[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:34

Wat voor informatie zoek je? Dit klinkt een beetje als "ik ben lui dus kom maar op met die info". Info zat te vinden op internet: www.dpreview.com (voor uitgebreide tests en reviews en vergelijkingen en samenvattingen) en www.google.nl al geprobeerd? Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:56

Wbt paardenfotografie, wat zouden jullie aanraden?

Een 18-200 mm lens of een 28-300 mm?

Ik heb nu een 70-300mm maar dat is erg onhandig heb ik gemerkt, eigenlijk wil ik de 300 mm niet kwijt wbt de afstand maar is er nu echt zoveel verschil tussen de 18 mm en de 28 mm?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:02

als ik jou was zou ik er nog een 17-70 mm of 24-70 mm of zo er bij kopen.
Veel zoom in 1 objectief komt niet ten goede aan de kwaliteit
(heb ik me laten vertellen)
of kijk anders naar een 50-150 mm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:05

Dat soort bereiken verschilt kwalitatief niet zo heel erg veel, maar goede lenzen kun je dat type lens niet noemen..

Wat vind je onhandig aan de 70-300? Vaak nét niet wijd genoeg? Dan is het een idee om verder weg te gaan staan of een 55-200 te overwegen...

Bereik 18-55 (oid) zul je met de paardensport zelf toch niet gebruiken, dus waarom dan een lens met zo'n megabereik als dat de kwaliteit niet ten goede komt...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:07

Wat ik onhandig vind is dat je bij de 70-300mm al vrij snel te dichtbij staat, bv in een paardenbak is het al een te groot bereik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:27

Jep, binnen is het inderdaad geen handig bereik. Maar dan heb je veel meer baat bij bijvoorbeeld een 24-70 dan bij een 18 (of 28) - 300.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:37

Nouks schreef:
Jep, binnen is het inderdaad geen handig bereik. Maar dan heb je veel meer baat bij bijvoorbeeld een 24-70 dan bij een 18 (of 28) - 300.

Ik bedoel ook voor buiten (want ik maak nagenoeg geen binnenfoto's), ook buiten sta ik al snel TE dichtbij, bv als een paard in een buitenbak loopt.

Heeft een 24-70 mm dan net niet teweinig bereik? (bv buiten in een weide fotograferen of op het strand)
Ik snap dat bij een 300mm de kwaliteit van de foto's achteruit gaat, maar bij een bijvoorbeeld 18-200mm is dat toch een stuk minder lijkt me (?)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:46

Je kunt beter een 70-300mm hebben dan een 18-200 als je voor kwaliteit gaat!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:47

Heb je al eens geprobeerd je diafragma aan te passen? De mijne begint bij 55 en ik sta echt niet te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:51

cissie: de kwaliteit gaat niet achteruit van ver in kunnen zoomen (je hebt zelfs hele goeie 400 mm lenzen bijvoorbeeld), maar van een groot bereik. 18-200 probeer je in één lens een bereik te coveren wat je normaal met 2 of 3 lenzen zou coveren. Dat "past" kwalitatief niet in één lens.

Je zou evt ook eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een 28-105 voor buitenbaksituaties... Die zijn wel redelijk (of "ok" afhankelijk van je definitie).

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=633

oneilltje: diafragma aanpassen verandert niets aan het bereik...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:54

ik heb een 28-105 3.5-4.5 USM lens van Canon en dat is echt een prima lensje Ja
Snel (USM) en redelijk lichtsterk. Fijn bereik voor "dagelijkse" dingen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:05

Oke bedankt voor jullie reacties nu begin ik het te snappen Bloos

Dan lijkt me een 28-105 een goede optie, voor wat ik wil met de 70-300mm ernaast zou ik een eind moeten kunnen komen, denk ik (?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:22

Lijkt me toch. Als je er daarmee nog niet komt, doe je toch iets verkeerd Knipoog

Enige met die 28-105 (zie link die ik je gaf, je hebt een paar versies maar dit is wel de beste dus zou er niet te veel op bezuinigen) is dat ie niet zo lichtsterk is en dat je er dus in sommige binnenbakken echt niet mee weg zult komen. Maar dat is met je 70-300 niet anders.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:48

Bedankt......we zijn nu aan het rondkijken voor een canon of tamron 28-105mm.

Hebben jullie ervaringen met het kopen van een 2ehands lens?
Je zult hem moeten uittestten op je camera, mocht deze dan goed zijn kun je er dan vanuit dat de lens oke is of zitten er veel valkuilen in het kopen van een 2ehandje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:51

Een tweedehands Tamron? Mag ik vragen wat voor budget je gereserveerd hebt?

Wat objectieven betreft: die zijn hun geld echt waard. Van cheap-ass B-merken (en wellicht ook nog tweedehands) kun je gewoon niet verwachten dat ze dezelfde kwaliteit leveren als een duurdere variant. Waarom denk je dat ik je heb gelinkt naar de duurste Canon 28-105 en niet naar de versie die 50 euro goedkoper is oid?

Tweedehands objectieven kopen kan best, mits je een beetje gezond verstand hebt en ze uitgebreid test om te checken of er mankementen te vinden zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:56

cissie: ik heb toevallig dit weekend een 2dehands Canon 28-105mm F4.0-5.6 gekocht voor 75 euro. inclusief zonnekap en UV-filter. Een prima lens, in goede staat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:02

Nouks schreef:
Een tweedehands Tamron? Mag ik vragen wat voor budget je gereserveerd hebt?

Wat objectieven betreft: die zijn hun geld echt waard. Van cheap-ass B-merken (en wellicht ook nog tweedehands) kun je gewoon niet verwachten dat ze dezelfde kwaliteit leveren als een duurdere variant. Waarom denk je dat ik je heb gelinkt naar de duurste Canon 28-105 en niet naar de versie die 50 euro goedkoper is oid?

Tweedehands objectieven kopen kan best, mits je een beetje gezond verstand hebt en ze uitgebreid test om te checken of er mankementen te vinden zijn.

Ik heb een nieuwe tamron/canon lens, maar als ik een 2ehands zou kunnen kopen die ook goed is zou ik op dit moment niet weten waarom ik dan perse een nieuwe zou moeten hebben, daarom ook mijn vraag in dit topic.

wbt het budget, daar ben ik me van bewust wat deze lenzen kosten!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:05

Amanda schreef:
cissie: ik heb toevallig dit weekend een 2dehands Canon 28-105mm F4.0-5.6 gekocht voor 75 euro. inclusief zonnekap en UV-filter. Een prima lens, in goede staat.

Deze staat nu op ook op i-net 2ehands voor e75,- vandaar ook mijn vraag want dat lijkt me wel wat, mocht het een goede lens zijn.
Heb je behalve de lens getest nog andere dingen gedaan om te kunnen zien of deze in goede staat is? (waar zou je evt. op kunnen letten), mijn vriend is gelukig technisch stukke beter dan ik, die zal ik mochten we gaan kijken ook zeker meenemen Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:07

Dat dacht ik dus ook. Ik heb wel bewust de lens die ik veel ga gebruiken en ook vrij prijzig was nieuw gekocht.
De andere lens (28-105mm) is voor mij voor erbij om afstand te overbruggen. En hoefde van mij dus ook niet nieuw te zijn.

Ik heb 'm op mijn camera gezet. Heb wat verschillende foto's gemaakt om de focus te testen. Verder een foto gemaakt van een egaal oppervlakte om beschadigingen te kunnen zien. En natuurlijk op de lens zelf gekeken of er krassen op zaten.
Dit was niet het geval, dus nu is hij van mij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:11

Het moet niet perse een nieuwe zijn, als een objectief in goede staat is, is tweedehands net zo goed. Daar hoor je me ook niet over. Maar je moet wel enigszins weten wat je aan het doen bent om zonder risico tweedehands te kopen. Je moet wel weten hoe je er achter komt of een objectief inderdaad in goede staat is, daarvoor is namelijk meer nodig dan even checken of 'ie krasvrij is.

Het ging me meer om het verschil Tamron en Canon. Het is logisch dat Tamron objectieven levert voor mindere kwaliteit. Echter hebben we het hier (bij de Canon-varianten) al niet over wereldprijzen, dus vandaar dat ik me afvraag (omdat je bovendien de goedkopere/kwalitatief mindere Tamron tweedehands zou willen kopen) hoe veel budget je bereid bent ervoor te reserveren. Want zo duur is zelfs de nieuwe Canon al niet... Waarom dan niet voor een nieuwe of eventueel tweedehands Canon gaan?

Het probleem met goedkopere en kwalitatief mindere merken is vaak dat je op een gegeven moment toch meer kwaliteit wil gaan zien en je ze dan maar weer verkoopt om vervolgens alsnog de Canon-variant aan te schaffen (of wellicht nog iets beters)... m.i. kun je dan beter even doorsparen en direct wat leuks kopen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:16

Jolandaa_ schreef:
wie weet antwoord op mijn vraag.
Ik heb interesse in de
Sony Cybershot DSC-H3
kan ik van elk merk een memory stick in doen?
of kan dat niet? ik snap dat namelijk niet zo goed. er zijn zoveel verschillende merken en vormen van deze kaartjes..

oh en kan ik met deze camera ook foto's maken zoals dierentuin foto's ( bijv hoofden van giraffen enzo..)

hulp gevraagd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:20

Memorystick-vraag: je moet er gewoon op letten dat je er het juiste type in doet. Als er een SD-kaart in moet, kan er geen CF-kaart in. Het zou wel eens kunnen zijn dat Sony hiervoor hun eigen type (uniek, past niet in andere merken camera's) gebruikt, in dat geval kun je alleen de Sony-kaarten gebruiken (maar ook dan weer: het juiste type)...

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:30

[quote="Jolandaa_"][quote="Jolandaa_"]
wie weet antwoord op mijn vraag.
Ik heb interesse in de
Sony Cybershot DSC-H3
kan ik van elk merk een memory stick in doen?
of kan dat niet? ik snap dat namelijk niet zo goed. er zijn zoveel verschillende merken en vormen van deze kaartjes..

oh en kan ik met deze camera ook foto's maken zoals dierentuin foto's ( bijv hoofden van giraffen enzo..)

Sony memory stick (pro duo)
sandisk (memory stick pro duo)heeft ze ook wel

en H3 is wel leuke camera daarvoor, ook doordat die 10 optische zoom heeft
wel is het een oudere model, de H10 is de opvolger, succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:48

Hallo allemaal,

Ik ga nou zeer waarschijnlijk de panasonic lumix DMC-FZ8 kopen Lachen, lijkt mij een fijne camera, iemand ervaring?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:52

Ik heb de FZ5, een panasonic lumix kan ik aanraden Lachen