[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:00

De Sony A72 en A73 zijn volgens mij beide fullframe. De Canon R10 en Nikon Z50 zijn crop.

Wat zou je willen en met welk merk fotografeer jij nu en welke objectieven heb jij nu?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:04

Bagheera_206 schreef:
De Sony A72 en A73 zijn volgens mij beide fullframe. De Canon R10 en Nikon Z50 zijn crop.

Wat zou je willen en met welk merk fotografeer jij nu en welke objectieven heb jij nu?

Ik fotografeer nu met een oude Nikon spiegelreflex, ook nog basis model. D3200 dus zo’n 15 jaar oud haha. Ik denk dat ik er dan als nel op vooruit ga…

Ik zou graag de volgfocus willen en die snelheid en scherpte-diepte van de systeemcamera’s, vandaar ook dat ik niet weer voor een spiegelreflex ga. Maar ik doe het hobbymatig! In vriendenkring paarden en honden. Uiteindelijk wil ik ook een 2.8 200mm lens maar en een nieuwe body en een 2.8 lens in een keer ligt niet in mijn budget. Dus zal waarschijnlijk eerst een f4 200mm lens worden.

8nnemiek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:08

Als je veel dieren op de foto wil zetten dan kan het slim zijn om te kijken naar een body met animal-eye-focus. Bij Sony is het de A7III en opvolgers daarvan, en de a6100, a6400 en a6600 (dat zijn de crop camera's van sony). Ik heb zelf de a6600 en gebruik de autofocus voor dieren heel regelmatig, dat werkt echt fantastisch!

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:01

Bagheera_206 schreef:
Melisje_92 schreef:
Heb die 7D al binnen haha :))

Nice! Bevalt hij een beetje?

Hij is in ieder geval rete snel, dus dat ik al een mega vooruitgang. Ga hem zaterdag echt testen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:17

Dino_xhi schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik fotografeer nu met een oude Nikon spiegelreflex, ook nog basis model. D3200 dus zo’n 15 jaar oud haha. Ik denk dat ik er dan als nel op vooruit ga…

Ik zou graag de volgfocus willen en die snelheid en scherpte-diepte van de systeemcamera’s, vandaar ook dat ik niet weer voor een spiegelreflex ga. Maar ik doe het hobbymatig! In vriendenkring paarden en honden. Uiteindelijk wil ik ook een 2.8 200mm lens maar en een nieuwe body en een 2.8 lens in een keer ligt niet in mijn budget. Dus zal waarschijnlijk eerst een f4 200mm lens worden.

Ik heb de Sony A6400 en hij is top!!!!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:14

Hoi, ik heb een vraag :)
Ik heb een Canon 77D, zo'n 5 jaar geleden gekocht, niet zo gek veel gebruikt en is niet in 'heftige' weersomstandigheden gebruikt. Geen zichtbare beschadigingen.
Zou die nog wat waard zijn om in te ruilen?
Heb er een 18-55mm, 50mm en 55-250mm lens bij. Lenzen zijn wel al ouder.

Ben aan het twijfelen om over te gaan op een systeemcamera.
En welke is dan een goede optie, er zijn veel keuzes zag ik al.
Ik wil vooral een camera die je makkelijk even pakt, ik vind het met mijn huidige altijd gedoe om hem mee te nemen en ben ook met een nieuwe camera wel van plan om een cursus te volgen, want echt goed ben ik er nooit in geworden :o
Ik ben geen 'echte' beginner en fotografeerde niet op automatische stand ofzo, maar hoef zeker geen professionele camera.
Budget incl een lens rond de 900/1000, ook afhankelijk van inruil huidige camera.

Wat wil ik ermee doen;
'Alledaagse' fotografie (bijv mn cavia's binnen vastleggen :+ ), op vakantie foto's maken van omgeving/bezienswaardigheden, portret/mensen of familie op de foto zetten, af en toe paarden vastleggen/een dressuurproef als ik mee ga als groom, en in de toekomst mogelijk productfotografie voor een website.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:54

Misschien zijn de Canon R50 en of R10 iets voor jou? Met een adapter kun je gewoon nog je 18-55mm, 50mm en 55-250mm blijven gebruiken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:57

Jaren geleden heb ik met veel plezier gefotografeerd met een Canon EOS 1000D (volgens mij had ik een f/2.8 20-700 lens en de standaard kitlens). Nu lijkt het me leuk om het fotograferen weer op te pakken. Ik zou mezelf geen complete beginner noemen, maar ik ben ook geen doorgewinterde fotograaf. Wat zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen? :) Wat ik met name leuk vind om te fotograferen is de natuurfotografie (vogels, andere dieren, bloemen, macro...).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:12

Sem_ schreef:
Jaren geleden heb ik met veel plezier gefotografeerd met een Canon EOS 1000D (volgens mij had ik een f/2.8 20-700 lens en de standaard kitlens). Nu lijkt het me leuk om het fotograferen weer op te pakken. Ik zou mezelf geen complete beginner noemen, maar ik ben ook geen doorgewinterde fotograaf. Wat zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen? :) Wat ik met name leuk vind om te fotograferen is de natuurfotografie (vogels, andere dieren, bloemen, macro...).

Heb jij je oude set nog? Dat scheelt weer aanschaf van lenzen. Tegenwoordig is alles over op mirrorless. De instappers van Canon zijn de R100, R50 en R10. Met een adapter kun je jouw oude lenzen nog gebruiken. Is dat iets wat binnen jouw budget valt?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:24

Dank je, die ga ik eens bekijken! Helaas heb ik alles verkocht destijds. Qua budget moet ik nog even kijken wat ik er aan uit wil geven, maar bij voorkeur blijft het wel onder de 1000. :)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:49

Bagheera_206 schreef:
Misschien zijn de Canon R50 en of R10 iets voor jou? Met een adapter kun je gewoon nog je 18-55mm, 50mm en 55-250mm blijven gebruiken.

Nog bedankt voor de reactie! Bij Kameraexpress lieten ze mij deze modellen ook zien.
Ik had echter al mijn zinnen gezet op Fujifilm (voornamelijk ook vanwege uiterlijk en de filters O:) ) en die hadden ze niet op voorraad.

Daarom naar een kleinere zaak gegaan waar ik wat modellen kon zien, goed advies kreeg en uiteindelijk overstag gegaan voor de Fujifilm XS10 :D
Ik vond de XT 30 II nog mooier, alleen in de praktijk ligt die gewoon niet fijn in de hand. Wel jammer want de grijze is wel erg mooi :P

Mijn Canon 77d in ook kunnen ruilen voor een mooi bedrag want er bleken slechts 3473 clicks op te staan na 5 jaar... :o
Ontzettend zonde, maar ik verwacht de Fujifilm een stuk vaker te gaan pakken!
Dus uiteindelijk geslaagd voor body en 18-55mm lens onder de 1000 :)

Nu uitproberen en wegwijs worden want het is wel flink anders als je Canon gewend bent, maar gelukkig is er Youtube :))

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:14

Hi, ik ben opzoek naar wat advies wat betreft het aanschaffen van mijn eerste camera + lenzen :)

Ik heb een tijdje mogen fotograferen met een hele oude Nikon DSLR van een kennis, maar ik ben nu echt opzoek naar mijn eigen camera. Ik ben nog best een beginner, maar wil graag doorgroeien en nog een lange tijd genieten van mijn camera. Ik heb gelezen dat systeemcamera's echt de toekomst zijn, vandaar dat ik veel heb gekeken naar systeemcamera's. Ik kan echter door de bomen het bos niet meer zien :o

Mijn focus zal vooral liggen op het fotograferen van paarden en honden, aangezien ik dit veel voor mijn werk moet doen, maar ik zou het ook leuk vinden af en toe foto's te maken van de natuur en concerten. Vandaar ook dat ik een full frame camera zoek (bij concerten is er vaak weinig licht natuurlijk), en beeldstabilisatie is voor mij ook best belangrijk. Snelheid en autofocus zijn natuurlijk ook belangrijk voor paardenfotografie, maar ik heb hier nog niet superveel verstand van om eerlijk te zijn %)
Voor mijn werk moet ik ook goede kwaliteit video's maken van de paarden. De camera moet daar dus wel geschikt voor zijn.

Omdat ik de camera eigenlijk voornamelijk ga gebruiken voor werk kan ik deze hopelijk het bedrijf aanschaffen, wat als het goed is betekend dat er 21% van de prijs af zal gaan. Dit zou natuurlijk erg helpen :D
Ik zat zelf te denken aan de Sony A7 mark III (of evt. de II?). Ik heb ze tweedehands voor betere prijzen gezien, zodat ik meer budget overhoudt voor de lenzen. Is dit aan te raden of is het veel beter gewoon een nieuwe camera te kopen?

Qua lenzen zou ik zou natuurlijk graag een 70-200mm 2.8 kopen, maar dit gaat echt even te ver voor mij qua prijs op dit moment := Verder heb ik daar nog niet veel verstand van, raden jullie een bepaalde lens/lenzen aan voor het soort fotografie wat ik wil gaan doen? (Het loopt natuurlijk erg uiteen)

Mijn budget voor camera met lens/lenzen ligt rond de 1500 euro (met de 21% van de prijs af meegerekend), maar ik zou wellicht wat meer kunnen neerleggen als dit budget echt te krap is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:09

Silkwood schreef:
Hi, ik ben opzoek naar wat advies wat betreft het aanschaffen van mijn eerste camera + lenzen :)

Ik heb een tijdje mogen fotograferen met een hele oude Nikon DSLR van een kennis, maar ik ben nu echt opzoek naar mijn eigen camera. Ik ben nog best een beginner, maar wil graag doorgroeien en nog een lange tijd genieten van mijn camera. Ik heb gelezen dat systeemcamera's echt de toekomst zijn, vandaar dat ik veel heb gekeken naar systeemcamera's. Ik kan echter door de bomen het bos niet meer zien :o

Mijn focus zal vooral liggen op het fotograferen van paarden en honden, aangezien ik dit veel voor mijn werk moet doen, maar ik zou het ook leuk vinden af en toe foto's te maken van de natuur en concerten. Vandaar ook dat ik een full frame camera zoek (bij concerten is er vaak weinig licht natuurlijk), en beeldstabilisatie is voor mij ook best belangrijk. Snelheid en autofocus zijn natuurlijk ook belangrijk voor paardenfotografie, maar ik heb hier nog niet superveel verstand van om eerlijk te zijn %)
Voor mijn werk moet ik ook goede kwaliteit video's maken van de paarden. De camera moet daar dus wel geschikt voor zijn.

Omdat ik de camera eigenlijk voornamelijk ga gebruiken voor werk kan ik deze hopelijk het bedrijf aanschaffen, wat als het goed is betekend dat er 21% van de prijs af zal gaan. Dit zou natuurlijk erg helpen :D
Ik zat zelf te denken aan de Sony A7 mark III (of evt. de II?). Ik heb ze tweedehands voor betere prijzen gezien, zodat ik meer budget overhoudt voor de lenzen. Is dit aan te raden of is het veel beter gewoon een nieuwe camera te kopen?

Qua lenzen zou ik zou natuurlijk graag een 70-200mm 2.8 kopen, maar dit gaat echt even te ver voor mij qua prijs op dit moment := Verder heb ik daar nog niet veel verstand van, raden jullie een bepaalde lens/lenzen aan voor het soort fotografie wat ik wil gaan doen? (Het loopt natuurlijk erg uiteen)

Mijn budget voor camera met lens/lenzen ligt rond de 1500 euro (met de 21% van de prijs af meegerekend), maar ik zou wellicht wat meer kunnen neerleggen als dit budget echt te krap is.

Eigenlijk is het heel simpel: zet alle specs van de camera's die jij interessant vind in een excel bij elkaar. Dan zie je in een oogopslag de verschillen en kun je de afweging maken hoe belangrijk je dat vindt. Zet er dan ook enkele camera's bij die boven je beoogde budget zitten, zodat je je af kunt vragen of die verschillen voor jou de meerprijs waard zijn.
Voordeel van die eigen excel is dat je zelf bepaalt welke merken, types en info je bij elkaar harkt.

Het is mijn ervaring dat veel vergelijkingssites maar een beperkte selectie specs opgeven waarbij de echt interessante details vaak achterwege worden gelaten.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:39

ikke schreef:
Silkwood schreef:
knip

Eigenlijk is het heel simpel: zet alle specs van de camera's die jij interessant vind in een excel bij elkaar. Dan zie je in een oogopslag de verschillen en kun je de afweging maken hoe belangrijk je dat vindt. Zet er dan ook enkele camera's bij die boven je beoogde budget zitten, zodat je je af kunt vragen of die verschillen voor jou de meerprijs waard zijn.
Voordeel van die eigen excel is dat je zelf bepaalt welke merken, types en info je bij elkaar harkt.

Het is mijn ervaring dat veel vergelijkingssites maar een beperkte selectie specs opgeven waarbij de echt interessante details vaak achterwege worden gelaten.

Bedankt voor de tip, zal ik zeker even mee aan de slag gaan. Ik heb echter niet veel ervaring met alle specs en merken, vandaar dat ik hoopte dat iemand mij misschien kon vertellen over een bepaalde camera waar zij ervaring mee hebben. Op internet staan er zoveel verschillende dingen :o

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:37

Ik ben nu aan het kijken voor een tweedehands 7D mark II. Maar nu weet ik niet hoeveel clicks echt veel is voor deze camera als ie tweedehands is? Iemand me daarin kan adviseren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:26

Neroo schreef:
Ik ben nu aan het kijken voor een tweedehands 7D mark II. Maar nu weet ik niet hoeveel clicks echt veel is voor deze camera als ie tweedehands is? Iemand me daarin kan adviseren?

Waar haal je 'm? Wat ben je ermee van plan?
Een 7D mkII met 50k clicks zou ik niet voor terug deinzen. Die zit op ongeveer 1/3 van z'n levensduur. Succes met klikken :D

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:36

Ik fotografeer al jaren met een Canon 7D en 70-200.
Opzich werkt nog goed, maar de 7D heeft eral bij mijn zusje een hele carrière bruidsfotografie opzitten. Dus ben bang dat ie vandaag of morgen toch een keer mee ‘stopt’.

Als ik nu een beetje vergelijkbare nieuwe set zou willen kopen, wat zouden jullie dan adviseren.
Het liefste zou ik wel overgaan op een wat nieuwe, moderne, lichtere set.

Budget heb ik nog niet echt over nagedacht, maar 3k is wel beetje de Max

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:05

NadiaM schreef:
Ik fotografeer al jaren met een Canon 7D en 70-200.
Opzich werkt nog goed, maar de 7D heeft eral bij mijn zusje een hele carrière bruidsfotografie opzitten. Dus ben bang dat ie vandaag of morgen toch een keer mee ‘stopt’.

Als ik nu een beetje vergelijkbare nieuwe set zou willen kopen, wat zouden jullie dan adviseren.
Het liefste zou ik wel overgaan op een wat nieuwe, moderne, lichtere set.

Budget heb ik nog niet echt over nagedacht, maar 3k is wel beetje de Max

De directe opvolger in de 7-serie is de R7. Kun je met een adapter gewoon nog al je huidige EF en EF-S lenzen blijven gebruiken. Hou je ook nog geld over voor wat glas.

Als je over wilt stappen van crop naar fullframe heb je binnen jouw budget ook nog de 6-serie. De R6 Mk2 met adapter valt dan net niet binnen budget, maar de R6 Mk1 met adapter valt er nog ruim binnen. +:)+

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:44

Bedankt ik ga eens kijken!

En filmen gaat toch zeker goed goed met de nieuwere apparatuur?
Want dat vind ik met mijn huidige set niet te doen ;(

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:29

Filmen gaat prima met de R serie van Canon. Ideaal voor je Insta reels en je vlogs op YouTbe. +:)+ Voor filmen is beeldstabilisatie in body wel fijn naast de beeldstabilisatie in je lens Dat hebben o.a. de R7 en R6 die in jouw budget vallen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:18

NadiaM schreef:
Bedankt ik ga eens kijken!

En filmen gaat toch zeker goed goed met de nieuwere apparatuur?
Want dat vind ik met mijn huidige set niet te doen ;(

Dat verbaast mij dan weer. Hier al een eeuwigheid een 7D maar die maakt prima films :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:28

Ik denk dat het vooral de autofocus tijdens het filmen is. De mirrorless camera's kunnen gewoon onderwerp in beweging blijven volgen. Met een klassieke DSLR moet je handmatig blijven scherpstellen tijdens het filmen. Dat is een handigheid die tijd en oefening vergt. := Daar had ik in ieder geval moeite mee met mijn 7D en 5D3. Tegenwoordig kunnen de mirrorless camera's ook hogere resoluties en hogere framerates aan tijdens het filmen. Mijn 7D en 5D3 hadden ook geen beeldstabilisatie en moet je achteraf iets meer je best doen in je nabewerking om het nog een beetje te stabliseren als je uit het losse handje filmt.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:16

Ik gooi hier mijn vraag maar eens op! Vast bokkers die mij kunnen helpen :D

Ik ben opzoek naar een een nieuwe lens en misschien een nieuwe body. In het kort:
Mijn moeder heb ik een tijd geleden een Canon 2000D cadeau gedaan die ligt vaak bij mij thuis (met kitlens). Zus heeft een Canon 250D die ik ook mag gebruiken (met een 75-300 1.5m/4.9ft zie ik zo op de lens staan). Vriend heeft een oude Nikon maar ik heb altijd met Canon 'gewerkt' dus hier snap ik niet zoveel van _O-

Nu zit ik er aan te denken om eerst een nette lens aan te schaffen voor Canon die ik op de camera van zus en moeder kan zetten en dan rustig te sparen voor een eigen body.
Paar jaar geleden zelf veel gefotografeerd met oude instapmodellen van Canon, zoals de 1200D. Maar toen alles gewoon op de automatische stand en weinig verstand van bewerken. Nu wat meer aan het inlezen, lightroom op de laptop etc dus ik wil even een stapje 'hoger'. Maar niet gelijk mega duur.
Vriendin is fotograaf en kwam als lens met bijvoorbeeld de witte Canon 70-200 f/2.8 lens. Maargoed, ik weet niet of dat direct 'too much' is voor mij. Zal de camera niet wekelijks in mijn handen hebben en vooral mijn eigen dieren en bij vrienden de dieren op de foto zetten.

Afgelopen week met de Canon 250D en die lens bij mijn vriendin de paarden gefotografeerd. De standfotos en de bewegende van heel dichtbij wou wel. Bij verderweg direct wat wazig etc. En dat is balen hahah.

Ik heb al wat tweedehands rondgekeken, maar vind het heel moeilijk om te beslissen wat ik nou precies moet. Niet over de top maar ook niet de goedkoopste dingen. Moet ik echt voor een f2.8 gaan of is een f4.0 ook prima. En misschien dat ik dan eerst begin met een goede instapmodel qua body?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 06:47

Negen van de tien keer is het eerst lens en dan body. Wat zou je willen investeren? De 70-200mm 4.0L is tweede hands ook helemaal prima. Mocht je toch later een f/2.8 willen raak je die ook wel weer kwijt en hoef je er denk ik niet zo heel veel geld op in te leveren.

Het is wel zo dat alles inmiddels over is op mirrorless, maar gelukkig kun je met een adapter al je klassieke DSLR lenzen blijven gebruiken.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:33

Bagheera_206 schreef:
Negen van de tien keer is het eerst lens en dan body. Wat zou je willen investeren? De 70-200mm 4.0L is tweede hands ook helemaal prima. Mocht je toch later een f/2.8 willen raak je die ook wel weer kwijt en hoef je er denk ik niet zo heel veel geld op in te leveren.

Het is wel zo dat alles inmiddels over is op mirrorless, maar gelukkig kun je met een adapter al je klassieke DSLR lenzen blijven gebruiken.

Ja, ik had tweedehands al gereageerd op een 70-200 4.0. Ik wil ook niet direct honderden euro's uitgeven, want ik weet niet of ik het zo leuk vind om dat er direct aan uit te geven.
Maar ik dacht aan €300/€400 voor eerst een lens tweedehands en dan kan ik weer rustig sparen voor een body er bij? Lijkt me dat ik daar wel een goede lens voor kan vinden?

Ohja, zo'n adapter er tussen is ook prima!