[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ciinderella

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:21

hoeveel kost zo'n kaartlezer? Ben wel benieuwd eigenlijk wand dat is zo lekker, zeker omdat ik nu 3 camera's in huis heb staan met alle 3 een andere kaart erin, dus best relaxt dan lijkt me! Had er al eerder over na zitten dneken maar nog niet gezocht ofzo

*edit.. ik heeb wel een kennis maar heb geen zin om hem weer hier naar huis te halen, wand hij maakt een ding en sloopt er 3!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:30

Kosten cardreader: 10-20 euro Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:44

En toch lijkt het me geen goed plan om een probleem te laten voor wat het is, in plaats van het op te lossen. Wellicht is het een defect in je camera (waar je wel erg veel geld voor hebt betaald!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:58

KAN natuurlijk ook je computer zijn trouwens. Kan het misschien zijn dat één van je USB-poorten kapot is/opnieuw moet worden geïnstalleerd?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:01

Kijk eens in de USB aansluiting van de camera. Het komt voor dat die niet helemaal meer in orde is, want het is een vrij subtiel geval. Kijk of je keurig alle aansluitingslipjes ziet zitten of dat er een scheef zit of ontbreekt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:33

Kokomo schreef:
holly schreef:
Toch?
Ik had wel aan de knop gedraaid inderdaad mag zag geen verschil. Zal het toch nog eens uittesten wanneer ik weer een super zonnige dag tegen kom.

Die belichtingscompensatie werkt niet op de automatische standen. Je moet dan ook in je schermpje zien dat er bij een rijtje cijfers, -2 -1 0 +1 +2 een cursortje verspringt.

Ik zat in de AV stand en die is niet automatisch.
Ik heb aardig wat moeite nog met het maken van combinaties en het verschil zien erin.
Het verschil tussen ISO 100 en 1600 zie ik wel als ik 2 foto's na elkaar maak. Maar het verschil tussen 100 en 200 is zo klein dat ik vaak het niet echt zie. Hierdoor maak ik juist heel moeilijk combinaties. Bijvoorbeeld ISO en Diafragma. Ik maak de foto en heb een zuiver beeld, maar ik zie niet aan de foto of ik nu beter de ISO 1 standje hoger had kunnen zetten of het diafragma net een tikje meer open.

Is dat iets waar jullie in het begin ook mee hebben gestoeid?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:45

Ik wel hoor Ja
Eerst moest ik echt de sluitertijd wel 10 keer anders doen had ik de goede, nu is het na 1 of 2 keer goed.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 01:34

holly schreef:
Ik zat in de AV stand en die is niet automatisch.
Ik heb aardig wat moeite nog met het maken van combinaties en het verschil zien erin.
Het verschil tussen ISO 100 en 1600 zie ik wel als ik 2 foto's na elkaar maak. Maar het verschil tussen 100 en 200 is zo klein dat ik vaak het niet echt zie. Hierdoor maak ik juist heel moeilijk combinaties. Bijvoorbeeld ISO en Diafragma. Ik maak de foto en heb een zuiver beeld, maar ik zie niet aan de foto of ik nu beter de ISO 1 standje hoger had kunnen zetten of het diafragma net een tikje meer open.

Is dat iets waar jullie in het begin ook mee hebben gestoeid?

Er zit ook meestal maar heel weinig verschil tussen. De meeste Nikons beginnen zelfs pas bij 200. Met situaties op de rand van dat soort standen zie je het dan af en toe wel. ik heb zelf nooit moeite gehad met Iso of diafragma. Ik ben dan ook opgeleid in het analoge tijdperk en dan had je tussendoor geen keuze, maar moets het doen met het rolletje wat er nu eenmaal in zit en die heeft een vaste Iso.
De Iso is gewoon de gevoeligheid van de sensor en die moet je altijd zo laag mogelijk houden. Diafragma en sluitertijd gebruik je in eerste instantie om de juiste belichting te krijgen en als daarvoorr te weinig licht is doe je de Iso pas omhoog.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:47

WildChild schreef:
En toch lijkt het me geen goed plan om een probleem te laten voor wat het is, in plaats van het op te lossen. Wellicht is het een defect in je camera (waar je wel erg veel geld voor hebt betaald!)

Had er vandaag heen willen gaan omdat ik ook nog een kaart extra had willen kopen omdat ik mijn 2G binnen anderhalf uur al wel vol heb en dat behoorlijk rot is!! Knipoog . Maar nu ben ik ziek en kan ik weer niets! Bah!!

Maargoed, ik laat het hier zeker niet bij. Het is een refurbished en dus wil ik zeker weten dat er niets aan mankeerd, als ik hem nieuw had gekocht was ik hier toch minder bang voor geweest als nu denk ik!!

Bedankt allemaal trouwens Haha! Haha!

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:52

nog een heeeele andere vraag. Ik heb hiervoor een olympus gehad en hierbij kon je een soort raster instellen zodat je kon zien dat je de horizon recht hield, echt ik hield van dat ding! Zo heerlijk. Nu vroeg ik me af of dat heel toevallig ook zou kunnen met de canon 400D.

Ik heb er nog niet echt naar gezocht. Maar ben mijn schuine fotos best zat Tong uitsteken Al kun je ze in psp zo rechtzetten. Maargoed, ik weet wel dat het ook oefenen is maar ik let er niet echt op, ik let dan op zoveel dingen en vergeet de achtergrond recht te houden.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:51

Ciinderella schreef:
nog een heeeele andere vraag. Ik heb hiervoor een olympus gehad en hierbij kon je een soort raster instellen zodat je kon zien dat je de horizon recht hield, echt ik hield van dat ding! Zo heerlijk. Nu vroeg ik me af of dat heel toevallig ook zou kunnen met de canon 400D.

Ik heb er nog niet echt naar gezocht. Maar ben mijn schuine fotos best zat Tong uitsteken Al kun je ze in psp zo rechtzetten. Maargoed, ik weet wel dat het ook oefenen is maar ik let er niet echt op, ik let dan op zoveel dingen en vergeet de achtergrond recht te houden.

Dat vind ik een van de weinige tekortkomingen van de Canon. Bij de duurdere kan je wel een matglas vervangen maar bij deze dus niet. Je kunt er dus geen 'grid' in krijgen helaas.

Om nog even op je vorige vraag terug te komen, een 'refurbished' zou eigenlijk beter moeten zijn dan een nieuwe. Een refubished is als het goed is helemaal nagekeken. Maar het kan ook toevallig een zijn waar de originele verpakking van is beschadigd en daarom als refurbished verkocht word. Misschien dat dat met elkaar te maken heeft en de camera ook niet geheel ongeschonden is gebleven. Maar dat mag voor de garantie niets uitmaken, hij moet het gewoon doen.

En beterschap natuurlijk.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:39

Ciinderella schreef:

Wat voor Olympus had je? Ik heb namelijk de E-330. Nou vroeg ik me af het daarbij ook kan? En over het rechtzetten in PSP kan dat ook met andere programma's?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:59

Je kan de horizon rechtzetten in onder andere fotoshop.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:04

Ik had een gewone compact camera van olympus, M810 All weather. Hele lekkere camera op de geheugenkaartjes na, die gaan telkens kapot Verdrietig , gelukkig heb ik er 2 nieuwe voor gekregen omdat ik nog wel garantie had maar de kral wegging.

Idd worden de camera's eerst weer helemaal nagekeken en door canon zelf gecontroleerd! Maar het is het gevoel een beetje denk ik! Waarscheinlijk lag het aan mijn andere software voor mijn olympus camera. Als ik mijn camera aansloot ging die software mijn camera zoeken waardoor de software voor mijn camera er niet tussendoor kan komen, hopelijk is dit het probleem en zal eens kijken of het hiermee is opgelost.

Vandaag weer fotos gemaakt en dus kan ik ze er dadelijk opzetten en kan ik mooi uittesten!!

Haha!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:29

Heeft er iemand tips voor mij met de Samsung Digimax A50?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:59

_Judith schreef:
Heeft er iemand tips voor mij met de Samsung Digimax A50?

Wat wil je precies weten dan?

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:54

Ik kan de camera niet heel stil houden Schijnheilig En hoe maak je het "Object" Scherp en de achtergrond wazig? ( Zitten trouwens niet heel veel optie's op hoor ( volgens mij Lachen ) )

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:08

Ik kom hier ook eens om de hoek kijken.

Een paar maanden geleden hebben mijn ouders een nieuwe digitale fototoestel gekocht, een Pentax Optio A10. Op internet allemaal goede beoordelingen, maar mijn en ouders en ik vinden het niet geweldig. De tijd tussen dat je op het knopje drukt, hij scherpstelt en daadwerkelijk de foto maakt duurt lang.. Bewegende dingen willen daardoor niet op de foto en tis gewoon erg traag. Wie weet wat voor instellingen ik dan moet aanpassen of heeft ervaring met dit toestel?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:33

_Judith schreef:
Ik kan de camera niet heel stil houden Schijnheilig En hoe maak je het "Object" Scherp en de achtergrond wazig? ( Zitten trouwens niet heel veel optie's op hoor ( volgens mij Lachen ) )

Het stilhouden van je camera is een kwestie van aanleg samen met oefenen. Hoemeer je fotografeert, hoe beter je je handen stil gaat houden. Zorg in ieder geval wel dat je met twee handen je camera vasthoud. Het kan ook helpen je foto niet te maken via het lcd-scherm van je camera, maar via het raampje (zoeker) van je camera, als deze aanwezig is. Anders is het goed om met je ellebogen ergens op te steunen of je bovenarmen tegen je lijf aan te drukken (Dit helpt bij mij goed). Dit is omdat je de camera dan tegen je gezicht aan kunt drukken, wat wat meer houvast geeft. Als je bij het fotograferen één voet een beetje voor de andere voet zet, sta je het stevigst.

Voor een scherp object en een wazige achtergrond heb je een lage diafragma nodig. Kijk maar eens op je camera of je de diafragma kunt instellen, dit wordt aangegeven met een getal als F11 of F6.
Als je de manier om deze waarde te kunnen instellen gevonden hebt, moet je zorgen dat dit getal laag is, bijvoorbeeld F3.5. Hier zit een hele theorie achter, maar ik denk niet dat je zin hebt om je daar in te verdiepen Knipoog. Anders kan je ook eens kijken in de Bokt Wiki. Succes!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:44

Oke, bedankt.

Ik heb deze foto gemaakt door het toestel op een biels gelegd. Ik vind hem wel redelijk, maar jammer van de rotte blaadjes

Afbeelding

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:24

hoe kan je een reflectiescherm gebruiken? Ik weet dat je het kan gebruiken tegen scherp ligt, bijv. felle zon, bij een portret. Hoe kan je dit gebruiken?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:21

Annemarie_ schreef:
hoe kan je een reflectiescherm gebruiken? Ik weet dat je het kan gebruiken tegen scherp ligt, bijv. felle zon, bij een portret. Hoe kan je dit gebruiken?

Je kunt er scherpe donkere schaduwen mee oplichten. Ga maar eens buiten in de zon je hand tegen het licht houden. De schaduwkant van je hand is bijna zwart tov. de kant die in de zon is. Houdt nu een A4'tje bij de schaduwkant en richt het een beetje naar de hand. Dan zie je die kant dus lichter worden.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:29

Heeft er hier iemand nog tips voor een goed boek over (digitale) fotografie. Het liefst met veel voorbeelden. De meeste boeken hebben dan gelijk ook enorme stukken over Photoshop ed erin. Het gaat mij meer om tips en tricks over fotografie.

En heeft er iemand tips voor mij? Ik ben gevraagd door een stel om foto's te maken van hun samen voor een zonsondergang. De lokatie is al bepaald (op een zeedijk) en ik zou graag tips willen voor de belichting Lachen Het is de bedoeling dat ze als contouren/ contrast t.o.v. de zon staan Nagelbijten / Gniffelen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:50

Piaffe schreef:
Heeft er hier iemand nog tips voor een goed boek over (digitale) fotografie. Het liefst met veel voorbeelden. De meeste boeken hebben dan gelijk ook enorme stukken over Photoshop ed erin. Het gaat mij meer om tips en tricks over fotografie.

En heeft er iemand tips voor mij? Ik ben gevraagd door een stel om foto's te maken van hun samen voor een zonsondergang. De lokatie is al bepaald (op een zeedijk) en ik zou graag tips willen voor de belichting Lachen Het is de bedoeling dat ze als contouren/ contrast t.o.v. de zon staan Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb thuis een heel fijn boek over fotografie, kan nu alleen niet opzoeken door wie het is geschreven. Een heel handig boek zonder gezever en ellelange stukken. Het boek heet Digitale Fotografie en heeft een blauw met geel en rode kaft. Het boek is geschreven voor zowel Spiegelreflexen als compactcamera's. Het heeft een flexibele kaft en is niet heel dik. Thuis zal ik de auteur eens opzoeken Knipoog

Voor je shoot: Ik weet niet of ik het nu heel verkeerd zie, maar als je het koppel op een hoge dijk zet kan deze toch nooit parallel staan aan een ondergaande zon? Ik zou ze eigenlijk gewoon onder de dijk zetten Bloos . Verder komt het licht van fototechnisch eigenlijk de 'verkeerde' kant, namelijk de kant van je onderwerp, wat leuke effecten kan opleveren, zoals bijvoorbeeld het sylhouet wat het enige is wat te zien is. Zorg ervoor dat je camera niet uit zichzelf een te hoge ISO kiest, anders gaat het sylhouet-idee naar de knoppen en wordt je zonsondergang te licht. Het best kun je kiezen voor een ISO van 100 of 200. Natuurlijk is iedere zonsondergang anders, dus kan ik je niet van tevoren vertellen wat voor instellingen je moet gebruiken, maar over het algemeen gebeurt het mij vaak dat de foto's te licht worden als ik ze maak in de automatische stand. Eigenlijk is het hopen op een felle zonsondergang met mooie kleuren, dan lukken de sylhouetten ook het best. Succes! Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:56

Voor silhouetten tegenover de zon heb je echt geen 200-ISO nodig, veel te veel! De zon is van zichzelf zo fel (zelfs 's avonds) dat je met ISO-100 makkelijk een zwart silhouet krijgt. Ja
Ben het verder met Wildchild eens.