[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:10

Ik ben met m’n 90D wat minder enthousiast dan dat ik met mijn 750D had … dus vandaar dat ik benieuwd was naar de Sony.

Het is totaal anders weer en twijfel of ik dat dan wil, canon wel altijd prima gevonden !

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:55

Kwestie van uitproberen dan? Even de mirrorless Canon vergelijken met Sony. Kun je niet eens met vrienden/kennis op pad die Canon/Sony hebben zodat je het eens kunt uitproberen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:26

Als je uur de buurt komt mag je die van mij best een keer proberen.
Ik was zelf snel gewend aan Sony. Kom ook van canon.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:32

Hoi!
Omdat ik vorige keer hier ook zo fijn geholpen ben, hoop ik op weer een fijn advies.

Ik heb nu de 5DmarkII. Bij een fotozaak vertelde ze me dat de kitlens van mijn oude EOS400D niet erg geschikt is voor de fullframe. Hij past er wel op, maar je kunt niet het optimale uit deze combinatie halen.

Wat ik zoek is een fijn allround lensje voor op vakanties. Ik heb de 70-200 F4 al, maar dit is best wel een toeter om mee te nemen in de backpack :'). Het mag een tamron of sigma zijn, om het wat prijsvriendelijker te houden.

Iemand een fijn advies :)?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:10

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:41

Dankjewel! Ga ik mijn vraag daar even droppen :).

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:50

Hi,
Waarschijnlijk kan hier iemand mij wel helpen.
Voor content voor mijn webshop (denk aan product foto’s, reels) ben ik opzoek naar een nieuwe camera. Ik heb nu een Canon Eos 400D, maar deze begint het te begeven. Vanmiddag ben ik bij de kamera expres geweest en hun raden de Canon R50 aan. Heeft iemand ervaring met deze camera? Het kwam op mij over als een “smartphone” alleen dan in een camera vorm.

Thanks alvast!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:21

minouesmee schreef:
Hi,
Waarschijnlijk kan hier iemand mij wel helpen.
Voor content voor mijn webshop (denk aan product foto’s, reels) ben ik opzoek naar een nieuwe camera. Ik heb nu een Canon Eos 400D, maar deze begint het te begeven. Vanmiddag ben ik bij de kamera expres geweest en hun raden de Canon R50 aan. Heeft iemand ervaring met deze camera? Het kwam op mij over als een “smartphone” alleen dan in een camera vorm.

Thanks alvast!

De R100/R50/R10 zijn echt allemaal prima hoor. +:)+ Voordeel van de R7 is dat deze IBIS heeft wat fijn is als je veel filmt uit het losse handje zonder statief.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 05:49

Dankjewel!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:59

Ik ga morgen naar de fotografie winkel voor een nieuwe body + lens op te halen.
Mijn Pentax is gestorven en ik be nnu aan het kijken naar systeemcamera's omdat dat toch iets aangenamer is om op wandeling te gaan dan de zware Pentax die ik mee had.

Ik twijfel alleen enorm tussen de Canon R7 en de Sony 6700. Beide camera's lopen ongeveer gelijk op, alleen naar wat ik lees heeft de sony een probleem dat hij heel snel moet bufferen en dat de canon sowieso sneller is. Als er iemand nog pro en contra's weet hoor ik ze graag dat ik morgen toch met een iets meer geinformeerd idee naar de winkel kan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:51

Ik heb de voorloper van de a6700 (de a6600) en dat is echt een heerlijke camera <3 Ik ben van plan om volgend jaar de a6700 erbij te halen. Ik heb bij de a6600 nooit iets gemerkt van problemen met bufferen, die is heerlijk snel. En de accu gaat verrassend lang mee. Ik kan op één accu een volle bruiloft fotograferen/filmen.

Met de R7 heb ik geen ervaring, dus ik kan ze niet vergelijken helaas.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:53

De a6000 is al een fijne camera.
Ik zou het wel weten. Maar ja Sony fan hier.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:43

Ik heb inmiddels al m'n Nikon spul weggedaan en nu ook over op Sony <3 Kan gelukkig objectieven lenen van m'n partner. Zal even moeten wennen dat ik voorlopig maar 1 body en 1 objectief zelf heb.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:10

Ja ik ben neutraal. Sowieso morgen in de winkel even uitgebreidt testen ook. Ik lees vooral veel dat mensen klagen dat de viewfinder niet goed staat en dat hij daardoor lastig vast te nemen is. Want eerst wou ik heel graag de Sony nadat ik al eens onder de indruk was van een van zijn voorlopers. En het nadeel bij Canon vind ik nu persoonlijk wel dat er geen andere objectieven meer op kunnen dan enkel Canon. Dat was net ook zo een nadeel bij Pentax

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:19

Als ik twijfel tussen twee modellen dan zoek ik altijd wat YouTube reviews. Als je daar zoekt op “Canon R7 vs Sony a6700” dan vind je waarschijnlijk heel wat nuttige vergelijkingen inclusief foto- en filmmateriaal van mensen die beide camera’s hebben getest.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:36

8nnemiek schreef:
Als ik twijfel tussen twee modellen dan zoek ik altijd wat YouTube reviews. Als je daar zoekt op “Canon R7 vs Sony a6700” dan vind je waarschijnlijk heel wat nuttige vergelijkingen inclusief foto- en filmmateriaal van mensen die beide camera’s hebben getest.

Ja helemaal waar! Het komt echt alleen in het midden uit :+ En daarom dacht ik, ik hoor hier eens ook gewoon

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:38

Voor de geïntreseerden, mijn nieuwe vriend is nu dus een Sony6700. Ik heb in de winkel beide camera's kunnen testen maar voor de sony gegaan omwille van het lensaanbod. Komende van een weinig lenzen merk, wou ik dit nu toch in men voordeel laten spelen. De eerste foto's waren al wauw. Komende van 11 focuspunten naar bijna 800 :+ Ik moet alleen nu werken met het toestel, dus ga mezelf even een handleiding zoeken hoe alles werkt en in te stellen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:45

Veel plezier ermee!
Is altijd even wennen, een heel nieuw systeem, maar daar ben je vast snel aan gewend. Ik ben benieuwd hoe hij bevalt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:00

Heel veel plezier met je nieuwe speeltje! 8-)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:18

Hier dan nog iemand op zoek naar een nieuw speeltje 8-)

De laatste jaren heb ik erg weinig gefotografeerd, daarvoor fotografeerde ik heel veel. Eerst met een antieke Agfa Klak en een eveneens antieke Olympus (denk jaren 60-70 qua leeftijd), daarna nog jaren met een Minolta Dynax 7xi spiegelreflex. Allemaal met rolletjes nog :D

Digitaal begonnen met een merkloos cameraatje, wat me wel goed beviel en daarna in 2002 een Olympus C-770 UltraZoom. Ja, het is een oud beestje geworden, maar de foto's zijn vaak nog steeds goed. Als er iets aan de scherpte fout gaat ligt dat aan mij :o

Nu wil mijn zus gaan trouwen, en die vroeg of ik dan foto's kon maken, met de Minolta _O-
Alleen is het een feit dat mijn telefooncamera bijna beter is als al mijn oude camera's, maar het heeft me wel aan het denken gezet. En eigenlijk zou ik wel weer vaker willen fotograferen, maar dan wel met een nieuwere en betere digitale camera.

Wat ik wil of minimaal nodig heb, is nu dus de vraag. Full frame of crop, maar nog geen idee wat het verschil is. Spiegelreflex zit ik dus ook niet aan vast, maar het zou leuk zijn om de lens die bij mijn Minolta hoort nog te kunnen gebruiken.
Ik fotografeer vaak landschappen en planten/fungi in detail. Soms ook dieren, maar dat zijn dan meestal foto's in de natuur/natuurlijk gedrag. Ik hecht in ieder geval waarde aan een behoorlijke optische zoom.
Ik ben zeker geen beroepsfotograaf, al doe ik mijn best om een beetje professioneel ogende foto's te maken waar iedereen van kan genieten.

Al met al is de keuze reuze, en de techniek zoveel verder dan wat ik gewent ben, dat een beetje hulp en extra informatie en ervaringen welkom zijn. Ik heb ook niet direct haast om een nieuwe camera uit te zoeken. Liever iets langer oriënteren dan achteraf niet blij zijn met mijn keuze.
Budget heb ik ook nog niet bepaald voor nu, maar het hoeft zeker niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. De Minolta was toen ook f1.000,- en de digitale Olympus was toen ruim €500,-. Ik ben zuinig op mijn apparatuur, dus lang meegaande kwaliteit vind ik ook fijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:55

Wat is er mis aan analoge fotografie?
Ja, het geeft een ander beeld maar ook daar zijn liefhebbers, gezien het nog steeds moeiteloos te koop is en de echt goede analoge camera's zelfs in prijs lijken te stijgen (de toppers zijn nooit goedkoop geweest).

Als jouw zus graag analoge plaatjes wil, zou ik haar niet teleur stellen.

Maar als je voor digitaal wil gaan (ook niks mis mee) ga dan vooral ook naar de winkel en pak ze beet. Wat ligt lekker in de hand; wat voelt goed?

Wat ik gedaan heb is gewoon alle specs kopieren in een excel, de boel naast elkaar zetten en kijken wat het beste lijkt voor jouw wensen. Dat resulteeert in een, meestal, aardige shortlist waarmee je een winkel binnen kunt stappen om tot een conclusie te komen.

Maar hey, er is niemand die je tegen houdt om een Hasselblad te kopen, daar een digitale cassette op te zetten en los te gaan.... }>

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:24

Hier ook op zoek naar een nieuwe camera.

Even wat geschiedenis: ik heb nu de Nikon D3300. Deze gaat al meer dan tien jaar mee en ik heb verschillende lenzen. Onder andere de Nikon AF-S 85mm f/1.8G NIKKOR waar ik heel gehecht aan ben.

Fotografie was altijd een hobby en ik deed af en toe wat shoots voor kinderen die hun communie deden of portretten. Ik kan wel met een camera overweg en zou mezelf zeker geen beginner meer noemen. In de toekomst zou ik mijn fotografie graag wat professioneler oppakken.

Ondertussen ben ik ook fotograaf bij een concertzaal maar ik merk dat ik nu tegen de limieten van mijn camera (en lenzen) aanloop.

Daarom wil ik investeren in een nieuwe camera. Bij voorkeur een systeemcamera. Ik wil sowieso terug een Nikon.

Momenteel zit ik te denken aan de Nikon Z5 met een adapter zodat ik ook mijn oude lenzen kan blijven gebruiken. Daarnaast ben ik ook aan het kijken om er direct een nieuwe goede lens bij aan te schaffen. Met mijn 85mm kan ik vaak geen foto’s nemen omdat ik in de kleine zalen veel te dicht sta bij de artiesten. Daarom zat ik te denken aan de NIKKOR Z 28-75mm f/2.8.

Aangezien dit natuurlijk een hele hoop geld is hoor ik graag wat extra meningen. Is dit een goede investering? En gaat deze combinatie geschikt zijn voor onder andere concertfotografie?

Alle tips en extra info zijn welkom! :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:40

ikke schreef:
Wat is er mis aan analoge fotografie?
Ja, het geeft een ander beeld maar ook daar zijn liefhebbers, gezien het nog steeds moeiteloos te koop is en de echt goede analoge camera's zelfs in prijs lijken te stijgen (de toppers zijn nooit goedkoop geweest).

Als jouw zus graag analoge plaatjes wil, zou ik haar niet teleur stellen.

Maar als je voor digitaal wil gaan (ook niks mis mee) ga dan vooral ook naar de winkel en pak ze beet. Wat ligt lekker in de hand; wat voelt goed?

Wat ik gedaan heb is gewoon alle specs kopieren in een excel, de boel naast elkaar zetten en kijken wat het beste lijkt voor jouw wensen. Dat resulteeert in een, meestal, aardige shortlist waarmee je een winkel binnen kunt stappen om tot een conclusie te komen.

Maar hey, er is niemand die je tegen houdt om een Hasselblad te kopen, daar een digitale cassette op te zetten en los te gaan.... }>

Er is helemaal niets mis met analoog, er is een reden dat ik die camera's nog niet verkocht heb ;)
Mijn zus wil juist digitaal (ze dacht serieus dat de Minolta al een digitale camera was), zodat ze de foto's snel kan krijgen. Zelf vind ik het grootste voordeel van digitaal dat je toch wat sneller foto's schiet, en zo meer kan selecteren. Dat is bij analoog helaas een kostbaar iets geworden (al deed ik het wel toen ik nog werkte), en dat staat dan allemaal los van het feit dat ik serieus nooit mensen fotografeer. Dus geen flauw idee hoe een bruiloft leuk/mooi weer te geven :+

Fotozaken zijn hier helaas dun gezaaid, dus als ik ga wil ik wel een beetje een idee hebben waar ik voor ga kijken. Je idee van een excell-schema is een goede, maak er toch al eentje voor sommige dingen die ik op Black Friday hoop te kopen (of later), dus een tabblad erbij is geen probleem +:)+
En dan wordt zo'n halve wereldreis een stuk interessanter als je een mooi boodschappenlijstje bij je hebt :D

Ja, die digitale casette waar heel lang over gesproken werd om die voor alle spiegelreflex-camera's te maken, maar helaas niet lukte. Een Hasselblad is wel erg leuk, maar daar is helaas echt geen budget meer voor. Misschien als ik de loterij een keer win :=

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:27

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij een beetje op weg kunnen helpen.

Ik fotografeer al jaren met Canon en zou graag de overstap naar een systeemcamera maken omdat ik graag meer wil doen met film/reels maken. De camera zal voornamelijk worden gebruikt voor paarden. Zowel foto’s als film (voornamelijk voor mijn webshop met hoofdstellen).

De wereld van systeemcamera’s is volledig nieuw voor mij. Ik zou dan ook graag mijn oude lenzen kunnen gebruiken op de nieuwe camera (mijn 70-200 F2.8 als belangrijkste). Ik las al dat dit mogelijk was met adapter op bepaalde modellen.

Maar nu zie ik systeemcamera’s van rond de €700 voorbij komen maar ook camera’s van €2000+.
Wat zijn de grote verschillen? Ik wil eigenlijk geen duizenden euro’s neertellen en wellicht is een instapmodel wel voldoende voor wat ik er mee wil. Of zijn de duurdere camera’s echt zichtbaar vele malen beter en is het het geld waard om toch meer te investeren?

Wat ik het belangrijkste vind is dat de autofocus bij filmen snel en nauwkeurig is zodat ik mooie scherpe beelden kan maken als het paard bijvoorbeeld op mij af komt lopen. Ik ben aan het experimenteren geweest met mijn 450D maar die komt echt enorm tekort hierin. :Y)

Wie kan mij adviseren? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:34

Lauke schreef:
Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij een beetje op weg kunnen helpen.

Ik fotografeer al jaren met Canon en zou graag de overstap naar een systeemcamera maken omdat ik graag meer wil doen met film/reels maken. De camera zal voornamelijk worden gebruikt voor paarden. Zowel foto’s als film (voornamelijk voor mijn webshop met hoofdstellen).

De wereld van systeemcamera’s is volledig nieuw voor mij. Ik zou dan ook graag mijn oude lenzen kunnen gebruiken op de nieuwe camera (mijn 70-200 F2.8 als belangrijkste). Ik las al dat dit mogelijk was met adapter op bepaalde modellen.

Maar nu zie ik systeemcamera’s van rond de €700 voorbij komen maar ook camera’s van €2000+.
Wat zijn de grote verschillen? Ik wil eigenlijk geen duizenden euro’s neertellen en wellicht is een instapmodel wel voldoende voor wat ik er mee wil. Of zijn de duurdere camera’s echt zichtbaar vele malen beter en is het het geld waard om toch meer te investeren?

Wat ik het belangrijkste vind is dat de autofocus bij filmen snel en nauwkeurig is zodat ik mooie scherpe beelden kan maken als het paard bijvoorbeeld op mij af komt lopen. Ik ben aan het experimenteren geweest met mijn 450D maar die komt echt enorm tekort hierin. :Y)

Wie kan mij adviseren? :)

Je zou dan bijvoorbeeld eens naar de Canon R50 of R10 kunnen kijken. Mocht je meer budget hebben is de Canon R7 ook een aanrader. Voordeel van R7 is dat deze ook IBIS heeft wat weer fijn is met het filmen uit het losse handje zonder statief. Samen met de IS van jouw 70-200mm heb je een stabiel beeld zonder statief.