[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbenfroh

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:16

Rustig rustig, er zijn wel meer fotografen hoor Haha!
Ze willen alleen maar wat leuke foto's voor in een fotoboek, anders hadden ze een professionele fotograaf ingehuurd Knipoog Is van mn schoonfamilie, en ik kan best leuke foto's maken dus er zal heus wel wat leuks uitkomen. Dus, ik vroeg alleen maar om wat tips Knipoog

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:36

Weten jullie een leuk objectief tot 450/500 euro
Ik ben opzoek naar meer bereik voor fotografie in de (buiten)bak/bos en wedstrijden etc.
Ik heb nu een sigma 17-70 objectief. Ik zie door de bomen het bos niet meer in alle winkels.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:26

Ga naar een goede winkel en laat je adviseren..
Wat voor camera heb je?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:20

Ik heb een eos 400 D
Ik ben al naar meerdere winkels geweest maar de meeste hebben geen ervaring met paarden fotografie en vinden elke lens op zich wel goed qwa prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben gewoon benieuwd naar adviezen van fotografen die op het zelfde vlak fotograferen..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:41

Fairytail schreef:
Ik heb een eos 400 D
Ik ben al naar meerdere winkels geweest maar de meeste hebben geen ervaring met paarden fotografie en vinden elke lens op zich wel goed qwa prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben gewoon benieuwd naar adviezen van fotografen die op het zelfde vlak fotograferen..

Het mooiste objectief is een 70-200 met 2,8 diafragma. Maar zowel van Canon als van Sigma is die boven je budget. Wat het dichtst bij je budget is maar ook een erg goede is de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM. Deze kost 483 euro en daar gaat nog 60 euro cashback af, dus 423 euro. Dit objectief zou eigenlijk een duur "L" objectief moeten zijn want dit is het enige objectief buiten de L die UD lenselementen heeft. Dit zijn lenzen van speciaal glas waardoor de chromatische abberatie verminderd. Het is dan ook een erg scherp objectief. Het enige wat voor een duurdere 70-200 spreekt is de diafragma opening van 2,8.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:50

Op dat objectief had ik mijn oog al laten vallen inderdaad en zag dat er weer een cashback actie was inderdaad!

Maar heb je nou geen last van het diafragma 4-5.6 met paardenfotografie en fotografie in de bossen enz?
Anders kan ik beter doorsparen!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:45

Fairytail schreef:
Ik ben opzoek naar meer bereik voor fotografie in de (buiten)bak/bos en wedstrijden etc.
Ik heb nu een sigma 17-70 objectief. Ik zie door de bomen het bos niet meer in alle winkels.

Je zou naast de canon 70-300 f4.5-5.6 IS USM ook kunnen kijken naar de Canon 70-200 F4lL USM. Die laatste is redelijk lichtsterk, snel , scherp en licht lekker in de hand.

De lens kost nu geloof ik met cashback 500 Euro.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:12

Fairytail schreef:
Op dat objectief had ik mijn oog al laten vallen inderdaad en zag dat er weer een cashback actie was inderdaad!

Maar heb je nou geen last van het diafragma 4-5.6 met paardenfotografie en fotografie in de bossen enz?
Anders kan ik beter doorsparen!

Dan zou ik lekker doorsparen voor een 2.8 lens en geen 4-5.6 kopen. Ik merk zelf best wel verschil tussen de 2.8 lenzen en de kitlensjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:22

* bemoeit zich ermee Tong uitsteken

Lekker doorsparen? Dat ding kost 2000 euro! Nagelbijten / Gniffelen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:51

Maar dan heb je ook wat Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:59

Misschien een beetje veel voor een hobby fotograafje Tong uitsteken

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 02:06

Dat gaat me inderdaad boven het hoofd, het geld is er wel en wil ik ook best uitgeven maar ik ben opzoek naar een mooie tussen lens om verder te oefenen en te kijken wat ik allemaal wil binnen de fotografie. Ook wil ik een lens met meer bereik omdat ik fotoshoots wil gaan doen en ik vind dat ik daar een extra lens voor nodig heb.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:04

Nerootjeh schreef:
Misschien een beetje veel voor een hobby fotograafje Tong uitsteken

Ik ben ook hobby fotograaf, en gebruik ook 2.8 lenzen. Deze zijn wel van mijn vader, maar werk nu ook om die dingen te kunnen betalen Nagelbijten / Gniffelen

€1359
Afbeelding

€1839
Afbeelding
En dan moeten er nog UV en polarisatie filters op..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:26

Ik ben student Knipoog dus vind het echt teveel geld voorlopig. Zoals ik al zei wil ik eerst graag oefenen en kijken welk deel van fotografie ik het leukst vind dan kan ik daar mijn keuzes op aan passen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:45

Ik heb de Sigma 2.8 70-200 lens, echt een geweldig ding! Ik adviseer je als je die wil, gewoon even op Marktplaats te kijken, daar heb ik de mijne ook vandaan. Koste 300 euro minder dan de nieuwe (ik heb hem dus voor 600 euro gekocht, ding is echt nooit gebruikt, incl. filter).

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:57

Vinden jullie dat nou geen groot risico een lens op MP kopen. Waar let je dan op. Straks is hij beschadigd zit er stof in weet ik het en heb je 600 euro weggegooid Clown

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:22

JW18 schreef:
Fairytail schreef:

Je zou naast de canon 70-300 f4.5-5.6 IS USM ook kunnen kijken naar de Canon 70-200 F4lL USM. Die laatste is redelijk lichtsterk, snel , scherp en licht lekker in de hand.

De lens kost nu geloof ik met cashback 500 Euro.

Het verschil tussen 4.0 en 4.5 is niet zo heel groot. Voordeel van de 70-300 is dan weer dat er IS op zit wat ook 2 stops scheelt en dus dat verschil zelfs naar de 70-300 beter is. En een 70-200 f/4.0 met IS is weer een stuk duurder.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:23

Fairytail schreef:
Vinden jullie dat nou geen groot risico een lens op MP kopen. Waar let je dan op. Straks is hij beschadigd zit er stof in weet ik het en heb je 600 euro weggegooid Clown

Ik zou via Marktplaats niets ongezien kopen. Meestal is de afstand nog wel te overbruggen en kun je er dus heengaan om het objectief te bekijken en te testen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:22

Ik had het geluk inderdaad dat het 5 kilometer rijden was, als het dan niks is kan ik nee zeggen natuurlijk Knipoog . Opsturen vind ik wel een groot risico idd zonder dat je hem hebt gezien.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:28

Momenteel is de lens waarover je het had niet in de buurt te krijgen (bijna 200 km rijden)
Waar moet je op letten als je een tweedehands objectief koopt?

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:18

@Patsur: Ben verliefd op die onderste Wow! Alleen gaat daar zo ongeveer mijn hele spaarrekening aan op Ach gut

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:31

De lens kost nu geloof ik met cashback 500 Euro.[/quote]
Het verschil tussen 4.0 en 4.5 is niet zo heel groot. Voordeel van de 70-300 is dan weer dat er IS op zit wat ook 2 stops scheelt en dus dat verschil zelfs naar de 70-300 beter is. En een 70-200 f/4.0 met IS is weer een stuk duurder.[/quote]

Daar heb je niet helemaal gelijk in Kokomo. De 70-200 heeft namelijk een max. diafragma van f4 over het gehele bereik. De 70-300 IS gaat echter al snel omhoog naar f5.6. Daarnaast heb je voor bewegende onderwerpen (bijv. paarden) weinig aan IS.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:52

@Rinske: Wat een super lens Haha! ik heb hem net gekocht bij fotokonijnenberg.. Was ruim een uur in de winkel maar ben nu super blij morgen lekker oefenen.. Heel erg bedankt voor het advies toch voor een lichtsterke lens te gaan!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:05

Fairytail schreef:
Momenteel is de lens waarover je het had niet in de buurt te krijgen (bijna 200 km rijden)
Waar moet je op letten als je een tweedehands objectief koopt?

Kijk eerst door het objectief, als die dus niet op de camera zit, of hij helemaal helder is, je geen krassen kunt zien of spinnewebjes oid. Er mag dus helemaal niets te zien zijn. Dan probeer je hem op je toestel en zet het objectief op manual, zodat je zelf kunt scherpstellen. Maak dan wat foto's op een afstand wat je op het objectief kunt instellen. Als je 1 meter op het objectief kunt instellen, meet je ook een meter tot je onderwerp. Kijk of je het toestel ergens op kunt zetten, liefst een stevig statief maar mag ook een stoel oid. Dan moet de foto dus scherp zijn. Doe dat bij het grootste diafragma (kleinste getal). Maak op die manier op meerdere afstanden een foto. De afstanden staan op de ring van het objectief. Schakel dan de AF in en kijk af hij goed scherpsteld. Het beste kan dat met alleen het middelste scherpstelpunt ingeschakeld. Draai aan de ringen van het objectief. Die moeten allemaal soepel lopen zonder geluid te maken en er mag geen ruimte inzitten. Het moet wel soepel draaien met een beetje softe tegenstand. Als je de draairing ergens middein loslaat mag de ring daarna niet vanzelf verdraaien. Als dat allemaal goed is kan het haast niet anders of het objectief is goed.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:19

Kokomo: Heel erg bedankt ik zal het objectief wat ik heb gekocht nogmaals controleren. Ik heb hem bij fotokonijnenberg gekocht en heb garantie, als er iets mis is gaat hij terug!

Ga nu lekker een stuk lopen en hem "echt" uittesten!

Het is overigens deze geworden:
Afbeelding
incl. Lenzen tas en zonnenkap nog geen filter maar die vraag ik voor mijn verjaardag (over 3 weken Haha!)