieso nog even boek lezen erover enz. Haha! krijg em vrijdag
Maar ik snap het nu wel!

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:55

Na heel wat vergeleken te hebben en verschillende tests bekeken te hebben ben ik eruit!
Heb al een aanbieding op het oog, dus wil de camera zsm aanschaffen! Knipoog
Nu heb ik alleen nog een vraagje.
Wat is het verschil met een VR lens en een gewone kit lens?
Is het noodzakelijk degene met VR te nemen?

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:47

IK HEB ME NIKON D40 Pling
Heb hem natuurlijk ookal uitgeprobeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:07

Simone, toch ben ik hier nog wel ff nieuwsgierig naar Knipoog

[***] schreef:
Si_monee schreef:
Hahaa moeilijke keus!

Waar zie je dat? Zou 't niet te gemakkelijk zeggen......

400D is een zeer goede camera... Heb je vergelijkende tests bekeken? Zo ja, waar?

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:34

gemaakt met het uitproberen van me Nikon D40 gisteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand waar je een topic kan openen met deze foto's ?
er moet dan ook nog wel een foto tussen van mijn hond Lachen

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:53

Jeetje, wat weten jullie allemaal veel zeg, ik voel me tamelijk dom met mijn vraag maar ik denk wel dat hier iemand is die mij kan helpen Bloos

Ik heb eerst een Sony cybershot dcs-w50 gehad, maar was niet tevreden over de paardenfoto's die ik maakte. Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn vriend een nieuwe camera, hij was van plan een Canon 350 D voor me te kopen maar de verkoper raadde deze camera af.

Op zijn advies kochten we een Sony alpha 100, met een DT 18-70mm lens, maar ik ben nog steeds niet tevreden over de kwaliteit van de foto's, kan ook aan mijn talent liggen Haha! . Ik krijg het onderwerp niet dichtbij genoeg, soms vage foto's of te donker naar mijn zin.

Nu is de vraag, heb ik een andere lens nodig? (ik maak vnl. paardensport/dressuur foto's) Of is een cursus/workshop aan te raden en zo ja waar en hoe? Wie heeft daar ervaring mee in de buurt van Zoetermeer?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:54

Fidele; dat de foto's donker en vaag zijn ligt aan de instellingen, niet aan de camera.
Lees goed de handleiding door .Knipoog
En niet genoeg kunnen inzoomen ligt aan de lens. Dan moet je een nieuwe lens halen met meer bereik. (bv. 70-200mm)
Cursussen en workshops zijn er overal wel te vinden. Misschien een cursus van Hypofocus @ bokt? Lachen

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:02

Dank je, nee, aan de camera ligt het niet maar wel aan mij! ik gebruik altijd de standaard instellingen, bij wedstrijden de sportstand en dan zitten er tussen de 200 foto's heus wel 50 die aardig zijn, maar ik vraag me af of dat niet effectiever kan!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:04

Zelf instellen. Knipoog
Sportstand werkt niet optimaal, omdat niet alles wordt afgestemd op de belichting.
Lees eens de gebruiksaanwijzing goed door, en google eens naar de begrippen iso, sluitertijd en diafragma. Je moet ook dúrven instellen. Als het fout gaat, naja.. Volgende keer beter. Lachen

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:12

Er is een reclame op tv van 2 kinderen die de camera van hun moeder afpakken en in het zwembad stiekem foto's maken.

Welke camera is dit? Ik heb me helemaal suf zitten zoeken naar het filmpje en het papiertje waar ik het op had geschreven maar het is spoorloos.

Wie helpt me en geeft eventueel zijn bevindingen over deze camera weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:20

Fidele, wat betreft de instellingen:
Dit linkje even heel goed doorlezen. Is Canon-georienteerd, maar de techniek werkt bij een Sony precies hetzelfde. Wanneer je deze stof beheerst, zul je bewust je instellingen kunnen kiezen en weet je ook waar het aan ligt wanneer foto's bijvoorbeeld te donker of bewogen zijn.

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/index.html

Verplichte kost voor alle beginnende fotografen, als het aan mij lag.

Verder, voor paardensportfotografie is een telezoomlens heel praktisch. Daarvoor zou je inderdaad eens kunnen kijken naar een andere lens.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:26

Nouks schreef:
20D is een hele mooie camera, maar met tweedehands is het altijd uitkijken. Hoe goed ken je degene van wie je hem koopt, hoe fanatiek is de camera gebruikt, zit er een aankoopbon bij, is er een garantieregeling te treffen, hoe veel verstand heb je zelf van (de techniek in) DSLRs?

Het is een occasion van kamera-Express, dus ik kan er wel van uit gaan dat het ding in orde en gecontroleerd is voor 'ie de verkoop in ging Knipoog