[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:12

Hoi allemaal, graag zou ik jullie advies willen. Ik ben gisteren bij cameranu en de Kameraexpress geweest voor advies, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik ben hobbymatig paardenfotograaf, maar geen eigen camera. Eventueel newborn in het achterhoofd gehouden. Zou misschien wel meer de proffesionele kant op willen, maar dat is voor nu lastig door een fulltime baan (en geen eigen camera).

Ik mocht altijd de apparatuur van mijn moeder lenen, maar doordat ik ben gaan samenwonen kan ik dit niet altijd meer gebruiken. Hierdoor ga ik nu op zoek naar iets voor mezelf. :)
Ik fotografeerde vooral met een Canon eos 90d in combinatie met een 70-200 2.8 eerste generatie.

Het advies van de camera winkels:
De Kameraexpress adviseerde een Canon eos R7 of een R6.
De cameranu adviseerde een R7 of een R. Hun conclusie: Wilde ik kwaliteit moest ik de R nemen, wilde ik snelheid dan moest ik de R7 kopen. Wilde ik allebei dan moest ik de R6 nemen, maar dan praten we natuurlijk over een ander budget.

Nu ik thuis ben en verder ben gaan kijken valt de Eos R voor mij af. Deze is in 2018 al op de markt gekomen en ik denk dat het slimmer is om voor nieuwere technieken te kiezen.

Ik twijfel over de meerwaarde van de R6 tegenover de R7. Is een fullframe camera geschikter voor paardenfotografie dan een APS-C sensor? Maakt dit veel verschil in wat qua iso nog acceptabel is?

Ik zie nu ook een Canon eos R6 Mark ii voorbij komen. Die is nog niet uit en weer een stuk duurder. Wel meer pixels en autofocus voor paarden.. Maar heeft dat een meerwaarde voor mijn doel?

Budget is lastig. Ik wil graag een goede camera kopen waar ik een langere tijd blij van ga worden. Maar het moet dat hogere budget wel waard zijn....

Oftewel, een hele hoop vragen...

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:31

Heel simpel: je moet de duurste set kopen die binnen je budget past.
Maar als je ergens moet bezuinigen, doe dat op de body, niet op glas. Optische ontwikkelingen gaan nog altijd veel langzamer dan elektronische ontwikkelingen.

Bedenk hierbij dat een body uit een wat hoger segment langer aan je eisen en wensen zal blijven voldoen.

Maar het begint bij budget. We kunnen je hier probleemloos een set van 3k aanpraten maar als jij maar 1500 euro uit wil geven, gaat dat niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:59

ikke schreef:
Heel simpel: je moet de duurste set kopen die binnen je budget past.
Maar als je ergens moet bezuinigen, doe dat op de body, niet op glas. Optische ontwikkelingen gaan nog altijd veel langzamer dan elektronische ontwikkelingen.

Bedenk hierbij dat een body uit een wat hoger segment langer aan je eisen en wensen zal blijven voldoen.

Maar het begint bij budget. We kunnen je hier probleemloos een set van 3k aanpraten maar als jij maar 1500 euro uit wil geven, gaat dat niet werken.
Tegelijkertijd vind ik het ook verstandig om je budget enigszins aan te passen aan je eigen vaardigheden en hoeveelheid gebruik die je uit je camera denkt te gaan halen. Als je eens in de maand bewogen snapshots schiet, is die set van 3k vrij zonde van je geld en vergaat je ook snel het plezier denk ik. Dan kun je beter een stapje terug zetten en voor een wat simpelere body gaan.

Als zowel de R7 als de R in je budget vallen, inge_romeo, zou ik voor de R gaan. Het soort paardenfotografie dat je als hobbyist doet, behoeft niet echt 15-30fps als je een beetje gevoel hebt voor timing (iets wat altijd verstandig is om te ontwikkelen, want het scheelt je een hoop onbruikbare foto's). In mijn omgeving komen de body's met dat soort snelheden pas uit de tassen van de fotografen als ze een race finish of een stuk snelwerk willen fotograferen, maar voor portretten en wat longeer- en/of bakwerk heb je dat niet per se nodig.

Ik weet ook niet hoe het zit met de firmware updates van de R-camera's, in hoeverre je een R nog up-to-date kunt houden qua firmware, want het mechanisme zal denk ik niet per se heel veel veranderen, maar dat weten ikke en Bagheera waarschijnlijk beter! Vergeet daarnaast ook niet dat een heleboel pro's bij lange na niet met het nieuwste van het nieuwste fotograferen; zo'n vetpot is het namelijk niet en zeker als je hoofdzakelijk voor digitale toepassingen fotografeert, luistert het allemaal ook niet zo héél nauw.

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:12

De firmware van de R is versie 1.8.0 en is van juni 2021, staat op de website van canon.
Ik heb een tweedehands (< 3000 clicks) R6 gekocht (en de 70-200 f4) en ben er ERG blij mee.

Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:33

Ik fotografeer met een R6, ik ben er erg tevreden over :) Maar het is een flink bedrag om neer te tellen voor een camera. Vooral als het om hobbymatig fotograferen gaat. Met een goedkopere camera moet je ook leuke plaatjes kunnen schieten. Ik zou inderdaad zoals al gezegd vooral kiezen voor een goede lens. De 70-200 serie is voor paardenfotografie erg geschikt. Zelf heb ik de goedkopere F4.0 versie zonder stabilisatie en die gebruik ik al ruim 12 jaar met goed resultaat. Kan je je een 2.8 veroorloven, dat is helemaal leuk natuurlijk... (op de wishlist bij mij :P )

Kijk bij een nieuwe camera ook naar het bedieningsgemak. De R mist bijvoorbeeld een joystick, dat was voor mij al een reden om daar niet voor te gaan. Ik wilde zelf al jaren naar fullframe (ik fotografeerde eerst met een 7D). De R7 heeft die joystick bijvoorbeeld wél, maar het is een crop camera, wat op zich een goede beeldkwaliteit niet in de weg hoeft te staan. Die isoprestaties zullen ongetwijfeld al een stuk beter zijn dan van een oudere klassieke DSLR met cropfactor.

Je bent zelf natuurlijk de enige die kan bepalen welk budget je ervoor over hebt... Is je budget beperkt en heb je nog geen goede lens liggen, kies dan een iets betaalbaardere camera mét een goede lens. Met de duurste camera kun je je misschien die goede lens niet meer veroorloven...

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:25

Bedankt voor al jullie adviezen!

Een lens zal er ook moeten komen, want ook die kan ik niet voor eeuwig lenen.

Wat ik nu bedacht heb:
Een Canon eos R7 met als lens een RP 70-200 2.8. *\o/*
Vooral die lens is natuurlijk al een kostenplaatje en ik denk dat jullie gelijk hebben dat ik beter mijn geld kan investeren in een lens.
De body zal ook goed genoeg zijn voor hetgeen wat ik er nu mee wil.

Al blijft die R6 toch ook wel lonken.... :o

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:52

Een lens is waardevaster en een betere investering. Je kunt ook bv de RF 70-200 f4 doen?
, wil je persee naar f2.8?
Voor paarden is fullframe toch okee? Als je iets echt dichter naar je toe wilt halen zou ik zeggen de R7, maar de R6 functioneert heel erg goed hoor...

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 07:43

Ik heb nog geen ervaring met fullframe, dus ik weet niet of ik die cropfactor ga missen. De r7 is een paar honderd euro goedkoper dan de r6, vandaar dat ik nu denk dat ik beter voor de r7 kan gaan. En dan dat geld investeren in de 2.8 lens.
Ik ben altijd erg zuinig op mijn spullen en koop dingen liever in 1 keer goed... Als ik voor de f4 ga, blijf ik waarschijnlijk altijd naar de 2.8 kijken :))

welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:12

Ik merk dat ik dat extra licht van een FF wel nodig heb, maar dat komt misschien ook omdat ik wel regelmatig in het bos te vinden met een camera.
Zou je niet voor een R6 kunnen kijken met een tweedehands ef 70-200 met een adapter er tussen?

Liselot

Berichten: 32220
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:13

De R7 heeft prima reisprestaties, dus qua licht kom je met een 2.8 echt wel uit. De RP 70-200 2.8 is echt een beest, heb hem zelf ook.
Met Black Friday hebben ze geloof ik een flinke cashback van canon

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:58

Daar ben ik weer.... Ik heb zaterdag een rondje camera winkels gemaakt en daarbij de Canon R7 en de RF 70-200 2.8 aangeschaft. *\o/* De R7 in een andere winkel dan de lens. Ze waren namelijk niet in 1 winkel beide op voorraad.

Maar nu: -O-
Gisteren rustig de body aan het uitproberen waarbij hij plotseling vast loopt. -O- Geen knopje doet het meer, volledig zwart beeld. Na een tiental seconden doet hij het ineens weer. Raar, in de gaten houden.
's Middags de camera nog eens opstarten en hij doet het weer. Dit keer heeft wachten geen zin, hij reageert echt nergens meer op... Nadat de batterij eruit geweest is en ik heb hem opnieuw opgestart, doet reageert hij weer normaal....

Help? Meer mensen met dit probleem? Deze body ga ik in ieder geval terug brengen, maar heeft een nieuwe hetzelfde probleem? Ik kwam deze review tegen waarin hetzelfde probleem werd beschreven.

De camera liep regelmatig vast waarbij niets meer werkte, zelfs de hoofdschakelaar niet. Ik kon niet uitvinden waarom dat was. Het was nodig om de batterij enkele seconden te verwijderen om de camera weer aan de praat te krijgen.

Nadat ik terug was van de vakantie ben ik gaan zoeken naar een reden waarom de camera vast loopt. Het blijkt dat dit kan gebeuren wanneer je na het maken van de foto direct op de play knop drukt om de foto terug te kijken.

Canon is bezig om dit probleem op te lossen, en het zal niet lang duren voor een firmware update dit probleem zal oplossen. Het is in ieder geval iets om tot die tijd rekening mee te houden, want je kan er mooie momenten door missen.

https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... eos-r7.asp

Ik weet niet of het komt door het terug kijken van een foto. Heb nog een 5 foto's met de camera gemaakt.....

Ik merk dat mijn vertrouwen in de R7 wel op een randje balanceert...

Bagheera_206

Berichten: 25931
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:34

Heb je de laatste firmware geïnstalleerd op je body? Wellicht dat het daar al mee is verholpen?

Als ik op de website kijk lijkt 1.2.0 van 4 november 2022 de laatste versie te zijn.

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:09

Nee ik heb niks geïnstalleerd, daar hebben ze in de winkel ook niks over gezegd....

Hoe weet ik welke versie er nu op staat?

Bagheera_206

Berichten: 25931
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:12

Kun je ergens in het menu zien. Volgens mij een van de setup menuutjes

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:21

Bagheera_206 schreef:
Kun je ergens in het menu zien. Volgens mij een van de setup menuutjes

En aansluitend even goed lezen hoe je een update draait. Canon stelt daar wat (simpele) eisen aan.

Maar wees gerust, de 5D III had ook stomme fouten in de software zitten. Update draaien en klaar.
5D IV was volgens mij ook niet vrij van fouten maar de mijne had een update gehad voor ik 'm kocht. Loopt probleemloos.

En ja, software is soms een zwak punt van Canon. 10 jaar voor ze gewerkt; best wat onder handen gehad.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 03:51

Hé! Nieuw in dit topic en heb toch wel even advies nodig.

Ik ben al enige tijd aan het denken om een camera aan te schaffen. Dit gaaf puur voor eigen gebruik zijn om foto’s te maken van mijn paard, hond en bijv op vakantie. Nu lees ik veel dingen over de Canon 2000D (met de standaard 18-55mm lens).
Is dit een goed model om aan te schaffen voor mijn doeleinden? Of hebben jullie eventueel andere aanraders?

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:51

lowe schreef:
Hé! Nieuw in dit topic en heb toch wel even advies nodig.

Ik ben al enige tijd aan het denken om een camera aan te schaffen. Dit gaaf puur voor eigen gebruik zijn om foto’s te maken van mijn paard, hond en bijv op vakantie. Nu lees ik veel dingen over de Canon 2000D (met de standaard 18-55mm lens).
Is dit een goed model om aan te schaffen voor mijn doeleinden? Of hebben jullie eventueel andere aanraders?

Als zoiets, onderin de markt, wil hebben, zou ik serieus overwegen om ze tweedehands bij een winkel te halen. Dit soort camera's is toch wat minder waardevast dus ook niet meer aan uitgeven dan strikt noodzakelijk.

Maar eigenlijk moet je het omdraaien: hoeveel geld wil je eraan uitgeven?
Jouw voorstel: https://www.cameranu.nl/nl/p2352575/can ... 55mm-is-ii
als occasion:
https://www.kamera-express.nl/canon-eos ... n-12431963
https://www.kamera-express.nl/canon-ef- ... n-12431225

Scheelt niet veel want courante camera maar toch, je hebt wat ruimte voor kleine accessoires.


Maar, in mijn optiek, doe je er nog beter aan om te kijken voor een eenvoudige systeemcamera. Dan zal je budget wellicht wat omhoog moeten maar heb je wel iets dat meer toekomstvast is dan een DSLR want die gaat het uiteindelijk soort van afleggen tegen systeem.

Het zal nooit helemaal verdwijnen (analoge fotografie heeft dat bewezen; dat is er ook nog steeds) maar het zal verschuiven naar een specifiekere groep gebruikers.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:09

Bedankt voor je advies :) . Mijn budget zal rond de €500 liggen. Dus aan welke systeem camera zal ik moeten denken?

En is tweedehands wel een goede keus? Ik las dat je dan zou moeten kijken naar een aantal aspecten waar ik totaal geen verstand van heb.

Moet wel zeggen dat ik bij de mediamarkt 20% korting kan krijgen, dus ik zal iets hoger dan €500,- kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:14

lowe schreef:
Bedankt voor je advies :) . Mijn budget zal rond de €500 liggen. Dus aan welke systeem camera zal ik moeten denken?

En is tweedehands wel een goede keus? Ik las dat je dan zou moeten kijken naar een aantal aspecten waar ik totaal geen verstand van heb.

Moet wel zeggen dat ik bij de mediamarkt 20% korting kan krijgen, dus ik zal iets hoger dan €500,- kunnen zitten.
Als je tweedehands via bijvoorbeeld Cameranu of Kamera Express koopt (die links die ikke plaatst), kan er niet zoveel misgaan. Zij checken en testen de camera’s en geven ook nog een paar maanden garantie. :)

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:07

Mkango schreef:
lowe schreef:
Bedankt voor je advies :) . Mijn budget zal rond de €500 liggen. Dus aan welke systeem camera zal ik moeten denken?

En is tweedehands wel een goede keus? Ik las dat je dan zou moeten kijken naar een aantal aspecten waar ik totaal geen verstand van heb.

Moet wel zeggen dat ik bij de mediamarkt 20% korting kan krijgen, dus ik zal iets hoger dan €500,- kunnen zitten.
Als je tweedehands via bijvoorbeeld Cameranu of Kamera Express koopt (die links die ikke plaatst), kan er niet zoveel misgaan. Zij checken en testen de camera’s en geven ook nog een paar maanden garantie. :)


Oh kijk, daar heb je dan wat aan! Thanks.

Dan wellicht idd even kijken naar een tweedehands systeem camera. Welke dan?

Dus even kort samengevat; de canon 2000d zal in de toekomst verouderen, en een systeemcamera heeft dit dus niet of minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:20

Elke camera veroudert uiteraard, maar vrijwel alle R&D gaat momenteel in de systeemcamera's zitten, dat is het voornaamste. Als jouw 2000D over 5-10 jaar niet meer (goed) werkt, of je wilt gewoon wat nieuws, moet je waarschijnlijk een heel nieuwe set gaan aanschaffen om up to date te zijn (dus body en lenzen), terwijl als je nu investeert in een systeemcamera, je alleen de body hoeft te vervangen of te upgraden. :)

Ik moet zeggen dat ik tot voor kort ook wat "apprehensive" was, maar ik heb sinds gisteren een Sony a9 (ook tweedehands toevallig :D ), en ik ben eigenlijk wel om! Hij is zoveel lichter in gewicht en hoewel een vriend van me zei dat die elektronische zoeker even wennen is, was het voor mij echt het equivalent van "opstappen en wegrijden." Doordat je niet het mechanisme van de spiegel hebt, zijn ze ook wat sneller, dus met meer foto's per seconde. Ook vind ik de stilte van de elektronische shutter, hoewel even wennen, wel lekker. :=

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:34

[code][/code]
Mkango schreef:
Elke camera veroudert uiteraard, maar vrijwel alle R&D gaat momenteel in de systeemcamera's zitten, dat is het voornaamste. Als jouw 2000D over 5-10 jaar niet meer (goed) werkt, of je wilt gewoon wat nieuws, moet je waarschijnlijk een heel nieuwe set gaan aanschaffen om up to date te zijn (dus body en lenzen), terwijl als je nu investeert in een systeemcamera, je alleen de body hoeft te vervangen of te upgraden. :)

Ik moet zeggen dat ik tot voor kort ook wat "apprehensive" was, maar ik heb sinds gisteren een Sony a9 (ook tweedehands toevallig :D ), en ik ben eigenlijk wel om! Hij is zoveel lichter in gewicht en hoewel een vriend van me zei dat die elektronische zoeker even wennen is, was het voor mij echt het equivalent van "opstappen en wegrijden." Doordat je niet het mechanisme van de spiegel hebt, zijn ze ook wat sneller, dus met meer foto's per seconde. Ook vind ik de stilte van de elektronische shutter, hoewel even wennen, wel lekker. :=


Duidelijk verhaal.

Mooi ding; die a9! Maar toch wel een iets andere prijsklasse zo te zien :Y)

Hoe is de Sony A6000 dan? Daar lees ik ook het een en ander over

8nnemiek

Berichten: 43535
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:55

De a6000 is echt de ideale systeemcamera voor beginners en gevorderden die geen giga budget hebben. Prima kwaliteit, betaalbaar en makkelijk uit te breiden met een heel groot assortiment aan lenzen.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:01

8nnemiek schreef:
De a6000 is echt de ideale systeemcamera voor beginners en gevorderden die geen giga budget hebben. Prima kwaliteit, betaalbaar en makkelijk uit te breiden met een heel groot assortiment aan lenzen.


Klinkt goed! Dus een systeemcamera doet qua kwaliteit niet ten onder aan een spiegelreflex?

In mijn hoofd lijkt me dat een grotere camera betere foto’s maakt dan een kleinere (systeem)camera. Waarschijnlijk is dat dan puur gevoelsmatig

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:01

lowe schreef:
8nnemiek schreef:
De a6000 is echt de ideale systeemcamera voor beginners en gevorderden die geen giga budget hebben. Prima kwaliteit, betaalbaar en makkelijk uit te breiden met een heel groot assortiment aan lenzen.


Klinkt goed! Dus een systeemcamera doet qua kwaliteit niet ten onder aan een spiegelreflex?

In mijn hoofd lijkt me dat een grotere camera betere foto’s maakt dan een kleinere (systeem)camera. Waarschijnlijk is dat dan puur gevoelsmatig

Nope, die tijd ligt al even achter ons.

En heel eerlijk; die spiegel in een DSLR is een volstrekt onzinnig stuk mechanica.

Ik snap wel waar het vandaan komt; uit de overgang van analoog naar digitaal. Het is toch wat simpeler om alleen de film te vervangen door een sensor dan een compleet nieuwe camera te ontwerpen.