De keuze tussen LR en PS is heel persoonlijk. Ik kan niet zonder beide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ivy_power89 schreef:Goedemiddag iedereen!
ongetwijfeld staat het antwoord hier ergens tussen.....
Maar wie kan mij opweg helpen?
Ik zoek voor zakelijk gebruik een goed foto bewerkingsprogramma.
Nu blijf ik hangen tussen Lightroom en photoshop.
Ik begreep dat dit 2 verschillende programma's zijn?
Wat zijn de voor en nadelen?
Ik neig namelijk meer naar photoshop, maar misschien zijn hier mensen die mij er van kunnen overtuigen voor iets anders te gaan hihi
ivy_power89 schreef:Goedemiddag iedereen!
ongetwijfeld staat het antwoord hier ergens tussen.....
Maar wie kan mij opweg helpen?
Ik zoek voor zakelijk gebruik een goed foto bewerkingsprogramma.
Nu blijf ik hangen tussen Lightroom en photoshop.
Ik begreep dat dit 2 verschillende programma's zijn?
Wat zijn de voor en nadelen?
Ik neig namelijk meer naar photoshop, maar misschien zijn hier mensen die mij er van kunnen overtuigen voor iets anders te gaan hihi
CastaMickey schreef:Ik hoop dat het hier thuishoort maar hoe groot leveren jullie bestanden van fotoshoots? (Aangezien ik de grootte van bestanden bepaal met een fotobewerkingsprogramma plaats ik het hier) Ik ben hobbyfotograaf en ik doe wel eens wat shoots bij anderen (onbekenden). Ik vraag geen geld voor de shoot zelf maar ik hoop altijd dat mensen wat nabestellen :p als ik de foto's al op origineel formaat aanlever (zo'n 8MB per foto) is die kans een stuk kleiner, + dan loop je het risico dat mensen je logo er af knippen en zelf uitvergroten voor thuis. Ik ga ook van het goede in de mens dus ik wil mijn logo niet midden op de foto zetten maar om het risico te verkleinen wil ik foto's niet op groot formaat aanleveren. Wat is een mooie grootte voor "sociale media & eigen gebruik,niet bedoeld voor uitvergrotingen en afdrukken"?
Ik bewerk foto's na met Gimp en exporteer ze als jpg bestand en dan kan ik zelf bepalen hoe groot ik ze maak. Wat is een eerlijke grootte? Dank alvast!
Janinevv schreef:CastaMickey schreef:Ik hoop dat het hier thuishoort maar hoe groot leveren jullie bestanden van fotoshoots? (Aangezien ik de grootte van bestanden bepaal met een fotobewerkingsprogramma plaats ik het hier) Ik ben hobbyfotograaf en ik doe wel eens wat shoots bij anderen (onbekenden). Ik vraag geen geld voor de shoot zelf maar ik hoop altijd dat mensen wat nabestellen :p als ik de foto's al op origineel formaat aanlever (zo'n 8MB per foto) is die kans een stuk kleiner, + dan loop je het risico dat mensen je logo er af knippen en zelf uitvergroten voor thuis. Ik ga ook van het goede in de mens dus ik wil mijn logo niet midden op de foto zetten maar om het risico te verkleinen wil ik foto's niet op groot formaat aanleveren. Wat is een mooie grootte voor "sociale media & eigen gebruik,niet bedoeld voor uitvergrotingen en afdrukken"?
Ik bewerk foto's na met Gimp en exporteer ze als jpg bestand en dan kan ik zelf bepalen hoe groot ik ze maak. Wat is een eerlijke grootte? Dank alvast!
900 lange zijde, maar volgens mij kun je dat niet met Gimp zo instellen.
Shiloh schreef:Ik gooi hem er nog maar eens in. Kijk ook eens naar Affinity photo. Een erg goed alternatief voor photoshop!
Zoek je een lightroom die net wat meer kan? Kijk dan eens naar ON1 photo raw. Een heel stuk uitgebreider kwa bewerkingsmogelijkheden dan lightroom, waardoor voor veel mensen de photoshop behoefte eigenlijk wegvalt. Plus een fantastisch alternatief voor de mensen die zich irriteren aan de catologus opzet van lightroom.