[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:23

Hallo,
Ook ik ben opzoek naar een lens. Nu ik eindelijk financieel mogelijkheid heb een nieuwe aan te schaffen. Ik heb bijna een jaar lang gefotografeerd met een tamaron 18-200 en merk nu ik ook cursussen volg ik toch best wel achter blijf met menig ander. Dit merk ik vooral in de kwaliteit van het beeld. Het is net niet scherp genoeg steeds en soms maakt mij moeder met een digitaal dingetje nog mooiere foto's dan ik.

Ik hou enorm veel van natuur fotograferen maar ook portretten en dierenfotografie. Ik weet alleen niet wat nou een geschikte lens is. Er zijn er zo ontzettend veel. Ik heb een Canon 1100D. Waar ik wel erg tevreden mee ben. Maar ik wil nu een keer een goede lens.
Mijn budget zit rond de 500 euro denk ik.

Heeft iemand tips?

Sani

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:37

Als je budget dat is, zou ik gaan voor de 70-200 4.0 :)
http://www.kamera-express.nl/product/10 ... zonnekap-/ boven budget maar met zonnekap
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/c ... 125_516_34 Duurder zonder zonnekap
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -4-0l-usm/ Zelfde als cameranu
http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-ef ... f4-0-l-usm Nog duurder dan bovenstaande
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/CA ... langId=-11 Duurder dan kamera-expres.

Dan heb je wel direct een killer lens waar menig fotograaf jaloers op is. :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:45

oke, ik zat ook nog te twijfelen over de:
Canon EF 70-300 4.0-5.6 IS USM
Sigma 70-300 APO
of zijn die niet zo slim?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:53

Ik kom ook weer even kijken. Ik ben mijzelf aan het oriënteren op een zoomlens tot 300 mm voor mijn Nikon D90. Momenteel werk ik met een 18-200 lens maar ben steeds meer gefrustreerd over de onscherpte die deze lens geeft (is een bewezen nadeel van deze lens). Daarom zit ik er over te denken de Nikkor 18-105 aan te schaffen en een lens tot 300mm. Maar welke?

Ik kom Tamrons tegen voor 150 euro, maar dat kan nooit veel zijn (Tamron heb ik sowieso geen hoge pet van op). Lichtsterkte tot 2.8 is mooii, maar onbetaalbaar. Het budget is max 600 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:20

HorseTimeXL schreef:
Sigma 70-300 APO

Sigma gaat het zeer waarschijnlijk afleggen tegen de Canon qua kwaliteit. Controleer dat terdege VOOR aanschaf!
Daarnaast, de meeste bovengenoemde zaken hebben ook occasoins; goede lenzen voor budget-prijzen. Met wat mazzel heb je dan een f4.0 MET IS voor nagenoeg hetzelfde budget!

maaikemuis schreef:
Ik kom ook weer even kijken. Ik ben mijzelf aan het oriënteren op een zoomlens tot 300 mm voor mijn Nikon D90. Momenteel werk ik met een 18-200 lens maar ben steeds meer gefrustreerd over de onscherpte die deze lens geeft (is een bewezen nadeel van deze lens). Daarom zit ik er over te denken de Nikkor 18-105 aan te schaffen en een lens tot 300mm. Maar welke?

Ik kom Tamrons tegen voor 150 euro, maar dat kan nooit veel zijn (Tamron heb ik sowieso geen hoge pet van op). Lichtsterkte tot 2.8 is mooii, maar onbetaalbaar. Het budget is max 600 euro.

Tamron heeft, net als Tokina, verschillende kwaliteitsniveau's. Ik ben alleen niet thuis in die series van Tamron, dus lees je even terdege in, zodat je de juiste keuzes maakt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:28

Dus je bedoelt dat Sigma lenzen aardig in de buurt komen van de Canon lenzen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:47

HorseTimeXL schreef:
Dus je bedoelt dat Sigma lenzen aardig in de buurt komen van de Canon lenzen?

Ja, maar waarschijnlijk ook niet meer dan dat.
Als je dan merk-onafhankelijk wil gaan, zou ik persoonlijk voor Tokina gaan.
Ik heb beide merken op met analoge camera's en de Tokina's presteren beter dan de Sigma's.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:11

Pff wat is het toch lastig zeg! Haha. Ik wil een betaalbare mens voor paardensportfotografie maar vind het ook prettig om portretten te schieten!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:24

ikke schreef:
HorseTimeXL schreef:
Sigma 70-300 APO

Sigma gaat het zeer waarschijnlijk afleggen tegen de Canon qua kwaliteit. Controleer dat terdege VOOR aanschaf!
Daarnaast, de meeste bovengenoemde zaken hebben ook occasoins; goede lenzen voor budget-prijzen. Met wat mazzel heb je dan een f4.0 MET IS voor nagenoeg hetzelfde budget!

maaikemuis schreef:

Tamron heeft, net als Tokina, verschillende kwaliteitsniveau's. Ik ben alleen niet thuis in die series van Tamron, dus lees je even terdege in, zodat je de juiste keuzes maakt.

Tamron valt voor mij af, heb werkelijk nog geen enkele Tamron lens in mijn handen gehad die voldeed aan mijn eisen van scherpte en abberatie. Mijn vraag is ook meer welke opties bij jullie bekend zijn met dit bereik.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:34

CANON EF 70 300MM F/4-5,6 IS USM

of

CANON
EF 70-200mm f/4L USM

deze staan bij de mediamarkt te koop voor een best aantrekkelijk prijsje.
Wat het nadeel met de laatste is, is dat er geen beeldstabilisatie bijzit. en ik miste dat wel een beetje mijn Tamaron lens. Al vind ik die sowieso niet heel erg fijn. En met beeldstabilisatie is die 500 euro duurder..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:44

HorseTimeXL schreef:

of

CANON
EF 70-200mm f/4L USM

Wat het nadeel met de laatste is, is dat er geen beeldstabilisatie bijzit. en ik miste dat wel een beetje mijn Tamaron lens. Al vind ik die sowieso niet heel erg fijn. En met beeldstabilisatie is die 500 euro duurder..

Mijn optiek: aangezien je budget beperkt is, neem de 70-300 en spaar voor die 70-200L IS en ga dan gelijk voor de f2.8. Goed, die kost 2k, maar dan ben je ook echt van alle gezeur af (en je hebt de tijd om 'm bij elkaar te sparen).

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:53

ikke schreef:
HorseTimeXL schreef:

of

CANON
EF 70-200mm f/4L USM

Mijn optiek: aangezien je budget beperkt is, neem de 70-300 en spaar voor die 70-200L IS en ga dan gelijk voor de f2.8. Goed, die kost 2k, maar dan ben je ook echt van alle gezeur af (en je hebt de tijd om 'm bij elkaar te sparen).

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Voor landschappen kun je prima je oude lens op een statief zetten, dan mis je de beeldstabilisatie minder.
Voor wat meer actie foto's heb je veel meer aan de 70-200 4.0 non IS dan aan de 70-300, de 70-200 is sneller, scheper, beter glaswerk en bij hogere sluitertijden werkt IS niet eens (er zijn er zelfs die zeggen dat de IS bij snelle sluitertijden nadelig werkt en je het beter kunt uitzetten).

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:57

ikke schreef:
HorseTimeXL schreef:

of

CANON
EF 70-200mm f/4L USM

Voor landschappen kun je prima je oude lens op een statief zetten, dan mis je de beeldstabilisatie minder.
Voor wat meer actie foto's heb je veel meer aan de 70-200 4.0 non IS dan aan de 70-300, de 70-200 is sneller, scheper, beter glaswerk en bij hogere sluitertijden werkt IS niet eens (er zijn er zelfs die zeggen dat de IS bij snelle sluitertijden nadelig werkt en je het beter kunt uitzetten).

De 70-200 is wel duurder, maar een grote stap beter dan de 70-300. Vooral dat deze lens over de gehele zoom 4.0 heeft is een grote plus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:58

AnneXxX schreef:
ikke schreef:

Nee, de f2.8 laat je minder snel in de steek onder donkere omstandigheden en bovendien: wat erop zit kun je gebruiken (of niet). Je hebt de keuze en als je in staat bent om het geld bij elkaar te sparen, neem dan iets meer tijd en neem een lens die alle opties heeft; heb je tenminste de keuze om die opties wel of niet te gebruiken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:59

Maar zie je met de 70-200 niet die wazigheid? Het is zo dat ik een beetje een trauma heb overgehouden aan mijn Tamaron. Die je nog zo stil kon houden maar uiteindelijk zijn de foto's niet scherp. Ik heb een redelijk stille hand. Dus als dat geen probleem is en het prima mogelijk is om zonder IS toch scherpe foto's te maken van zowel dieren als mensen zou ik dan toch voor de 70-200 willen gaan. Ik wil gewoon niet hetzelfde mee maken als me Tamaron waarbij ik wanneer ik de foto's opende op de computer ze altijd wazig waren.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:28

HorseTimeXL schreef:
Maar zie je met de 70-200 niet die wazigheid? Het is zo dat ik een beetje een trauma heb overgehouden aan mijn Tamaron. Die je nog zo stil kon houden maar uiteindelijk zijn de foto's niet scherp. Ik heb een redelijk stille hand. Dus als dat geen probleem is en het prima mogelijk is om zonder IS toch scherpe foto's te maken van zowel dieren als mensen zou ik dan toch voor de 70-200 willen gaan. Ik wil gewoon niet hetzelfde mee maken als me Tamaron waarbij ik wanneer ik de foto's opende op de computer ze altijd wazig waren.

ik heb toch besloten om voor de: Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM te gaan. Na nog eens reviews te hebben gelezen denk ik dat dit een super mooie lens heb, waar ik veel plezier mee kan beleven.

Hij kan neem ik aan wel gewoon op mijn 1100D toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:48

HorseTimeXL schreef:
HorseTimeXL schreef:

ik heb toch besloten om voor de: Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM te gaan. Na nog eens reviews te hebben gelezen denk ik dat dit een super mooie lens heb, waar ik veel plezier mee kan beleven.

Hij kan neem ik aan wel gewoon op mijn 1100D toch?

Volgens Canon kunnen er EF-lenzen op de 1100D, dus die 70-200 zou moeten passen.

Kwalitatief is er niks mis met die lens. De L-serie is bedoelt voor professioneel gebruik........

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:35

Nee, de f2.8 laat je minder snel in de steek onder donkere omstandigheden en bovendien: wat erop zit kun je gebruiken (of niet). Je hebt de keuze en als je in staat bent om het geld bij elkaar te sparen, neem dan iets meer tijd en neem een lens die alle opties heeft; heb je tenminste de keuze om die opties wel of niet te gebruiken.

Volgens mij noem ik hier toch echt duidelijk de vergelijking 70-300 en 70-200 4.0 en nergens de 2.8 versie aangezien dat met een budget van 500euro een beetje te ver gezocht is, maargoed.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:57

HorseTimeXL schreef:

of

CANON
EF 70-200mm f/4L USM

De onderste lens is ook zonder IS en 2.8 stukken beter en sneller dan de Tamron hoor! Niet vergelijkbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:10

AnneXxX schreef:

ikke schreef:

Volgens mij noem ik hier toch echt duidelijk de vergelijking 70-300 en 70-200 4.0 en nergens de 2.8 versie aangezien dat met een budget van 500euro een beetje te ver gezocht is, maargoed.

Ik had het over twee stappen volgen. Voor nu een 70-300 en sparen voor die 70-200 en dan gelijk de echte......

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:18

Canon EF 200mm f/2.8L II USM

En deze hierboven dan? Of ga je dan heel erg het zoomen missen. Of kan ik beter toch die ander doen? Vind het ook leuk om portretten te maken maar daar moet je heel ver vanaf staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:33

HorseTimeXL schreef:
Canon EF 200mm f/2.8L II USM

En deze hierboven dan? Of ga je dan heel erg het zoomen missen. Of kan ik beter toch die ander doen? Vind het ook leuk om portretten te maken maar daar moet je heel ver vanaf staan.

Op zich ook geen verkeerde lens maar vaste lenzen hebben als nadeel dat je vaker moet wisselen en/of je eigen positie ten opzichte van je onderwerp moet veranderen (de boel heen en weer sjouwen). In de praktijk resulteerde dat vroeger (toen de zoomlens nog niet bestond/betaalbaar was) in een flink arsenaal lenzen.
Voordeel: vaste lenzen zijn lichter, zeker in verhouding tot hun lichtsterkte.

Ik denk dat je het zoomwerk erg gaat missen, om eerlijk te zijn.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:03

ja dat is waar. Hmm word toch nog maar even nadenken wat ik ga doen. Het punt is meer dat ik het geld wel heb, ik heb onlangs een soort van erfenis gekregen van mijn grootouders alleen zij leven nog en hebben besloten nu het geld aan ons te geven zodat ze kunnen zien hoe blij we ermee zijn en wat we er mee gaan doen. Nu is het alleen zo dat mijn ouders het zonde vinden als ik een dure camera lens ga kopen van rond de 1000 euro. Dat snappen ze niet maar een camera lens van rond de 500 weer wel. dus dat is een beetje het punt haha.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:13

ikke schreef:
Ik had het over twee stappen volgen. Voor nu een 70-300 en sparen voor die 70-200 en dan gelijk de echte......

Maar dat vind ik alsnog niet zo verstandig eigenlijk, ook als je erna nog wilt doorsparen kan je nu toch beter iets meer uitgeven aan de 70-200 F4, dan heb je in die overbruggingstijd een fijnere lens en als je dan straks wilt overstappen heb je een 70-200 F4 te verkopen, het is volgens mij makkelijker om daar nog weer een goede prijs voor terug te krijgen dan voor een 70-300?