[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:05

Voor een instapspiegelreflex kun je kijken naar:
Canon Eos 400D of 450D, Pentax K10D of K100D, Nikon D40 of D60 of D80.
Dat zijn leuke camera's waar je een hele tijd mee vooruit kan. Let erop dat je er met de camera alleen niet bent. Je hebt leuke aanbieding met lenzen erbij, daar zou ik zeker voor kijken. Zoiezo de 18-55mm lens zit er vaak bij, maar soms ook een 28-105mm of 55-200mm lens. En die heb je (vooral met paardenfotografie) wel nodig Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:06

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:39

Ik heb even op de sites gekeken en naar de camera's die je aanraadde, en de Canon EOS 400D spreekt me toch het meest aan, de 450D is dan nog een stuk duurder terwijl deze me ook fantatisch lijkt. De Nikons lijken me ook wel wat, maar wat is eigenlijk precies het verschil tussen deze merken?
Ik heb gezocht naar aanbiedingen met de 18-55 en 55-200 lens. Alleen heb ik nog niet zoveel verstand van dit soort camera's omdat ik alleen nog met mijn Casio Exilim Ex-Z77 heb gefotografeerd, wat op zich een prima cameraatje is, toch 7.2 megapixel, maar ik wil toch iets meer doen en daarom toch gekozen om een spiegelrefelx aan te schaffen.

Deze twee heb ik kunnen vinden, alleen bij de een zit nog iets waarvan jij mij misschien kan uitleggen wat het is:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=21939
http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=2071

Alvast super bedankt!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:31

Ik heb net de EOS 400D van kamera-express.nl binnen, met nog een extra lens erbij. Die grip heb ik niet meebesteld, kost weer meer en ik vind zoiets onhandig.
Ik heb al wat foto`s gemaakt op de automaat en als ik die zie ben ik echt benieuwd wat het gaat worden als ik straks alle knopjes weet te vinden. Ik ben er echt blij mee.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:07

Ik kom even binnenvallen in dit forum. Binnenkort wil ik een digitale spiegelreflex camera aanschaffen. Nu hoor ik veel positieve verhalen over de de Canon EOS 400 D, maar er zullen vast van andere merken ook even goede camera's zijn? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Maar mijn vraag: op welke opties moet je letten bij de aankoop? Pixels snap ik en hoe meer optische zoom hoe beter toch? Maar vaak staat er nog een heel rijtje eigenschappen bij, welke zijn belangrijk?

De bedoeling is dat ik een spoedcursusje fotografie ga doen en vervolgens met name portretfotografie. Ik heb nog geen ervaring met spiegelreflex camera's.

Ik hoor graag van de experts Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:13

Spiegelreflex camera´s hebben geen zoom. De zoom zit in de lens. Die je er apart bij moet kopen.
Pixels zijn belangrijk. Kijk vanaf 6.0 mp, dan heb je zeker genoeg.

Verder is het handig om een cursus te doen. Of je in ieder geval in te lezen in fotografie. Want anders kun je nooit uit de camera halen wat er in zit. Gewoon basisdingen als diafragma, sluitertijd, ISO, enz.

Verder zijn de SLR camera´s van nu allemaal goed. Ook de instapmodellen zijn van prima kwaliteit. De Eos 400D, of Nikon D40 of D80. Pentax K10D of K100D.
Op sites als http://www.konijnenberg.nl, http://www.kameraexpress of www.cameranu.nl staan vaak leuke aanbiedingen.
En lees dit topic eens door. Alleen al op de laatste 10 pagina´s staat heel veel informatie Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:28

Dank je wel voor de tips! Heb al een aantal interessante boeken op de plank staan, ga me daar op vakantie eens lekker in verdiepen. Nu nog even hard doorsparen voor een goede camera...

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:29

Mariss schreef:
Ik heb even op de sites gekeken en naar de camera's die je aanraadde, en de Canon EOS 400D spreekt me toch het meest aan, de 450D is dan nog een stuk duurder terwijl deze me ook fantatisch lijkt. De Nikons lijken me ook wel wat, maar wat is eigenlijk precies het verschil tussen deze merken?
Ik heb gezocht naar aanbiedingen met de 18-55 en 55-200 lens. Alleen heb ik nog niet zoveel verstand van dit soort camera's omdat ik alleen nog met mijn Casio Exilim Ex-Z77 heb gefotografeerd, wat op zich een prima cameraatje is, toch 7.2 megapixel, maar ik wil toch iets meer doen en daarom toch gekozen om een spiegelrefelx aan te schaffen.

Deze twee heb ik kunnen vinden, alleen bij de een zit nog iets waarvan jij mij misschien kan uitleggen wat het is:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=21939
http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=2071

Alvast super bedankt!

Da's een batterygrip, hier kun je een extra accu/batterijen in kwijt, en is tevens een extra grip met een ontspanknop zodat je makkelijk foto's kunt maken als je de camera een kwartslag draait. Ik heb die set overigens sinds kort, 400D + 18-55, 55-200 en batterygrip. Lachen Zeker naar topdeals gaan als het even kan, die zijn in dit geval goedkoper dan konijnenberg.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:49

Ik heb even een vraagje en misschien kan iemand mij hier helpen.
Vandaag heb ik de Nikon D40 gekocht en ik vind hem nu al super in gebruik.
Krijg er al hele aardige plaatjes mee geschoten vind ik zelf.
Alleen één ding wil maar niet lukken.
En dat is hoe ik kan zien hoeveel foto´s ik met mijn geheugenkaart kan maken.
Kan iemand me vertellen hoe ik dat op kan lossen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:51

Als het goed is staat dat bovenop je camera in de display. Hoeveel foto's je nog over hebt. Waar waarschijnlijk ook je sluitertijd en diafragma staan.
En anders even in je handleiding opzoeken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:54

Er zit geen display bovenop de camera Knipoog

Handleiding heb ik doorgezocht.
Zowel de Duitse die erbij zit, als de Nederlandse online, maar krijg het niet gevonden. De rest allemaal wel.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:59

Laatst bijgewerkt door Mariss op 13-05-08 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:01

Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe camera en ik ben aan het twijfelen tussen de panasonic lumix DMC-FZ8 en de panasonic lumix DMC-FZ18, heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij aanraden welke ik het best kan pakken?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:12

Mariss schreef:
http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=1946

Deze misschien, kijkt voordelig voor zoveel spullen. Lachen

Enne, heb je er plezier van? Ook van die batterygrip?

edit: http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=2071

En deze nog even, is dit dan dezelfde set alleen dan zonder batterygrip?

Die bedoelde ik ja. Lachen Van de batterygrip heb je zeker profijt, je hoeft niet snel bang te zijn dat je accu leegraakt (2e accu moet je wel los kopen) en als grip maak ik er ook absoluut gebruik van. En als je hem in de setvorm koopt die je daar linkt heb je hem er voor een kleine meerprijs bij. Lachen Ik heb zelf mn spullen gehaald bij Duiker in Zeist, die hebben een 'laagste prijs garantie', dus alles voor zo goed als de minimum prijs binnengehaald (ik ben het niet meer goedkoper tegengekomen in ieder geval Knipoog )
Met de camera ben ik trouwens ook blij hoor. Haha! Heb hem nu een week dus ik heb nog genoeg te oefenen.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe die Canon cursussen er aan toe gaan? Lachen Wat iso, sluitertijd, diafragma is weet ik wel, maar wat leer je er verder nog?

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 01:21

Silence schreef:
Er zit geen display bovenop de camera Knipoog

Handleiding heb ik doorgezocht.
Zowel de Duitse die erbij zit, als de Nederlandse online, maar krijg het niet gevonden. De rest allemaal wel.

Info knop boven op indrukken om de LCD information display te activeren.
Rechts onder krijg je een getal die het aantal foto's geeft die je SD card nog kan hebben.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:25

Als iemand nog intresse heeft:
Moderatoropmerking:
Advertentie link verwijders. SVP niet spammen.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 14-05-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: mod

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:40

Heb ik meteen geprobeerd, maar daar staat dan 2,2.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:15

wie weet antwoord op mijn vraag.
Ik heb interesse in de
Sony Cybershot DSC-H3
kan ik van elk merk een memory stick in doen?
of kan dat niet? ik snap dat namelijk niet zo goed. er zijn zoveel verschillende merken en vormen van deze kaartjes..

oh en kan ik met deze camera ook foto's maken zoals dierentuin foto's ( bijv hoofden van giraffen enzo..)

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:24

Silence schreef:
Heb ik meteen geprobeerd, maar daar staat dan 2,2.
Maak een foto, getal dat klener wordt is dat gene wat je zoekt. Clown

Zal je waarschijnlijk vinden in je camera handleiding "Camera information display and settings"
Als ik het goed heb kan verschillende types lcd display selekteren.
Bij de ene display vind je het rechtsonder en bij de andere naast het symbool voor battery lading (274).
Pictures/info from http://www.dpreview.com http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40/page8.asp
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:52

Ik denk dat ik voor de canon EOS 400D + 18-55 mm + 55-200 kit ga maar ik weet het nog niet zeker, die batterygrip lijkt me namelijk ook best handig. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:24

Ja dat is dus het rare.
Waar hier het aantal staat, staat bij mij dus 2,2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:59

Proberen met een ander kaartje? Foto's op computer zetten, kaartje even formatteren en er dan opnieuw in doen? Kijken of dat wat uitmaakt...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:03

Al geprobeerd Bloos

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:02

Hooi,,

Ik heb ook een vraagje.. mijn Olympus C-370 Zoom is laatst kapot gegaan (ik was opv akantie, waarschijnlijk heeft iemand hem hier thuis laten vallen (had hem niet mee voor de zekerheid want sneeuw en bergen leek me niet veilig) en toen was die lens kapot..) Toen ik dus thuis kwam, heel erg geschrokken dat m'n lens t niet meer deed (hij schruift maar half open)... en nuw il ik graag een nieuwe. Wel een betere, de olympus vond ik een fijne camera maar wil toch een iets betere om iets betere foto's te maken.

Ik heb 2 ratjes, end ie moet je eigenlijk altijd in de macro functie op de foto zetten. Alleen dan gaat bij mij altijd heel veel kwaliteit weg omdat ze dus bewegen. Dus zou zobiezo graag een erg goede macro functie in beweging willen hebben.

Ook zet ik nog wel is paarden op de foto, jullie kennen het waarschijnlijk zelf wel.. En dat moet ook prima lukken (stand, en beweging voor verkoop plaatjes veelal)..

Hebben jullie dus een idee in wat voor richting ik moet zoeken? En wat voor een prijskaartje er aan hangt. Ik wil graag wel een beetje een goede camera maar niet zo'n hele dure.. Bloos (zov eel geld heb ik nou ook weer niet)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:25

Zo, mijn EOS400D is verkocht en ik wil nu dus een compact. Een Canon Powershot, maar welke... Moeilijk! Een SX100 of toch gewoon een uit de oude serie?

Ik wil ook een digitale videocamera maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten...