Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bagheera_206 schreef:De Sony A72 en A73 zijn volgens mij beide fullframe. De Canon R10 en Nikon Z50 zijn crop.
Wat zou je willen en met welk merk fotografeer jij nu en welke objectieven heb jij nu?
Dino_xhi schreef:Bagheera_206 schreef:De Sony A72 en A73 zijn volgens mij beide fullframe. De Canon R10 en Nikon Z50 zijn crop.
Wat zou je willen en met welk merk fotografeer jij nu en welke objectieven heb jij nu?
Ik fotografeer nu met een oude Nikon spiegelreflex, ook nog basis model. D3200 dus zo’n 15 jaar oud haha. Ik denk dat ik er dan als nel op vooruit ga…
Ik zou graag de volgfocus willen en die snelheid en scherpte-diepte van de systeemcamera’s, vandaar ook dat ik niet weer voor een spiegelreflex ga. Maar ik doe het hobbymatig! In vriendenkring paarden en honden. Uiteindelijk wil ik ook een 2.8 200mm lens maar en een nieuwe body en een 2.8 lens in een keer ligt niet in mijn budget. Dus zal waarschijnlijk eerst een f4 200mm lens worden.
Sem_ schreef:Jaren geleden heb ik met veel plezier gefotografeerd met een Canon EOS 1000D (volgens mij had ik een f/2.8 20-700 lens en de standaard kitlens). Nu lijkt het me leuk om het fotograferen weer op te pakken. Ik zou mezelf geen complete beginner noemen, maar ik ben ook geen doorgewinterde fotograaf. Wat zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen?Wat ik met name leuk vind om te fotograferen is de natuurfotografie (vogels, andere dieren, bloemen, macro...).
Bagheera_206 schreef:Misschien zijn de Canon R50 en of R10 iets voor jou? Met een adapter kun je gewoon nog je 18-55mm, 50mm en 55-250mm blijven gebruiken.
Silkwood schreef:Hi, ik ben opzoek naar wat advies wat betreft het aanschaffen van mijn eerste camera + lenzen![]()
Ik heb een tijdje mogen fotograferen met een hele oude Nikon DSLR van een kennis, maar ik ben nu echt opzoek naar mijn eigen camera. Ik ben nog best een beginner, maar wil graag doorgroeien en nog een lange tijd genieten van mijn camera. Ik heb gelezen dat systeemcamera's echt de toekomst zijn, vandaar dat ik veel heb gekeken naar systeemcamera's. Ik kan echter door de bomen het bos niet meer zien![]()
Mijn focus zal vooral liggen op het fotograferen van paarden en honden, aangezien ik dit veel voor mijn werk moet doen, maar ik zou het ook leuk vinden af en toe foto's te maken van de natuur en concerten. Vandaar ook dat ik een full frame camera zoek (bij concerten is er vaak weinig licht natuurlijk), en beeldstabilisatie is voor mij ook best belangrijk. Snelheid en autofocus zijn natuurlijk ook belangrijk voor paardenfotografie, maar ik heb hier nog niet superveel verstand van om eerlijk te zijn![]()
Voor mijn werk moet ik ook goede kwaliteit video's maken van de paarden. De camera moet daar dus wel geschikt voor zijn.
Omdat ik de camera eigenlijk voornamelijk ga gebruiken voor werk kan ik deze hopelijk het bedrijf aanschaffen, wat als het goed is betekend dat er 21% van de prijs af zal gaan. Dit zou natuurlijk erg helpen![]()
Ik zat zelf te denken aan de Sony A7 mark III (of evt. de II?). Ik heb ze tweedehands voor betere prijzen gezien, zodat ik meer budget overhoudt voor de lenzen. Is dit aan te raden of is het veel beter gewoon een nieuwe camera te kopen?
Qua lenzen zou ik zou natuurlijk graag een 70-200mm 2.8 kopen, maar dit gaat echt even te ver voor mij qua prijs op dit momentVerder heb ik daar nog niet veel verstand van, raden jullie een bepaalde lens/lenzen aan voor het soort fotografie wat ik wil gaan doen? (Het loopt natuurlijk erg uiteen)
Mijn budget voor camera met lens/lenzen ligt rond de 1500 euro (met de 21% van de prijs af meegerekend), maar ik zou wellicht wat meer kunnen neerleggen als dit budget echt te krap is.
ikke schreef:Silkwood schreef:knip
Eigenlijk is het heel simpel: zet alle specs van de camera's die jij interessant vind in een excel bij elkaar. Dan zie je in een oogopslag de verschillen en kun je de afweging maken hoe belangrijk je dat vindt. Zet er dan ook enkele camera's bij die boven je beoogde budget zitten, zodat je je af kunt vragen of die verschillen voor jou de meerprijs waard zijn.
Voordeel van die eigen excel is dat je zelf bepaalt welke merken, types en info je bij elkaar harkt.
Het is mijn ervaring dat veel vergelijkingssites maar een beperkte selectie specs opgeven waarbij de echt interessante details vaak achterwege worden gelaten.
Neroo schreef:Ik ben nu aan het kijken voor een tweedehands 7D mark II. Maar nu weet ik niet hoeveel clicks echt veel is voor deze camera als ie tweedehands is? Iemand me daarin kan adviseren?
NadiaM schreef:Ik fotografeer al jaren met een Canon 7D en 70-200.
Opzich werkt nog goed, maar de 7D heeft eral bij mijn zusje een hele carrière bruidsfotografie opzitten. Dus ben bang dat ie vandaag of morgen toch een keer mee ‘stopt’.
Als ik nu een beetje vergelijkbare nieuwe set zou willen kopen, wat zouden jullie dan adviseren.
Het liefste zou ik wel overgaan op een wat nieuwe, moderne, lichtere set.
Budget heb ik nog niet echt over nagedacht, maar 3k is wel beetje de Max
Bagheera_206 schreef:Negen van de tien keer is het eerst lens en dan body. Wat zou je willen investeren? De 70-200mm 4.0L is tweede hands ook helemaal prima. Mocht je toch later een f/2.8 willen raak je die ook wel weer kwijt en hoef je er denk ik niet zo heel veel geld op in te leveren.
Het is wel zo dat alles inmiddels over is op mirrorless, maar gelukkig kun je met een adapter al je klassieke DSLR lenzen blijven gebruiken.