[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poesjes123

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:57

okee ik lees het wel weer,,, zinloze vragen.... ik kom volgens mij niet voor niks met een vraag...

hmmm Bagheera welke is dan voor mij goed genoeg? de 50D ? of 550D ?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:10

poesjes123 schreef:
okee ik lees het wel weer,,, zinloze vragen.... ik kom volgens mij niet voor niks met een vraag...

hmmm Bagheera welke is dan voor mij goed genoeg? de 50D ? of 550D ?

Dat hangt van je budget af. Normale binnenfoto's met flits van mensen moet prima lukken met iedere willekeurige DSLR die je tegenwoordig koopt. De opzetflitser heb je immers al. Wil je zonder flitser gaan fotograferen zoals bij concert/optreden of in een binnenbaksel dan moet je camera hoog in ISO kunnen en heb je lichtsterk glas nodig. Bij Canon kun je dan kijken voor bijvoorbeeld de 650D. Wat voor objectief heb je nu al? Misschien is een 70-200mm f/2.8 ook wel erg handig dan. En mocht je echt ruim in het geld zitten kun je ook naar een Fullframe body kijken. Tja, dan gaat het heel hard met je geld voor zo een set. :=

Dus... Wat is je budget? Of ben je bereid om nog even door te sparen?

En hou er rekening mee dat het nog steeds de fotograaf is die de foto maakt.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:22

ja die objectief heb ik...
mijn budget breid langzaam uit hahaha!
ja maar dat is altijd zo hea.... geld gaat er sneller vanaf dan dat het erbij komt ;)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:15

Ik heb weer een stap terug gedacht. Omdat de 650 behoorlijk veel geld kost + goede lenzen, wil ik misschien eerst de 1100d gaan proberen + 3 lenzen.
Ik ben nog maar 13, tegen die tijd 14, dus z'n hele goede hoef ik nou ook weer niet, en dan heb ik een begin. Dan kan ik mooi doorsparen, en op mijn 15e/16e kijken naar een stap hoger.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:23

Ik ga dit jaar beginnen aan de opleiding Grafisch Vormgeving. Mijn interesse is vooral gewekt op het fotograferen. Dus ik ben al een beetje aan het rondkijken om een camera te kopen, wel een spiegelreflex. Toch hoor ik vaak dat Nikon en Canon de betere merken zijn.

Welke camera zouden jullie mij aanraden of aan bevelen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:27

Canon en Nikon zijn beide prima merken. Wat is je budget? Wat wil je gaan fotograferen?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:28

Toch wel rond de 500 euro... Uiteindelijk graag dieren, vooral paarden, maar ook zo nu en dan buiten wat close-ups van bijvoorbeeld bloemen of feestjes. Dus eigenlijk van alles.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:40

Is dat budget voor alleen de body of ook inclusief lens?

Voor het instapmodel met kitlens en telezoom voor bij de paardjes ben je al gauw bijna 600 euro kwijt.

Heeft school een DSLR als vereiste op de lijst staan? Kun je niet op school vragen waar je DSLR aan zal moeten voldoen? :=

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:48

Shauni_Itica schreef:
Ik ga dit jaar beginnen aan de opleiding Grafisch Vormgeving. Mijn interesse is vooral gewekt op het fotograferen. Dus ik ben al een beetje aan het rondkijken om een camera te kopen, wel een spiegelreflex. Toch hoor ik vaak dat Nikon en Canon de betere merken zijn.

Psst, vergeet Sony niet...

:D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:02

Leonyr schreef:
Shauni_Itica schreef:

De Sony SLT-A99 is een mooie body. :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:10

Bagheera_206 schreef:
Leonyr schreef:

De Sony SLT-A99 is een mooie body. :)

_/-\o_

Maar wat betreft een stevige grip, bescheiden body is de A-65 ook prima. Of de A-77 als je het hoger zoekt. :)

Daarnaast gaat Sony samenwerken met Hasselblad, maar ik wacht eerst even op de jackpot...

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:44

Hallo,

Ik ben al een paar jaar in het bezit van een canon eos 400d.
Maar wil nu toch wel een nieuwe. Waar ook mijn 70-300 canon lens op past.

Voornamelijk voor fotos van paarden te maken.
Zelf denk ik aan de 60D.

Ook lees ik dat je beter de 70-300 kan laten liggen.

Raden jullie aan? Een nieuwe body of nieuwe lens?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:34

Jaa eigenlijk dus wel de body en de lens...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:37

Lisanne_ schreef:
Hallo,

Ik ben al een paar jaar in het bezit van een canon eos 400d.
Maar wil nu toch wel een nieuwe. Waar ook mijn 70-300 canon lens op past.

Voornamelijk voor fotos van paarden te maken.
Zelf denk ik aan de 60D.

Ook lees ik dat je beter de 70-300 kan laten liggen.

Raden jullie aan? Een nieuwe body of nieuwe lens?

Je kunt de canon 75-300mm beter laten liggen. De Canon 70-300mm van Canon is een prima lens. Zelfs beter/duurder dan de Canon 55-250mm. :)

Mijn voorkeur zou eerst naar nieuwe lens uitgaan en dan naar nieuwe body. := Maar aangezien jij de Canon 70-300mm hebt zou ik een keuze voor upgrade naar eerst de 60D ook heel goed begrijpen. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:38

Shauni_Itica schreef:

Voor Canon 1100D of Nikon D3100 met kitlens en telezoom ben je dus al meer dan 500 euro kwijt. Ik zou even aan jouw opleiding vragen of zo een instapcamera voldoet aan de eisen van school. :=

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:46

Bagheera_206 schreef:
Shauni_Itica schreef:

Voor Canon 1100D of Nikon D3100 met kitlens en telezoom ben je dus al meer dan 500 euro kwijt. Ik zou even aan jouw opleiding vragen of zo een instapcamera voldoet aan de eisen van school. :=

Vanuit de school is een camera niet verplicht, maar het is meer voor mijzelf :) Oefenen ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:04

In dat geval is een van die twee instapsetjes voldoende om mee te beginnen als jouw budget rond de 500 euro is.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:41

hoi allemaal,
Misschien kunnen jullie mij een advies geven. Ik fotografeer nu ongeveer 2 jaar met deze camera: http://www.letsgodigital.org/nl/9198/fujifilm_finepix_s6500fd/ maar ik wil nu eigenlijk wel een iets betere. Ik heb even rond gekeken op internet en ik vroeg me af of je beter een body met losse lens kunt kopen of een body met kitlens erbij.

Na de zomervakantie wil ik graag met een fotografie cursus beginnen. Het doel is eigenlijk een beetje allround (ook af en toe kleine dingetjes, bloemetjes enz.), maar niet echt bewegende dingen zoals paarden.

Het hoeft geen super de luxe camera te zijn, maar wel eentje waar je een beetje de basis dingen mee kunt doen. Voor welk budget heb je een camera die voor mij geschikt is?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:09

*\o/* ik heb net een Canon 600 D gekocht. Nu dus op internet zoeken naar een extra lens, want ik heb er nu alleen de standaard kitlens bij. En ik wil graag mijn paarden fatsoenlijk op de foto, dus dan is iets beters wel makkelijk :D

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:17

Ik ben ook een heel gelukkig mens :D !
Heb gisteren een nikon d3100 gekocht met kitlens , binnenkort komt er een lens 55-200 bij !
Maar jee wat is dit moeilijk zeg om foto's te maken, bak er echt nog helemaal niks van alles is super wazig :(

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:50

Ik heb even een vraag aan de FF gebruikers onder ons :D
Ik vraag mij namelijk iets af.
Met een FF krijg je een mooiere DOF
Maar wat voor een scherptediepte is dat precies.
Als je bv met een full frame op diafragma 4 fotografeert
Krijg je dan hetzelfde effect als wanneer je met een cropcamera op 2.8 bv fotografeert? Of is dat op die manier niet te vergelijken?
Is het zeg maar dat je achtergrond nog onscherper wordt en het scherpte gedeelte ongeveer gelijk blijft
Of wordt het scherpe gedeelte ook echt een stuk kleiner? Want dat lijkt mij bv bij actie foto's dan weer niet zo handig? Want dan is de kans ook groot dat je een deel van het paard onscherp hebt, toch?

Het klinkt vast als een domme vraag, en het antwoord is vast heel logisch. Maar ik kon het niet op internet vinden dus ik hoop dat jullie mij doormiddel van eigen ervaringen kunnen helpen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:22

Bij een voelvreempje wordt idd de achtergrond waziger dan bij crop. Ook het deel wat scherp is wordt inderdaad kleiner.

Op jacht naar een 5D2, 6D of 5D3? :')

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:25

Oke dus dan heb je eigenlijk hetzelfde effect als je met een gewone crop camera gewoon met een groter diafragma schiet. Dan ga ik dat eerst maar eens proberen om met 2.8 nog scherpe foto's te maken!
Ja ik wilde eerst eigenlijk de 7dII, maar het is de grote vraag of die uberhaupt nog uitkomt en zo ja wanneer.
Dus nu ben ik aan het twijfelen tussen een 7d en een 5d3. En daar zit een behoorlijk prijsverschil in..
Maar de 7d is nu toch al wat ouder en de iso is minder etc. Dus ik ben bang als ik die koop dat ik dan over een jaar weer een nieuwe camera wil.
Maar de 5d3 vind ik toch weer te duur, in verhouding wat ik er mee wil gaan doen. Ik denk dat ik de scherptediepte dan nu ik dit weet toch niet optimaal zal gebruiken omdat een deel van het paard dan ook onscherp wordt (tenminste dat lijkt mij dan). En echt super iso prestaties heb ik ook weer niet nodig voor die paar keer per jaar dat ik in een binnenbak fotografeer. En dan geef ik dat geld liever uit aan een leuk kitlensje etc (die op een ff ook weer een stuk duurder zijn)
Dus eigenlijk wil ik gewoon een camera tussen deze twee in... Dus 7dII waar blijf je..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:30

De sensor van 7D is dezelfde als 550D/600D/60D. Dus ongeveer zelfde ruis/detail verhouding als jouw 60D.

Dan is de 7D2 een leuke tussenoplossing, maar een tweedehands 7D kan ook nog de moeite waard zijn. Die van mij heb ik ook tweedehands. :+ Ik ben bang dat de 7D2 pas volgend jaar uit zal komen en het nog eens 6 maanden zal duren voordat de prijs iets is gezakt en stabiel blijft.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:33

Richard je neemt mijn hoop weg -O-
En ja hmm tweedehands slr vind ik toch wel eng.. Waar moet je dan allemaal op letten behalve het aantal kliks?