[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:02

Hmm, ik heb hier nog niet echt antwoord op m'n vragen gekregen? En ik ben echt een leek verder op dat gebied, ben al wel aan het rond kijken op site's enzo. Maar gewoon wat hulp is erg prettig. En ik wil gewoon een wat betere dan een normale digi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:03

_Marinke_ schreef:
Hmm, ik heb hier nog niet echt antwoord op m'n vragen gekregen? En ik ben echt een leek verder op dat gebied, ben al wel aan het rond kijken op site's enzo. Maar gewoon wat hulp is erg prettig. En ik wil gewoon een wat betere dan een normale digi.

A) wat verwacht je binnen 20 minuten?

B) óók de Fuji's die jij noemt zijn al 358 keer besproken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:06

Ik heb heir enkele dagen geleden ook al keer wat gevraagd Knipoog Maar ook geen antwoord op gehad. Heb paar pagina's terug gekekeken maar kan het niet echt vinden. Dus vandaar ook dat ik dat vroeg Knipoog

Mijn reactie sloeg niet op m'n laatste vraag, maar eerdere vragen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:10

Denk dat je de pech hebt dat er nog geen mensen zijn geweest met veel verstand of ervaringen van wat jij precies vroeg... Als ik ff voor mezelf spreek: ik reageer bijvoorbeeld alleen op DSLR-gerelateerde vragen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:13

Ja dat snap ik, en ook de enigste informatie die ik hier over die fuji's die ik vroeg kan vinden is de s5700. En dat gaat over iemand die net begint, nu begin ik ook net. En wil het puur als hobby doen en hoef niet helemaal prof later of een SLR camera Knipoog

Maar kan echt geen antwoord vinden op m'n vraag, hoop dat er iemand komt die daar wel antwoord op kan geven. Want ik zit echt met, welke is nou beter voor macro in beweging en paarden? De s5700 of de s5800....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:16

Emmaa_ schreef:
Ik vind persoonlijk dat er een beetje té vaak de zelfde vragen worden gesteld. Het gaat altijd over mensen die een nieuwe camera willen (vaak een eerste SLR), en die hier maar vragen welke ze moeten nemen. In plaats van de moeite te nemen om misschien 1 pagina door te lezen, vragen ze alles opnieuw.
Instapmodellen;
Dit zijn fijne camera's om mee te werken. Ze kunnen prachtige foto's maken, maar zijn nog wel amateurcamera's. Bij instapmodellen kan je, je voorstellen;

Canon EOS; 350D, 400D, 450D, misschien bij een groter budget 30D of 40D.
Nikon; 40D, 50D, 60D, 70D en 80D zijn instapmodellen van Nikon.
Pentax; K10D, K20D, K30D (weet niet of het nog verder gaat) en dan K100D, K200D, K300D.

Verder heb je van veel camera's verschillende instapmodellen, maar dit zijn de fijnste.

Ja, wat verwacht je dan van een topic met de naam 'Welke camera moet ik kopen'???
Je hóeft geen antwoord te geven hoor, maar als ik 400 pagina's moet doorspitten ben ik over een jaar nog niet klaar. Prima als jij niet wilt helpen, maar er zijn misschien anderen die dat wel willen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:18

Nouks schreef:
Op zich is die stabilizer (zoals 'ie is ingebouwd in de Pentax) leuk, maar niet onmisbaar. Het is ook echt niet zo dat je allemaal lenzen met stabilizer moet kopen zodra deze niet in je body zit. Zeker met paardensportfotografie zul je die stabilizer toch niet of nauwelijks nodig hebben (en zal 'ie soms zelfs eerder in je nadeel werken).

Ook de andere merken (lees: Canon, Nikon, Olympus, Sony) bieden "instapmodellen" aan voor een aantrekkelijke prijs. Groot voordeel van "de groten" boven de meer secundaire merken is het grotere en vaak betaalbaardere aanbod van objectieven en accessoires.

En dan nog de flitser: ik zou bij IEDERE digitale spiegelreflexcamera (dus of de camera er nu één ingebouwd heeft of niet) adviseren een externe flitser erbij aan te schaffen. De ingebouwde flitser van deze camera's is eigenlijk nutteloos als je ook nog MOOI wil flitsen.

Wat lijkt je dan het slimst voor mij? Een Pentax of toch beter Canon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:19

Tsja, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook af en toe wel 'ns een antwoord geef als "lees de laatste 5 pagina's even door, dan krijg je al tenminste 3 keer antwoord op je vraag". 348 pagina's doorlezen lijkt me ook een beetje onzin, maar ik denk dat iedereen zich wel kan bedenken dat de betere compacts en de instapmodellen DSLR wel dusdanig populair zijn dat hierover zeer regelmatig vragen worden gesteld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:20

sjaantje schreef:
Wat lijkt je dan het slimst voor mij? Een Pentax of toch beter Canon?

Ik heb je net verteld waar je rekening mee moet houden (dat stabilizer niet noodzakelijk is, dat je moet kijken naar je wensen nu én in de toekomst, en dat je de merken 'ns vast moet houden en proberen voor je je keuze maakt), ik weet verder niet wat jouw wensen precies zijn (behalve paarden fotograferen dan Clown ), dus die keuze kun je alleen zelf maken...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:23

Ik vraag het juist omdat ik niet weet waarvoor ik zo'n stabilisator nodig zou kunnen hebben. Ik heb me ook maar laten vertellen dat dat handig is..?! Maar goed als niemand verder wil helpen, vraag ik wel anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:32

Dan moet je vragen waarom de stabilizer niet noodzakelijk is, in plaats van vragen of jij Canon of Pentax moet nemen Knipoog

Stabilizer zorgt ervoor dat je met langere sluitertijden toch geen camera shake (bewegingsonscherpte door toedoen van het niet stilhouden van de camera door de fotograaf) krijgt. Dus op het moment dat je sluitertijd (de tijd dat het duurt om een foto te maken) zó lang is dat het onvermijdelijk is dat je je handen iets beweegt, vangt de stabilizer dit op. Natuurlijk is dit niet oneindig, maar als je normaal begint te "shaken" (vooral met langere lenzen zoals bijvoorbeeld een 70-200 ofzo) op 1/125, kun je met een stabilizer je camera nog netjes stil houden tot bijvoorbeeld 1/30 of zelfs tot nog langere sluitertijden.

Dat dit voor paardensportfotografie weinig nuttig is, komt omdat je met sporten sowieso je sluitertijd al zo kort mogelijk houdt (paardensport liefst korter dan 1/320), omdat anders je onderwerp (dus niet jijzelf) heel erg bewogen raakt.

Stabilizers zijn voornamelijk binnen, bij minder licht en bij niet al te snel bewegende (of stilstaande) objecten erg handig.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:38

Als ik jou was zou ik voor een Canon gaan, Chantal. Enorm veel mogelijkheden wat betreft lenzen, ook lenzen met stabilizer. Tevens heb je nu ook erg aantrekkelijke aanbiedingen.
Misschien roep ik dit nu wel omdat ik absoluut geen Pentax kenner ben en zelf Canon heb. Bloos

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:35

Emmaa_ schreef:
Ik vind persoonlijk dat er een beetje té vaak de zelfde vragen worden gesteld. Het gaat altijd over mensen die een nieuwe camera willen (vaak een eerste SLR), en die hier maar vragen welke ze moeten nemen. In plaats van de moeite te nemen om misschien 1 pagina door te lezen, vragen ze alles opnieuw.

Instapmodellen;
Dit zijn fijne camera's om mee te werken. Ze kunnen prachtige foto's maken, maar zijn nog wel amateurcamera's. Bij instapmodellen kan je, je voorstellen;

Canon EOS; 350D, 400D, 450D, misschien bij een groter budget 30D of 40D.
Nikon; 40D, 50D, 60D, 70D en 80D zijn instapmodellen van Nikon.
Pentax; K10D, K20D, K30D (weet niet of het nog verder gaat) en dan K100D, K200D, K300D.

Verder heb je van veel camera's verschillende instapmodellen, maar dit zijn de fijnste.

Maar dit is ook niet wat ik vroeg, ik vraag om persoonlijke verhalen, dit wist ik al. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:43

Whoops, ik begin een aantal mensen door elkaar te halen geloof ik... Mariss: volgens mij heb ik toch errug veel informatie hier geplaatst voor je...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:18

Pentax K30D en K300D bestaan (nog) niet.
Bovendien is de K20D geen instapmodel, maar een semi-professioneel model.
De K200D is wel een instapmodel.
Wat betreft beeldstabilisatie:
Dat is een optie die je ook uit kunt zetten (doe ik overigens nooit), bij alleen paardenfotografie(bewegende beelden )heb je er weinig aan, maar wil je eens een keer landschappen of andere niet bewegende objecten fotograferen, dan is het een zeer handig hulpmiddel. Zeker als het al wat donkerder is.
Het blijft toch zeker ook belangrijk om zelf een camera vast te gaan houden in een winkel. Dan zul je zien dat de Pentaxen wat zwaarder en robuuster zijn dan Canon en Nikon (minder plastic). Maar misschien vind jij een kleiner en lichtere camera wel prettiger.
Mij maakt het niets uit welk merk je kiest. Het blijft gewoon een moeilijke keuze. Ik vergelijk het weleens met auto's, iemand die al jarenlang Volkswagen rijdt gaat geen reclame maken voor een Opel, maar het zijn beiden goed merken. Maar aangezien heel veel mensen op Bokt een Canon hebben zul je ook vaak horen: "Koop maar een Canon".
Kijk ook eens op zoom.nl, daar is ook een forum en daar wordt ook heel vaak de vraag gesteld welke camera je het best kan kopen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:32

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:21

Bedankt! Lachen

Dat is ook zo Nouks, en bedankt hiervoor.
Als het je stoort zal ik geen vragen meer stellen, maar de ervaringen van 1 persoon of 2 daar kan ik wel iets mee, maar meer is natuurlijk altijd fijner. Ik ben gewoon een slechte kiezer en probeer veel informatie te krijgen en niet alleen maar wij-willen-het-verkopen-informatie.
Maar ik ga nu ook op de beslissingsronde over hoor, maak je geen zorgen. Knipoog

Dankjewel Yvonnepuntnl!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:26

Je stoort me niet hoor, ik haalde alleen even wat mensen door elkaar die min of meer dezelfde dingen wilden weten, vandaar dat ik wat kribbig reageerde zo van "dat heb ik toch uitgelegd?" Knipoog

Laat je even weten welke camera het wordt?

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:40

Natuurlijk! Ja

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:42

WEten jullie hier iets over de Fujifilm S8000fd?

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:15

patsur schreef:
Mariss schreef:
Ja dat is waar.
Ik weet nog niet zeker hoeveel geld ik ga besteden, ik wil eerst ook nog even rondneuzen in het veels te grote assortiment. Het is toch een dure aankoop, ik wil gewoon echt een camera kopen die bij me past.

De canon 30D en 40D heb ik inderdaad ook gezien, supercamera's maar weet niet of ik dat met budget red, dan ligt de prijs van een 450D toch wat lager. Wat ik handig aan de laatsten vind, is dat er een zoeker op zit, en als ik het goed heb op de 400D nog niet?
De Nikons vind ik ook nog wel wat, de 60D en de 80D, maar er zijn vrij weinig mensen die je daar wat over kunnen vertellen en door al die informatie op de Nikonsite zie ik door de bomen het bos niet meer. Klopt het dat daar de flitser ook extern is, dus dat je die er nog bij moet kopen? Lachen

D80 heeft zowieso geen flitser, maar is ook geen beginnerscamera.

Een zoeker zit overigens op iedere dig. spiegelreflex, daar kijk je namelijkdoorheen. Ik denk dat Liveview is wat jij bedoeld, datje net zoals op je compactcam op je schermpje kunt kijken wat er gebeurd?

D80 zit een heuze ingebouwde flitser hoor, zelfs op de D300 zit die nog.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:28

Mariss schreef:
patsur schreef:

D80 heeft zowieso geen flitser, maar is ook geen beginnerscamera.

Een zoeker zit overigens op iedere dig. spiegelreflex, daar kijk je namelijkdoorheen. Ik denk dat Liveview is wat jij bedoeld, datje net zoals op je compactcam op je schermpje kunt kijken wat er gebeurd?

oliebol, las toch niet goed ik bedoel het lcdschermpje bovenop de camera, waar gegevens inkomen te staan. Lachen

Een d80, D200 en D300 hebben zowieso een schermpje bovenop.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:42

winerieke schreef:
WEten jullie hier iets over de Fujifilm S8000fd?

GOOGLE Knipoog
Leuk lens bereik, gaat tenkoste van je beeld kwaliteit.
Volgens deze test slechter dan zijn voorloper fujifilms6000fd.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:59

Vraag aan de echte kenners hier: Is dit iets voor dat geld?

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:17

Ik had akl een topic gestart maar begrijp dat het de bedoeling is dat ik hier mijn vraag stel. Zouden jullie even in onderstaand topic willen kijken.

Ik heb nu een FZ7 van panasonic maar zoek een niet al te meoilijke camera met goede groothoeklens.

[LZP] fotocamera met groothoeklens Advies gevraagd