[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:19

Oke mensen met verstand van systeemcamera's behoed mij indien nodig... Mijn plan is om een Sony A6400 te kopen en dan met een mount mijn canon lenzen (Tamron 24-70 en Tamron 70-200 beide 2.8) erop te doen. Krijg ik dan een beetje normale kwaliteit. Op den duur komen er wel E Mount lenzen maar daar moet ik eerst voor sparen. Ga ik dat heel erg merken qua kwaliteit? Heb nu een pak hem beet 10 jaar oude Canon 60D die ik echt zat ben omdat hij zo sloom is. :=

Mensen nog andere tips? Ik kan de Sony a6400 nu nieuw kopen voor 739 euro. Dat is ook mijn budget. Na lang speuren kan ik daar denk ik geen betere Sony voor kopen. Tweedehands kijk ik ook naar maar de markt is karig. := Ik wil absoluut overstappen naar Sony en niet bij Canon blijven.

Mijn enige harde eis is dat hij minimaal 11fps schiet en verder hoeft het van mij niet zo nieuw, bluetooth enzo vind ik niet nodig.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-05-23 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:21

Sony of Canon zijn beide prima. +:)+ Misschien nog de Sony A6400 naast de Canon R50 zetten ter vergelijking?

MarlindeRooz

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:26

R50 valt buiten budget haha.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:26

MarlindeRooz schreef:
R50 valt buiten budget haha.

Sorry! Dacht dat die in zelfde prijsrange zat als A6400. -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:27

Ja het is 100 euro duurder. Maar dan heb ik alsnog een mount nodig en body + mount komt dan boven budget uit.

Budget is echt 750 euro. Vind dat al gek genoeg voor een hobby. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:28

MarlindeRooz schreef:
Ja het is 100 euro duurder. Maar dan heb ik alsnog een mount nodig en body + mount komt dan boven budget uit.

Ah ja die adapter komt er nog bij, maar die heb je bij Sony ook nodig.

Dacht dat ze allebei rond de 825 euro waren. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:29

Cameranu.nl heeft nu 100 euro korting op de A6400. <3

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:29

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:05

Ik heb hier al eens eerder een vraag gesteld maar ik kom er nog steeds niet uit, dus vandaar deze concrete vraag. Wat is de beste camera met lenzen voor maximaal 2200 tot 2500 euro (het liefst goedkoper maar dat zie je wel terug in kwaliteit ben ik bang)? Ik fotografeer hobbymatig paarden en honden, ik maak graag portret foto's maar actie vind ik ook leuk.

Ik heb nu een hele oude spiegelreflex, de Nikon d3200 en een simpele 55-200mm lens maar dat doet het voor mij echt niet meer. Ik zoek nu dus een nieuwe body + snelle lens (tot 200 of 300 mm) en evt. een kit lens of portret lens. Spiegelreflex is goed maar ik ben ook wel benieuwd naar (half)systeemcamera's...

Ik hoor graag van jullie waar jullie in mijn situatie voor zouden gaan!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:27

Bagheera_206 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Cameranu.nl heeft nu 100 euro korting op de A6400. <3

Vandaar. Dan scheelt het wel weer een hoop. Beide zijn denk ik prima. De A6400 komt uit 2019 en de R50 is van dit jaar.

https://cameradecision.com/compare/Sony ... on-EOS-R50

Thanks voor de link!

Heb hem inmiddels (per ongeluk) besteld. Wilde alleen even kijken bij de betaalopties en toen was hij per ongeluk al besteld. Maar prima, wilde hem toch al. _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:28

De a6400 is echt een super fijne camera :j Het grootste nadeel tov zijn grote broer de a6600 is dat hij geen ibis heeft (in body stabilisatie) dus daar zou je met de aanschaf van nieuwe lenzen nog rekening mee kunnen houden. De meeste Sony lenzen hebben eigen stabilisatie, dus dan heb je die ibis sowieso niet nodig.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:26

Hey ik kan wel een beetje hulp gebruiken, want ik zie door de bomen het bos niet meer :wow:

Ik heb op dit moment een canon Eos 500D met een sigma DG 70-300mm lens.

Deze heb ik zaterdag meegenomen naar een eventing wedstrijd en ik merkte dat hij daar toch echt niet snel genoeg voor is. Ik weet zelf wel op het juiste moment te klikken, maar soms was hij niet snel genoeg met scherpstellen en vind het leuk om verschillende momenten boven de sprong vast te leggen.

De lens die ik heb vind ik fijn, of wil ik een 28-300 of 18-300? Wat bestaat er nog meer? In ieder geval wil ik die 300mm behouden.

Wat zoek ik:
-Spiegelreflex of systeem?
-Meer dan 3,5 fps, is 5/7 genoeg, of eerder richting 10?
-Sneller scherpstellen
-Mijn lens moet erop kunnen (eventueel met een mount adapter)

Ik staar mij nu een beetje blind op canon, want dat voelt vertrouwd, maar andere mogen ook aangeboden worden. Ik heb nog nooit een systeemcamera gebruikt, werkt dat anders?

Het is puur voor hobby, dus zo goedkoop mogelijk al klinkt dat heel suf :') . Ik denk dat mijn budget rond 600/700 euro is, maar ik ben daar wel wat flexibel in.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:02

Melisje_92 schreef:
Hey ik kan wel een beetje hulp gebruiken, want ik zie door de bomen het bos niet meer :wow:

Ik heb op dit moment een canon Eos 500D met een sigma DG 70-300mm lens.

Deze heb ik zaterdag meegenomen naar een eventing wedstrijd en ik merkte dat hij daar toch echt niet snel genoeg voor is. Ik weet zelf wel op het juiste moment te klikken, maar soms was hij niet snel genoeg met scherpstellen en vind het leuk om verschillende momenten boven de sprong vast te leggen.

De lens die ik heb vind ik fijn, of wil ik een 28-300 of 18-300? Wat bestaat er nog meer? In ieder geval wil ik die 300mm behouden.

Wat zoek ik:
-Spiegelreflex of systeem?
-Meer dan 3,5 fps, is 5/7 genoeg, of eerder richting 10?
-Sneller scherpstellen
-Mijn lens moet erop kunnen (eventueel met een mount adapter)

Ik staar mij nu een beetje blind op canon, want dat voelt vertrouwd, maar andere mogen ook aangeboden worden. Ik heb nog nooit een systeemcamera gebruikt, werkt dat anders?

Het is puur voor hobby, dus zo goedkoop mogelijk al klinkt dat heel suf :') . Ik denk dat mijn budget rond 600/700 euro is, maar ik ben daar wel wat flexibel in.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Mijn favoriet: de 7D mkII.
Die gaat je niet teleur stellen; je lenzen passen er gewoon op en als occasion probleemloos binnen je budget te koop.

Dit is de simpelste oplossing omdat het nog steeds een prima body is, voor een net prijsje te koop en je kunt er nog wel even mee vooruit.

Ja, systeem/mirrorless is echt de toekomst, maar als je budget nu beperkt is, is er nog altijd niks mis met een goede DSLR. Het geeft je een paar jaar de tijd om te sparen en op enig moment dat je beter past over te stappen op een goede systeem-set.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:11

Is de lens zelf nog wel snel genoeg? Als de lens nog helemaal goed is en nog veel waard is, dan is een tweedehands body geen slechte keus. Met een adapter heb je toch weer kans dat ie juist langzamer wordt.
Een andere optie is toch een andere body + lens, en dan rustig verder sparen voor een echt goede, moderne zoomlens. Zo was er kort geleden de Sony a6000 + 16-50mm + 55-210mm te koop voor 650 euro. Die is inmiddels uit het assortiment, maar paste wel mooi binnen je budget en dat ding is razendsnel met scherpstellen.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:10

Oh ik wist niet dat een lens ook traag kon zijn? Waar kan je dat dan aan merken? Zoveel verstand heb ik er nou van :')

Die 7D mkII kwam ik idd regelmatig tegen, maar vind het ergens wel spannend om een tweedehands te kopen.

Google vertelde mij dat een systeemcamera met dezelfde kwaliteiten als een spiegelreflex juist goedkoper zal zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:09

Melisje_92 schreef:
Oh ik wist niet dat een lens ook traag kon zijn? Waar kan je dat dan aan merken? Zoveel verstand heb ik er nou van :')

Die 7D mkII kwam ik idd regelmatig tegen, maar vind het ergens wel spannend om een tweedehands te kopen.

Google vertelde mij dat een systeemcamera met dezelfde kwaliteiten als een spiegelreflex juist goedkoper zal zijn

Dat laatste, ja, dat klopt wanneer je nieuwe camera's vergelijkt.

Maar een goede occasion is een heel ander verhaal:
https://www.cameranu.nl/nl/p756615/cano ... weedehands
https://www.cameranu.nl/nl/p1218335/can ... weedehands
https://www.cameranu.nl/nl/p3244551/can ... weedehands

Allemaal met garantie.
Je kunt je huidige set ook inruilen, dat geeft iets meer budget, maar kun je dan een set terug kopen waar je echt blij van wordt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:14

Misschien is de Canon R50 nog een optie? Dat is denk ik in de lange lijn van opvolging een nakomeling van jouw 500D. Je hebt dan alle voordelen van een mirrorless en heeft 12 fps met mechanische sluiter.

Helaas wel iets buiten budget. De R50 is gloednieuw en kost rond de 800 euro. :=

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:51

ikke schreef:
Melisje_92 schreef:

Allemaal met garantie.
Je kunt je huidige set ook inruilen, dat geeft iets meer budget, maar kun je dan een set terug kopen waar je echt blij van wordt?

Die had ik gezien ja, dat zijn wel mooie prijzen en idd met garantie dus ik moet mij niet zo aanstellen.

Geen idee of dat oude ding van mij nog wat waard is, maar ik wil hem wel inruilen…ben ik er ook vanaf. Ik weet dus alleen niet of die 70-300 lens van mij snel genoeg is, maar als dat prima werkt ben ik met alleen een nieuwe body dik tevreden.

De R50 is idd wel aan de hoge kant, daar moet dan ook nog een mount adapter bij of een nieuwe lens

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:01

Melisje_92 schreef:
ikke schreef:

Allemaal met garantie.

Die had ik gezien ja, dat zijn wel mooie prijzen en idd met garantie dus ik moet mij niet zo aanstellen.

Geen idee of dat oude ding van mij nog wat waard is, maar ik wil hem wel inruilen…ben ik er ook vanaf. Ik weet dus alleen niet of die 70-300 lens van mij snel genoeg is, maar als dat prima werkt ben ik met alleen een nieuwe body dik tevreden.

De R50 is idd wel aan de hoge kant, daar moet dan ook nog een mount adapter bij of een nieuwe lens

Precies daarom kan de 7D II een tussenstap zijn die je de ruimte geeft om even te sparen, te ontdekken of je ook in dit segment body wil zitten en dan een overstap maken.

Ze nemen je body in ieder geval wel in maar wat je ervoor terug krijgt is de vraag.
Zoek even bij verschillende winkels of hij aangeboden wordt; grofweg de helft van dat bedrag is wat je inruil kunt krijgen.

Ik zou de lens gewoon mee nemen en testen op de nieuwe body om te kijken wat er gebeurt.
Daarnaast willen sommige winkels nog weleens een leuk prijsje maken voor een leuk setje.
Ik kocht indertijd mijn 7D nieuw ook voor minder dan waarvoor hij op de prijslijst stond. Je stapt binnen met het idee van een 5D III occ en loopt naar buiten met een nieuwe 7D voor minder.....
Je wordt nooit dommer van een goed gesprek.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:55

Hoogste bod voor camera inclusief 18-55 lens is 50,- had niet verwacht dat dat veel meer zal zijn :')
Misschien eerst zelf op marktplaats proberen

Ik ga in ieder geval voor een tweedehands 7D mkII *-:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:06

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:17

Melisje_92 schreef:
Hoogste bod voor camera inclusief 18-55 lens is 50,- had niet verwacht dat dat veel meer zal zijn :')
Misschien eerst zelf op marktplaats proberen

Ik ga in ieder geval voor een tweedehands 7D mkII *-:)

Misschien is het nog de moeite waard om een tweedehands 7D2 uit 2014 te vergelijken met de nieuwe R100 die volgende maand uit komt? := Je gaf aan dat de R50 dan weer net te duur zou worden inclusief adapter. De R100 zit een segment lager dan de R50.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:46

Heb die 7D al binnen haha :))

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:55

Melisje_92 schreef:
Heb die 7D al binnen haha :))

Nice! Bevalt hij een beetje?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:36

Wat denken jullie? Is de Sony a7 mark 2 het nog waard om te kopen als hobbyfotograaf? Of is de mark 3 dan echt een upgrade, of de canon r10 en nikon z50?