[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:49

Sirius_ schreef:
Ja ik kijk er zo naar uit! Maar ik sta ergens onderaan de wachtlijst :’)

Hoe gaat het met jouw wachtlijst? :=

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:23

Bagheera_206 schreef:
Sirius_ schreef:
Ja ik kijk er zo naar uit! Maar ik sta ergens onderaan de wachtlijst :’)

Hoe gaat het met jouw wachtlijst? :=

Geen nieuws nog. Sta nu elders ook op de lijst, bij een klein zaakje. De wachtlijst is daar relatief klein en ze zouden relatief veel binnen krijgen dus we wachten braaf af :+

Marjo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:05

Ik kom even binnenvallen met een semi offtopic vraag. Ik ga op vakantie naar Canada en dan gaan we op een Zodiac het water op om walvissen te spotten.

Ik ben op zoek naar een goede, waterdichte hoes voor mijn camera. Ik ben van plan om de body + 70-200mm mee te nemen, omdat de 500mm te zwaar is en ik daar wel een statief bij nodig heb.

Heeft iemand goede tips? Mag best een wat duurdere zijn, maar meer dan 80-100 euro liever niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:05

De boot ligt 'stil' als je bij ze in de buurt bent en tijdens het varen is het nagenoeg onmogelijk om plaatjes te schieten als je flink moet inzoomen. Zou je het niet redden met een plastic zak tegen eventuele regen o.i.d.? Van opspattend water hadden wij totaal geen last. Bij ons had niemand extra bescherming om de camera, maar wij waren niet bij Canada, dus misschien was ons water rustiger?

Voor degene die een reiscamera zocht: de Canon M100/M200 was voor mij geweldig. Ik vind het nog steeds de fijnste camera om mee te hebben. Alleen de videokwaliteit is voor mij onvoldoende, daarom sjouw ik nu rond met een grotere/zwaardere Panasonic. Voor alleen foto was ik meteen weer terug bij Canon.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:07

_Lorette_ schreef:
De boot ligt 'stil' als je bij ze in de buurt bent en tijdens het varen is het nagenoeg onmogelijk om plaatjes te schieten als je flink moet inzoomen. Zou je het niet redden met een plastic zak tegen eventuele regen o.i.d.? Van opspattend water hadden wij totaal geen last. Bij ons had niemand extra bescherming om de camera, maar wij waren niet bij Canada, dus misschien is de zee daar veel wilder?

Ik weet het niet goed, we vertrekken vanuit Tadoussac aan de Saint Lawrence rivier, van daaruit gaan we als het goed is richting de baai. Maar omdat het een Zodiac is waar je zit en ook een zwemvest aan hebt is een zware lens op een statief is dan niet praktisch denk ik...

En ik ben verder wel heel zuinig op mijn apparatuur natuurlijk. Ik heb nog wel van die wegwerphoezen liggen, die zouden dan ook wel moeten werken. Mits het niet regent die dag natuurlijk...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:13

Statief is niet te doen. Je moet heel flexibel zijn in je beweging en zorg er ook voor dat je aan de rand zit. Bij ons zaten er 2 bankjes in voor 4 personen en dan zit je dus niet automatisch aan de zijkant. Aan de voorkant van de boot wel, maar daar heb je meer last van de beweging van de boot.
Ik had zelf 400mm zoom nodig voor de walvissen. Dolfijnen zwommen wel heel dichtbij. De gids had een Nikon met giga zoomlens mee en balanceerde daarmee op de rand van de boot. Ik vond het lastig en frustrerend fotograferen/filmen. Er stond steeds een haardos op van iemand in de boot als de dieren niet aan mijn kant zwommen en deden ze dat wel, dan was ik ze steeds kwijt door de zoeker. :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:17

_Lorette_ schreef:
Statief is niet te doen. Je moet heel flexibel zijn in je beweging en zorg er ook voor dat je aan de rand zit. Bij ons zaten er 2 bankjes in voor 4 personen en dan zit je dus niet automatisch aan de zijkant. Aan de voorkant van de boot wel, maar daar heb je meer last van de beweging van de boot.
Ik had zelf 400mm zoom nodig voor de walvissen. Dolfijnen zwommen wel heel dichtbij. De gids had een Nikon met giga zoomlens mee en balanceerde daarmee op de rand van de boot. Ik vond het lastig en frustrerend fotograferen/filmen. Er stond steeds een haardos op van iemand in de boot als de dieren niet aan mijn kant zwommen en deden ze dat wel, dan was ik ze steeds kwijt door de zoeker. :')

Hmm okee. Nu begin ik toch weer te twijfelen over de lens keuze XD Ik heb twee body's dus ik zou ze allebei mee kunnen nemen. Voordeel van de 70-200 is dat die een 2.8 is.

We gaan met zijn drieën dus de kans is wel aanwezig dat ik aan de zijkant kan zitten gelukkig.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:48

Ik zag voorbij komen dat Canon met een R Mark ii en een Rs gaat komen. Ben ik wel erg benieuwd naar.

b000tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:07

Ik zag per toeval dit topic voorbij komen, ik ben al een tijdje aan het overgeven/sparen voor een nieuwe camera, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik heb nu een canon T3 Rebel, en wil graag in de canon range blijven. Maar was ik u mis met bij huidige is gewoon de snelheid, je mist heel vaak het juist moment. Ik heb wel eentj die ik graag fotografeer doordat hij een hele grote galop heeft, dan is het juist moment vaak wel te vinden. Maar bij de rest blijft het lastig. Heeft iemand al ervaring met de nieuwe systeem camera's (R10, RP, R , R7)?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:13

Ik zit te kijken naar een Canon R6 en naar een Sony A7III. Ik zag dat je een adapter kunt krijgen om je Canon lenzen op een Sony te gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

Überhaupt, welke camera zouden jullie kiezen en waarom? Ik ben honden en paarden fotograaf, portret en actie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:34

Ik hoor goede dingen over de adapter van Canon naar Sony, maar heb er zelf geen ervaring mee helaas.
Ik denk dat je niet snel een verkeerde keus kan maken tussen die twee camera's. Allebei goede kwaliteit.
De A7III is een topcamera. Ik hoor van collega's alleen maar goede ervaringen. Het menu zal waarschijnlijk iets meer wennen zijn als je Canon gewend bent.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:29

Hoi allemaal! Ik heb een Nikon D5000 met (onder andere) een AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II. Ik mis soms wat scherptediepte en lichtsterkte en goede focus van bewegende dieren. Ik wil wat nieuws, maar het zou ideaal zijn als ik mijn bestaande lenzen gewoon kan blijven gebruiken. Ik keek dus naar bijvoorbeeld een Nikon Z5 met FTZ adapter. Word ik daar blij van, zou dat een stap omhoog zijn? Ik fotografeer vooral honden en liefst actiefoto's, maar die mislukken dus wel vaak, hahaha!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:09

Je gaat er zeker op vooruit, maar… besef je dat het grootste probleem in de lens zit. Die is niet lichtsterk (sterker nog, op 200mm is hij ontzettend langzaam) en boven de 150mm zal deze lens altijd enige onscherpte geven vanwege het grote bereik dat hij heeft.

Tijd voor een leuke nieuwe set?

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:04

maaikemuis schreef:
Je gaat er zeker op vooruit, maar… besef je dat het grootste probleem in de lens zit. Die is niet lichtsterk (sterker nog, op 200mm is hij ontzettend langzaam) en boven de 150mm zal deze lens altijd enige onscherpte geven vanwege het grote bereik dat hij heeft.

Tijd voor een leuke nieuwe set?

Oei, goed dat je het zegt... de zoomlens was destijds zo'n rib uit mijn lijf dat ik er vanuit ging dat die nog wel prima zou zijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:24

Het is op zich een prima lens. Maar het is een compromis. Het is de keuze tussen niet hoeven wisselen en een enorm bereik en daarmee een verlies aan kwaliteit. Zo’n lens maken zonder de nadelen die er logischerwijs aan kleven zorgt voor een lens die onbetaalbaar wordt en niet te tillen.

Daarnaast moet je even nagaan of je deze lens kunt gebruiken met adapter. De Z5 is een fullframe camera. Deze lens is een lens specifiek voor cropcamera’s. Grote kans dat dit niet compatible gaat zijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:14

Hier na zo'n 25 jaar Nikon totaal uit mijn comfortzone gestapt en overgegaan naar Canon. Alle Nikon stuff ingeruild en een Canon R6 met minder dan 3000 clicks aangeschaft en een als nieuwe Canon RF70-200 f4, liefst had ik de f2.8 gehad, maar ik kan voor mezelf de 1000 euro extra voor 1 lichtstop niet verantwoorden, dan kan ik beter een leuk 50mm ofzo kopen, of een grip en wat extra accu's. Camera en lens heb ik net een firmware update gegeven.
Ben me al de hele avond lekker aan het inkijken op youtube, zit constant verkeerd met de aanuitknop, en de playknop, maar de leermodus staat weer voor even aan, en de nieuwe pup is een (on)geduldig object, hopelijk.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:15

KootMiraDrum schreef:
Hier na zo'n 25 jaar Nikon totaal uit mijn comfortzone gestapt en overgegaan naar Canon. Alle Nikon stuff ingeruild en een Canon R6 met minder dan 3000 clicks aangeschaft en een als nieuwe Canon RF70-200 f4, liefst had ik de f2.8 gehad, maar ik kan voor mezelf de 1000 euro extra voor 1 lichtstop niet verantwoorden, dan kan ik beter een leuk 50mm ofzo kopen, of een grip en wat extra accu's. Camera en lens heb ik net een firmware update gegeven.
Ben me al de hele avond lekker aan het inkijken op youtube, zit constant verkeerd met de aanuitknop, en de playknop, maar de leermodus staat weer voor even aan, en de nieuwe pup is een (on)geduldig object, hopelijk.

Dat is een hele mooie set! Waarom ben jij over gestapt van Nikon naar Canon? Ik moet idd mijn body en 70-200mm nog bijwerken naar de laatste firmware. Ik heb nog de een-na-laatste versie erop. :=

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:39

Oe, dat is een leuke set zeg! Waarom heb je niet gekozen voor een EF 70-200 2.8 met adapter? Schijnt nauwelijks tot geen verschil in kwaliteit te geven.

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:47

De RF lenzen zijn echt wel van een hele andere kwaliteit dan de EF met adapter :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:32

Bagheera_206 schreef:
Dat is een hele mooie set! Waarom ben jij over gestapt van Nikon naar Canon? Ik moet idd mijn body en 70-200mm nog bijwerken naar de laatste firmware. Ik heb nog de een-na-laatste versie erop. :=

Ik raakte gefrustreerd door de Nikon Z6II die me steeds in de steek liet met het volgen van bv vogels. Na firmware updates is de focus iets verbeterd, maar valt mij mega tegen t.o.v. de DSLR's.
Ik wil al jaren Canon eens proberen, daarom had ik (heel verstandig van mezelf vond ik) voor dit weekend de R6 met de RF100-500 gehuurd, maar last minute afgezegd. Twee redenen: ik zou iets van 1140 euro borg moeten betalen, met borg ben ik absoluut eens, maar om het huren voor best veel geld + borg dan in dit weekend te doen, waarin het bijna alleen maar regent...... dus heb het afgezegd.
De dag erna ging het weer kriebelen. Heb een mailtje gestuurd naar camera-tweedehands.nl met een lijst van alle Nikonspul (D750, Z6II, 200-500 F5.6, Z70-200 AFS F2.8, 50mm afs g 1.8, Z 24-200 VR 4-6.3, Z TC2.0 en FTZ II adapter) en verdorie, ze boden mooie bedragen. Ik kijk voor de waarde meestal op deze Duitse site, die updaten 4x per jaar. Maar Duitse prijzen liggen vaak wel net iets hoger.
https://www.fotoversicherung.com/fotove ... ste-nikon/
https://www.fotoversicherung.com/fotove ... ste-canon/

Vandaar dat de R6 met de RF70-200 f4 kon komen en blijft er ook nog flink wat over.

Waarom niet de EF met adapter? Ik heb heel lang getwijfeld, maar de RF is NET iets scherper (uiteraard onder de juiste omstandigheden en instellingen; onscherpte is 9 van de 10x user error). Was er een EF gekomen dan had het de III versie geweest. De als nieuw uitziende tweedehands RF 70-200 f4 was 100 euro goedkoper dan de EF III, maar RF is wel echt speciaal voor middenformaat gemaakt. Ik heb er uren over getwijfeld, maar nog geen spijt van.
Nog een reden voor de F4 is dat ik na jaren sjouwen (ik gebruike de Nikkor 200-500 f5.6 veel voor vogels, en die was niet eens megazwaar) ik iets minder gewicht ook wel een keer lekker vind.
Ik heb nu dus geen lens voor vogels die ver weg zitten, maar je komt toch altijd mm's te kort. Misschien komt er volgend jaar nog wel de 600mm of de 800mm bij, die zijn goed betaalbaar, maar helaas wel f11, dus die kun je alleen goed met veel licht gebruiken.
Voor nu kan ik prima vooruit voor hondjes, paardjes, kindjes, vertel ik mezelf. :+
Gister heb ik nog een extra geheugenkaartje gehaald, en een tweede accu, want op middenformaat lopen je accu's zowat leeg en de Canon accu die erbij zit zit op 1/3 levensloopverlies. Heb gekozen voor een Jupio 2130 mAh, dat is de Canon ook.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:26

Ik denk dat je fullframe bedoelt ipv middenformaat. Nikon Z6II is toch ook full frame?

Doet die Jupio ook op hoogste snelheid bursten?

Hele fijne lichte combi heb je nu. De RF 70-200mm f/4.0L is beetje formaat van een blikje cola. Die RF 100-500mm is overigens wel een hele fijne lens. <3

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:38

Ik bedoel systeemcamera :+
Ik gebruik mechanische sluiter, wil geen scheve lijnen door een rolling shutter, net geprobeerd en mechanisch gaat hard zat.
Enige verschil tussen de Jupio en de Canon is de Wh, de Canon=16Wh, de Jupio=15.3Wh. MaH is voor beide gelijk, 2130. Verkoper zei dat het steeds weer opladen van de Jupio hem een iets kortere levensduur zal geven. Maar voor de prijs van 1 Canon heb je 2 Jupio's (wel goed kijken, want er zijn er ook met veel lagere mAh). Deze set heeft een mooi prijsje: https://www.kamera-express.nl/jupio-val ... 353535305c

Met de 100-500 hik ik een beetje tegen de f7.1 aan, heb nu 4 jaar geschoten op 5.6 (200-500), hoewel f8 uiteraard wel betere scherpte gaf.

Ik twijfelde om toch nog even langs Kamera Express te gaan voor de extra accuset en/of de 50mm en/of een grip, maar heb me ingehouden. Ik woon 5 minuten van Kamera Express Den Haag vandaan. :-)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:53

Even off-topic, maar is er iemand die mij kan helpen ivm het opslaan van foto's?
Loop steeds tegen een probleem aan.
CR bestanden zijn bijvoorbeeld 13 mb als ik ze op PC zet, als ik ze dan in PS of LR opsla of exporteer zijn ze ineens maar 2 MB, afmetingen zijn wel hetzelfde gelebleven.
Thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:59

Exporteer je ze dan bv als .jpg? Dan worden ze gecomprimeerd, en wordt het bestandsformaat kleiner.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:35

Ja klopt ik exporteer ze als jpg

8nnemiek schreef:
Exporteer je ze dan bv als .jpg? Dan worden ze gecomprimeerd, en wordt het bestandsformaat kleiner.