[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:34

Kijk ook eens naar de R8, nieuwe FF die volgende week uitkomt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:25

Liselot schreef:
Kijk ook eens naar de R8, nieuwe FF die volgende week uitkomt

Bedankt voor de tip.
De r7 is er ook maar is crop toch?

Lees net dat de r8 tussen de Eos r3 en r 6II zit qua functies klinkt wel interessant :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:49

De R7 is idd crop.

De grote verschillen tussen R6 en R8 zit hem denk ik vooral in IBIS, full mechanical shutter, 1/8000s sluitertijd, joystick, zoeker, aantal geheugenkaart sloten, etc.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:07

Maar tussen de r6 II en de r8?

Want zit de r8 er als het ware tussen?
En wat vinden jullie het belangrijkste van een goede body?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:40

Janinevv schreef:

Gebruikersgemak. :+ Je kunt de duurste camera met de beste specs kopen, als hij niet lekker in de hand ligt en je er niet intuïtief mee kunt werken, krijg je er nooit alles uit. Een paar maanden geleden stond ik voor de keuze om m'n oude Pentax K-3 mee te nemen voor een opdracht of een Canon 1D X, en dat werd toch echt de Pentax, ook al is de Canon op papier véél beter.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:41

Voor mij belangrijk voor een goede body: goede ruisprestaties, geschikt voor actiefotografie, gebruiksvriendelijkheid, dus menu en knopjes (joystick!) Zonder joystick lijkt mij onhandig, heel lang met een 7D gefotografeerd die dat ook heeft en dat werkt gewoon heel fijn. Daardoor viel o.a. de R ook af bij mij.

Nu heb ik de R6 en dat is een fijne camera. Ik wilde al heel lang naar fullframe o.a. vanwege de betere ruisprestaties.

R6 mark II is natuurlijk nieuw en duurder, heeft wat meer mega pixels dan de R6, maar de R6 zal ook prima voldoen.

Ik fotografeer naast buiten ook in de studio, dan inderdaad je belichtingssimulatie uitzetten, maar dat werkt ook prima. Vooral in combi met een laptop waar je de beelden alvast naar overzet met de wifi.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:53

Janinevv schreef:

De R8 is soort van opvolger van de RP toch? Dus zit beetje tussen de RP en R6 in.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:58

Maar is dan de R6 beter of R8 ?
Zie vooral verschil in mega pixels

Zou ze eens naast elkaar gaan vergelijken online

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:05

Dat ligt er aan wat jij graag wil :)

De R6 heeft beeldstabilisatie in de camera. De camera is groter en zwaarder, maar heeft wel een grotere accu waardoor je meer foto's kan maken. In de R6 kunnen 2 geheugenkaarten.

De R8 is kleiner en lichter van gewicht, heeft daardoor wel een kleine accu, waar je minder foto's mee kan maken. Heeft het betere autofocus systeem van de R6 II, volgens de specificaties zou de camera meer onderwerpen moeten kunnen herkennen waaronder paarden. Geen idee hoe dit in de praktijk is.
Niet geheel onbelangrijk de R8 heeft geen joystick.

Zijn er hier mensen die de R6 II hebben? Zo ja, hoe werkt dit autofocus systeem bij paarden? Herkent de camera dan zelf het oog bij paarden?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:16

Aha oke! Duidelijke uitleg. Maar misschien dan toch kijken naar de r6 II als ik het zo lees.

Maar denk wel dat ik even langs ga en mij daar laat informeren ook goed :)!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:50

Ik heb al jaren mijn canon 450D, en nu maar eens onder het stof vandaan gehaald. Nu ben ik toch maar eens aan het kijken naar een nieuwer model. Ik twijfel tussen de
Canon EOS 7D Mark II of canon 80D, iemand tips?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:38

absque_dubio schreef:
Ik heb al jaren mijn canon 450D, en nu maar eens onder het stof vandaan gehaald. Nu ben ik toch maar eens aan het kijken naar een nieuwer model. Ik twijfel tussen de
Canon EOS 7D Mark II of canon 80D, iemand tips?

7D mkII, in elk opzicht beter dan de 80D; dat tegen een achtergrond dat beide niet meer de nieuwste body's zijn, zijn ze nog steeds prima up-to-the-job :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:44

Ik zoek inderdaad ook niet het nieuwste van het nieuwste. In principe functioneert mijn 450D nog prima. Maar ik hoop het bijv in scherpte en snelheid wel te kunnen winnen met een iets nieuwer type. Naast dat ik ook naar wat leuke nieuwe lenzen aan het kijken ben. :)
Ik vind het zelf alleen lastig, nu ik er jaren uit ben, om erachter te komen wat de verschillen van de series zijn. Er is zoveel bijgekomen. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:40

absque_dubio schreef:
Ik zoek inderdaad ook niet het nieuwste van het nieuwste. In principe functioneert mijn 450D nog prima. Maar ik hoop het bijv in scherpte en snelheid wel te kunnen winnen met een iets nieuwer type. Naast dat ik ook naar wat leuke nieuwe lenzen aan het kijken ben. :)
Ik vind het zelf alleen lastig, nu ik er jaren uit ben, om erachter te komen wat de verschillen van de series zijn. Er is zoveel bijgekomen. :=

Alles is over naar mirrorless. Als je ook wilt gaan filmen voor YouTube, Insta reels en je TikTokkies is het zeker de moeite waard om naar mirrorless te gaan kijken.

Wellicht zijn bijvoorbeeld de Canon R50, R10 of R7 ook interessant als ze binnen budget vallen? Denk dat de R50 een soort van opvolger is van jouw 450D. De R10 zal dan wel soort van opvolger zijn van de 80D/90D en de R7 is de opvolger van de 7D2. Met een adapter kun je alle oude klassieke DSLR lenzen van jouw 450D blijven gebruiken. Welke lenzen heb jij nu voor jouw 450D?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:01

Oh jeetje. Dankzij jou gaat er een wereld voor me open. :=
Wat is dan, naast het gewicht wat zwaarder is, nog wat de voorkeur soms wél dan maken naar een spiegelreflex? Ik dacht dat een spiegelreflex nog steeds DE camera was. Kan je nagaan hoe ik achter loop. Op Google kan ik eigenlijk alleen maar vinden dat de voorkeur naar een systeemcamera uit gaat.
Ik ben geen youtube tiktokkie film persoon. Het gaat mij meer dat ik de afgelopen jaren elke keer fotografen nodig heb om mijn pony’s en honden vast te leggen. Ik heb nu maar weer eens een goede laptop gekocht, Photoshop en lightroom geregeld, en wil een 70-200 f2.8 lens aanschaffen. Zelf heb ik nog een 50mm f1.8 liggen. Het is dus puur een oude hobby die ik weer wil oppakken, voor mezelf.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:02

Inmiddels zijn alle grote merken als Canon, Nikon en Sony over op mirrorless. Ze zijn bezig de hele DSLR uit te faseren. Dat merk je aan dat er bijna geen DSLR lenzen/bodies meer worden gemaakt. Alle nieuwe lenzen/bodies komen bijna alleen nog maar uit als mirrorless.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:27

Dankjewel voor de informatie! Geeft goede input tot Googlen. Is de kwaliteit van een systeemcamera dan echt beter?
Ik denk dat ik dan voor nu neig naar m’n 450D aanhouden of eventueel tweedehands een wat nieuwere spiegelreflex aanschaffen. En dan eerst maar 1-2 jaar besteed aan het opnieuw ‘inkomen’ voordat ik flink investeer in een goede systeemcamera -mits ik merk dat de DSLR toevoegingen mist-.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:35

In dat geval is de optie voor een oude klassieke DSLR ook helemaal prima. Zeker als je niet zal gaan filmen.

Kun je altijd later kijken of overstap naar mirrorless de moeite waard is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:02

absque_dubio schreef:
Dankjewel voor de informatie! Geeft goede input tot Googlen. Is de kwaliteit van een systeemcamera dan echt beter?
Ik denk dat ik dan voor nu neig naar m’n 450D aanhouden of eventueel tweedehands een wat nieuwere spiegelreflex aanschaffen. En dan eerst maar 1-2 jaar besteed aan het opnieuw ‘inkomen’ voordat ik flink investeer in een goede systeemcamera -mits ik merk dat de DSLR toevoegingen mist-.

Eigenlijk hoort daar nog een vraag bij: wat voor lenzen heb je erbij.
Als dat beperkt is, zou ik eerder de overstap maken naar systeem. Heb je een serieuze set glas, zou ik eerder kijken voor een betere body.

Ik heb dat enkele jaren geleden gedaan maar op dat moment moest de R-serie van Canon nog uitkomen.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:21

Gelukkig kun je met een adapter al het oude klassieke DSLR glas blijven gebruiken en hoef je niet direct al je glas te vervangen. Dat zou een hele dure grap worden. :=

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:52

Wat een serieuze set glas is, is ook voor iedereen discutabel. Daarnaast is het budget wat ik wil aanhouden eigenlijk ook niet hoger dan rond de 1000,- (voor dit moment) dus ik moet wel serieus nadenken over of een nieuwe body of een nieuwe lens. Beide kan wel, maar niet tegelijk.
Voor nu vanavond een gouwe ouwe sigma 50-150 f2.8 in de buurt kunnen ophalen voor een relatief klein prijsje, geeft mij iets meer adem ruimte om weer aan de slag te gaan maar ondertussen na te kunnen denken welke aankoop hierna volgt. :)
Voor mij voelt een canon 70-200 f2.8 een goede vervolgkeus, en daarna een fijne systeemcamera. Maar wie weet draai ik het om. Keuzes keuzes…

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:08

Het kan zijn dat sommige (oudere) lenzen van Sigma/Tamron een firmware update nodig hebben om ze goed werkend op een mirrorless camera te krijgen. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:49

absque_dubio schreef:
Wat een serieuze set glas is, is ook voor iedereen discutabel. Daarnaast is het budget wat ik wil aanhouden eigenlijk ook niet hoger dan rond de 1000,- (voor dit moment) dus ik moet wel serieus nadenken over of een nieuwe body of een nieuwe lens. Beide kan wel, maar niet tegelijk.
Voor nu vanavond een gouwe ouwe sigma 50-150 f2.8 in de buurt kunnen ophalen voor een relatief klein prijsje, geeft mij iets meer adem ruimte om weer aan de slag te gaan maar ondertussen na te kunnen denken welke aankoop hierna volgt. :)
Voor mij voelt een canon 70-200 f2.8 een goede vervolgkeus, en daarna een fijne systeemcamera. Maar wie weet draai ik het om. Keuzes keuzes…

Dat zou ik dan weer niet doen.

Als je dan zulk serieus spul overweegt, doe het dan op een systeembody.

Als deze lens je, pak 'm beet, drie jaar ruimte geeft, ziet de fotografiewereld er alweer anders uit en zijn systeembody's die je nu te duur vind, dan heel betaalbaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:35

Even een vraagje. Ik ben vanmorgen vanachter aangereden op de snelweg. Voor de beeldvorming de auto is Total loss. Maar in de achterbak lagen 2 camera’s en wat lenzen waarvan 1 geleend.

Zouden jullie (op kosten van de verzekering) deze twee na laten kijken of het zo laten? Op het zicht is er geen schade en de tas was ook niet ingedeukt. Is een beschermende tas.

Voor het beeld, zo stonden de auto’s erbij. Het is die zwarte.

Spoiler:
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:39

Ik zou ze wel na laten kijken, zeker omdat één lens geleend is van iemand anders. Better safe than sorry.