[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:40

Een body is geleend en een lens. Van verschillende personen.

En ga ze inderdaad ook laten checken denk ik. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:45

Oh, sorry, verkeerd gelezen. Ja alles laten nakijken. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:02

Hoi,
Door tijdgebrek en het inmiddels al bijna een jaar niet meer gebruiken van mijn camera staat deze te koop.

Ik merk echter dat handelaren nogal erg laag bieden. Om met winst te verkopen vermoed ik?

Wat is een correcte prijs voor mijn camera?

Sony alpha a7iii
4500 clicks
Gekocht november 2021
Geen garantie meer op (was demomodel in winkel, ik had dus zelf maar 1 jaar garantie).
Standaard toebehoren (1 batterij, schouderriem, USB kabel voor opladen)
Ik ben bereid om 1 SD kaart erbij te geven van 128 GB

Ik heb die nu op bieden staan vanaf 1.000 euro, vraagprijs 1.200

Ik zag er 2de hands voor 1300 staan met een pak meer clicks (45.000).
Is mijn prijs dan echt zo gek? Die handelaren bieden 800

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:13

Hoi, na bijna het hele topic doorgespit te hebben kom ik er toch nog steeds niet uit, dus hopelijk kan iemand mij helpen :)

Tot nu toe maak ik foto’s met mijn telefoon, maar graag zou ik willen beginnen met fotografie als hobby. Ik zou graag kleine dieren (honden en katten) en landschappen willen fotograferen.

Mijn budget ligt tussen de 1500 en 2500 euro voor een camera + lens/lenzen.

Wat is een goede camera (spiegelreflex of systeemcamera?) om mee te beginnen? En wat voor lens/lenzen raden jullie aan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 16:34

Dat is een mooie budget. Daar kun je veel kanten mee op.

Volgens mij heb je voor 1200 euro de Canon R10 met kitlens en EF-R adapter. Dan hou je nog budget over voor bijvoorbeeld een 2e hands 70-200mm f/2.8.

Een stapje hoger heb je de Canon R7 met alleen de EF-R adapter voor 1700.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 16:54

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Door tijdgebrek en het inmiddels al bijna een jaar niet meer gebruiken van mijn camera staat deze te koop.

Ik merk echter dat handelaren nogal erg laag bieden. Om met winst te verkopen vermoed ik?

Sony alpha a7iii
4500 clicks
Gekocht november 2021
Geen garantie meer op (was demomodel in winkel, ik had dus zelf maar 1 jaar garantie).

Een handelaar zal je altijd minder betalen dan een particulier, want die moet er immers zelf ook nog winst op maken. Het aantal clicks is bij een systeemcamera veel minder relevant dan bij een spiegelreflex, dus dat heeft veel minder invloed op de prijs — ik weet niet eens hoeveel de mijne er heeft. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 17:11

Nienke15 schreef:
Hoi, na bijna het hele topic doorgespit te hebben kom ik er toch nog steeds niet uit, dus hopelijk kan iemand mij helpen :)

Tot nu toe maak ik foto’s met mijn telefoon, maar graag zou ik willen beginnen met fotografie als hobby. Ik zou graag kleine dieren (honden en katten) en landschappen willen fotograferen.

Mijn budget ligt tussen de 1500 en 2500 euro voor een camera + lens/lenzen.

Wat is een goede camera (spiegelreflex of systeemcamera?) om mee te beginnen? En wat voor lens/lenzen raden jullie aan?

Is de camera van Art_ Ificious niks voor je?
De Sony systeemcamera’s zijn echt heel fijn, zowel voor beginners als professionals. Ik ben enorm blij met mijn Sony a6600!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:30

Bagheera_206 schreef:
Dat is een mooie budget. Daar kun je veel kanten mee op.

Volgens mij heb je voor 1200 euro de Canon R10 met kitlens en EF-R adapter. Dan hou je nog budget over voor bijvoorbeeld een 2e hands 70-200mm f/2.8.

Een stapje hoger heb je de Canon R7 met alleen de EF-R adapter voor 1700.

Voor kleine dieren en landschappen zou ik eerder een RF 24-105 F4 aanraden op een systeembody van Canon. Dan heb je meteen retegoed RF glas en zit je niet met adapters te klooien. Desnoods haal je er nog een 50mm bij om iets lichtsterkers te hebben, lukt prima voor dat budget.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:14

Art_Ificious schreef:
Hoi,

Sony alpha a7iii
4500 clicks
Gekocht november 2021

Een handelaar zal, grofweg, de helft bieden van de waarde die je als occasion ziet in de winkel.
De andere helft is tijd, risico (vele geven garantie op occasions), BTW en winst.

Dus ja, voor de handelaar ben je te duur; de particulier die weet waar ie op moet letten heeft een prima camera voor een nette prijs.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:35

Nienke, ik weet niet of mijn camera wat voor je is.

Ik ben wel van België maar ik verzend hem aangetekend en verzekerd indien iemand van verder weg hem koopt.
Er zit alleen geen lens meer bij. Die zou je dan nog moeten zoeken..

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:47

Bedankt voor alle tips, ik ga alles even op een rijtje zetten :D

Art_ificious, ik ben me net een weekje aan het orriënteren dus ik ga er eerst even goed over nadenken.

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:37

Ik heb momenteel de canon eos 77D en ik wil graag naar een full-frame canon body. Maar ik twijfel tussen een systeem camera of weer een spiegelreflex. Ik wil er maximaal 1200 euro aan uitgeven, maar wil ook m'n oude body inruilen. En ik wil m'n oude lenzen kunnen gebruiken op m'n nieuwe body. Momenteel twijfel ik tussen de canon 6D Mark II (spiegelreflex) & canon EOS RP (systeemcamera)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:45

robinxfellow schreef:
Ik heb momenteel de canon eos 77D en ik wil graag naar een full-frame canon body. Maar ik twijfel tussen een systeem camera of weer een spiegelreflex. Ik wil er maximaal 1200 euro aan uitgeven, maar wil ook m'n oude body inruilen. En ik wil m'n oude lenzen kunnen gebruiken op m'n nieuwe body. Momenteel twijfel ik tussen de canon 6D Mark II (spiegelreflex) & canon EOS RP (systeemcamera)

Denk je veel te gaan filmen voor Insta reels, YouTube en TikTokkies? Dan is mirrorless heel fijn.

Zou de R of R8 ook nog in jouw budget passen of is de RP echt het budget?

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:49

Bagheera_206 schreef:
robinxfellow schreef:

Denk je veel te gaan filmen voor Insta reels, YouTube en TikTokkies? Dan is mirrorless heel fijn.

Puur gebaseerd op de prijs zouden die niet meer in m'n budget passen, zeker de R6 niet.
De R zou misschien kunenn als ik nog goed wat geld zou krijgen voor m'n huidige body.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:57

Ik bedoelde de R8. Dat is eigenlijk een soort van R6 Mk2, maar dan in een mini jasje.

De R8 is helaas nog duurder dan de R dus dan valt de R8 ook af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:09

robinxfellow schreef:
Bagheera_206 schreef:

Puur gebaseerd op de prijs zouden die niet meer in m'n budget passen, zeker de R6 niet.
De R zou misschien kunenn als ik nog goed wat geld zou krijgen voor m'n huidige body.

Maar een 6D is ook maar een wanna-bee FF, dus daar zou ik al niet aan beginnen.

Als je dan bij DSLR blijft, stap dan door naar een 5D mk IV; dat gaat dan tenminste nog ergens over. Als goed occ. voor minder dan 2k te koop.

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:01

Ik ben inmiddels voorzien, ik heb de Canon RP gekocht. (:

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:09

robinxfellow schreef:
Ik ben inmiddels voorzien, ik heb de Canon RP gekocht. (:

Heel veel plezier met je nieuwe body! +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:15

Ook even vermelden dat mijn Sony A7iii verkocht is :) niet door dit topic. Maar heb toch een bod van 1.000 kunnen halen uit 1 van de handelaren die eerst lager bood. :+

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:28

Hoi!

Wellicht hebben jullie een fijn advies voor mij, ik ben al jaren uit de modellen van de spiegelreflex camera's, geen idee hoe het nu allemaal zit dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn huidige camera zal nu ongeveer 15 jaar oud zijn, een Canon 400D ( meen ik ). Samen met de 18-55 standaard lens, de 50M F1.8 en de F4 70-200. Ik heb er jaren niks mee gedaan, maar ik merk dat ik hem weer wat vaker erbij pak. Ik merk wel dat hij voortaan moeite heeft met scherpe foto's maken dus vandaar dat een vervanger wel nodig is.

Wat zou een leuke, ook enigzins betaalbare ( max 500 ) opvolger zijn? Ik hoef er geen professionele fotoshoots mee te doen. Leuke plaatjes schieten op vakantie, pony en zo af en toe wat foto's voor vrienden. Het mag ook een tweedehands model zijn, mochten die voor een leuke prijs te koop zijn. Maar geen idee hoe het nu zit met mark of EOS. Ik hoor het graag!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:21

Neroo schreef:
Hoi!

Wellicht hebben jullie een fijn advies voor mij, ik ben al jaren uit de modellen van de spiegelreflex camera's, geen idee hoe het nu allemaal zit dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn huidige camera zal nu ongeveer 15 jaar oud zijn, een Canon 400D ( meen ik ). Samen met de 18-55 standaard lens, de 50M F1.8 en de F4 70-200. Ik heb er jaren niks mee gedaan, maar ik merk dat ik hem weer wat vaker erbij pak. Ik merk wel dat hij voortaan moeite heeft met scherpe foto's maken dus vandaar dat een vervanger wel nodig is.

Wat zou een leuke, ook enigzins betaalbare ( max 500 ) opvolger zijn? Ik hoef er geen professionele fotoshoots mee te doen. Leuke plaatjes schieten op vakantie, pony en zo af en toe wat foto's voor vrienden. Het mag ook een tweedehands model zijn, mochten die voor een leuke prijs te koop zijn. Maar geen idee hoe het nu zit met mark of EOS. Ik hoor het graag!

De simpelste stap is een occ. 7D mkII en verder gaan waar je opgehouden bent.
https://www.cameranu.nl/nl/p3244551/can ... weedehands
https://www.cameranu.nl/nl/p756615/cano ... weedehands
Je 400D kun je inruilen (krijg je nog een paar tientjes voor de moeite) en klaar; de rest van je lenzen blijft bruikbaar zonder moeilijke toestanden.

Blijf je het leuk vinden, kun je rustig rond kijken, sparen en dan overstappen op systeem.
Je gaat voor €500 nog niet overstappen op een leuke systeemset, inkl basic setje lenzen maar die 7D deinst ook niet echt ergens voor terug. Je gaat geen snellere body vinden binnen jouw budget.

Ooh <3 <3 voor de die-hards: https://www.cameranu.nl/nl/p3332811/min ... weedehands
(ik zit op mijn handen.... ik zit op mijn handen....)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:55

Neroo ik merk dus precies hetzelfde bij mijn 450D. Ik hoopte dat een andere lens zou helpen. Maar ondanks sluitertijd tot 4000 lijkt het wel alsof de camera achter loopt en het scherpstellen niet aan kan? Met zo’n sluitertijd mag je toch wel verwachten dat de foto’s scherp worden…
Twijfel dus ook om zsm toch een occasion te kopen. Zo’n zin om wat foto’s van de honden te maken maar op deze manier krijg ik amper wat scherp..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:08

absque_dubio schreef:
Neroo ik merk dus precies hetzelfde bij mijn 450D. Ik hoopte dat een andere lens zou helpen. Maar ondanks sluitertijd tot 4000 lijkt het wel alsof de camera achter loopt en het scherpstellen niet aan kan? Met zo’n sluitertijd mag je toch wel verwachten dat de foto’s scherp worden…
Twijfel dus ook om zsm toch een occasion te kopen. Zo’n zin om wat foto’s van de honden te maken maar op deze manier krijg ik amper wat scherp..

Nope, out of focus los je alleen op door goed te focussen, niet door snellere sluitertijden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:26

Dankjewel voor de tip Ikke!
Dit is zeker een goede optie :j

Is het niet erg dat de 18-55 lens ook al 15 jaar oud is?
70-200 lens is wel hetgene wat uit mijn camera komt rollen nog enigzins fatsoenlijk houdt :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:42

Neroo schreef:
Dankjewel voor de tip Ikke!
Dit is zeker een goede optie :j

Is het niet erg dat de 18-55 lens ook al 15 jaar oud is?
70-200 lens is wel hetgene wat uit mijn camera komt rollen nog enigzins fatsoenlijk houdt :P

Ja, die 70-200 is gewoon goed spul. Als die netjes schoon is, komen daar mooie plaatjes uit.
Die 18-55 is echt een instaplensje, ook niet echt gemaakt voor het zwaardere werk of het eeuwige leven. Daar is de prijs ook naar. Maar als ie schoon is en soepel loopt, is het ook geen rommel.

Maar als je iets beters wil:
https://www.cameranu.nl/nl/p198334/cano ... weedehands
Dit zat standaard op de 7D. Komen echt leuke plaatjes uit.