[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:09

Met het draaiknopje stel je in of je de foto wilt onder- of overbelichten. Als jij je camera instelt op bijvoorbeeld Av, diafragma 4.0, ISO 200 en je merkt dat je sluitertijden te lang worden om nog goede, scherpe foto's mee te maken, kun je twee dingen doen:

Plingiafragma indien mogelijk verder open gooien (= kortere sluitertijd)
*ISO omhoog gooien (= minder licht nodig voor zelfde resultaat, wel meer ruis)

Merk je echter dat je foto er op het LCD-schermpje te donker uit ziet, kun je met het draaiknopje aangeven dat je de foto (volgens de camera) iets wilt overbelichten (zelfde geldt voor te licht en onderbelichten). Als je ervoor kiest iets over te belichten, blijft je ISO gewoon op 200 staan, je diafragma gewoon op 4.0, alleen kiest 'ie een iets langere sluitertijd om tot het door jou gevraagde resultaat te komen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:32

Maar nu had ik gisteren de volgende situatie.
Ik was in de duinen en de zon scheen super.
Nu had ik mijn vriend bij een boom neer gezet en wilde ik daar wat foto's van maken.
ISO stond op 100. Zelf gedraaid aan de zoom waardoor ik de diafragma zo laag(?) mogenlijk had(de kant op dat de achtergrond waziger word) en omdat ik in AV stand fotografeerde gaat de sluitertijd vanzelf.
Thuis op de pc bleek toch zijn huid te veel licht van de zon te hebben gevangen.

Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:50

holly schreef:
Maar nu had ik gisteren de volgende situatie.
Ik was in de duinen en de zon scheen super.
Nu had ik mijn vriend bij een boom neer gezet en wilde ik daar wat foto's van maken.
ISO stond op 100. Zelf gedraaid aan de zoom waardoor ik de diafragma zo laag(?) mogenlijk had(de kant op dat de achtergrond waziger word) en omdat ik in AV stand fotografeerde gaat de sluitertijd vanzelf.
Thuis op de pc bleek toch zijn huid te veel licht van de zon te hebben gevangen.

Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Dat los je op door de belichtingscompensatie in de - te draaien.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:38

Toch?
Ik had wel aan de knop gedraaid inderdaad mag zag geen verschil. Zal het toch nog eens uittesten wanneer ik weer een super zonnige dag tegen kom.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:38

Hoi.

Ik heb een Fuji Finepix S5600, en als ik foto's maak op de bewegingsstand, zijn de foto's vaak òf te licht, òf te donker. Scheve mond De ISO is niet zelf in te stellen op deze stand, en omdat je deze toch wel nodig hebt om bijvoorbeeld sportfoto's te maken, is mijn vraag: Hoe kan ik de belichting zo optimaal mogelijk maken in de bewegingsstand, als ik de ISO niet kan regelen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Kusje

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:56

Martine_R schreef:
Hoi.

Ik heb een Fuji Finepix S5600, en als ik foto's maak op de bewegingsstand, zijn de foto's vaak òf te licht, òf te donker. Scheve mond De ISO is niet zelf in te stellen op deze stand, en omdat je deze toch wel nodig hebt om bijvoorbeeld sportfoto's te maken, is mijn vraag: Hoe kan ik de belichting zo optimaal mogelijk maken in de bewegingsstand, als ik de ISO niet kan regelen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Kusje

Dan moet je niet op de sportstand fotograferen maar op A zetten. Dan kun je het diafragma instellen en zoekt je camera er de juiste sluitertijd bij. ook kun je dan zelf de ISO instellen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:57

Okee, dankjewel. Ja
Maar eeeh..het diafragma? Verward
Sorry, ik weet niet waar dat zit en hoe je dat instelt. Scheve mond

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:01

holly schreef:
Toch?
Ik had wel aan de knop gedraaid inderdaad mag zag geen verschil. Zal het toch nog eens uittesten wanneer ik weer een super zonnige dag tegen kom.

Die belichtingscompensatie werkt niet op de automatische standen. Je moet dan ook in je schermpje zien dat er bij een rijtje cijfers, -2 -1 0 +1 +2 een cursortje verspringt.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:03

Martine_R schreef:
Okee, dankjewel. Ja
Maar eeeh..het diafragma? Verward
Sorry, ik weet niet waar dat zit en hoe je dat instelt. Scheve mond

Als je je toestel op de A zet kun je die met het wieltje verstellen. Je ziet dan op het LCD scherm en in de zoeker iets veranderen. Cijfers van 2,8 en hoger tot 11.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:47

ik ga hier geen heel topic voor opstarten en hopelijk mag het hier dus in thuis.

Goed, ik heb een canon 400D zins 2 maand ongeveer. Maar waarneer ik de camera aansluit op de computer met een usb dan kan hij mijn camera niet vinden of is hij in gebruik. Ontzettend lastig als ik dus gauw even foto's erop wil zetten. De ene keer doet hij het binnen een paar sec wel maar soms kan ik ook gewoon heel lang moeten wachten of geef ik het na 10 min gewoonweg maar weer op omdat ik het zat ben.

Weet iemand waaraan dit kan liggen of zou ik gewoon even bij de winkel moeten vragen waar het aan ligt? Ik ben het namelijk goed beu soms!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:51

Heb je de camera wel uit staan als je hem aan sluit? Lachen

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:03

x_Marr schreef:

? uit staan. Dan kun je de foto's niet naar de computer verplaatsen, hij moet daarvoor toch aan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:05

Bij mijnne is het zo dat ie uit moet staan, anders schakelt ie zichzelf uit als ik het kabeltje er in doe, ik krijg dan op het schermpje een lijstje te staan met PC erbij, zodat ik de foto's op de comp kan zetten, maar ik heb ook geen canon(nog niet) dus ik weet niet hoe het daar mee gaat.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:07

Eerst uitzetten, dan de kabel erin, en dan aanzetten. Bij Windowsversies vanaf XP wordt de hardware normaliter dan vanzelf herkent?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:08

Ciinderella schreef:
x_Marr schreef:

? uit staan. Dan kun je de foto's niet naar de computer verplaatsen, hij moet daarvoor toch aan.

Als je hem aansluit moet hij uit staan en zodra hij aangesloten is zet je hem aan. Als je naar deze computer gaat moet je daat een extra schijfstation zien staan als de camera aangesloten is en aan staat. Ik denk overigens dat het niet zozeer een camera probleem is maar eerder een PC probleem.
Welke Windows versie heb je 98 of XP?

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:13

Ik heb XP, idd heb ik hem altijd uitstaan, stop het stekkertje erin en zet hem dan pas aan. Ik dacht dat het misschien aan het usb kabeltje kon liggen maar mijn andere camera pakt hij wel gewoon op die usb, vandaar dat ik er weinig van snap.

Hij start altijd automatisch op en gaat dan alle foto's laden.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:16

Heb je wel de software geinstalleerd die bij de camera zat?

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:19

Koop anders een kaart-lezer, ze zijn niet duur en je foto's staan er in No-time op!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:28

Als je zeker weet dat je de software goed hebt geìnstalleerd en je camera nog niet naar behoren werkt, zou ik zeker teruggaan naar de winkel (Of een computerexpert eerst naar je pc laten kijken, aangezien het me eerder een pcprobleem lijkt). Een kaartlezer zou ik in eerste instantie nog niet doen, je camera moet gewoon goed functioneren en communiceren met je pc. Wie weet zit de fout wel in je camera en is het niet de enige fout die erin zit..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:35

Misschien anders eerst even nog niet je camera inschakelen?
Misschien gaat ie bijv. vanzelf wel aan oid.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:56

hij gaat niet vanzelf aan, ik heb gewoon de instructies opgevolgd van de camera en de eerste keren deed hij gewoon normaal of soms een keer kon hij het niet vinden maar meestal goed, nu is het iedere keer raak.

De software heb ik geinstaleerd, en zit er naar mijn weten goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:04

Hmmm simpelste manier om dit op te lossen lijkt me door even een cardreadertje aan te schaffen...

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:30

ja dat is een mogelijkheid, dat was ik ook al wel van plan. Maar dat lost nog niet het probleem op natuurlijk.. en opzich wil ik gewoon graag weten waar het vandaan zou kunnen komen, wand als het idd uit de camera komt en ik dadelijk over mijn garantie heen ben is dit natuurlijk ook poedersuiker.

Maar omdat ik echt geen flauw idee meer heb.. misschien ga ik anders morgen even ergens langs een winkel op om te vragen of hun een idee hebben. Hopelijk kunnen hun mij verder helpen Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:42

Heb je geen computernerderige-papa of oom of vriend? Misschien die eens naar het probleem laten kijken, voordat je naar de winkel stapt? Als iemand die bekend is met pc's ook geen probleem kan vinden, zou ik zeker naar de winkel gaan. Je camera moet gewoon werken zoals dat hoort. Punt. Knipoog

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:44

Horsy_Lover schreef:
Koop anders een kaart-lezer, ze zijn niet duur en je foto's staan er in No-time op!

Ik gebruik hem ook, heerlijk scheelt weer zo'n camera op me bureau aan het snoertje, zeker als ik ze er snachts op zet en me bed in ga, hoef ik me geen zorgen om me camera te maken